سفید کردن دندان پس از ارتودنسی به روش کلینیکی

  چهارشنبه، 21 آبان 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
سفید کردن دندان پس از ارتودنسی به روش کلینیکی
اگر شما قصد سفید کردن دندان‌های خود را دارید تا چند ماه به مراجعه منظم به مطب دندان پزشک نیاز خواهید داشت تا فرایند جراحی دندان انجام شود. دندان پزشک قالب دهان و دندان شما را تهیه می‌کند تا برای آن محافظت دهان بسازد و نحوه استفاده از آن با ژل بلیچینگ را به شما آموزش خواهد داد.

آیا رنگ دندان ها بعد از ارتودنسی زرد می شود؟

بسیار پیش می آید که بیماران بعد از ارتودنسی از زرد شدن دندان ها خبر می دهند، اما باید بدانید که ارتودنسی هیچ گونه تغییر رنگی در دندان های ایجاد نمی کند. و ممکن است بیماران با عدم رعایت بهداشت دچار پوسیدگی های اولیه در دندان ها شود. پوسیدگی ها به مرور زمان به شکل لکه های سفید یا قهوه ای و حتی گاه سیاه ممکن است دیده شوند که به خوبی با رعایت بهداشت مناسب قابل اجتناب خواهد بود. به ندرت ممکن است دندان هایی که سابقه ضربه یا پوسیدگی ها یا ترمیم های عمیق داشته اند، در ارتودنسی دچار مرگ عصب دندان شده رنگشان عوض شود. در این حالت درمان عصب کشی و سفید کردن لازم خواهد بود. حالت اخیر بسیار نادر و شاید ۱ در هزار نفر است.
مورد دیگر که طی ارتودنسی رایج است، تغییر رنگ موقت دندان ها به علت استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین رقیق نشده است. این تغییر رنگ موقتی بوده با مسواک زدن قابل پیش گیری و قابل رفع است. اغلب بعد از درمان، چون بیمار توجهش به دندان ها بیشتر شده، ممکن است “احساس” کند رنگ دندان ها زرد است. در این موارد مدتی بعد از ارتودنسی می تواند از روش های سفید کردن دندان ها استفاده کند. به ندرت استفاده از درمان های ترمیم زیبایی ممکن است توصیه شود. در کل بعد از ارتودنسی، تمام چسب ها و بقایا آن ها پاک می شوند و بنابراین هرچه از ارتودنسی به دندان اضافه شده برداشته می شود.
اما نکته ای جالب هم در این مقوله موجود است و آن تفاوت شرایط تهیه عکس از دندان ها است:
اگر به عکس زیر دقت کنید متوجه می شوید که تصاویر در شرایط نور کمی متفاوت است اما عکس ۲ سال بعد با دوربین دیگری تهیه شده و دندان ها به نظر سفید تر می رسند در ابتدای درمان و پایان درمان ولی با یک دوربین تهیه شده اند. به نکته ای که باید به ان توجه کنید مقایسه رنگ لثه ها بین تصاویر است که کمک می کند تشخیص دهیم تفاوت رنگ دندان ها تا چه حدی حاصل شرایط تصویر برداری ممکن است باشد به داخل مستطیل توجه کنید.

باکتری های موجود در پلاک دندانی که در سطح دندان تجمع می یابند باعث پوسیدگی دندان و کلسیم زدایی می شوند. باکتری ها اسید تولید می کنند، اسید به مرور زمان دندان را حل می کند و این وضعیت منجر به کلسیم زدایی دندان و تغییر رنگ آن می شود و در نهایت کرم خوردگی اتفاق می افتد. بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان و ایجاد لکه در آن، پایبندی به بهداشت دهان و رعایت دقیق دستورات بهداشتی در تمام طول دوره درمان ارتودنسی است. برای این منظور باید تکنیک های درست بهداشت دهان را فرا بگیرید.

وسیله های ارتودنسی خود باعث پوسیدگی و کلسیم زدایی دندان و یا عفونت لثه نمی شوند بلکه از آنجایی که ممکن است آنها را به خوبی تمیز نکنید به منبعی برای تجمع ذرات غذا و باکتری ها تبدیل می شوند.پوسیدگی و لکه های کلسیم زدایی دندان در اثر فعالیت باکتری های موجود در پلاک ایجاد می شود.در صورتی که ذرات و پلاکهای دندان را به درستی تمیز نکنید مشکلاتی مانند لکه های کلسیم زدایی یا تغییر رنگ دندان و عفونت لثه حاصل آن خواهد بود.لکه های کلسیم زدایی دندان به صورت لکه های سفید رنگ دیده می شوند که در صورت عدم توجه و عدم بهبود بهداشت دهان به پوسیدگی و کرم خوردگی تبدیل می شوند.اگر چه برخی افراد بیشتر مستعد پوسیدگی دندان هستند اما بهترین راه پیشگیری از آن برای همه رعایت بهداشت دهان است.در ابتدای دوره درمان، دقت بسیار زیادی در بهداشت دهان و نحوه مسواک زدن داشته باشید. می توانید انواع مختلف مسواک را برای این منظور استفاده کنید تا ببینید با کدام روش راحت تر هستید.چکاپهای منظم دندانپزشکی را فراموش نکنید تا در صورت بروز مشکل، پیش از پیچیده شدن آن مداخله درمانی صورت گیرد.هر چقدر هم که تعداد دفعات مسواک زدن بیشتر باشد در صورتی که نتوانید پلاک را به خوبی از سطح دندان ها تمیز کنید، نمی توانید از بروز پوسیدگی و تغییر رنگ دندان جلوگیری کنید.

سفید کردن دندان

اگر شما قصد سفید کردن دندان های خود را دارید تا چند ماه به مراجعه منظم به مطب دندان پزشک نیاز خواهید داشت تا فرایند جراحی دندان انجام شود. دندان پزشک قالب دهان و دندان شما را تهیه می کند تا برای آن محافظت دهان بسازد و نحوه استفاده از آن با ژل بلیچینگ را به شما آموزش خواهد داد. هنگامی که به منزل بر می گردید باید از محافظت دهانی استفاده کنید و به مدت ۲ تا ۴ هفته طی یک بازه زمانی خاص از این ژل استفاده کنید. می توانید ژل سفید کننده را به مدت ۸ ساعت روی دندان خود بگذارید که در این حالت فرآیند درمان کوتاه شده و شما فقط به یک هفته درمان نیاز خواهید داشت. سفید کردن دندان با لیزر نیز یک روش دیگر برای سفید کردن دندان است که توسط دندان پزشک انجام خواهد شد. در این روش دندان پزشک ژل سفید کننده را روی دندان شما قرار می دهد و نور لیزر را به دندان می تواند تا فرایند سفید شدن دندان شروع شود این فرآیند حدود یک ساعت طول می کشد.

استفاده از ونیر دندانی

ونیر دندان به پوسته های نازکی گفته می شود که شبیه رنگ دندان است و روی سطح فوقانی دندان قرار داده می شود تا به بهبود ظاهر آن کمک کند. این محصول عمدتاً از پرسلین یا رزین کامپوزیت ساخته می شود و به صورت دائم روی دندان قرار داده می شود. حدود یک هفته طول می کشد تا قالبی که دندان پزشک از دهان و دندان شما تهیه کرده و به آزمایشگاه ارسال کرده است آماده شود. پس از اینکه ونیر آماده شد می توانید برای نصب آن روی دندان به دندان پزشک مراجعه کنید.

در این مرحله دندان پزشک به ارزیابی ظاهر رنگ و تناسب آن با دندان های شما می پردازد تا اطمینان حاصل کنند که با وضعیت دندان و دهان شما مطابقت دارد. سپس به تمیز کردن دندان های شما می پردازد این امر اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا از تجمع باکتری زیر ونیر و شروع پوسیدگی دندان جلوگیری خواهد کرد. پس از اتمام این مرحله به کمک چسب مخصوص آنها را روی دندان می چسباند تا ثابت و محکم باشند به نحوی که به خوبی به سطح دندان بچسبند. سپس دندان پزشک از سیمان مخصوص دندان استفاده می کند تا ونیر به خوبی روی دندان قرار بگیرد و به کمک پرتوهای فرابنفش به سفت شدن سیمان روی دندان کمک می کند. پس از اتمام کار شما لبخندی زیبا و بی نقص خواهید داشت. معمولا این جلسه درمانی حدود دو ساعت طول می کشد اما در صورتی که دندان پزشک از بیحسی موضعی استفاده کرده باشد نیم ساعت به برنامه درمان اضافه خواهد شد.

باندینگ دندان

باندینگ دندان به استفاده از رزین کامپوزیت رنگ دندان گفته می شود که برای درمان پوسیدگی دندان، لب پر شدگی یا شکستگی و تغییر رنگ دندان مورد استفاده قرار می گیرد. برخلاف ونیر که در آزمایشگاه تهیه می شود و به قالب مخصوص هر فرد نیاز دارد تا به خوبی روی دندان قرار بگیرد دندان پزشک می تواند در یک جلسه درمانی به نصب آن روی دندان بپردازد. دندان پزشک از رزین کامپوزیت که یک ترکیب پلاستیکی پایدار است استفاده می کند که شباهت زیادی با رنگ دندان دارد. سطح دندان زبر و خشن می شود سپس مایع صاف کننده مورد استفاده قرار می گیرد. این مراحل کمک می کنند باندینگ به خوبی روی سطح دندان قرار بگیرد. سپس ماده ای که شبیه رنگ دندان است روی آن قرار داده می شود و حالت دهی می شود و به شکل مناسب درمی آید. در مرحله بعد از نور مخصوص برای سفت کردن رزین استفاده خواهد شد تا به خوبی این مواد روی سطح دندان قرار بگیرد. درنهایت دندان پزشک به حالت دهی و براق کردن باندینگ می پردازد تا رنگ آن با سایر دندان ها مطابقت داشته باشد این فرآیند برای هر دندان حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان