شرایط ورود به دانشگاه های ترکیه

  چهارشنبه، 03 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
شرایط ورود به دانشگاه های ترکیه
اگر بارها و بارها در کنکور سراسری شرکت کرده‌اید و موفق به پذیرش در رشته‌های مورد علاقه خود همانند پزشکی، دندانپزشکی و رشته‌های مشابه نشده‌اید، شرایط عالی تحصیل در ترکیه را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

آشنایی بیشتر با کشور ترکیه در همسایگی ایران

محل قرارگیری ترکیه روی نقشه به گونه ای است که هم قاره اروپا و هم قاره آسیا را پوشش می دهد. در طول تاریخ این کشور هم به عنوان سد و هم به عنوان پل بین دو قاره نقش آفرینی کرده است. بیشتر این کشور در بخش آسیایی واقع گردیده که آسیای صغیر یا آناتولیا را شامل می شود. ترکیه از شمال با دریای سیاه، از شمال شرقی با عراق و سوریه، از جنوب غربی و غرب با دریای مدیترانه و دریای اژه و از شمال غربی با یونان و بلغارستان در ارتباط است. پایتخت این کشور آنکارا و بزرگ ترین شهر بندری آن استانبول است.

شرایط ورود به دانشگاه های ترکیه

متقاضیان که نمرات بالاتری را کسب کنند وارد دوره های چهار ساله یا BA یا Bachelor’s Degree می شوند اما کسانیکه نمرات محدودتری را دریافت کرده اند به دوره های 2 ساله یا AA یا همان دوره کاردانی Associate’s Degree وارد می شوند. رشته هایی همچون دندانپزشکی و دامپزشکی به مدت 5 سال طول می کشند و برای تحصیل در رشته پزشکی باید 6 سال زمان اختصاص داده شود. پس از پایان دوره چهار ساله لیسانس دانشجو می تواند برای دوره های فوق لیسانس اقدام نماید که در حدود 2 سال طول می کشد و شامل دوره هایی با پایان نامه و بدون پایان نامه یعنی thesis و non-thesis می شود. برای ادامه تحصیل در رشته دکتری حتما باید مدرک فوق لیسانس دریافت شده باشد و دوره دکتری حداقل 4 سال طول می کشد. فارغ التحصیلان رشته های پزشکی، دامپزشکی و دندانپزشکی می توانند مستقیما به دوره های دکتری و PHD راه پیدا کنند. درآمد اصلی دانشگاه های ایالتی فاندی است که سالانه به بودجه آن ایالت تعلق می گیرد. این مبلغ معادل 60% کل درآمد دانشگاه است.

برای ورود به دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان محلی و نیز دانشجویان بین الملل آزمون هایی در نظر گرفته می شود که سطح زبان متقاضی در آن مورد سنجش قرار می گیرد. یکی دیگر از مزایای تحصیل در ترکیه این است که متقاضی می تواند پیش از شروع سال تحصیلی در کلاس های زبان شرکت کند. این درحالی است که متقاضی برای ورود زودهنگام خود به دوره های زبان ترکی، هزینه اضافه ای را پرداخت نخواهد کرد. از آنجایی که تحصیل در ترکیه بیشتر به زبان های ترکی استانبولی و انگلیسی صورت می پذیرد و

ارائه مدارک مورد قبول دانشگاه های معتبر دنیا

به دلیل مدارک تحصیلی معتبری که در دانشگاه های کشور ترکیه اعطا می شود، هیچ نیازی به معادل سازی مدرک تحصیلی وجود ندارد و قابل ارائه در تمام دانشگاه های معتبر جهان و برای ورود به مقاطع بالاتر است. بنابراین اگر به دنبال آینده تحصیلی درخشان هستید و در حال حاضر در دوره پیش دانشگاهی به تحصیل مشغولید، و می خواهید وارد رشته هایی شوید که احتمال پذیرش تان در آن رشته ها در کنکور سراسری ایران کم است می توانید دانشگاه های دولتی و یا غیر دولتی ترکیه را برگزینید

تصویر

انواع دانشگاه های دولتی و غیردولتی با تنوع بالا

دانشگاه های ترکیه به دو دسته دانشگاه های دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. برای ورود به دانشگاه های خصوصی باید شهریه پرداخت شود این در حالی است که به غیر از هزینه ثبت نام اولیه، ورود به دانشگاه های دولتی این کشور تقریبا رایگان است و تنها با شرکت در آزمون سراسری دانشگاه می توانید با پرداخت مبلغ ناچیزی وارد دانشگاه های دولتی شده و تجربه تحصیل در ترکیه را با شرایطی بسیار راحت تر و هزینه هایی بسیار کمتر بدست آورید. علاوه بر این، کنکور سراسری این کشور و پذیرفته شدن در رشته های پرطرفداری چون زیر شاخه های پزشکی و تحصیل رایگان در ترکیه به مراتب آسان تر از پذیرفته شدن در رشته های مشابه در ایران است.

هزینه های تحصیلی ترکیه

هزینه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در ترکیه نسبتا مناسب است و بسته به برنامه درسی تفاوت دارد. هزینه ی دانشگاه های خصوصی از دانشگاه های دولتی بیش تر است و برای مثال هزینه ی گرفتن مدرک کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی چیزی حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ دلار هزینه دارد و همین هزینه در دانشگاه خصوصی تا ۲۰۰۰۰ دلار نیز افزایش پیدا می کند. هزینه ی گذراندن دوره ها در دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی بیشتر از گذراندن همان دوره ها به زبان ترکی خواهد بود، مثلا هزینه ی دوره های انگلیسی حدود ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در سال و دوره های ترکی ۲۴۰ تا ۷۵۰ دلار در سال است.

برخی دانشگاه های برتر ترکیه

از دانشگاه های برتر ترکیه می توان دانشگاه آنادولو در شهر اسکی شهیر و دانشگاه سولیمان دمیریل در شهر ایسپارتا نام برد. دانشگاه سولیمان دیمریل از نظر تعداد دانشجو یکی از بزرگ ترین دانشگاه های ترکیه است و عضو برنامه تبادل دانشجوی اراسموس هست. دانشگاه آکدنیز در شهر آنتالیا نیز بخاطر عضویت در برنامه های تبادل دانشجو مانند مولانا و بولونیا یکی از محبوب ترین مقصدها برای دانشجویان خارجی است. در اکثر شهرهای دانشجویی مردم محلی به زبان انگلیسی هم صحبت می کنند و در کل ترکیه مقصدی هیجان انگیز و بی نظیر برای ادامه تحصیل خواهد بود.

نظام آموزشی ترکیه

نظام آموزشی ترکیه از دو قسمت اصلی تشکیل می شود؛ آموزش رسمی و آموزش غیر رسمی. آموزش رسمی به معنای سیستم مدرسه ای است و شامل آموزش عالی می شود که تمرکز اصلی این مقاله برروی آن است. آموزش غیررسمی شامل تمام فعالیت های برنامه ریزی شده در خارج و یا در کنار مدرسه است.

آموزش رسمی شامل موارد زیر می شود:

آموزش پیش دبستانی: آموزش اختیاری که در مهدکودک و محیط های مشابه برای کودکان زیر سن ۶ سال ارائه می گردد.

آموزش ابتدایی: این آموزش برای تمامی کودکان اجباری است و در دوره ای هشت ساله برای کودکان بین ۶ تا ۱۴ سال ارائه می شود.

آموزش متوسطه: دبیرستان یا هنرستان برای سنین ۱۵ تا ۱۸/۱۷ سال برگزار می شود.

آموزش عالی: این مورد شامل تمام موسسات آموزشی می شود که تحصیلات دانشگاهی را برای افراد فراهم می سازد.

آموزش عالی در ترکیه

در ترکیه، موسسات آموزش عالی حداقل دو سال آموزش عالی ارائه می دهند و دانشجویان را برای مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا آموزش می دهند. موسسات آموزش عالی شامل دانشگاه ها، دانشکده ها، موسسات، مدارس آموزش عالی، هنرستان موسیقی، هنرستان های آموزش عالی و مراکز پژوهشی می شود.

دانشگاه های ترکیه برای دانشجویانی که مقطع دبیرستان را به پایان رسانده باشند، در رشته های مختلف آموزش های تخصصی ویژه ای ارائه می دهد. هدف اصلی دانشگاه های ترکیه افزایش آموزش عالی به منظور جهانی سازی کامل دنیا از لحاظ کمیت و کیفیت می باشد. این اصل همیشه در برنامه ها و دوره های طراحی شده مد نظر قرار داده می شود. دانشگاه هایی که از چند واحد تشکیل می شوند، توسط دولت و به موجب قانون به عنوان موسسات مستقل دولتی در آموزش و پژوهش تاسیس شده اند. علاوه بر این، موسسات آموزش عالی که تحت نظارت و کنترل دولت هستند، می توانند توسط نهادهای خصوصی مطابق با رویه و اصول مندرج در قانون منوط بر این که غیرانتفاعی باشند، تاسیس گردند.

دوره های تحصیلات تکمیلی شامل مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می باشد که توسط موسسات برای مقاطع تحصیلات تکمیلی برنامه ریزی شده است. دوره های کارشناسی ارشد به دو دوره ی «پژوهش محور» و «آموزش محور» تقسیم می شود که حداقل مدت زمان این دوره ها دو سال می باشد. دوره های پژوهش محور شامل گذراندن دوره های خاص همراه با انجام و ارائه پایان نامه می باشد؛ این درحالی است که دوره های آموزش محور شامل کلاس های تحصیلات تکمیلی و پروژه های ترمی می شود.

برای مطالعه مقطع دکترا دانشجویان در ابتدا باید مقطع کارشناسی ارشد را گذرانده باشند. حداقل مدت زمان دوره دکترا چهارساله است که شامل کلاس ، آزمون جامع دکترا و آماده سازی و دفاع از رساله دکترا می باشد. دوره های آموزش تخصصی پزشکی که با دوره های دکترا برابری می کند، در دانشکده پزشکی و بیمارستان آموزشی متعلق به وزارت بهداشت و سازمان بیمه اجتماعی کشور برگزار می گردد. دانشگاه ها علاوه بر شرایط پذیرش و برنامه آموزشی مطابق با قوانین و آئین نامه عمومی اتخاذ شده توسط مقررات شورای بین المللی، اختیار لازم برای تعیین دانشجویان پذیرفته شده در مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در خانه سید ابراهیم رئیسی برای قوت قلب همسر و فرزندانش+عکس/ خانه ایی سراسر فرش ماشینی و بدون تجملات! (1 نظر) آخرین قاب دو نفره پدر و پسری شهید مالک رحمتی که در تاریخ ماندگار شد+عکس (1 نظر) صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
واکنش جالب و دیدنی شهید ابراهیم رئیسی به یک نقاشی خاص+ویدیو بالگرد شهید رئیسی چگونه دچار آتش سوزی شده است؟ / آثار اصابت گلوله در اجزای بالگرد رئیس جمهوری مشاهده نشد شیطنت جدید ایران اینترنشنال درباره خاکسپاری سیدابراهیم رئیسی+عکس دختران سیدابراهیم رئیسی چه زمانی ازدواج کردند؟/ جهیزیه شان در چه حدی بود؟+ویدیو گلباران کردن خانه ابدی سیدابراهیم رئیسی پس از مراسم تدفین و قرآن خواندن خادمان بر مزار رئیس جمهور شهید+عکس گریه و بی تابی جگرسوز پدر و مادر و برادر و خواهر شهید مالک رحمتی بر سر پیکر استاندار جوان آذربایجان شرقی+ویدیو شغل دختر بزرگ دختر ابراهیم رئیسی؛ تحصیلات دختران رئیس جمهور شهید چیست؟+ویدیو دلجویی و پیام رهبر معظم انقلاب برای مادر سیدابراهیم رئیسی+ویدیو کوچکترین نوه سید ابراهیم رئیسی در آغوش رهبر معظم انقلاب در غیاب پدربزرگ شهیدش+عکس نگاهی به لباس جالب شاطرها در دربار ناصرالدین شاه+عکس ایست قلبی یک شهروند تبریزی به دلیل شهادت آیت الله آل هاشم، امام جمعه محبوب استقبال باشکوه از پیکر استاندار جوان آذربایجان شرقی، شهید مالک رحمتی در مراغه+ویدیو پایان شایعات با انتشار تصویر محافظ شخصی رئیس جمهور در مشهد مقدس حضور شجاع خلیل زاده، ستاره تیم ملی در مراسم یادبود شهدای خدمت+عکس سفر به تهران قدیم؛ تصاویر جالب یک شهربازی در 40 سال پیش که جمع شد پادشاه بحرین خواستار از سرگیری روابط با ایران شد خطبه عقد شهید رئیسی را چه کسی خواند و مهریه همسرشان چقدر بود؟+ویدیو سازمان ملل برای رئیس جمهور مجلس یادبود می گیرد نخستین گزارش ستاد کل نیروهای مسلح از حادثه بالگرد رئیس جمهور حواشی داغ امروز جمعه 4 خرداد 1403 خاطره‌ شیرین همراه همیشگیِ رئیس جمهور شهید+ویدیو ماجرای دستور رئیس جمهور به سخنگوی دولت برای معذرت خواهی از مردم درباره کمبود این اقلام+ویدیو آخرین نامه به رئیس جمهور شهید فال روزانه امروز جمعه 4 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 4 خرداد 1403 خاطره جالب محافظت از امام جمعه محبوب و شهید تبریز با اسلحه پلاستیکی!+عکس ناگفته های کارگردان اخراجی ها از رئیس جمهور، شهید سید ابراهیم رئیسی ساخت خانه با بطری های پلاستیکی نوشابه/ ابتکار جالب این جوان رو ببینید!+ویدیو نجابت و اصالت ستودنی پدر آیت الله آل هاشم وقتی از صندلی خودشان بلند شدند تا مهمانان بنشینند+ویدئو این خبر دروغ درباره بالگرد رئیس جمهور 40 میلیون بازدید گرفت/ فردی که دروغ‌پراکنی کرده بود احضار شد گل آرایی محل دفن و مزار شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع)+عکس پیام تسلیت علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی برای رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس حضور پسر رهبر معظم انقلاب در مراسم تدفین شهید رئیسی+عکس گزارش تصویری از مراسم تشییع و تدفین امام جمعه معتبر، شهید آل هاشم در تبریز اولین تصاویر از مزار شهید آیت الله رئیسی/ آسمان بار امانت نتوانست کشید، کوه اینبار تو را سخت در آغوش گرفت دست نوشته متفاوت بانوی عزادار برای شهید جمهور: آری شش کلاس! و قسم به آسمانی که در سوگ رئیس جمهور گریست+فیلم علت به وجود آمدن لکه‌ی سفید روی ناخن و روش‌های درمان آن فال ابجد روزانه جمعه 4 خرداد 1403 آیا می‌توان سیب‌زمینی جوانه‌زده را مصرف کرد
تیتر امروز