سوالات متداول در مورد درمان ریشه دندان

  دوشنبه، 29 دی 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
سوالات متداول در مورد درمان ریشه دندان
یکی از درد هایی که معمولا اکثر افراد حتی برای یکبار هم که شده، آن را تجربه می کنند درد دندان است.  دردهای دندان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. که از شایع ترین آنها رسیدن پوسیدگی دندان به عصب است.

یکی از درد هایی که معمولا اکثر افراد حتی برای یکبار هم که شده، آن را تجربه می کنند درد دندان است. دردهای دندان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. که از شایع ترین آنها رسیدن پوسیدگی دندان به عصب است. که باید تحت نظر دکتر متخصص ریشه انجام شود. در ادامه قصد داریم شما را با عصب کشی دندان و درمان ریشه بیشتر آشنا کنیم.

برای عصب کشی دندان و درمان ریشه، متخصص دندانپزشک ابتدا با استفاده از ماده بی حس کننده بافت لثه اطراف دندان را بی حس می کند. و سپس پوسیدگی های روی دندان مورد نظر را به طور کامل از روی دندان بر می­ دارد. پس از آن عفونت های پالپ را به طور کامل تخلیه می کند. بعد از آنکه عفونت دندان آسیب دیده به طور کامل تخیله شد. میکروب های موجود در کانال های عصبی دندان توسط دندانپزشک از بین می رود. و سپس ریشه دندان به طور کامل تخلیه می شود.در ادامه دندانپزشک برای اطمینان از تخلیه کامل عصب آسیب دیده از دندان عکس برداری ( عکس رادیولوژی با پرتو ایکس) انجام می دهد. در صورت اطمینان از تخلیه، کانال های عصبی را با استفاده از مواد مخصوص و سازگار با نسوج دندان پر می­کند. در مرحله نهایی نیز با استفاده از کامپوزیت و یا آماگام روی دندان را نیز پر می کند.

نکته: دندان های عصب کشی شده به موقع می توانند سالیان متمادی عمر داشته باشند. که این بسته به نحوه رعایت بهداشت دندان و دهان متفاوت است. همچنین در زمان عصب کشی دندان و درمان ریشه با دندان پانسمان شده غذا نجوید. زیرا ممکن است موجب شکستگی دیواره دندان و یا عفونت دندان شود.

انواع روش های درمان ریشه دندان

  • جراحی اپیکو
  • عصب کشی یا اندو
  • درمان ریشه مجدد یا ری اندو

عصب دندان همراه با رگ های خونی، در مرکز دندان قرار گرفته است. پوسیدگی عمیق ریشه، ضربه به دندان و یا ایجاد ترک در آن، نیاز به درمان ریشه دندان دارد. احساس درد در حین خوردن غذا یا نوشیدنی های داغ و یا سرد، نشانه وجود مشکل در ریشه دندان است.

درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

در قسمت تاج دندان پوسیدگی و عفونت برداشته شده، طول کانال ­های ریشه مشخص شده، داخل آن توسط ابزار ویژه ای تمیز و خالی شده و در انتها کانال­ها با موادی که ریشه گیاهی دارند و از صمغ گیاهان تهیه شده است، پر شده و پانسمان رو آن قرار داده می شود. تا زمانی که فرآیند درمان کامل نشده و پانسمان روی دندان است، باید غذاهای نرم خورد و در حین مسواک زدن احتیاط نمود تا پانسمان کنده نشود. در طول درمان، با کمک آمپول های بی حسی، بیمار دردی حس نمی­کند.

پروسه درمان ریشه دندان چگونه است ؟

ابتدا پوسیدگی ها و عوامل عفونی در قسمت تاج دندان برداشته می شود . سپس کانال های ریشه دندان تعین طول شده و محتویات آن ها به وسیله ابزارهای سوهان مانند پاکسازی می شوند و در نهایت کانال های دندان بعد از شست و شو و ضد عفونی با مواد شبیه پلاستیک که از صمغ یک نوع گیاه تهیه شده اند و کاملا با بدن انسان سازگارند ، پرشده و مهر و موم می گردند .تمام این مراحل با بی حسی موضعی انجام می پذیرد و در روند درمان بیمار ، دردی را احساس نمی کند .

آیا با دندان عصب کشی شده می توان غذا خورد یا مسواک زد ؟

دندانی که نیاز به درمان ریشه دارد ، اغلب شدیدا خراب و دیواره های شکننده ای دارد . بدین لحاظ ممکن است در زمانی که پانسمان روی دندان است ، بسیار احتیاط نمایید و از غذا خوردن معمول با دندان پانسمان شده اجتناب نمایید .

در صورت تخلیه کامل پانسمان حتما جهت گذاشتن پانسمان به دندانپزشک مراجعه فرمایید . در صورتی که تنها قسمت سطحی پانسمان تخلیه شده باشد ، نیازی به مراجعه نمی باشد .

چرا دندانی که قبلا عصب کشی شده را باید مجددا عصب کشی کنیم؟

گاهی درمان ریشه که توسط پزشک قبلی انجام گردیده ، ناقص بوده و این موضوع در عکس رادیوگرافی عالی بوده ، اما به عللی آن دندان و مواد درونش عفونی گردیده است در این گونه موارد نیاز به درمان مجدد ریشه یا Reendo می باشد .

درمان ریشه مجدد نسبت به عصب کشی پروسه سخت تری دارد و گاهی نیاز به جراحی انتهای ریشه یا epico هم می باشد .

آیا دندان های اندو شده الزاما نیاز به روکش دارند ؟ آیا روکش عمر این دندان ها را کاهش نمی دهد ؟

یک رکن مهم هم موفقیت درمان های عصب کشی شده ، ترمیم صحیح تاج دندان است . به صورتی که یک دندان حتی با بهترین عصب کشی در صورت گذاشتن یک ترمیم تاجی نامناسب دوباره عفونت کرده و نیاز به درمان مجدد پیدا می کند .

در دندان های عصب کشی شده با توجه به وجود پوسیدگی قبلی و برداشت بافت دندان و با از دست رفتن عروق و اعصاب دندان، رطوبت بافت دندان کاهش می یابد و دندان خشک تر و شکننده تر می شود . لذا اگر بعد از عصب کشی پزشکتان توصیه به روکش دندان فوق نمود ، در اسرع وقت این درمان باید صورت گیرد ، در غیر این صورت ممکن است باعث شکستن و از دست دادن دندان مورد نظر گردد .

پست کور یا post core چیست ؟

معمولا در اثر وسعت پوسیدگی های دندان هایی که نیاز به درمان ریشه دارد و تخریب دندان در صورتی که 50% بافت دندان بعد از برداشت پوسیدگی در تاج دندان از دست رفته باشد ، نیاز به درمان پست می باشد . پست ها به دو نوع ریختگی و پست فایبر post fiber تقسیم می گردند . در پست ریختگی بعد از برداشت قسمت های نازک تاج ، ریشه دندان تا حدی تخلیه و قالبگیری می گردد و قالب فوق به لابراتوار ارسال می شود . سازه ای فلزی به صورت یکپارچه که شامل قالب ریشه مورد نظر و تاج بازسازی شده در لابراتوار ساخته می شود که به postcore معروف است ، پست مورد نظر بعد از ارسال در دهان ، داخل دندان نصب می گردد و دندان جهت درمان روکش آماده می شود .درمان post core ریختگی روشی عالی و موثر در دندان های به شدت تخریب شده جهت بازسازی زیر روکش و استحکام دندان می باشد در دندان های با تخریب کمتر می توان از پست فایبر استفاده کرد که دیگر نیازی به قالب گیری و ارسال به لابراتوار نیست .در همان جلسه ریشه تا حدی تخلیه و فایبر پست در داخل ریشهدندان نصب شده و تاج روی آن با مواد مخصوص بازسازی می گردد و دندان جهت درمان روکش آماده می گردد .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (189 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (179 نظر) از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (182 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (111 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (96 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (94 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (85 نظر) مسعود پزشکیان: برای ثبت نام بچه هایم در مدرسه هر جای که می‌رفتیم پول می‌خواستند؛ خب پول نداشتیم و با همان حقوقی که داشتیم به زور می‌توانستیم زندگی را بگذرانیم+ویدیو (78 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (74 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (69 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری رشت برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ ایستاده باید تشویقش کرد+عکس (55 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای متین سیروسی رقیب مشهدی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد مشهدی و گرگ پارسی (51 نظر) مهمانی تمام و کمال الهه منصوریان برای اعضای خانواده اش بعد از آشتی با پدرشان+ویدئو/سنگ تمام خواهران ووشوکار در میزبانی از پدر (49 نظر) الهام چرخنده با ناراحتی قلبی راهی بیمارستان شد / الهام چرخنده : چون قلبم تقوا داشت الان ظاهرم رو شبیه به قلبم کردم (49 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر)
تیتر امروز   
خانه‌داری یک کدبانو؛ 4 ترفند کاربردی و تضمینی برای خشک کردن انجیر بدون سیاه شدن+جزئیات
مردی که اجازه داد 80 غریبه به زنش تجاوز کنند +جزئیات
(تصاویر) انقراض دایناسور ها یا یک دروغ تاریخی؟!/ کشف دایناسور هایی که هنوز زنده اند شمارا حیرت زده میکند!
عکس دونفره‌ی اکبر عبدی و همسرش در تراس دلباز و بزرگ خانه‌/ چه مبلمان خوشگلی هم واسه تراس زیباشون در نظر گرفتن!
با 8 مورد عجیبی که عمر را کوتاه می‌کنند آشنا شوید
(ویدئو) دور دور فوق لوکس محمدرضا گلزار با بنز کروک و مشکی در خیابان فرشته تهران!
(ویدئو) خاطره جالب امیر جعفری درباره اولین حضورش جلو دوربین و لو دادن اولین دستمزدش
(عکس) ابراز علاقه‌ی صاف و ساده‌ی نعیمه نظام‌دوست به دو مرد بسیار جذاب و خوش‌استایل
افتخارات مادران قهرمان در پارالمپیک 2024 پاریس
(تصاویر)ترسناک ترین سرسره آبی جهان که از بین کوسه های گوشت خوار می گذرد کجاست؟
(تصاویر) تنها جزیره ایرانی دریای خزر که یک نفر در آن زندگی می کند!
(ویدئو) تقلید صدای زیبا و فوق العاده هنرمندانه محمدرضا علیمردانی از بازیگران در برنامه خندوانه/ فقط تقلید صدای رامبد جوان
ماجرای تمام و کمال عقد پسر سیدمحمد خاتمی ، عمادالدین/ از عاقد جشن تا مهریه و شغل عروس
(عکس) از آخرین لذت های تابستانی مینا مختاری،همسر بهرام رادان کنار استخر
بازنشر گفتگو با بازیگر نقش نوجوانی پیامبر (ص) به مناسبت ایام وفات آن حضرت
منتخب روز   
در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع)؛ مروری بر حال خوش رهبر معظم انقلاب با لباس یکدست سفید در غبارروبی ضریح امام هشتم+عکس (عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی