رژیم غذایی سالم و مناسب برای بسکتبالیست ها

  چهارشنبه، 01 بهمن 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
رژیم غذایی سالم و مناسب برای بسکتبالیست ها
آموزش تنها نیمی از راه بسکتبال است.همانگونه که شما در مورد آموزش در بسکتبال یک رویکرد سیستمی دارید،باید در مورد تغذیه در ورزش بسکتبال نیز به همان اندازه حساس باشید.

در مورد رژیم غذایی بسکتبالیست ها چه می دانید؟ بسکتبال یکی از رشته های ورزشی پر طرفدار در تمام دنیا محسوب می شود که به استقامت، انرژی، آمادگی جسمانی و سلامتی روانی زیادی نیاز دارد. در این میان اهمیت نقش تغذیه در رسیدن به چنین توانایی ها غیر قابل انکار است. داشتن یک رژیم غذایی اصولی به شما کمک می کند تا علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز برای ورزش کردن، استقامت و آمادگی جسمانی تان برای ورزش حرفه ای را هم افزایش بدهید. اگر از بهترین بسکتالیست های دنیا درباره رمز موفقیتشان سوال کنید مطمئنا در میان حرفهایشان به گزینه تغذیه درست و اصولی برمی خورید. عوامل بسیاری مثل تمرین، قدرت بدنی و اراده روی حرفه ای شدن شما تاثیرگذارند اما نحوه تغذیه شما در مرکز همه چیز قرار دارد. هر بازیکنی برنامه غذایی مختلفی را دنبال می کند اما ما اینجا تصویری کلی از یک رژیم غذایی ایده آل برای بازیکنان بسکتبال را در اختیارتان قرار می دهیم.

تصویر

تغذیه در ورزش

بسکتبال هنگامی که از تغذیه در ورزش سخن می گوئیم باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که در علم تغذیه در ورزش و دیگر شاخه های علوم که با انسان سرو کار دارند نمی توان بصورت قطعی حکمی صادر نمود چرا که انسانها مشابه هم نیستند . همانگونه که دو اثر انگشت دقیقا یکشان نمی توان یافت . دو نفر انسان که دقیقا مشابه یکدیگر بوده و عکس العمل های یکسانی در برابر پدیده ها داشته باشند را نمی توان مشاهده نمود . دقیقا به همین دلیل است که در علم پزشکی هرگز گفته نمی شود که داروی واحدی در تمام بیماران موثر است . همین قاعده در تغذیه نیز جاری و ساری است و اگر قاعده و دستورالعملی بیان شود بدین مفهوم نیست که در تمام افراد و با قاطعیت کامل قابل انجام است اصول تغذیه در روزش نیز بدین معنا نمی تواند دقیقا از نظر تاثیر یکسان باشد اما مطالعات آماری نشان داده که نوعا چنین برنامه ای باید بیشترین راندمان و کارائی ورزشی همراه بوده است . اینک به ذکر اصولی چند در امر تغذیه می پردازیم .

۶ ماده غذایی مفید که باید در رژیم غذایی بازیکنان بسکتبال گنجانده شود، اشاره می کنیم.

1. موز در رژیم غذایی بسکتبالیست ها

اگر بسکتبالیست هستید حتما باید موز را در برنامه غذایی تان بگنجانید. موز سرشار از پتاسیم است و می تواند به سرعت انرژی لازم برای بدن تان را تامین کند و در عین حال به راحت خوابیدن شما کمک کند. بسکتبالیست ها هنگام بازی تعریق زیادی دارند و در این فرایند پتاسیم زیادی را از دست می دهند. این اتفاق آن ها را در معرض خطر ضعف، خستگی، گرفتگی عضلانی، تپش قلب، سفتی عضلات و مشکلات تنفسی قرار می دهد. مصرف موز جلوی بروز چنین مشکلاتی را می گیرد.

2. لوبیا در رژیم غذایی بسکتبالیست ها

لوبیا جایگزین مناسبی برای پروتئین حیوانی در برنامه غذایی بسکتبالیست ها محسوب می شود. وجود ویتامین های گروه Bانرژی مورد نیاز برای بسکتبالیست ها را فراهم می کند. لوبیا به دلیل غنی بودن از فیبر برای سلامت قلب مفید است و مصرف این ماده غذایی خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

3. ماهی سالمون در رژیم غذایی بسکتبالیست ها

ماهی سالمون منبع غنی پروتئین، اسید های چرب امگا ۳ و ویتامین های گروه B است. چربی های موجود در امگا ۳ برخلاف سایر چربی ها برای بدن لازم و ضروری است. مصرف منظم ماهی سالمون به شما کمک می کند تا وزن خود را کنترل کنید و کاهش وزن داشته باشید. ماهی سالمون یکی از مواد غذایی غنی از ویتامین Dاست که معمولا در رژیم های غذایی افراد وجود ندارد. ویتامین D در سلامت استخوان و عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر است. پتاسیم موجود در ماهی سالمون به کاهش فشار خون کمک می کند. بنابراین از مصرف ماهی سالمون در رژیم غذایی خود غافل نشوید.

4. گوشت گاو در رژیم غذایی بسکتبالیست ها

گوشت گاو حاوی پروتئین ، ویتامینB1 و اسیدهای چرب است. اگر می خواهید عضلات خوبی داشته باشید، حتما از گوشت گاو در رژیم غذایی خود استفاده کنید. مصرف گوشت گاو به دلیل وجود مقادیر بالای روی، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. پروتئین های موجود در گوشت گاو، در درمان سریع زخم ها موثر هستند. مصرف گوشت گاو در رژیم غذایی بسکتبالیست ها به علت فعالیت های بدنی بسیار زیادی که دارند و دائما در معرض خطر آسیب دیدگی هستند، توصیه می شود. وجود مقادیر قابل توجهی از کربوهیدرات در گوشت گاو موجب تامین انرژی مورد نیاز برای بسکتبالیست ها می شود.

5. سینه مرغ در رژیم غذایی بسکتبالیست ها

سینه مرغ سرشار از پروتئین و مقدار قابل توجهی ویتامین ۶B و ویتامین Aاست. پروتئین موجود در سینه مرغ باعث رشد عضلات شما و جلوگیری از صدمات ورزشی در حین دویدن، پریدن و چرخیدن می شود. بسکتبالیست هایی که می خواهند مقدار چربی غذایشان را کم کنند، می ‏توانند از گوشت مرغ استفاده کنند. سینه مرغ در تثبیت بافت های عضلانی و تقویت عضلات بسیار موثر است. کلسیم و فسفر موجود در سینه مرغ می تواند به حفظ سلامت اسکلت استخوانی کمک کند.

6. تخم مرغ در رژیم غذایی بسکتبالیست ها

تخم مرغ نیز یک منبع سرشار از پروتئین است. پروتئین موجود در تخم مرغ برای عضله سازی و افزایش حجم عضلات بسیار مناسب است. کولین یکی از ویتامین های موجود در تخم مرغ است که به افزایش عملکرد ذهنی، جسمی و روحی بسکتبالیست ها کمک می کند. سفیده تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی پروتئین بوده و معمولا ورزشکاران از سفیده تخم مرغ در رژیم غذایی شان استفاده می کنند. اما باید به مصرف زرده تخم مرغ در رژیم غذایی هم توجه کرد. زرده تخم مرغ حاوی پروتئین، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K واسید های چرب ضروری است. زرده تخم مرغ همچنین به تنهایی می تواند یک منبع بسیار خوب چربی های سالم در نظر گرفته شود. مطالعات نشان می دهند که خوردن تخم مرغ کامل بعد از ورزش استقامتی و قدرتی بیشتر از خوردن سفیده تخم مرغ به پرورش عضلات و ریکاوری آن ها کمک می کند. بنابراین توصیه ما به بسکتبالیست ها استفاده از تخم مرغ به صورت کامل و بدون تفکیک سفیده و زرده آن در رژیم غذایی است.

وعده های غذایی برای بازیکنان بسکتبال

صبحانه و میان وعده صبح

زمانی که شما سخت تمرین می کنید,سوخت رسانی در طول روز برای شما بسیار حائز اهمیت می شود.بنا بر این یک صبحانه پر کربوهیدرات برای شروع یک روز بسیار خوب است.غذاهای پر کربوهیدراتی که می توانید در وعده صبحانه استفاده کنید می تواند شامل غلات,جو دوسر,حبوبات,یک لیوان شیر کم چرب با موز و نان تست باشد.همچنین برای سوخت رسانی زیاد به عضلات باید یک میان وعده در ست ساعتی بعد از صبحانه بخورید ک میتواند یک کاسه غلات سبوس دار با شیر کم چرب و یا یک فنجان ماست کم چرب و یک پرتغال باشد

ناهار و میان وعده عصر

اگر زمان مسابقه شما بعد از ظهر است بهتر است که 3 یا 4 ساعت قبل از مسابقه یک ناهار پر کربوهیدرات کم چرب با مقداری پروتئین مصرف کنید.ماکارونی سبوس دار با کلم بروکلی و هویج,ساندویچ بوقلمون و سالاد,میگو و گل کلم با پنیر کم چرب و یک فنجان آب پرتغال میتواند انتخاب مناسبی برای وعده ناهار شما باشد.1 تا 2 ساعت قبل از مسابقه نیز یک میان وعده پر کربوهیدراتی کم چرب مانند شیر و موز و یا یک فنجان غلات استفاده کنید.

شام و میان وعده بعد تمرین

برای افزایش سرعت بازیابی(ریکاوری) بهتر است یک میان وعده حاوی کربوهیدرات,پروتئین مانند یک عدد سیب با یک فنجان شیر شکلاتی و کره بادام زمینی تا 30 دقیقه پس از اتمام یک جلسه تمرینی داشته باشید.بهتر است وعده شام 3 یا 4 ساعت بعد از تمرین و برای افزایش ذخایر انرژی و بازسازی عضلات خورده شود. یک وعده غذایی شام برای یک بازیکن بسکتبال می تواند شامل مرغ کبابی با سیب زمینی بزرگ پخته,نخود فرنگی,یک بشقاب سالاد و یک لیوان شیر کم چرب باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (184 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!