طرز تهیه مرغ لونگی خوشمزه

  سه شنبه، 08 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه مرغ لونگی خوشمزه
مرغ لَوَنگی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که اصالت آن متعلق به شمال کشور می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

لونگی با مرغ یا اردک غذای بومی مناطق شمالی کشور و البته غذای بومی آستارا و تالش است. اهالی آستارا و تالش غذای لونگی را با مرغ یا اردک و حتی بادمجان به صورت شکم پر طبخ می کنند و برای چاشنی آن از انواع رب ازگیل، رب آلوچه، آبغوره و رب انار استفاده می کنند. طرز تهیه غذای لونگی مرغ یا اردک گیلانی در فر یا قابلمه را بخوانید.

مواد لازم برای تهیه خورش لونگی

  • مرغ ۱ عدد سایز متوسط
  • گردو آسیاب شده ۲ پیمانه
  • سبزی معطر
  • زرشک ۱/۴ پیمانه
  • رب انار ۶ ق غذا خوری
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۴ حبه
  • آب ۱ پیمانه
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه خورش لونگی

ابتدا مرغ را خوب بشورید تا تمام خون آبه آن از بین برود با چنگال سوراخ را روی آن ایجاد می کنیم تا تمام مزه ها به خورد مرغ برود سپس در یک پیمانه آب رب انار را مخلوط کنید و کمی نمک و فلفل اضافه کنید و مرغ را درون آن قرار دهید و بمدت ۲۴ ساعت داخل یخچال بگذارید تا مزه دار شود.

بعد از گذشت ۲۴ ساعت مرغ را از یخچال خارج کنید و از آبی که داخش هست جدا کنید و مرغ را داخل یک ظرف پیرکس قرار دهید تا هم دمای محیط شود. تمام سبزی های معطر را بشورید و خرد کنید سپس داخل یک تابه با کمی روغن تفت دهید سپس سیر رنده شده را به سبزی اضافه کنید بعد از کمی تفت خوردن از روی حرارت بردارید و زرشک و گردو و رب انار را با هم مخلوط کنید سپس شکم مرغ را با این مواد پر کنید.

پیاز را خلالی خرد کنید و روی مرغ ریخته می توانید پیاز را داخل شکم مرغ بریزید ولی ریختن آن را روی مرغ باعث مزه کبابی آن می شود روی ظرف مورد نظر را فویل بکشید و داخل فر از قبل گرم شده به دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۱ ساعت قرار دهید تا وقتی چنگال داخل مرغ می زنید مرغ باید کاملا نرم شده باشد وقتی مرغ پخته شد فویل را جدا کنید برای چند دقیقه روی مرغ را گریل کنید تا سطح مرغ طلایی و برشته شود مرغ را داخا ظرف سرو ریخته و کنار آن انار دون شده بریزید و به همراه برنج میل کنید.

 خورش لونگی

طرز تهیه لونگی مرغ یا اردک در قابلمه

برای تهیه لونگی مرغ یا اردک حتما نیازی به فر نیست و شما می توانید آن را در قابلمه هم درست کنید.برای تهیه لونگی مرغ یا اردک حتما نیازی به فر نیست و شما می توانید آن را در قابلمه هم درست کنید. برای این کار، باید مقدار بیشتری مایه لونگی درست کنید. شکم مرغ یا اردک را پس از پر کردن با مایه لونگی با نخ و سوزن بدوزید تا در حین پخت از آن بیرون نریزد. در قابلمه مقداری روغن یا کره بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس مرغ یا اردک شکم پر خود را با احتیاط در قابلمه بگذارید و آن را سرخ کنید.یک لیوان آب جوش و باقی مانده مایه لونگی را در قابلمه بریزید و درب قابلمه را بگذارید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا لونگی مرغ یا اردک شما به آرامی بپزد. در حین پخت، باید چند بار مرغ یا اردک را زیر و رو کنید و به صورت منظم از مایه داخل قابلمه روی آن بریزید. پس از غلیظ شدن سس لونگی در قابلمه، غذای شما آماده است و می توانید آن را با برنج سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه لونگی مرغ یا اردک

  • شما می توانید پس از پر کردن شکم مرغ، آن را با نخ و سوزن بدوزید و پاهای مرغ را با نخ به هم ببندید تا در هنگام طبخ، شکل ظاهری خود را حفظ کند.
  • برای راحت تر بسته شدن شکم مرغ، می توان به جای نخ و سوزن، مرغ را با چند عدد خلال دندان کوک زد. فقط فراموش نکنید که در هنگام سرو، خلال دندان ها را دربیاورید.
  • برای ترش و خوشمزه شدن گوشت مرغ می توان با یک سرنگ تمیز، مقداری آبغوره یا آب لیمو را در حین پخت به گوشت قسمت سینه و ران تزریق کرد.
  • برای کوتاه کردن زمان پخت لونگی در فر، می توان در ابتدا آن را برای نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه در قابلمه با مایه ای که مرغ را برای شب در آن مزه دار کرده بودید، پخت. سپس آن را برای نیم ساعت در فر با دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد قرار داد تا غذای شما آماده شود.
  • شما می توانید روی لونگی را با فویل بپوشانید و سپس آن را در فر قرار دهید و در آخر برای تغییر رنگ پوست آن، فویل را بردارید و لونگی را برای چند دقیقه دیگر در فر بپزید. با این کار دیگر لازم نیست که در حین پخت، درب فر را باز کنید.
  • برخی افراد، بخشی از مایه داخل شکم لونگی را در روغن سرخ می کنند و در هنگام سرو به عنوان سس در کنار لونگی قرار می دهند.

نکات مربوط به مزه دار کردن لونگی مرغ یا اردک

  • ایجاد کردن سوراخ های ریز روی قسمت هایی از مرغ که گوشت سفت تری دارد، یک مرحله ضروری در تهیه لونگی است؛ زیرا با این کار، موادی که پس از پر شدن داخل شکم مرغ قرار می گیرند، بهتر حرارت را جذب می کنند و باعث خوب طعم گرفتن خوراک می شوند.
  • مرغ یا اردک باید برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت در یخچال بمانند یا خوب مزه دار شوند.

نکات مربوط به مایه داخل شکم لونگی مرغ یا اردک

  • برخی افراد برای درست کردن مایه داخل شکم لونگی، پیاز را سرخ نمی کنند و تمام مواد را به صورت خام با هم مخلوط می کنند.
  • اگر به طعم سیر علاقه دارید، از سه حبه سیر رنده شده (خام یا سرخ شده) در ترکیب مواد داخل شکم لونگی استفاده کنید تا غذای شما طعم و مزه ای حتی بهتر به خود بگیرد.
  • شما می توانید ۴۰۰ گرم سبزی معطر ساطوری خرد شده (گشنیز، جعفری، نعنا، چوقاق و برگ سیر تازه) را نیز به مواد داخل شکم لونگی اضافه کنید تا نسخه تالشی این غذا را بپزید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان