تاریخچه شیائومی، شرکتی جوان در تجهیزات ارتباطی

  سه شنبه، 14 دی 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
تاریخچه شیائومی، شرکتی جوان در تجهیزات ارتباطی
شائومی (Xiaomi) یک شرکت الکترونیک متعلق به بخش خصوصی است و مقر آن در پکن قرار دارد. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های الکترونیک در زمینه طراحی، توسعه، و فروش گوشی‌های هوشمند، برنامه‌های تلفن همراه و لوازم مصرفی الکترونیک است. در این مطلب قصد داریم تاریخچه این شرکت تازه را بررسی کنیم، برای آشنایی بیشتر با این شرکت با ما باشید.

برند شیائومی یک شرکت الکترونیکی مشهور چینی با نامی شناخته شده در بازار گوشی های موبایل است. در این مطلب تاریخچه این شرکت چینی را به تفکیک سال برای شما شرح خواهیم داد. شیائومی در روزهای اولیه کار خود با نام «اپل چینی» شناخته می شد؛ اما با حضور گسترده خود در بازارهایی مثل هند، توانست میانِ میلیون ها نفر محبوبیت چشم گیری برای خود دست وپا کند. لی جون (Lei Jun) موسس این شرکت، پس از کار در شرکت هایی مانند Kingsoft و UCWeb، سال ۲۰۱۰ برند شیائومی را به عنوان یک شرکت اینترنتی تاسیس کرد.

یکی از مطرح ترین و شناخته شده ترین تولیدکننده های محصولات الکترونیکی در چین و جهان، شرکت شیائومی است. در سال 2017 بود که برند شیائومی توانست به رتبه پنجم در بین تولیدکنندگان گوشی های هوشمند در دنیا برسد. فعالیت این برند در زمینه های طراحی، ساخت و فروش گوشی های هوشمند و نرم افزارهای موبایل و لپ تاپ و تجهیزات الکترونیکی دیگر می باشد.

شرکت شیائومی

تاریخچه شرکت شیائومی

شرکت شیائومی به وسیله ی 8 شریک تجاری در تاریخ آوریل سال 2010 میلادی با هدف ساخت گوشی های هوشمند با کیفیت ولی ارزان قیمت، برنامه های گوشی های هوشمند و همچنین تجهیزات الکترونیکی دیگر شروع به کار کرد. دفتر مرکزی کمپانی شیائومی در شهر پکن، پایتخت کشور چین، قرار دارد.در زمان تأسیس شرکت شیائومی آقای لی جون، مؤسس و مدیرعامل این شرکت بود که این آقای لی جون قبل از مدیرعاملی این شرکت، رئیس شرکت کینگ سافت بود و یکی دیگر از شرکا، آقای لین بین بود که یکی از مدیران سابق گوگل به حسای می آید. سرمایه ی مورد نیاز برای تأسیس برند شیائومی به وسیله ی دو شرکت چینی، یک شرکت سنگاپوری و یک شرکت آمریکایی کوالکام تأمین شد.جالب است بدانید که طرفداران محصولات شرکت شیائومی، برای خود را نام Mi fans را انتخاب کرده اند و دارای فن کلاب های فراوانی نیز می باشند و حتی طرفداران این کمپانی چینی روز 6 آوریل را Mi Day نام گذاری کرده اند که به معنای طرفداران می می باشد و در این روز 6 آوریل، کمپانی شیائومی کمپین های فروش بسیار مخصوصی را جهت معرفی محصولات جدید خود برگزار می کند.

چند ماهی از زمان تأسیس شرکت شیائومی گذشته بود که آقای لی جون، رابط کاربری خود به نام MIUI که مبتنی بر اندروید می باشد را معرفی کرد. رابط کاربری MIUI به دو زبان انگلیسی و چینی حتی برای غیر توسعه دهندگان نیز در دسترس بود به گونه ای که بیش از 30 میلیون کاربر از رابط کاربری MIUI تا پایان سال 2013 استفاده می کردند و در سال 2014 این رابط کاربری بر روی بیش از 200 دستگاه نصب شد. این آمارها برای یک شرکت تازه تأسیس بسیار فوق العاده است.

 لی جون

استراتژی فروش شرکت شیائومی

استراتژی فروش شرکت شیائومی از تفاوت بسیار زیادی به نسبت استراتژی فروش برندهای معروفی همچون اپل و سامسونگ برخوردار می باشد. مدیر عامل و مؤسس برند شیائومی، آقای لی جون، معتقد است که قیمت هایی که شرکت های اپل و سامسونگ بر روی محصولات خود می گذارند، هیچ تناسبی با کیفیت محصولات و خدمات آن ها ندارد. در واقع شرکت های مطرح سامسونگ و اپل از مشتریان خود، پول تب و تاب تبلیغاتی شان را می گیرند.استراتژی فروش محصولات شرکت شیائومی از طریق آنلاین می باشد. در واقع عمده فروش این شرکت چینی از طریق فروشگاه های آنلاین بوده و به همین دلیل هزینه ی جاری کمتری برای نیروی فروش و مواردی از این قبیل می پردازد.در واقع طبق مصاحبه ی هوگو بارا می توان گفت که شرکت شیائومی، تولید سخت افزار را به عنوان ابزاری می بیند که نرم افزارها و سرویس های اینترنتی را انتقال دهد.

اولین گوشی شیائومی

شیائومی یک سال پس از رونمایی از رابط کاربری خود اولین گوشی خود را معرفی کرد. این گوشی که Mi 1 نام داشت، وارد بازار هند نشد اما در برخی بازارهای آسیای شرقی مانند چین به فروش رسید.

شیائومی می 1

شیائومی ابتدا فقط در چین مشغول فعالیت بود اما در فوریه ۲۰۱۴، سنگاپور را به عنوان اولین مقصد بین المللی خود برگزید و اقدام به تاسیس دفتر در این کشور کرد. این شرکت پس از سنگاپور، دفاتر دیگری در کشورهای مالزی، فیلیپین و هند تاسیس کرد.

در ماه آوریل ۲۰۱۴ شیائومی اولین گوشی از سری ردمی نوت (Redmi Note) را معرفی کرد؛ همچنین به گفته رویترز در این سال شیائومی اعلام کرد که روی تولید محتوای تلویزیونی سرمایه گذاری می کند. میزان فروش گوشی این شرکت در پایان سال ۲۰۱۴ بیش از ۶۰ میلیون دستگاه شده بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۳ پیشرفت قابل توجهی را نشان می داد.

شیائومی در اول راه به عنوان سازنده گوشی موبایل کسب موفقیت کرد اما در جولای ۲۰۱۴ با عرضه می بند (Mi Band) به عنوان اولین محصول پوشیدنی خود، دامنه محصولاتش را گسترش داد. این مچ بند هوشمند فوق العاده مقرون به صرفه ۳۰ روز عمر باتری داشت و از قابلیت هایی مانند ردیاب خواب و تناسب اندام برخوردار بود و در ایالات متحده ۱۳ دلار قیمت داشت. فروش می بند فقط چند ماه پس از عرضه، در دسامبر ۲۰۱۴ به یک میلیون عدد رسید.

شیائومی در آوریل ۲۰۱۴ مبلغ ۳.۶ میلیارد دلار جهت خرید آدرس mi.com پرداخت کرد و سایت اصلی خود را از xiaomi.com به این آدرس تغییر داد. این مبلغ، بیشترین پولی است که برای خرید دامنه ی اینترنتی در چین پرداخت شده است. دلیل این کار شیائومی هم این بود که به گفته آن ها تلفظ و نوشتن نام xiaomi برای افرادی که خارج از چین هستند سخت است.

۲۰۱۵: آغاز ساخت گوشی های شیائومی در هند

برند شیائومی در آگوست ۲۰۱۵ با مشارکت فاکسکان (Foxconn) تولید در کشور هند را آغاز کرد. این شرکت اولین کارخانه خود را در شهر سری (Sri) در آندرا پرادش (Andhra Pradesh) تاسیس کرد. این دومین کارخانه شیائومی در خارج از چین بود؛ اولین کارخانه در برزیل تاسیس شده بود. گوشی ردمی ۲، اولین محصول شیائومی بود که خارج از مرزهای چین و در برزیل مونتاژ شد.

در این سال شیائومی رکورددار گینس شد. اتفاقی که باعث رسیدن به مقام شد این بود که برند شیائومی در ۲۴ ساعت بیشترین میزان فروش گوشی هوشمند در یک سایت اینترنتی را به نام خود ثبت کرد. شرکت در طول جشنواره سالانه طرفداران خود تخفیف های مختلفی ارائه داد و در یک روز بالغ بر ۲ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۱۰ دستگاه گوشی در وبسایت خود فروخت.

شرکت شیائومی در هند

۲۰۱۶: عرضه گوشی های شیائومی در اروپا

در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۱۶ برند شیائومی نسل پنجم گوشی های سری Mi را معرفی کرد؛ پس از آن در تاریخ ۱۰ می گوشی بزرگ می مکس (Mi Max) را نیز معرفی کرد. این شرکت کمی پس از احداث خط تولید برزیل گفت که نیمه دوم سال ۲۰۱۶ از این کشور خارج می شود. سپتامبر همین سال، شیائومی در همکاری با شرکت ABC Data، محصولاتش را در دسترس کاربران اتحادیه اروپا قرار داد.

می مکس

۲۰۱۷: عرضه اولین گوشی برند شیائومی با سیستم عامل اندروید وان

در سال ۲۰۱۷ شیائومی با عرضه ردمی نوت ۴ به پرفروش ترین برند گوشی موبایل در هند تبدیل شد؛ همچنین در ۱۹ آوریل، ششمین پرچمدار خود یعنی می ۶ را معرفی کرد. این شرکت در ادامه روز ۲۵ می، دومین نسل از گوشی های می مکس را معرفی کرد و روز ۲۶ آگوست رابط کاربری MIUI v9 را به همراه گوشی Mi 5x برای کاربران به ارمغان آورد.

نقطه عطف تاریخ شیائومی در این سال، معرفی گوشی Mi A1 بود؛ این گوشی اولین دستگاه شیائومی بود که از سیستم عامل اندروید وان (Android One) استفاده می کرد. گوشی هایی که از سیستم عامل اندروید وان استفاده می کردند در ابتدا قرار بود (سال ۲۰۱۴) گوشی های ارزان قیمت بازار باشند و تجربه استفاده از اندروید خالص را برای کاربران به ارمغان بیاورند؛ اما در ادامه این روند تغییر کرد و گوشی های با امکانات بالایی مثل می A1 نیز از این سیستم عامل استفاده کردند.

شیائومی a1

۲۰۱۸: شیائومی با عبور از سامسونگ پرفروش ترین برند بازار هند

موفقیت های روز افزون شیائومی کار را برای سامسونگ که زمانی بازار گوشی های هند را در دست داشت سخت کرد. گزارش های تحقیقاتی Canalys و Counterpoint Research در ژانویه ۲۰۱۸ نشان داد سرانجام فروش شیائومی در هند از سامسونگ پیشی گرفته است و در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ سهم ۲۵ درصد از کل بازار گوشی هند را به خود اختصاص داده است.

مارس ۲۰۱۸ در خلال جلسه قانون گذاری سالانه چین در شهر پکن، لی جون اعلام کرد که همیشه به فکر ورود به بازار ایالات متحده بوده و تا اواخر سال ۲۰۱۸ یا اوایل ۲۰۱۹ فروش گوشی های شیائومی در این کشور آغاز خواهد شد. این شرکت تا پیش از این لوازم جانبی مانند پاوربانک و بلندگوهای بلوتوثی خود را در آمریکا می فروخت.

برند شیائومی در این سال دو گوشی می میکس 2S و Mi 6X را به بازار عرضه و اولین فروشگاه خود را در کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا افتتاح کرد. همچنین اعلام کرد که طی همکاری با سه شرکت ارتباطی گوشی های خود را در بریتانیا، ایرلند، اتریش، دانمارک و سوئد نیز می فروشد. در همین سال، شیائومی یکی دیگر از زیرمجموعه های خود که پوکو (POCO) نام داشت را وارد بازار کرد. این گوشی که پوکوفون F1 نام داشت به یکی از پرفروش ترین گوشی های سال تبدیل شد.

پوکو

شیائومی در تاریخ ۳ می ۲۰۱۸ وارد بورس اوراق هنگ کنگ شد و قصد داشت در عرضه اولیه ۱۰ میلیارد دلار سهام به فروش برساند؛ این مقدار بالاترین عرضه سهام اولیه جهان از سال ۲۰۱۴ محسوب می شد اما در نهایت به فروش ۶.۱ میلیارد دلاری رسید.

لی جون در آوریل این سال اعلام کرد که برای همیشه سود حاصل از فروش سخت افزار را حداکثر به ۵ درصد محدود می کند. این اتفاق مربوط به کل محصولات برند شیائومی از گوشی موبایل گرفته تا محصولات خانگی می شد.

چند حقیقت جالب و باورنکردنی درباره کمپانی شیائومی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید غالبا از برند شیائومی با نام اپل شرق یاد می کنند! در اینجا می خواهیم به چند نکته جالب درباره این برند گوشی های هوشمند بپردازیم که احتمالا از آن ها بی اطلاع بوده اید.
شیائومی رکورد گینس دارد.

در سال 2015 بود که این برند موفق شد، رکورد بیشترین فروش گوشی های هوشمند در طول 24 ساعت را در یک پلتفروم ثابت به خود اختصاص دهد. جالب است که شرکت شیائومی در آن روز تخفیف های زیادی ارائه داد و توانست از طریق سایت خود بالغ بر 2 میلیون گوشی هوشمند را بفروشد. این کمپانی 3.6 میلیون دلار برای خرید دامنه خود هزینه کرده است.

بله تعجب نکنید. این شرکت در سال 2014 حدود 3.6 میلیون دلار هزینه کرد تا دامنه mi.com را جایگزین دامنه قدیمی خود کند. آن هم به این دلیل که تلفظ کردن mi برای تمام مردم سراسر جهان راحت تر است. البته نمی توان از تاثیر ساده بودن دامین برای سهولت دسترسی کاربران به سایت شیائومی هم چشم پوشی کرد. لوگوی برند شیائومی دربردارنده یک مفهوم پنهان است.

هرکسی در نگاه اول به این نتیجه می رسد که لوگوی این برند بسیار ساده است. ولی باید به شما بگوییم که به آن سادگی هم که فکر می کنید، نیست. زمانی که این لوگو را 180 درجه بچرخانید، یک حرف چینی می شود، که معنی آن قلب است. اما فقط این نیست؛ چون این لوگو یک معنای پنهان دیگر هم دارد که مخفف Mission Impossible به معنی ماموریت غیرممکن است. در واقع مقامات این کمپانی می خواهند با این مفهوم نشان دهند که در این سال ها با چه مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم کرده اند. در آخر هم جالب است بدانید که خود کلمه شیائومی به معنی ارزن است.

لوگو شیائومی

فعالیت های شرکت شیائومی

شیائومی در سال های اخیر با تولید گوشی های با کیفیت توانسته است توجه مشتریان زیادی را به خود جلب نماید و بازار فروش خوبی داشته باشد چرا که محصولات آن در کنار قیمت مناسب و مقرون به صرفه از کیفیت ساخت بسیار خوبی بهره مندند.شرکت شیائومی طی چند سال اخیر یکی از تولیدکنندگان مطرح گوشی هوشمند است و در ابتدا با رشد بی سابقه توانست بازار کشور خود یعنی چین را به کنترل محصولاتش درآورد و در بازارهای کشورهایی مثل هند و مالزی راه یابد و پیشرفتش چند برابر شود. در ابتدا تمرکز شیائومی بر تولید و عرضه گوشی های هوشمند با کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه بود ولی با خلاقیت بی پایان شیائومی وارد سایر بازارهای کالای الکترونیک و گجت هوشمند شد و محصولاتی مثل پاور بانک شیائومی، تصفیه هوا شیائومی، ترازو شیائومی، تلویزیون شیائومی، انواع هدفون، هدست و هندزفری شیائومی، اسپیکر شیائومی، دوربین شیائومی، دستبند سلامتی شیائومی، لپ تاپ شیائومی، تبلت شیائومی و باتری را تولید نمود.

از جمله محصولات پرفروش و موفق این شرکت میتوان به redmi note 7 در سال ۲۰۱۹ و گوشی mi note 10 pro که اولین بکار گیرنده حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی است اشاره نمود. شیائومی mi8 نیز اولین موبایل شیائومی است که از تشخیص چهره توسط مادون قرمز و دروبین بسیار با کیفیت بهره مند است. طی این سالها شیائومی علاوه بر عرضه گوشی های با کیفیت توانسته است در تولید پاوربانک های شیائومی، باتری گوشی شیائومی اسکوتر برقی و حتی بالش های مسافرتی و چمدان هم تولیدات بالایی داشته باشد.

می نوت 10پرو

و امروزه با تولید گوشی های میان رده مثل ریتمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو بازار را به دست خود گرفته است و تولید گوشی های ردمی نوتی ۹ دارای باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر هستند که امروزه در بازار یکی از قوی ترین باتری ها را دارند گوشی های شیائومی به خاطر ارزان بودن با مقرون به صرفه بودن و دارای خصوصیات خوب در بازار حرف اول را می زنند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (72 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (61 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (46 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...