ساعدنیوز
ساعدنیوز

تنها با یک رزیم غذایی درست، زخم معده خود را درمان کنید

  دوشنبه، 27 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
تنها با یک رزیم غذایی درست، زخم معده خود را درمان کنید
معده درد یکی از مشکلاتی است که هر فردی در طول زندگی حداقل یک بار آن را تجربه کرده است. مشکلات گوارشی،زخم معده یا سوزش معده یا ترش کردن و ... با استفاده از برخی روش های خانگی قابل درمان است.

شایع ترین علت التهاب معده و زخم معده، عفونت هلیکو باکترپیلوری می باشد. استفاده مزمن از آسپیرین و یا دیگر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی، کورتیکواستروئیدها، زخم های ناشی از استرس، سیگار، الکل و یا ترکیبی از این عوامل باعث ایجاد التهاب معده می شوند.در این مقاله قصد داریم رژیم غذایی مناسب برای بهبود و درمان زخم معده را بررسی کنیم.

علل پیدایش، عوارض، نشانه های بالینی و درمان دارویی در زخم معده

مخاط طبیعی معده در برابر فعالیت های هضمی اسید و پپسین با ترشح طبیعی موکوس، برداشت اسید اضافی از طریق جریان خون و ترمیم و تجدید سریع سلول های آسیب دیده مخاطی حفاظت می گردد. زخم معده در اثر آسیب سدهای دفاعی مزبور و اختلال در بازسازی سلول های معده ایجاد می شود. این بیماری در شکل کلاسیک سبب آسیب به بافت های عضلانی زیر مخاطی یا عضلات اصلی می گردد. با افزایش سن و التهاب سلول های تولیدکننده اسید بر شدت زخم معده افزوده می شود. جالب است بدانید، زخم معده به رغم ایجاد التهاب در سلول های تولیدکننده اسید، عموماً با ترشح کم اسید همراه است. عفونت هلیکوباکتر پیلوری، التهاب معده، مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی همانند آسپرین، بروفن، ایبوپروفن و ناپروکسن، کورتیکو استروییدها، سندرم زولینگر- الیسون و زخم های ناشی از استرس از علل اصلی پیدایش زخم معده می باشند. از جمله نشانه های بالینی زخم معده به درد، احساس گرسنگی و تهوع، نفخ، بی اشتهایی و کاهش وزن می توان اشاره نمود. علایم مذکور با فاصله کمی پس از غذا خوردن بروز می یابند.
از عوارض مشخص بیماری باید از خونریزی و سوراخ شدگی معده نام برد. عموماً در بزرگسالان مبتلا به زخم معده حاد یا مزمن، مدفوع سیاه و قیرگونی که اصطلاحاً ملنا نامیده می شود، قابل مشاهده است. شایع ترین علت التهاب و زخم معده عفونت هلیکوباکتر پیلوری است که در این موارد مصرف دو نوع آنتی بیوتیک به همراه بیسموت یا مهارکننده های پمپ هیدروژن مانند امپرازول، پروتکل اصلی پزشکی می باشد. زخم های ناشی از استرس نیز به سبب خطر خونریزی معده مورد توجه هستند. در این موارد نیز داروهای مهارکننده پمپ هیدروژن، بلوکرهای گیرنده H2 مانند رانیتیدین و سایمتیدین، Sucralfate و آنتی اسیدها مانند آلومینیوم و منیزیم هیدروکسید مورد استفاده قرار می گیرند. در زخم معده ناشی از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی اجتناب از دریافت یا کاهش دوز مصرفی داروهای مزبور توصیه می گردد.

عوارض زخم معده در صورت عدم درمان

زخم های معده درمان نشده و علائمی که به آنها بی توجهی شده است در طول زمان میتوانند منجر به عوارض شدیدتری شوند که در صورت مشاهده و وجود آنها می بایست به پزشکی که زودتر باید شما را ویزیت میکرد، مراجعه کنید:

سوراخ شدن معده

سوراخ شدن معده به علت پیشرفت زخم معده و نابودی کامل سلول های جداره معده به وجود می آید و در اثر آن عفونت ایجاد میشود. نشانه اصلی زخم معده بروز درد ناگهانی در معده است.

خونریزی داخلی

زخم های معده در مواردی به شدت افزایش یافته و موجب بروز خونریزی داخلی در بیمار میشود. علائم ناشی از خونریزی داخلی میتواند سرگیجه، مدفوع تیره رنگ و کاهش غلظت خون باشد.

بافت اسکاری

اسکار نوعی بافت سخت است که پس از هر گونه آسیب به پوست و اندام های مختلف تشکیل میشود و عمدتاً به همان صورت باقی میماند. این اسکار اگر در معده به وجود آید، موجب کاهش فضای دهانه و حجم معده میشود که مشکلات بلع به وجود می آورد. از نشانه های اسکار معده، استفراغ و کاهش وزن است.

هر سه عارضه، باید جدی تلقی شود و برای مواردی نیاز به جراحی وجود دارد. اگر علائمی که در ادامه مشاهده میکنید را تجربه کرده آید به پزشک خود حتماً اطلاع دهید:

  • درد ناگهانی بسیار شدید در معده
  • احساس خفگی شدید یا سرگیجه که میتواند ناشی از کاهش سطح خون باشد
  • خون در مدفوع
  • سفتی در ناحیه شکمی
  • درد شکمی که با راه رفتن تشدید و با نشستن بهبود پیدا میکند

بیماران مبتلا به زخم معده چه غذاهایی باید بخورند؟

سبزیجات سبز بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

وقتی به زخم معده مبتلا هستید، باید سبزیجات سبز بیشتری بخورید، زیرا آنها حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند که نه تنها برای سیستم گوارش خوب هستند بلکه مواد سمی روده را نیز از بین می برند.

خوردن غذاهای غنی از پروتئین

بیماران باید گوشت، شیر، تخم مرغ و سویا را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. آنها مواد غذایی غنی از پروتئین محسوب می شوند. علاوه بر این، لطفا توجه داشته باشید که مصرف پروتئین باید معقول باشد (نه خیلی زیاد و نه خیلی کم)، زیرا اضافه یا کمبود پروتئین در بدن برای سلامتی خوب نیست.

خوردن غذاهای نرم و اسفنجی

ترشح اسید بیش از حد برای هضم غذا، باعث زخم معده بیشتری می شود. برای غلبه بر این وضعیت، فقط نان، یک گلوله کوچک طعم دار خالص و بدون هیچ گونه افزودنی و یا بیسکوئیت را برای کمک به جذب بیش از حد این اسید، مصرف کنید. در غیر این صورت، می توانید از سیب زمینی آب پز یا غذاهای نشاسته ای مانند آرد برنج غنی شده و آرد تاپیوکا استفاده کنید.

موز بیشتری بخورید

موز یک میوه آشنا و بسیار مغذی است و به طور موثری به درمان زخم معده کمک می کند. بنابراین، پس از هر وعده غذایی، شما باید موز را به منظور کمک به کاهش درد معده مصرف کنید.

در هنگام ابتلا به زخم معده از مصرف کدام مواد غذایی باید اجتناب کرد؟


معمولاً، غذاهای پرچرب و به شدت اسیدی یا مواد غذایی که با ایجاد احساس سوزش سر دل برای فرد همراه هستند، می بایست در هنگام ابتلا به زخم معده مصرف نشوند. برخی از مهم ترین مواد غذایی که لازم است در هنگام ابتلا به زخم معده از مصرف آن ها خودداری شود به شرح زیر هستند:

نوشیدنی ها

  • قهوه: قهوه حاوی کافئین یا فاقد کافئین یک نوشیدنی اسیدی است و می تواند باعث التهاب جداره معده شود.
  • نوشیدنی های گازدار: این نوشیدنی ها ماهیت اسیدی داشته و لازم است از مصرف آن ها اجتناب شود.
  • شیر و شیر کاکائو
  • شکلات داغ و نوشابه
  • چای نعناع
  • چای سبز و چای سیاه حاوی کافئین یا فاقد کافئین
  • آب پرتقال و گریپ فروت
  • نوشیدنی های الکلی

غذاهای چرب

مواد غذایی حاوی چربی های اشباع می توانند باعث افزایش التهاب معده شوند. توجه داشته باشید مصرف مواد غذایی حاوی چربی های ترانس حتی ممکن است آسیب بیشتری برای معده در مقایسه با چربی های اشباع به همراه داشته باشند.

گوجه فرنگی، میوه ها و آب میوه های اسیدی

گوجه فرنگی و سس گوجه ماهیت اسیدی داشته و می توانند باعث التهاب معده شوند. علاوه بر این مرکبات و برخی میوه ها همچون لیمو شیرین، پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، و لیمو ترش از سطح اسید بالاتر نسبت به سایر میوه ها برخوردار هستند. به این ترتیب به منظور کاهش التهاب معده، بهتر است تا حد ممکن مصرف این میوه ها کاهش پیدا کند.

غذاهای ادویه دار

در صورتی که مصرف غذاهای ادویه دار باعث التهاب معده شما می شود، این شرایط به معنی لزوم قطع مصرف آن ها نیست. در حقیقت تا کنون شواهدی وجود ندارد که نشان دهد انجام این کار می تواند به رفع مشکل زخم معده کمک کند. به هر حال اجتناب از مصرف این مواد غذایی می توانند علائم زخم معده را کاهش داده و به این ترتیب بهتر است از مصرف آن ها خودداری گردد. برای مثال افراد مبتلا به زخم معده بهتر است مواد غذایی حاوی ادویه های زیر را مصرف نکنند:

  • فلفل سیاه و فلفل قرمز
  • پودر چیلی
  • خردل و جوز

شکلات و نعناع نیز اغلب در فهرست غذاهایی قرار می گیرند که لازم است در صورت ابتلا به زخم معده از مصرف آن ها اجتناب شود. به هر حال باید توجه داشته باشید افراد مختلف نسبت به میزان واکنش معده خود هنگام مصرف این مواد غذایی با یکدیگر متفاوت هستند.

علاوه بر این بر اساس مطالعات انجام شده، سیگار کشیدن می تواند احتمال ابتلا به زخم معده را برای افراد افزایش دهد. کشیدن سیگار همچنین می تواند فرآیند بهبود زخم معده را آهسته کرده و حتی شرایط و علائم مربوط به آن را تشدید نماید. به همین خاطر همواره به افراد مبتلا به زخم معده توصیه می شود کشیدن سیگار را ترک کنند.

پیشگیری از زخم معده

برای پیشگیری از زخم معده ناشی از باکتری هلیکوباکترپیلوری به طور مرتب دست های خود را با آب و صابون بشویید و از ظروف کاملا تمیز برای غذا خوردن استفاده کنید. برای پیشگیری از زخم معده ناشی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مصرف آنها را قطع کرده و یا به حداقل برسانیم مصرف بیش از اندازه مجاز آنها خودداری کنیم و این داروها را به هیچ عنوان همراه با الکل مصرف نکنید. همچنین این داروها را با آب فراوان و یا همراه با غذا میل کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (268 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (235 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (101 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (73 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (61 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (60 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (57 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (48 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (43 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (39 نظر) پاسخهای خنده دار دانش آموز ایرانی به سوالات درس تاریخ مرزهای وقایع تاریخی رو جابجا کرد+عکس/ معلمشون بعد دیدن این جوابها سر به کوه و بیابون گذاشته🤣 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (31 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (31 نظر)
دیگران می‌خوانند   
اولین عکس گرفته شده از مازیار لرستانی بعد از تولد/ چه نوزاد گوگولی و نازی! ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 تغییر استایل احسان علیخانی در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس خلاقیت خنده دار راننده ارومیه ای، با نوشته جالب پشت وانت حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی: به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس شباهت بی حد و اندازه رابعه اسکویی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس عکس تازه منتشر شده از داریوش مهرجویی تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و طبیعی فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس
تیتر امروز   
ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی: به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...