روش ساده دون کردن ذرت و طریقه نگهداری از آن

  چهارشنبه، 27 دی 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش ساده دون کردن ذرت و طریقه نگهداری از آن
دون کردن و فریز کردن ذرت به شما کمک می کند تا هر وقت که به این مواد غذایی خوشمزه نیاز داشته باشید در دسترستان باشد. نکاتی که برای دون کردن و فریز کردن ذرت لازم است را ساعد نیوز در اختیار شما قرار داده است.

ذرت یکی از مفیدترین انواع مواد غذایی است که معمولاً برای تهیه انواع غذا، سالاد و میان وعده استفاده می‌شود. از آنجایی که امکان دسترسی به ذرت در همه زمان‌های سال وجود ندارد؛ بهترین روش برای نگهداری ذرت در دراز مدت فریز کردن ذرت است. اما طرز نگهداری ذرت در فریزر چگونه است؟ در ادامه می‌توانید با مراحل آموزش دون کردن ذرت و فریز کردن ذرت آشنا شوید

روش های مختلف برای جدا کردن دانه های ذرت


بعضی افراد ذرت را می پزند و بعد آن را دانه می کنند که این روش را اصلا پیشنهاد نمی کنم زیرا سبب له شدن دانه های ذرت می شود.

برای جدا کردن دانه های ذرت چند روش وجود دارد که برای شما توضیح می دهیم.

دانه کردن ذرت با دست


برای جدا کردن دانه های ذرت ابتدا یک ریف از بلال را به طور عمودی با چاقو جدا کنید و دانه های ردیف های بعد را با دست به سمتی که خالی شده است فشار دهید تا دانه ها به راحتی از ریشه جدا شوند.

ذرت

جدا کردن دانه های ذرت با چاقو


بری جدا کردن دانه های ذرت می توانید از چاقو استفاده کنید، این روش سرعت کار را افزایش می دهد اما ظاهر دانه ها زیبا نخواهد ماند زیرا در اثر برخورد چاقو خرد می شوند. چاقو را بین یک ردیف از بلال قرار دهید و با لبه ی چاقو انتهای آن ردیف را برش بزنید، سپس تمام ردیف ها را به همین صورت برش بزنید تا دانه ها کمتر خرد شوند. اگر چاقو را از بالا به پائین بلال بکشید چند ریف از دانه ها با هم جدا می شوند اما دانه های زیادی خرد خواهند شد.

چاقو

دانه کردن ذرت با سیخ های کوچک


روش دیگر برای جدا کردن دانه های ذرت، استفاده از سیخ کوچک است. بعد از پوست گرفتن بلال و جدا کردن مو و پرزهای آن، سر سیخ را در انتهای دانه های بلال قرار داده و با فشار به سمت جلو حرکت دهید تا دانه ها جدا شوند.

ذرت

نگهداری ذرت خام در فریزر


برای نگهداری ذرت به صورت خام بای بلال را با پوست در فریزر قرار دهیم. این روش برای نگهداری یک هفته تا 10 روز مناسب است و بیش از آن بلال خراب می شود. پوست بلال برای حفظ تازگی آن نباید گرفته شود. بلال هایی را انتخاب کنید که دارای ساقه تازه و نرم باشند، همچنین بلال ها نباید دارای خرابی و یا کرم زدگی باشند. بلال ها را به طور جداگانه در کیسه نایلونی قرار داده و در فریزر بگذارید. با این روش ذرت تازه و ترد باقی می ماند.

برای نگهداری ذرت خام در فریزر باید پوست بلال ها را گرفته و ذرت ها را به خوبی بشویید. سپس آنها را داخل آب در حال جوش بریزید و در ظرف را ببندید و پس از ده دقیقه بلالها را به مدت یک دقیقه در آب یخ قرار دهید. بعد از آن بلال ها را کاملا خشک کرده و در کیسه فریزر قرار دهید. این کار موجب آنزیم زدایی بلال (بلانچ) می شود. هوای درون کیسه های فریزر را به طور کامل خارج کنید. با این روش می توانید به مدت یکسال ذرت ها را درون فریزر نگهداری نمائید.

ذرت

نگهداری ذرت پخته شده در فریزر


بهترین روش برای نگهداری ذرت، دانه کردن بلال است. دانه های ذرت را جدا کرده و بپزید، همچنین می توانید بلال را به طور کامل پخته و سپس دانه ها را جدا کنید اما این روش پیشنهاد نمی شود زیرا جدا کردن ذرت پس از پخته شدن موجب له شدن دانه ها می شود.

برای پختن دانه ها ذرت می توانید از روشهای آب پز یا بخار پز استفاده کنید، البته آب پز کردن ذرت موجب حفظ سلامت آن در فریزر به مدت طولانی می شود. افزودن نمک و شکر به ذرت باعث می شود ذرت های شما شبیه کنسرو های ذرت آماده، خوشمزه شوند.

پس از نرم شدن ذرت ها، ظرف را در آبکش خالی کرده و پس از خشک شدن در کیسه های فریزر دسته بندی کنید و هوای اضافی درون کیسه ها را بگیرید.

برای بخارپز کردن بلال شما نیاز به یک سبد یا یک صفحه فلزی دارید که بلال را روی آب در قابلمه بذارید تا ذرت ها درون آب نروند. با این روش نیازی به دستگاه بخار پز وجود ندارد. قابلمه را تا قبل از تماس با سبد پر از آب کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب بجوش بیاد. سپس بلال ها را با یک انبر روی سبد بچینید و درب قابلمه رو بذارید تا به مدت 15 دقیقه بلال بپزد. اگر زمان پخت کمی بیشتر طول بکشد ممکن است نیاز به آب بیشتری در قابلمه باشد، بنابراین از کنار بلال ها درون قابلمه آب بریزید. پس از اتمام زمان پخت، بلال ها را از قابلمه خارج کرده و بعد از خنک شدن، بسته بندی کنید.

بلال

نکات مهم


  • پیش از فریز کردن ذرت، از سالم بودن و تازگی آن ها اطمینان کسب کنید.

  • برای فریز کردن ذرت، شیر بلال ها را انتخاب کنید. بلال های تازه در ماههای شهریور و مهر وارد بازار می شوند.

  • دانه های ذرت را قبل از پختن جدا کنید تا شیره آنها از بین نرود.

  • بعد از جدا کردن دانه ها ، آنها را درون یک ظرف پر آب قرار دهید تا پرز و دانه های سفت روی آب قرار بگیرند.

  • توجه داشته باشید که ذرت ها اید کاملا سرد شوند چرا که ذرت کنسرو و فریز شده دارای ویتامین C، کربوهیدرات، فیبر و پروتئین است و در صورت فریز شدن آن به صورت گرم، خواص خود را از دست می دهد.

  • زمان پخت بلال 15 الی 20 دقیقه است.

  • بسته بندی مواد غذایی باید خالی از هوا باشند، یعنی هوا داخل آنها نباشد.

  • 24 ساعت پیش از مصرف، ذرت را درون یخچال قرار دهید تا یخ زدایی شود.




دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
امضای کریستیانو رونالدو روی پیراهن جورجینا/ عاشقانه های آقای فوتبالیست و همسرش جشن تولد ساده و خلوت خانم بازیگر معروف ایرانی در کافه شیک و زیبای المیرا شریفی مقدم+عکس پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت! کیف ضد گلوله در دست محافظ رهبر معظم انقلاب +عکس جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود خلوت و تنهایی ماهور الوند در یک کافه شیک و دنج و ژست قشنگش برای عکاسی+عکس سفره رنگین و خوشمزه مینا مختاری با غذاهای سنتی یزدی/ مشخصه خیلی خوشمزه ست/ نوش جونتون+عکس دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟ پاسخ جنجالی سیروان خسروی برای دختر مورد علاقه برای ازدواج؛ با اخلاق یا خوشگل؟+ویدئو از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس آرزوهای ناصرالدین شاه برای ایران از زبان خودش کولاک جدید مهران مدیری با برنامه جذاب دیگر/ آقای بازیگر درحال گُل یا پوچ!+عکس اولین تصویر از مراسم ازدواج مهدی کوشکی با بازیگر تئاتر؛ عروس خانم کیست؟ جدیدترین ژست و تغییرچهره مازیار لرستانی/ از زمین تا آسمون فرق کرد+عکس شکوه ایران باستان در شهر ممنوعه چین خوانندگی بینظیر جوان نگهبان با آهنگ محمد علیزاده در صداتو+ویدیو/ زمونه عمر ما رو میگیره برادر از برادرش سیره اسراف و تجمل گرایی این زن ایرانی زبانزد بود + عکس و سند سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو
تیتر امروز   
منتخب روز