رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به بیماری کرون

  سه شنبه، 28 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به بیماری کرون
بیماری کرون یک بیماری التهابی روده (IBD) است. رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به این بیماری اهمیت زیادی دارد. یک رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث شعله ور شدن و تشدید بیماری شود. همچنین می تواند عوارض زیادی را در طولانی مدت برای بیمار ایجاد کند.

بیماری کرون Crohn یک بیماری مزمن التهابی روده (IBD) است که باعث درد شکم و اسهال شدید می شود. گزینه های درمانی آن، استفاده از دارو و جراحی را شامل می شود. با این حال، تغییرات خاصی در رژیم غذایی و شیوه زندگی می تواند در کنترل علایم کمک کرده و همچنین راه را برای بهبودی طولانی مدت هموار سازد. این مقاله به رهنمودهای غذایی مفید برای کسانی که با این بیماری سر و کار دارند، می پردازد.

تصویر

تغذیه و رژیم غذایی

اگرچه رژیم غذایی باعث ایجاد بیماری کرون نمی شود، اما توجه به مواد غذایی مصرفی می تواند به تسکین علائم کمک کند. با این حال شواهدی از قطعیت تأثیر رژیم غذایی در بیماری کرون وجود ندارد، اما برخی از مردم متوجه شده اند که مصرف یا عدم مصرف برخی غذاهای خاصی علائم بیماری آنان را می کاهد. یادداشت برداری از مواد غذایی مصرفی روزانه و اثر آن ها بر تغییر علائم بیماری کرون می تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد. در صورت پی بردن به اثر نامطلوب برخی مواد غذایی خاص بر علائم بیماری باید از مصرف آن ها اجتناب نمود. با این حال، حذف کل انواع مواد غذایی مانند دانه ها و قند معمولاً توصیه نمی شود. علاوه بر این تعداد وعده های غذایی نیز ممکن است بر روی علائم فرد اثر بگذارند. بعضی افراد متوجه شده اند که شش وعده ی غذایی کوچکتر در روز، به جای سه وعده غذایی بزرگتر، علایم آن ها را بهبود می بخشد. خوردن غذاهای نرم و ملایم و نوشیدن مقدار زیادی مایعات هنگام اسهال مزمن می تواند مانع از دست دادن مایعات بدن و احساس ضعف و خستگی شود. همچنین می تواند کلیه ها را تحت تأثیر قرار دهد و مانع سنگ کلیه شود. اجتناب از سودا و نوشیدنی ها حاوی کافئین نیز می توانند مانع ناراحتی های معده شود. رژیم غذایی مایع و تغذیه داخل وریدی هنگامی که احساس می شود که روده نیاز به استراحت دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

بیماری کرون چیست؟

بیماری کرون و کولیت اولسر دو نوع بیماری التهابی روده هستند. هر دو این بیماری ها از نوع بیماری های خود ایمنی بوده که در نتیجه آن سیستم ایمنی بدن به روده بزرگ (کولون) یا روده کوچک حمله کرده و باعث التهاب دیواره داخلی آن ها می شود.در کولیت اولسر، روده بزرگ (کولون) ملتهب می شود و روده کوچک به صورت طبیعی به فعالیت خود ادامه می دهد. در بیماری کرون اغلب روده کوچک ملتهب می شود و در نتیجه این التهاب عملکرد هضم و جذب مواد مغذی ضروری از مواد غذایی مختل می شود. کمبود مواد مغذی ضروری در بدن و کاهش اشتها در بیماران مبتلا به کرون در نهایت منجر به سوتغذیه می شود.
در صورتی که بیماری کرون فقط روده کوچک را درگیر کند منجر به بروز اسهال و عدم جذب کامل مواد مغذی مورد نیاز بدن می شود. در صورتی که علاوه بر روده کوچک، روده بزرگ را نیز درگیر کند اسهال حتی شدیدتر نیز خواهد شد. اسهال شدید به همراه عدم جذب کامل مواد غذایی اغلب منجر به بروز بسیاری از مشکلات می شود. به عنوان مثال فردی که مبتلا به بیماری کرون باشد ممکن است دچار کم خونی و کمبود ویتامین ب 12، فولیک اسید یا آهن شود. کمبود مواد مغذی ضروری در بدن و عدم توانایی حفظ وزن سالم منجر به بروز مشکلات بسیار جدی برای افراد مبتلا به کرون، حتی کودکان مبتلا به این بیماری می شود.

غذاهایی که می توانید بخورید:

پیش از مصرف این مواد غذایی با پزشکتان مشورت کنید.

  • سبزیجات پوست گرفته شده، پخته شده یا آب پز، مانند فلفل دلمه ای، سیب زمینی سفید، هویج، کدوحلوایی، کدوسبز، خیار و اسفناج
  • میوه های پوست گرفته شده به صورت خام یا پخته شده، مانند موز، سیب و طالبی
  • برنج سفید
  • استای سفید
  • ماهی پخته یا آب پز شده همراه با مقدار کمی روغن و ادویه
  • روغن زیتون
  • جو دوسر پرک
  • علاوه بر این غذاها شما باید سعی کنید فرایند حذف کردن غذاهای مضر را یاد بگیرید. مثلاً غذایی را مصرف کنید و ببینید اگر احساس ناراحتی به شما داد، آن را از رژیم غذایی تان برکنار کنید.

غذاهایی که باید از آنها پرهیز شود:

  • الکل
  • سبزیجات خام و میوه ها
  • محصولات لبنی (مخصوصاً اگر به لاکتوز آلرژی دارید)
  • غذاهای تند و چرب
  • ترشیجات
  • غذاهای سرخ شده و فست فودها
  • مارگارین، کره حیوانی، کره ذوب شده، مایونز، روغن.
  • غذاهایی با فیبر بالا
  • خشکبار و دانه ها
  • کره ی غلات
  • بقولات (لوبیا، عدس، نخود و …)
  • نوشیدنی های کربناتی
  • گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده.

چند سؤال متداول در مورد بیماری کرون

سؤال: آیا موز برای فرد دچار بیماری کرون خوب است؟
جواب: بله، می توانید موز مصرف کنید؛ اما قبل از آن با پزشکتان مشورت کنید.
سؤال: آیا شیر می تواند باعث بیماری کرون شود؟
جواب: شیر به خودی خود علت بیماری کرون نیست؛ اما بهتر است فرد بیمار یا کسی که عدم تحمل لاکتوز دارد، شیر مصرف نکند.
سؤال: آیا رژیم غذایی حذفی به درمان بیماری کرون کمکی می کند؟
جواب: رژیم غذایی حذفی برای افرادی که بیماری کرون دارند مفید است؛ اما آن را تحت نظر پزشک یا مشاور تغذیه در پیش بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (176 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!