لحن رسمی و غیررسمی در زبان آلمانی چگونه است؟

مردم آلمانی به احترام گذاشتن به یک دیگر و غریبه ها اهمیت زیادی می دهند. زبان آلمانی به خودیِ خود دارای خصوصیاتی است که راه های مختلفی برای بیان رسمی و غیررسمی در پیش می گیرد.(زمان های قدیم در زبان انگلیسی نیز این روش رایج بود، اما کلماتی چون thee و thou از میان رفتند.) در زبان آلمانی، یا از ضمیر رسمی Sie (zee) (you)، یا یکی از دو ضمایر غیررسمی du (dooh) (you) (تو، مفرد) و ihr (eer) (you) (شما، جمع) استفاده می شود. تمییز قائل شدن بین اشکال رسمی و غیررسمی ضمیر تو/شما در زبان آلمانی مهم است.

اما چرا؟ چون اگر در یک شرایط رسمی از ضمایر غیررسمی برای مخاطب قرار دادن آلمانی ها استفاده کنید یک نوع توهین و بی ادبی تلقی می شود .به طورکلی، روزانه برای ارتباط برقرارکردن با افرادی که خارج از دایره خانواده و دوستان شما هستند از ضمیر رسمی Sie استفاده کنید.

حتی در رابطه با افرادی که مدام آن ها را میبینید و با آن ها معاشرت دارید مانند همکار یا همسایه، Sie بهترین راه مخاطب قرار دادن آن هاست. هرقدر که با طرف مقابل صمیمی تر می شوید می توانید از ضمیر du استفاده کنید. هرچند قوانین خیلی سختی برای استفاده از ضمایر du, Sie وجود ندارد. در واقع، استثناهای زیادی وجود دارند.

برای مثال، تصور کنید که دوست آلمانی تان شما را با خود به جشنی می برد. با وجود اینکه شما و دیگر مهمان ها کاملاً باهم غریبه هستید، ممکن است شما را با ضمیر du مخاطب قراردهند و اگر شما هم خوش مشرب باشید آن ها را با du مخاطب قرار می دهید و از لحن رسمی در زبان آلمانی استفاده نمی کنید. اگر هنگام برقراری ارتباط و مکالمه با دیگر افراد، سردرگم می شوید و نمی دانید که از چه ضمیری برای مخاطب قراردادن طرف مقابل استفاده کنید، Sie را به کار ببرید (از لحن رسمی در زبان آلمانی استفاده کنید) تا ببینید طرف مقابل شمارا چگونه مخاطب قرار می دهد. اگر از ضمیر duاستفاده کرد شما نیز می توانید از این ضمیر استفاده کنید.

تصویر

بیان «سلام»، «خداحافظی» و «احوال پرسی» در زبان آلمانی

اولین قسمت احوال پرسی در زبان آلمانی سلام دادن است. سلام دادن شما بستگی به ساعت آن در طول روز دارد.

لیست زیر را ببینید:

Guten Morgen! (gooh-ten mor-gen!) (Good morning!) (صبح بخیر)

این نحوه ی احوال پرسی در بازه ی زمانی صبح تا ظهر است.

Guten Tag! (gooh-ten tahk!) (Hello!) (سلام)

از این عبارت برای سلام در تمام روز به جز صبح زود و اخر شب استفاده می شود.

Guten Abend! (gooh-ten ah-bent!) (Good evening!)(عصر بخیر)

مشخص است. از این عبارت برای احوال پرسی در غروب استفاده می شود.

Hallo! (hâ-loh!) (Hello!)(سلام)

در استفاده از این کلمه مانند hello در زبان انگلیسی، راحت باشید.

و حالا در زمان خداحافظی:

Auf Wiedersehen! (ouf vee-der-zey-en!) (Goodbye!) (خداحافظ)

این شکل رسمی و رایج خداحافظی است. (لحن رسمی در زبان آلمانی)

Gute Nacht! (gooh-te nâHt!) (Good night!) (شب بخیر)

مشخص است. از این نوع خداحافظی شب، هنگام خواب استفاده می کنید.

War nett, Sie kennenzulernen. (vahr nêt, zee kên-en-tsoo-lêrn-en.) (It was nice meeting you.) (از دیدار شما خوشحال شدم.)

از این عبارت هنگامی که برای اولین بار شخصی را دیده و قصد خداحافظی از او را دارید استفاده می کنید.

Tschüs! (chues!) (Bye!)(بای)

این طریقۀ غیررسمی بیان خداحافظی است.

تصویر

مردم در مناطق جنوب آلمان، اتریش و مناطق آلمانی زبانِ سوئیس زمانی که از عبارات Guten Morgen (صبح بخیر)، Guten Tag (سلام)، Guten Abend (عصر بخیر) استفاده می کنید متوجه آن ها می شوند. اما مردم این مناطق از دیگر عبارات نیز در احوال پرسی های خود استفاده می کنند. در سوئیس، عبارت Grüezi (grue-e-tsee) (hello) (سلام) زیاد به گوشتان می خورد. و مردمی که باهم آشنا هستند از salut (sâ-lue) هم برای سلام و هم برای خداحافظی استفاده می کنند.

در اتریش و آلمان جنوبی، برای سلام دادن در موقعیت رسمی از Grüß Gott (grues gôt) و در موقعیت غیررسمی از Grüß dich استفاده می کنند. دوستان صمیمی نیز برای سلام و خداحافظی از یک عبارت Servus (sêr-voohs) استفاده می کنند.

بین جوانان آلمانی خداحافظی معمولاً با Ciao (chou) به گوش می خورد که این عبارت به آلپ و ایتالیا نیز رسیده است.

عبارات Mr, Mrs و Miss

در زبان آلمانی از Herr (hêr) برای بیان «آقا» "Mr" و Frau (frou) برای بیان «خانوم» "Mrs" استفاده می شود. همین کلمه die Frau (dee frou) هم چنان به معنای «زن» یا «همسرم/زنم» است. همچنین عبارت meine Frau (mayn-e frou) (my wife) به معنای «همسرم/زنم» است. هیچ معادل آلمانی ای برای عبارت انگلیسی ""Ms. در زبان آلمانی وجود ندارد. بنابراین باید از Frau استفاده کنید.

همچنین در زبان آلمانی عبارت Fräulein (froy-layn) وجود دارد که معادل Miss" " در زبان انگلیسی است که برای مخاطب قراردادن خانمی مجرد از آن استفاده می شود. اما آن روزها دیگر گذشته اند. بنابراین بدون در نظرگرفتن شرایط تأهل خانم ها فقط از Frau برای مخاطب قراردادن آن ها استفاده کنید. و اگر در مواقعی دچار شک و تردید شدید چیزی نگویید. پس اگر بخواهید کسی را مخاطب قرار دهید به خصوص اگر خانم باشد چکار باید بکنید؟

از عبارت Entschuldigung! (ênt-shool-deegoong!) (Excuse me!) (ببخشید، معذرت می خوام) استفاده کنید.

در گذشته نیز برای صدا زدن پیش خدمت یا گارسون از Fräulein استفاده می کردند. اما امروزه برای این کار می توانید دستتان را بلند کنید یا با ارتباط چشمی طرف را صدا بزنید.

«احوال پرسی» در زبان آلمانی

قدم بعدی برای احوال پرسی در زبان آلمانی مانند اکثر زبان های دیگر سوال «حال شما چطور است» می باشد. استفاده از روش رسمی و غیررسمی برای بیان این عبارت بستگی به مخاطب شما دارد.

پیچیده به نظر می رسد؟ دانستن اشکال مختلف به استفادۀ راحت تر از آن کمک می کند. سه شکل بیان سوال «حال شما چطور است؟» با استفاده از سه ضمیر داتیو (تو/شما) مورد استفاده قرار می گیرد.

Ihnen (een-en) معادل داتیو Sie، dir (deer) معادل du و euch (oyH) معادل ihr است. در اینجا اشکال مختلف احوال پرسی مطرح شده اند:

Wie geht es Ihnen? (vee geyt ês een-en?) (How are you?) (حال شما چطور است؟)

این عبارت شکل رسمی احوال پرسی است.

Wie geht es dir? (vee geyt ês deer?) (How are you?)(حالت چطوره؟)

این عبارت شکل غیررسمی و مفرد احوال پرسی است.

Wie geht’s? (vee geyts?) (How’s it going?)(چخبر؟/ چطوری؟)

اگر با شخصی خیلی نزدیک باشید می توانید از این عبارت استفاده کنید.

Wie geht es euch? (vee geyt ês oyH?) (How are you?)(حالتان چطور است؟)

از این عبارات زمانی که با چند نفر به طور غیررسمی صحبت می کنید می توانید استفاده کنید.

زمان دیدار و حالات فیزیکی

احوال پرسی ها و معرفی کردن خود یا دیگران اغلب با ارتباط فیزیکی همراه هستند. در آلمان، اتریش و سوئیس دست دادن رایج ترین شکل ارتباط فیزیکی هنگام احوال پرسی است. دوستان خانم هنگام دیدار، یکدیگر را در آغوش می گیرند یا روبوسی می کنند. مردها معمولا روبوسی نمی کنند یا یک دیگر را در آغوش نمی گیرند؛ البته ممکن است با خانم ها روبوسی کنند! کمی دقت کنید متوجه می شوید که مردم اروپایی در اتوبوس، مترو یا فروشگاه ها هنگام صحبت کردن نزدیک تر از مردم دیگر مناطق می ایستند.

تصویر

پاسخ به احوال پرسی در زبان آلمانی

در انگلیسی، سوال «چطوری؟» روشی برای سلام دادن است و اگر پاسخی ندهید به سوال کننده بر نمی خورد. اما در آلمان پاسخ آن واجب است. عبارات زیر پاسخ های مناسب برای احوال پرسی هستند.

Danke, gut. (dân-ke, gooht.) (Thanks, I’m fine.) (ممنون، خوبم)

یا Gut, danke. (gooht, dân-ke.) (Fine, thanks.)(خوبم، ممنون)

Sehr gut. (zeyr gooht.) (Very good.)(عالی هستم)

Ganz gut. (gânts gooht.) (Really good.)(خیلی خوبم)

Es geht. (ês geyt.) (So, so.)(بد نیستم)

Nicht so gut. (niHt zoh gooht.) (Not so good.)(خیلی خوب نیستم)

مانند زبان انگلیسی، پس از پاسخ، حال طرف مقابل نیز پرسیده می شود که کار آسانی است. شکل رسمی آن:

Und Ihnen? (oont een-en?) (And you?) (شما چطور؟/ شما حالتان چطور است؟)

و در اینجا شکل غیررسمی آن را مشاهده می کنید:

Und dir? (oont deer?) (And you?) (singular, informal you) (مفرد، غیررسمی) (تو چطوری؟)

Und euch? (oont oyH?) (And you?) (plural, informal you)(جمع، غیررسمی)