طرز تهیه خورش پرتقال با مرغ

  شنبه، 21 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه خورش پرتقال با مرغ
خورش پرتقال یکی از خورش های خاص و خوشمزه ایرانی است که اصالتا متعلق به شمال کشور می باشد. شاید این خورش برای خیلی از افراد ناشناخته باشد ولی جالب است بدانید این خورش یکی از خورش های پرطرفدار و معروف شمالی است.

با وجود اینکه پرتقال یکی از میوه های پر خاصیت و خوشمزه پاییزی است، اما علاوه بر استفاده در انواع کیک و دسر، برای پخت غذا ها هم حسابی به کار می رود، مخصوصا گرفتن بوی زهم مرغ. خورش پرتقال یک غذای دلچسب شمالی است که طرز تهیه آن به خورش پرتقال تبریزی هم بسیار شبیه است. این خورش ساده، سریع و خوشمزه را به راحتی می توان تهیه کرد و از این تنوع غذایی هم لذت برد.

پرتقال از میوه هایی است که به دلیل فراوان بودن و داشتن طرفداران زیاد، به وفور در بازارها قابل خرید می باشد. عده زیادی از افراد پرتقال را به صورت پخته در انواع پلوها و خورش ها مصرف می کنند. پرتقال پخته در انواع غذاها شاید به اندازه پرتقال خام و تازه ویتامین خالص نداشته باشد؛ اما موجب می شود که بسیاری از خاصیت ها و کالری های آن به خورش اضافه شود. خورش پرتقال طعم شیرین و ملسی دارد و میزان طعم آن بستگی به ترش یا شیرین بودن پرتقالی دارد که از آن در تهیه خورش استفاده کرده اید.

خورش پرتقال به همراه مرغ، باعث می شود تا این خورش ارزش غذایی فراوانی داشته باشد. بهتر است در تهیه خورش پرتقال با مرغ از پرتقال های تازه و آبدار استفاده کنید. همچنین مقدار و نوع ادویه ای که در تهیه خورش به کار می برید به سلیقه شما بستگی دارد. خورش پرتقال نه تنها میان افراد بزرگسال بلکه در میان کودکان نیز به خاطر داشتن طعم و رنگ بی نظیرش شناخته می شود. این خورش در دیگر مناطق نیز با دستور پخت متفاوت تهیه می شود. فراوان بودن مرکبات و به ویژه پرتقال در شمال کشور موجب می شود افراد بتوانند این خورش را به راحتی تهیه کنند.

مواد لازم خورش پرتقال

  • سینه مرغ ۸۰۰ گرم
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری
  • پرتقال بدون هسته ۲ عدد
  • آب پرتقال ۲ پیمانه
  • خلال پسته ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و روغن مایع به اندازه کافی
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • خلال پوست پرتقال ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورش پرتقال

مرحله اول: سرخ کردن مرغ

برای تهیه خورش پرتقال مجلسی ابتدا سینه مرغ را پس از تمیز کردن و شستشو فیله کنید و به قطعات کوچکتر ( مانند جوجه کباب ) تبدیل کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود سپس گوشت مرغ را اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا سرخ شود. پس از اینکه گوشت مرغ طلایی شد خلال پوست پرتقال را به آن اضافه کنید و تفت دادن را چند دقیقه دیگر ادامه دهید.

مرحله دوم: پخت مرغ

در ادامه ۲ لیوان آب پرتقال را که از قبل با کمک آبمیوه گیری گرفتید به همراه کمی نمک به قابلمه اضافه کنید سپس درب قابلمه را بگذارید تا گوشت مرغ و خلال پوست پرتقال با حرارت ملایم به طور کامل بپزند. در مرحله بعدی پوست پرتقال ها را با یک کارد تیز جدا کنید.

مرحله سوم: افزودن پرتقال

در ادامه باید پوست پرتقال ها را بگیرید به طوری که تمام پوست های سفید هم از گوشت پرتقال جدا شود و به صورت فیله کنید. اجازه دهید مرغ به طور کامل مغز پخت شود سپس پرتقال ها را اضافه کنید. در صورتی که پرتقال ها را خیلی زود به مرغ اضافه کنید، مدت زیادی در خورش خواهند ماند و این موضوع باعث می شود که پرتقال ها له شوند و ظاهر خورش را خراب کنند.

مرحله چهارم: پخت خورش پرتقال

پس از اینکه پرتقال را اضافه کردید شکر را هم به همراه زعفران به خورش اضافه کنید. حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا خورش جا بیافتد و آماده سرو شود. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید و با پرتقال های ورقه شده و خلال پسته یا خلال بادام تزیین کنید. در پایان خورش پرتقال را به همراه کته یا برنج سرو کنید.

توجه :

مدت پخت این خورش باید كوتاه باشد تا پرتقال شكل خود را حفظ كند پس مدت نیاز را به مرغ جهت مغز پخت شدن بدهید و سپس بقیه مواد را به آن اضافه كنید.مزه پرتقال با توجه به ذائقه شما میتواند ترش یا شیرین باشد البته با توجه به اضافه كردن شكر بهتر است پرتقال كمی ترش باشد تا مزه خورش متمتیل به ملس شود.

تهیه خورش پرتقال با گوشت

مرحله اول

در طرز تهیه خورش پرتقال با گوشت، می توانید از گوشت راسته گوسفندی یا گوشت قلقلی هم استفاده کنید.برای درست کردن گوشت قلقلی، حدود ۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را با یک پیاز رنده شده مخلوط و به آن زردچوبه، نمک و فلفل اضافه کنید.مایه گوشت چرخ کرده را به خوبی ورز دهید تا یکدست شود. سپس آنها را به اندازه های کوچک، گرد کنید.گوشت های قلقلی را به طور کامل در روغن سرخ کنید تا طعم خامی آنها گرفته شود.خلال پوست پرتقال را به همراه یک لیوان آب، در یک کاسه بریزید و به مدت یک ساعت بگذارید تا تلخی آنها گرفته شود.

مرحله دوم

مراحل طرز تهیه خورش پرتقال با مرغ را برای خورش پرتقال با گوشت نیز تکرار کنید.این غذا با برنج طبخ می شود. پس می توانید در حین پخته شدن خورش پرتقال، برنج را هم برای وعده غذایی خود بپزید.برای غلیظ شدن آب پرتقال می توانید کمی آرد به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید، بعد آن را به مرغ اضافه کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (196 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (93 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (14 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (14 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (9 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (8 نظر) مراسم تشییع پدر سحر ولدبیگی، بازیگر فوت شده سریال مختارنامه با حضور بازیگران و چهره های سرشناس/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نکاتی طلایی که برای انتخاب رنگ مبل باید در نظر بگیرید
زندگینامه شخصی و سیاسی معاون اول رئیس جمهور!/شغل همسر محمدرضا عارف چیست؟/ +فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی
تصاویر دیدنی و قدیمی از مراسم تنفیذ رهبر معظم انقلاب ،خاتمی و احمدی نژاد و.../ از خیانت بنی صدر تا شهادت 2 رئیس‌جمهور
گزارش تصویری از مراسم تنفید ریاست جمهوری مسعود پزشکیان/ از جای خالی شهید جمهور، ابراهیم رئیسی، تا متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری از جانب رهبر معظم انقلاب و صحبتهای دکتر پزشکیان
(ویدیو) حضور مصطفی زمانی و فریبرز پورعرب در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی /تشکر و قدردانی قباد شهرزاد از فرهاد
بیوگرافی زندگی شخصی امیر حسین زارع، پادشاه کشتی سنگین وزن جهان و همسرش/ آلبوم تصاویر شخصی + پدر ومادرش
(ویدئو) اجرای زنده و بی نظیر بابک جهانبخش در منزلش / دکوراسیون زیبا و مدرن منزل آقای خواننده
(ویدئو) وقتی نعیمه نظام‌ دوست و بهمن هاشمی مجری برنامه رو سرکار میذارن / عالین این دو بشر
(ویدئو) ستاره سادات قطبی دست به دامان نعیمه نظام دوست شد/ نعیمه نظام دوست مهربون هم کم نذاشت واسش/ آفرین به این دوستی و رفاقت👌
واکنش بازار طلا، سکه و ارز به تنفیذ حکم ریاست جمهوری پزشکیان
(تصاویر) 15 گونه از زیباترین حیواناتی که بسیار بدبو هستند/ امیدوار باش که فقط در همین عکسها ببینیشون
قاب زیبایی از تولد 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال سفیدرنگ و تزئینات نقره‌ایش/ چه پیراهن خوشرنگ و شادی!/ کامنت تبریک تولد دوستان مافیا باز مریم مومن زیر پست تولدش
زیباترین نگاه‌های عاشقانه محبوبترین بازیگران سینمای ایران که نمی‌شه ازشون چشم برداشت/ شهاب حسینی و پریناز ایزدیار هم که استاد سکانس‌های عاشقانه و تاثیر‌گذارن👌
مهم‌ترین چالش‌های به ارث رسیده از دولت قبل برای پزشکیان
حمله گسترده اسرائیل به مناطقی در جنوب لبنان
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند