طعم تلخ را در دهان چه چیزی ایجاد می کند؟

  چهارشنبه، 24 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
طعم تلخ را در دهان چه چیزی ایجاد می کند؟
داشتن طعم تلخ در دهان شما اغلب یک مشکل جدی نیست، اما می تواند زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد و بر روی رژیم غذایی تاثیر گذارد.

داشتن طعم تلخ مزمن در دهان شما، صرفنظر از آنچه که می خورید یا می نوشید، طبیعی نیست و می تواند یکی از چندین شرایط سلامتی را نشان دهد. داشتن طعم تلخ در دهان شما اغلب یک مشکل جدی نیست، اما می تواند زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد و بر روی رژیم غذایی تاثیر گذارد.همانطور که از نامش بر می آید، سندرم سوزش دهان باعث حساسیت یا سوزش در دهان می شود که می تواند بسیار دردناک باشد. این علائم ممکن است در یک قسمت از دهان یا در سراسر دهان رخ دهد. همچنین می تواند احساس خشکی دهان و طعم تلخ یا فلزی ایجاد کند.سندرم سوزش دهان در زنان و مردان رخ می دهد، به ویژه در زنان که در معرض یائسگی قرار دارند.بعضی اوقات سوزش دهان علت قابل شناسایی ندارد. پزشکان معتقدند ممکن است به دلیل آسیب اعصاب در دهان باشد. همچنین ممکن است برای شرایطی مانند دیابت ، درمان سرطان وتغییرات هورمونی در طول یائسگی مرتبط باشد.استروژن هورمون زنانه که در دوران بارداری نوسان می کند، می تواند جوانه های طعم را تغییر دهد. بسیاری از زنان وقتی که باردار هستند، طعم تلخ یا فلزی در دهان خود را گزارش می کنند. این معمولا بعدها بعد از بارداری یا بعد از زایمان حل میشود

شرایط زیر میتواند طعم تلخ را در دهان ایجاد کنند:

دهان خشک:

دهان خشک همچنین به عنوان خشکی دهان نی شناخته میشود و زمانی که دهان به اندازه کافی بزاق ترشح نمیکند، اتفاق می افتد. از آنجا که بزاق به کاهش باکتری در دهان کمک میکند، پس داشتن بزاق کمتر به معنی باکتر های بیشتر زنده در دهان است.

افراد مبتلا به خشکی دهان، حس چسبناکی و خشکی در دهان خود را احساس میکنند که این میتواند ناشی از عواملی مانند دارو ها ، مصرف دخانیات و یا اختلالات از پیش باقی مانده باشد.یک فرد همچنین با داشتن گرفتگی بینی ، دهان خشک را تجربه میکند زیرا تنفس از دهان باعث خشکی آن میشود. افراد مبتلا به خشکی دهان همیشگی برای تشخیص باید با پزشک خود مشورت کنند.

مسائل مربوط به دهان و دندان:

بهداشت ضعیف دهان و دندان میتواند همچنین باعث یک طعم تلخ در دهان شود و یا ممکن است باعث افزایش حفره ها، عفونت ها و بیماری های لثه یا ورم لثه شود. بسیاری از مسائل معمول مربوط به دهان و دندان را میتوان از طریق مسواک زدن یا نخ دندان از بین برد یا از بروز آن جلوگیری کرد. استفاده از دهان شویه ضد باکتری در میان مسواک زدن نیز باکتری های مضر را به حداقل میرساند.

بارداری:

بسیاری از زنان باردار از طعم تلخ یا فلز دهان خود در 3 ماهه اول شکایت میکنند. هورمون های بدن در دوران بارداری دچار نوسان میشوند، این نوسان مستواند بر حواس تاثیر بگذارد که میتواند طعم برخی غذا ها را غیر قابل تحمل کند. که این مزه با پیشرفت بارداری یا بعد از زایمان از بین میرود.

سندروم سوزش دهان:

سندروم سوزش دهان یک شرایطی است که موجب احساس سوزش در دهان میشود. این احساس میتواند کاملا متفاوت باشد اما بسیاری آن را همانند خوردن فلفل های تند توصیف میکنند.در کنار آن برخی افراد میتوانند طعم تلخ را در دهان نیز حس کنند.

علائم سندرم سوزش دهان ممکن است به صورت پراکنده ظاهر شوند اما همچنین میتوانند مزمن و طولانی مدت باشند. برخی افراد مبتلا به این سندرم ، ممکن است در خوردن و یا نوشیدن دچار مشکل شوند در حالی که در دیگری ممکن است این علائم مشاهده نشود.

یائسگی:

زنان در معرض یائسگی ممکن است طعم تلخی در دهان خود را تجربه کنند، که این امر به علت سطوح پایین استروژن موجود در بدن می باشد و از طرفی هم ممکن است به علت خشکی دهان ایجاد شود.

برفک دهان:

یک عفونت مخمر در دهان، اغلب باعث ایجاد لکه های سفید روی زبان ، دهان و گلو می شود. همچنین ممکن است طعم تلخ یا ناخوشایند را در دهان ایجاد کند، و ممکن است تا زمانی که عفونت درمان نشود، ادامه داشته باشد.

رفلاکس اسید:

بیماری رفلاکس اسید معده، ممکن است منبع تلخی ناخواسته در دهان باشد.این شرایط زمانی رخ می دهد که ماهیچه یا اسفنکتر در بالای شکم ضعیف شود و باعث می شود که از اسید یا صفرا به داخل لوله غذا برسد و در ان رشد کند.

چنانچه در اینن بخش از سلامت نمناک می خوانید این بیماری تمایل دارد تا لوله غذایی را تحریک کند و باعث سوزش در قفسه سینه یا شکم می شود.همچنین می تواند یک طعم فاسد یا تلخ را در دهان ایجاد کند و تا زمانی که علائم دیگر وجود داشته باشند، ممکن است ادامه پیدا کند.

سلامت ضعیف دهان

بهداشت ضعیف دهان موجب مشکلات لثه و دندان مانند ژینژیویت می شود که در تغییر طعم دهان و تلخی دهان تاثیر زیادی خواهد داشت.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین یک علت تلخی دهان است. ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای بدن، برای عملکرد درست اندام ها مثل طعم، مزه و بو لازمند. به عنوان مثال روی برای حواس چشایی و بویایی لازم است. به همین خاطر قبل از مصرف مکمل روی، پزشک میزان روی بدن را چک می کندو جالب است بدانید افزایش روی هم می تواند باعث تلخی دهان شود. همچنین یکی دیگر از عواملی که موجب از دست دادن طعم غذا ها یا تلخی دهان می شود، کمبود ویتامین B۱۲ است.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن هم می تواند مزه تلخ در دهان ایجاد کند. دلیل آن هم اینست که سیگار حاوی مواد شیمیایی سمی است و به جوانه های چشایی آسیب می زنند. اگر سیگار ترک شود جوانه های چشایی رشد کرده، بیشتر می شوند و احساس مزه و طعم بهبود می یابد. ولی در برخی موارد هم در افرادیکه سالیانی است سیگار می کشند ممکنست پس از ترک سیگار هرگز جوانه های چشاییشان بهبود نیابد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (188 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (174 نظر) از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (166 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (111 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (96 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (93 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (84 نظر) مسعود پزشکیان: برای ثبت نام بچه هایم در مدرسه هر جای که می‌رفتیم پول می‌خواستند؛ خب پول نداشتیم و با همان حقوقی که داشتیم به زور می‌توانستیم زندگی را بگذرانیم+ویدیو (76 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (71 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (68 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری رشت برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ ایستاده باید تشویقش کرد+عکس (52 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای متین سیروسی رقیب مشهدی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد مشهدی و گرگ پارسی (51 نظر) مهمانی تمام و کمال الهه منصوریان برای اعضای خانواده اش بعد از آشتی با پدرشان+ویدئو/سنگ تمام خواهران ووشوکار در میزبانی از پدر (48 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) الهام چرخنده با ناراحتی قلبی راهی بیمارستان شد / الهام چرخنده : چون قلبم تقوا داشت الان ظاهرم رو شبیه به قلبم کردم (41 نظر)
تیتر امروز   
(تصاویر) انقراض دایناسور ها یا یک دروغ تاریخی؟!/ کشف دایناسور هایی که هنوز زنده اند شمارا حیرت زده میکند!
عکس دونفره‌ی اکبر عبدی و همسرش در تراس دلباز و بزرگ خانه‌/ چه مبلمان خوشگلی هم واسه تراس زیباشون در نظر گرفتن!
با 8 مورد عجیبی که عمر را کوتاه می‌کنند آشنا شوید
(ویدئو) دور دور فوق لوکس محمدرضا گلزار با بنز کروک و مشکی در خیابان فرشته تهران!
(ویدئو) خاطره جالب امیر جعفری درباره اولین حضورش جلو دوربین و لو دادن اولین دستمزدش
(عکس) ابراز علاقه‌ی صاف و ساده‌ی نعیمه نظام‌دوست به دو مرد بسیار جذاب و خوش‌استایل
افتخارات مادران قهرمان در پارالمپیک 2024 پاریس
(تصاویر)ترسناک ترین سرسره آبی جهان که از بین کوسه های گوشت خوار می گذرد کجاست؟
(تصاویر) تنها جزیره ایرانی دریای خزر که یک نفر در آن زندگی می کند!
(ویدئو) تقلید صدای زیبا و فوق العاده هنرمندانه محمدرضا علیمردانی از بازیگران در برنامه خندوانه/ فقط تقلید صدای رامبد جوان
ماجرای تمام و کمال عقد پسر سیدمحمد خاتمی ، عمادالدین/ از عاقد جشن تا مهریه و شغل عروس
(عکس) از آخرین لذت های تابستانی مینا مختاری،همسر بهرام رادان کنار استخر
بازنشر گفتگو با بازیگر نقش نوجوانی پیامبر (ص) به مناسبت ایام وفات آن حضرت
(ویدیو) روش خلاقانه‌ی علی ضیا، مجری سابق صدا و سیما، برای گله‌گزاری از بانویی که دوستش دارد/ آخه گله گزاری اینقدر لطیف و مهربون دیده بودین؟
چه عاملی باعث دو نیم شدن تخته سنگ مرموز النسلا عربستان شد؟
منتخب روز   
در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع)؛ مروری بر حال خوش رهبر معظم انقلاب با لباس یکدست سفید در غبارروبی ضریح امام هشتم+عکس (عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی