طاعون بوبونیک (طاعون خیارکی) و نکات مهم در مورد آن

  یکشنبه، 03 بهمن 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
طاعون بوبونیک (طاعون خیارکی) و نکات مهم در مورد آن
طاعون خیارکی یکی از شایع ترین نمونه های بیماری طاعون می باشد. این طاعون به نام طاعون سیاه نیز شناخته می شود. مرض طاعون خیارکی به وسیله نیش کک یا گاز گرفتگی موش آلوده به این بیماری حاصل می‌ شود. این طاعون به کشور های متفاوتی می تواند راه پیدا کند و علائم ناشناخته ای به همراه خود دارد.

بیماری طاعون ممکن است بخشی از گذشته به نظر برسد، اما امروزه نیز هنوز در جهان و برخی مناطق روستایی وجود دارد. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به طاعون، اجتناب از کک هایی است که روی جوندگانی مانند موش و سنجاب زندگی می کنند. کک ها می توانند روی بدن خرگوش ها نیز زندگی کنند. از حیوانات خانگی خود و خود در برابر کک ها و عفونت های احتمالی که این حیوانات می توانند حمل کنند، محافظت کنید.

طاعون بوبونیک عفونتی است که بیشتر توسط کک های آلوده ای که روی جوندگان حرکت می کنند، به انسان منتقل می شود. این طاعون که مرگ سیاه نام داشت، میلیون ها اروپایی را در قرون وسطی کشت. پیشگیری از این طاعون شامل واکسن نمی شود، اما مهم است که در تماس با موش ها، سنجاب ها و سایر حیواناتی است که ممکن است آلوده شوند، مراقب باشید..

طاعون بوبونیک (Bubonic plague) چیست؟

طاعون یک بیماری عفونی است که توسط نوع خاصی از باکتری به نام یرسینیا پستیس ایجاد می شود. این باکتری می تواند انسان و حیوانات را تحت تأثیر قرار دهد و عمدتاً توسط کک ها منتشر می شوند. طاعون بوبونیک یکی از انواع طاعون است. این طاعون نام خود را از غدد لنفاوی متورم (بوبوها) که ناشی از این بیماری است، گرفته است. در این بیماری غدد زیر بغل، کشاله ران و گردن می توانند به اندازه تخم مرغ بزرگ شوند و چرک ترشح کنند. انواع دیگر طاعون عبارتند از:

  • طاعون سپتی سمی، زمانی اتفاق می افتد که عفونت سراسر بدن را بگیرد.
  • طاعون ذات الریه، زمانی اتفاق می افتد که ریه ها عفونی می شوند.
  • طاعون و فاجعه ی قرون وسطی

مرگ و میر طاعون بوبونیک در طول قرن چهاردهم از ۲۵ میلیون نفر فراتر رفت. این میزان حدود دو سوم جمعیت اروپا در آن زمان را در بر می گرفت. موش ها با کشتی ها منتقل می شدند و با خود کک و طاعون می آوردند. از آنجایی که اکثر افرادی که به طاعون مبتلا می شدند مردند و بسیاری از آنها اغلب بافت هایشان به دلیل قانقاریا سیاه شده بود، طاعون بوبونیک مرگ سیاه نامیده می شد. آن زمان درمانی برای طاعون بوبونیک در دسترس نبود.

نشانه های افراد مبتلا به طاعون خیارکی

زمان پنهان بودن طاعون خیارکی نزدیک به دو الی شش روز زمان صرف می کند ، نشانه های اولیه این بیماری علائمی چون : لرز و تب بالا، سرگیجه، درد زیاد در بخش ماهیچه و مفصل ها ، احساس کوفتگی، و سر درد را در بر می گیرد . سایر نشانه های طاعون خیارکی شامل کاهش یافتن میزان آب بدن و احساس تشنگی متداوم می باشد. پس از بروز علائم در فرد مبتلا با طی کردن یک روز خیارک هایی بر روی بدن بیمار به وجود می آید.

خیارک ها در واقع همان غده های لنفاوی می باشند که با تورم به این حالت در می آیند. این خیارک ها بیشتر در بخش های اطراف محل نیش خوردگی کک نمایان می شود و با گذشت زمان بزرگ می شوند و درد را همراه خود به بیمار منتقل می کنند.

 طاعون خیارکی

مرگ افراد مبتلا به طاعون خیارکی

هنگامی که افراد مبتلا به طاعون خیارکی اقدامی جهت بهبود بیماری خود انجام ندهند با نشانه های خطرناکی مانند : زیاد شدن تعداد ضربان قلب، احساس اظطراب شدید و هذیان گویی برخورد خواهند کرد ، و با رسیدن به این مرحله بعد از ۳۶ ساعت بیمار با مرگ درگیر می شود . نکته ی جالب در مورد مرگ افراد این می باشد که حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد بیماران ممکن است به صورت ناگهانی بعد از سپری کردن یک دوره درگیری طولانی از مرگ نجات پیدا کنند.به صورت کلی سازمان بین المللی بهداشت بیان کرده است اگر مرحله های درمان طاعون خیارکی با تاخیر انجام شود می تواند سبب مرگ ۶۰ درصد از افراد مبتلا شود.

هنگامی که فردی حیوان درگیر به طاعون خیارکی را لمس نکرده باشد ، احتمال ابتلا به این بیماری در شخص بسیار کم می باشد . اگرچه سرفه و عطسه افراد درگیر به طاعون خیارکی سبب منتشر شدن بزاق آن ها در فضا می شود و با توجه به این موضوع حتی امکان دارد این بیماری از یک انسان به انسان دیگر صورت گیرد اما این رخداد احتمال بسیار کمی دارد. شرایط انتقال این طاعون از انسان به انسان دیگر فقط هنگامی ممکن است انجام شود که یک نفر با بیمار تماس مستقیم و بسیار نزدیک داشته باشد .

طاعون خیارکی دوباره برگشته است؟

در فضای مجازی اخباری منتشر شد که آیا طاعون خیارکی دوباره منتشر شده است؟ در سال های اخیر بار ها در نقاط مختلف جهان این بیماری دیده شده و مساله جدیدی نیست و بر خلاف شایعات به نظر نمی رسد که طاعون سیاه بخواهد جهان را دچار اپیدمی کند.

کدام کشورها بیشترین آمار ابتلا به طاعون خیارکی را دارند؟

بیشتر موارد ابتلا به بیماری طاعون خیارکی در آفریقا، هند و پرو مشاهده شده است. در آمریکا نیز سالانه تقریباً هفت مورد ابتلا به این بیماری گزارش می شود که اغلب در ایالاتی مانند آریزونا، کالیفرنیا، کلرادو، نیومکزیکو و تگزاس رخ می دهد. بیماری طاعون خیارکی در حال حاضر با استفاده از آنتی بیوتیک ها قابل درمان است؛ بنابراین می توان گفت که احتمال مرگ و میر ناشی از این بیماری بسیار کم است.

طاعون خیارکی چقدر نگران کننده است؟

بهترین زمان دریافت آنتی بیوتیک، ۲۴ ساعت پس از متوجه شدن نشانه های بیماری است. در صورتی که بیماری فردی پیشرفت کرده باشد، به اکسیژن و تزریق وریدی نیاز پیدا خواهد کرد. همچنین تأخیر در درمان، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری را افزایش می دهد. حتی افرادی که به بیماری طاعون خیارکی مبتلا نیستند، اما با حیوانات یا انسان های مبتلا در تماس بوده اند با مشورت پزشک آنتی بیوتیک مصرف می کنند تا خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهند؛ بنابراین با توجه به موارد ذکر شده، جای هیچ نگرانی در مورد شیوع این بیماری وجود ندارد.

درمان طاعون خیارکی

بيمار بايد در مرحله اول در بیمارستان مخصوص بستری شده و از لحاظ پزشکی قرنطينه کامل شود. سپس تست های آزمايشگاهی لازم شامل کشت خون برای يافتن باکتری طاعون و بررسی ميکروسکوپی نمونه های غدد لنفاوی، خون و خلط سينه را انجام دهد و در صورت مثبت بودن جواب آزمایش، درمان بلافاصله با آنتی بیوتیک برای بیمار شروع شود. از جمله آنتی بیوتیک های موثر بر بیماری طاعون می توان به استرپتومایسین، تتراسایکلین، کلرامفنیکل، کوتریموکسازول، سولفا دیازین اشاره کرد.

بهترین زمان دریافت آنتی بیوتیک، ۲۴ ساعت پس از متوجه شدن نشانه های بیماری است. در صورتی که بیماری فردی پیشرفت کرده باشد، به اکسیژن و تزریق وریدی نیاز پیدا خواهد کرد. همچنین تأخیر در درمان، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری را افزایش می دهد.

حتی افرادی که به بیماری طاعون خیارکی مبتلا نیستند، اما با حیوانات یا انسان های مبتلا در تماس بوده اند با مشورت پزشک آنتی بیوتیک مصرف می کنند تا خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهند؛ بنابراین با توجه به موارد ذکر شده، جای هیچ نگرانی در مورد شیوع این بیماری وجود ندارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (573 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان