تشنج خفیف چیست؟

  دوشنبه، 14 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
تشنج خفیف چیست؟
تشنج خفیف (Seizure) عبارت است از یک حملهٔ ناگهانی عصبی که در اثر تخلیه غیر طبیعی سلول‌های عصبی مغز رخ می‌دهد. تشنج انواع مختلفی دارد که شاید بتوان گفت کم‌خطرترین نوع آن تشنج خفیف است.

تشنج یک اختلال نورولوژیک است. وقتی در روند طبیعی و نرمال فعالیت الکتریکی مغز اخلالی ایجاد شود تشنج بوجود می آید. تشنج می تواند با شدت های متفاوتی روی بدهد. تشنج خفیف به طور عمده علائم و عوارض کمتری نسبت به تشنج های شدید دارد. تشنج های خفیف که اغلب در کودکان اتفاق می افتند، می توانند یا ناشی از تب و عفونت در بدن کودک باشند و یا نشانة یک نوع صرع خفیف باشند.

تفاوت تشنج و صرع چیست؟

تشنج هایی که به مرور زمان تکرار شوند، و فاصله این تکرار بیش از 24 ساعت می باشد، صرع یا اپی لپسی (Epilepsy) نامیده می شوند. بنابراین نمیتوان هر تشنجی را صرع نامید. یعنی ممکن است تشنج یک بار اتفاق افتاده و گذرا باشد و مجددا این شرایط برای کودک رخ ندهد. اما اگر تشنج تکرار شود، در این حالت گفته میشود که فرد به بیماری صرع مبتلا گشته است.

علائم تشنج خفیف در کودکان و بزرگسالان

از جمله از علائم تشنج خفیف در بزرگسالان و کودکان عبارت اند از:

  • خیره شدن به یک نقطه
  • عدم تمرکز کافی
  • پایین آمدن سطح هوشیاری
  • گیجی، منگی و خواب آلودگی
  • سر شدن، شل شدن، پرش اندام های بدن
  • اختلالات گذرای حافظه
  • و…

تشنج خفیف

علت تشنج خفیف

تشنج خفیف که از شایع ترین نوع تشنج است، تحت اثر عوامل مختلفی رخ می دهد. از جمله از عواملی که باعث ایجاد اختلال تشنج خفیف در افراد می شود عبارت اند از:

  • وراثت و تشنج خفیف: پدر یا مادر شخص به این بیماری درگیر شده باشد و این اختلال از طریق ژنتیک به فرد منتقل شود.
  • تشنج خفیف به علت ضربه به سر: بسیاری از افرادی که تشنج خفیف دارند، در کودکی یا بزرگسالی دچار ضربه به ناحیه سر شده اند و همین ضربه اختلالاتی را در مغز آن ها به وجود آورده که سرانجامش تشنج خفیف شده است.
  • تشنج خفیف به علت استرس و اضطراب: در برخی از افراد مشاهده شده است که از استرس و اضطراب شدید دچار تشنج خفیف شده اند.
  • تشنج خفیف به علت مصرف بیش از حد مشروبات الکلی: مضرات و تأثیرات منفی مواد الکلی بر هیچ کس پوشیده نیست. در حقیقت اگر در مصرف آن ها زیاده روی شود، می تواند بر روی عملکرد سیستم عصبی اثر گذاشته و سبب تشنج خفیف شود.
  • تشنج خفیف به علت تب: یکی از ساده ترین عللی که می تواند باعث ایجاد تشنج خفیف در هر فردی شود، تب است. به خاطر همین است که همیشه پزشکان تلاش می کنند تا درجه حرارت بدن یک فرد را تا دمای مشخصی نگه دارند و اجاره ندهند از آن دما بالاتر رود.

تشنج خفیف

انواع تشنج

انواع تشنج با توجه به محلی که در مغز دچار اختلال می شود به دو دسته تقسیم می شود: تشنج عمومی و تشنج کانونی.

  • تشنج عمومی: اگر سلولهای عصبی در دو طرف مغز درگیر شوند و اختلال ایجاد کنند، منجر به اسپاسم عضلانی یا سیاه شدن چشم و یا زمین خوردن فرد می شود. اغلب افرادی که تشنج را تجربه می کنند، عموما تشنج آن ها از یک نوع آغاز شده و به نوع دیگری تبدیل می شود. حملات تونیک کلونیک، صرع کوچک و آتونیک از جمله نمونه های تشنج عمومی هستند. تشنج در خواب نیز نوعی تشنج عمومی است. برای درمان تشنج در خواب، این مورد را با اختلال در خواب اشتباه نگیرید.
  • تشنج کانونی: این تشنج ها، در قسمت هایی از مغز فعال می شوند و می توانند تاثیرات جسمی یا عاطفی ایجاد کنند. در واقع در این زمان شما ممکن است چیزهایی را حس کنید، که در آنجا نیستند. ۶۰ درصد افراد مبتلا به صرع، این نوع تشنج را تجربه می کنند. گاهی اوقات این اختلال با بیماری روانی یا اختلالات عصبی دیگر اشتباه گرفته می شود.

تشنج چگونه تشخیص داده می شود؟

بعد از معاینات فیزیکی که پزشک روی شما انجام می دهد، برای تشخیص دقیق تشنج، احتمالا لازم باشد تست های خاصی بدهید. پزشک سابقه بیماری و حوادث ناشی از تشنج تان و علائم تشنج را از شما می پرسد تا بتواند به طور دقیق علت تشنج را پیدا کند. مثلا اگر به اختلالات خواب یا استرس دچار هستید یا میگرن های شدید دارید، در تشخیص تشنج تاثیر گذار است. آزمایش های لازم دیگر برای تشخیص این عارضه عبارت است از:

  • آزمایش خون
  • کشت مایع مغزی نخاعی
  • غربالگری سم شناسی
  • ام آر آی مغزی
  • الکتروانسفالوگرافی

با تشنج خفیف چه کنیم؟

تشنج به طور کلی در پسر بچه ها بیشتر اتفاق می افتد و تحقیقات آماری نشان می هد احتمال وقوع تشنج خفیف در کودکانی که در خانواده سابقة صرع دارند بیشتر است. ممکن است کودکی دچار تشنج های خفیف باشد اما کسی از خانواده و اطرافیان متوجه آن نشود زیرا علائم این تشنج با حواس پرتی و عدم تمرکز در کودکان یکسان است و به طور معمول از سوی خانواده ها به عنوان یک نوع سوء رفتار یا خیالبافی اشتباه گرفته می شود. پزشکان برای درمان هر نوع تشنجی بسته به علت بوجود آمدن آن از درمان های دارویی، جراحی و یا درمان های کمکی استفاده می کنند. نکته بسیار مهم در درمان تشنج های تکرار شونده استفادة دقیق و زمانمند از داروهای تجویز شده است زیرا اهمال در مصرف دارو یا قطع ناگهانی آن، خود ممکن است به عنوان یک عامل محرک باعث تشدید تشنج ها شود.

کم خوابی استرس فشار روانی از جمله موارد محرکی هستند که ممکن است منجر به تشنج در شخص مبتلا به تشنج خفیف شوند.اگر هرکدام از علائم گفته شده را در کودک خود دیدید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و با انجام آزمایشات کامل تر از وجود یا عدم وجود تشنج خفیف در کودک خود مطمئن شوید. ممکن است دکتر برای تشخیص از نوار مغزی، سی تی اسکن و یا ام آر آی استفاده کند و برای بررسی تعادل الکترولیتی خون کودک شما از او آزمایش خون بگیرد.

برای جلوگیری از بروز تشنج چه کنیم؟

تشنج فرایندی از پیش تعیین شده نیست. اما با حفظ یک سبک سالم برای زندگی می توانید تا حدودی از بروز تعداد دفعات تشنج جلوگیری کنید. به این ترتیب:

  • رژیم غذایی سالم و هیدراته را جزیی از سبک زندگی تان کنید.
  • خواب به اندازه و کافی داشته باشید.
  • استرس را در زندگی خود کمتر کنید.
  • داروهای غیرقانونی را مصرف نکنید.

عوارض داروهای ضد تشنج ، حتی راجع به داروهایی که طبق توصیه پزشک استفاده می کنید، ممکن است شما را درگیر کند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که داروهایتان تحت نظر و مورد تایید پزشک باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (560 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان