رژیم غذایی مناسب برای سیکس پک

  یکشنبه، 16 آذر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
رژیم غذایی مناسب برای سیکس پک
عضلات شکم از مهم ترین عضلات بدن هستند که نقش مهمی در تناسب اندام مردانه ایفا می کنند زیرا به همان اندازه که چربی های شکمی و شکم بزرگ ظاهر نازیبایی به اندام می دهد داشتن عضلات شکمی شش تکه عامل مهمی در داشتن هیکل ورزیده و اندامی عضلانی محسوب می شود.

این جمله که «شکم در آشپزخانه ساخته می شود» کلیشه ای است اما اساس آن کاملا حقیقت دارد. فرقی نمی کند میان تنه تان چقدر قوی باشد، اگر فکری به حال آن لایه ی چربی مزاحم که روی شکم تان نشسته است نکنید، هیچ کس نمی توانید عضلاتِ قدرتمندِ شکم تان را ببیند. برای از بین بردن این شکم بیرون زده، نه تنها باید هله هوله ها را فراموش کنید بلکه باید تغذیه تان را جوری تنظیم کنید که متابولیسم تان بیشتر شود، چربی شکم تان آب شود و برگشت مجدد وزن و نفخ کردن ها تمام شوند. همه ی عادت های نادرست را کنار بگذارید تا چربی دور کمرتان کم و عضلات شکم تان نمایان شود. این نوشته را بخوانید تا با یک برنامه غذایی برای شش تکه شدن شکم آشنا شوید.

تصویر

چه غذاهایی بخوریم؟

انتخاب درست مواد غذایی مصرفی روزانه در کنار تمرینات ورزشی در باشگاه باعث می شود در مدت زمان بسیار کوتاه تری بتوانید عضلات شش تکه شکمی داشته باشید.

بهترین مواد غذایی برای عضله سازی شکمی عبارتند از:

سفیده تخم مرغ

آخرین ماده غذایی سفیده تخم مرغ است. این ماده غذایی که یکی از منابع ارزان و سریع پروتئین می باشد، خیلی سریع در بدن هضم می شود و به همین دلیل سلولهای عضلانی می توانند آمینواسیدهای مورد نیاز خود را از آن تامین کنند. علاوه بر این، این ماده غذایی را می توان به روش های مختلف درست کرد و به همین ترتیب انتخابهای غذاییتان وسیعتر خواهد شد. همانطور که احتمالاً می دانید، وقتی انتخاب های غذایی محدود می شود، احتمال ترک کردن رژیم نیز بیشتر می شود. هر چیزی که به حفظ رژیم کمک کند یک نقطه مثبت است. این واقعیت که درست کردن سفیده تخم مرغ زمان زیادی نمی برد احتمال مصرف آن را بیشتر می کند تا یک چیزبرگر دوبل.

اسفناج

از آنجاکه احتمالاً برای به دست آوردن آن عضلات کات شده ای که می خواهید از سالاد و سبزیجات زیادی در برنامه غذاییتان استفاده می کنید، لازم است که میزان آن را به حداکثر برسانید. اسفناج یک ماده غذایی بسیار پرقدرت است—حاوی میزان بالایی کاروتینوئید مثل بتا-کاروتن و لوتین و همچنین کورستین می باش که تاثیرات آنتی اکسیدانه در بدن دارند. علاوه بر آن، با مصرف اسفناج، اسید فولیک، ویتامین K، منیزیم، منگنز، و پروتئین بیشتری به بدنتان می رسانید. یک نکته درمورد مصرف اسفناج این است که سعی کنید هر از گاهی آنرا پخته شده بخورید چون پختن تاثیرات آنتی اکسیدانه ای که دارد را بیرون می کشد.

فلفل دلمه ای:

حتی اگر خوب غذا بخورید و خوب ورزش کنید، با وجود استرس قادر نخواهید شکم شش تکه ای داشته باشید. زمانی که تحت شرایط استرس زا قرار دارید، بدن شما شروع به ترشح هورمونی به نام کورتیزول می کند. این هورمون بدن را تشویق می کند چربی های افزایش دهنده کلسترول را در اطراف شکم ذخیره نماید. خوشبختانه غذا های غنی از ویتامین C همچون فلفل دلمه ای، بروکلی و کلم بروکسل می تواند جلوی این موضوع را بگیرد. بر اساس مطالعه ای که محققان آلمانی انجام داده اند، خوردن مواد مغذی می تواند سطح کورتیزول را در طول شرایط استرس زا کاهش دهد.

مرغ بدون چربی:

با خوردن مرغ یا بوقلمون بدون چربی می توانید شکم شش تکه ای داشته باشید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف پروتئین نه تنها باعث سیر شدن افراد می شود بلکه به آن ها کمک می کند در وعده های غذایی بعدی نیز مقدار غذای کمتری مصرف کنند. مصرف پروتئین می تواند سوزاندن کالری بعد از مصرف مواد غذایی را تا ۳۵ درصد افزایش دهد. برای اینکه بهترین نتیجه را دریافت کنید، محققان توصیه می کنند ۰.۸ تا یک گرم از پروتئین را به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در روز مصرف کنید.

جوی دوسر:

بله جو سرشار از کربوهیدرات است، اما انتشار این قند ها توسط فیبر آهسته تر شده است. جو به ازای نیم پیمانه حدود ۱۰ گرم پروتئین دارد. پس می تواند انرژی مورد نیاز برای ساخت عضلات را فراهم آورد. از آنجایی که فیبر موجود در آن قابل حل است، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. از دستور های مختلف پخت برای تهیه غذا های خوشمزه از این ماده استفاده کنید.

تن ماهی:

تن ماهی به عنوان منبع اصلی دوکوساهگزائنوئیک اسید یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش وزن به خصوص چربی شکمی است. مطالعه ای که در مجله Journal of Lipid Research منتشر شده است نشان می دهد که مصرف اسید چرب امگا۳ می تواند به غیر فعال کردن ژن های چربی شکمی کمک کند. از آنجایی که دو نوع اسید چرب در ماهی ها یافت می شود محققان بر این باروند که DHA می تواند ۴۰ تا ۷۰ درصد تاثیر بیشتری در تنظیم ژن های چربی داشته باشد و از توسعه سلول های چربی در شکم جلوگیری نماید. اما سوال اینجاست که جیوه موجود در این ماهی ها چقدر می تواند برای بدن مضر باشد؟ سطح جیوه در تن ماهی بر اساس گونه ای که تن ماهی از آن درست می شود متغیر است. هرچقدر ماهی بزرگتر باشد، سطح جیوه آن بیشتر خواهد بود. اما تن ماهی که از ماهی های کوچک تهیه می شوند معمولا سطح جیوه اندکی دارند. شما می توانید دو الی سه بار در هفته از تن ماهی استفاده کنید.

موز:

زمانی که شکم شما نفخ دارد بسیار بزرگ تر از مقدار اصلی نشان داده خواهد شد. اگر قصد دارید با گاز، نفخ و احتباس آب در بدن مبارزه کنید بهتر است موز بخورید. یکی از مطالعات انجام شده نشان داده است افرادی که دو بار در روز موز می خورند بعد از ۶۰ روز حدود ۵۰ درصد از گاز و نفخ شکم خود را از دست خواهند داد. این میوه نه تنها باکتری های مبارزه کننده با نفخ را در شکم افزایش می دهد بلکه منبع غنی از پتاسیم است که به کاهش احتباس آب در بدن کمک می کند. زمانی که با نفخ شکم مبارزه کردید، می توانید با اعتماد به نفس بیشتری شکم شش تکه خود را نشان دهید.

سیب:

سیب منبع غنی از فیبر است. این موضوع بدین معنی است که در هر فرصتی باید سیب مصرف کنید. مطالعات انجام شده نشان می دهد که ۱۰ گرم افزایش در مصرف فیبر محلول در روز، می تواند چربی شکم را تا ۳.۷ درصد کاهش دهد. همچنین مطالعات انجام شده در استرالیا نشان می دهد که سیب سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها را دارد.

سیب زمینی شیرین:

سیب زمینی شیرین سرشار از فیبر و مواد مغذی است و به چربی سوزی کمک فراوانی می کند. مواد جادویی در آن شامل کاروتنوئید و آنتی اکسیدان هاست که سطح قند خون را پایدار می سازد و مقاومت به انسولین را کاهش می دهد. همین امر مانع از تبدیل انرژی به چربی می شود. پروفایل بالای ویتامین هایی همچون ویتامین A، C و B۶ در آن باعث می شود انرژی بیشتری برای کار در باشگاه داشته باشید.

چه غذاهایی نخوریم؟

اگر مصمم هستید سایز دور کمر خود را کاهش داده و تناسب اندام پیدا کنید ناچارید دور مصرف بعضی مواد غذایی خط قرمز بکشید! برخی خوراکی هایی که باید از رژیم غذایی خود حذف کرده یا مصرف آن ها را بسیار کاهش دهید عبارتند از:

1. غلات فراوری شده

غلات فراوری شده همچون برنج سفید، نان و ماکارونی طی فرایند تصفیه و به منظور افزایش طول عمر و بهبود بافت آن ها مقدار زیادی از مواد مغذی خود را از دست داده اند و در مقایسه با غلات سبوس دار حاوی فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی مهم کمتری هستند. مطالعات نشان داده جایگزین کردن غلات فراوری شده با غلات سبوس دار به کاهش وزن، کاهش چربی های بدن و آب کردن شکم کمک می کند.

2. نوشیدنی های شیرین شده

نوشیدنی های شیرین همچون نوشابه، نوشیدنی های ورزشی و آب میوه ها باعث افزایش چربی های بدن شده و مانع بزرگی در مقابل عضله سازی شکمی محسوب می شوند زیرا نه تنها کالری زیادی دارند بلکه سرشار از شکرهای افزودنی هستند که خطر تجمع چربی ها، بزرگ شدن شکم و چاقی را افزایش می دهد. مطالعه ای نشان داده این نوشیدنی ها اثر منفی روی چربی سوزی و متابولیسم بدن به جا می گذارند.

3. نوشیدنی های الکلی

افرادی که به الکل اعتیاد دارند معمولا سایز دور کمر بزرگ تری داشته و از چربی های شکمی رنج می برند.

4. غذاهای سرخ شده

مواد غذایی سرخ کرده مانند سیب زمینی سرخ شده علاوه بر کالری فراوان سرشار از چربی های ترانس نیز می باشند. چربی های ترانس که طی فرایند هیدروژنیزه کردن – پروسه ای که باعث می شود روغن در دمای اتاق جامد بماند – تولید می شوند نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند بلکه براساس مطالعات حیوانی رابطه نزدیکی با افزایش وزن و چربی های بدن و شکم دارند.

5. میان وعده های قندی

اگر می خواهید شکم بزرگ خود را آب کرده و عضلات شکمی تان را تقویت کنید باید مصرف کوکی ها، کیک، آب نبات و هرگونه میان وعده شیرین دیگر را به حداقل برسانید. بسیاری از این تنقلات سرشار از کالری و شکرهای افزودنی به فرم فروکتوز هستند و مطالعات نشان داده مصرف زیاد فروکتوز اثر قابل توجهی در افزایش چربی های شکمی دارد. به علاوه فروکتوز نسبت به شکر معمولی گرسنگی و اشتها را افزایش داده و باعث بروز چاقی و اضافه وزن می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (179 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!