توصیه هایی برای کاهش خطر آسیب دیدگی در ورزش یوگا

  جمعه، 27 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
 توصیه هایی برای کاهش خطر آسیب دیدگی در ورزش یوگا
هرچند ورزش یوگا منفعت های بسیاری برای سلامتی  دارد و می تواند به عنوان قسمتی  از برنامه درمانی بشمار آید ولی توصیه  نمی کنیم که به حرف پزشک گوش ندهید و بجایش یوگا انجام دهید.

نکات مهم درباره ی یوگا


اغلب کلاس های یوگا بر آموزش وضعیت جسمی، تکنیک های تنفس و مدیتیشن تاکید دارند. برخی کلاس های یوگا به منظور تمدد اعصاب و ریلکسیشن طراحی شده اند. بعضی از آموزش های یوگا به شما یاد می دهند که چگونه بدن خود را به شیوه های جدید حرکت دهید. انتخاب این آموزش ها موجب افزایش انعطاف پذیری، قدرت و تعادل بدن شما می شوند.

ایمنی بدن در یوگا


اگرچه برای اغلب افراد سالم، یوگا یک ورزش غیر هوازی ایمن می باشد اما همیشه بدون خطر نیست. بر اساس یافته های آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، صدمات یوگا معمولا شامل کشش زیاد گردن، شانه ها، ستون فقرات، پاها و زانوها می باشد. این خطرات در صورت ابتلا به بیماری هایی همچون پوکی استخوان شدید، فشارخون بالا یا پایین، مشکلات گوش، اختلال ستون فقرات و بارداری تشدید می شوند.

توصیه هایی برای کاهش خطر آسیب دیدگی در ورزش یوگا

یوگا را به تنهایی و بدون مربی یاد نگیرید: انجام تمرینات یوگا با یک مربی با تجربه و آموزش دیده موجب به حداقل رسیدن آسیب های جدی برای شما می شود.

آرام پیش بروید: یوگا ورزش رقابتی نیست. آموزش یوگا را از پایه شروع کنید. ابتدا تکنیک های صحیح تنفس و حفظ تعادل را یاد بگیرید، سپس به حرکات کششی بپردازید.

اگر شما باردار و یا به بیماری خاصی مبتلا هستید: حتما قبل از شروع یوگا با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند با توجه به شرایط شما نوع و سطح تمرینات یوگا را به طور مناسب انتخاب نماید.

یوگا جایگزین درمان ها و مراقبت های پزشکی نیست: اگرچه یوگا فواید سلامتی بسیاری دارد و می تواند به عنوان بخشی از برنامه درمانی محسوب شود اما جایگزین مراقبت ها و توصیه های پزشکی نیست.

قبل از هر جلسه بدن خود را گرم کنید : قبل از انجام تمرینات یوگا، بدن را با انجام تمریناتی خوب گرم کنید زیرا عضلات سرد احتمال آسیب را افزایش می دهند.

در انجام تمرینات یوگا محدودیت های خود را بشناسید: قبل از شروع یوگا درباره شرایط فیزیکی و قدرت آن تحقیق کنید. از مربی خود مشاوره بگیرید تا تمرینات مناسب را به شما معرفی نماید.

به پیام های بدن خود توجه کنید: یوگا نباید موجب آسیب شود. اگر درد حس می کنید تمرین را متوقف کنید. در صورت درد قفسه سینه، از حال رفتن و یا سرگیجه، سریع تمرین را قطع کرده و با پزشک مشورت نمایید.
سوال بپرسید: اگر تمرینی را متوجه نشدید، قبل از اینکه خودتان تمرین را انجام دهید، درباره آن از مربی تان سوال کنید.

لباس مناسب بپوشید: برای ورزش یوگا ، لباسی بپوشید که به شما امکان حرکات آزادانه را بدهد.

هنگام انجام تمرینات یوگا به اندازه کافی آب بنوشید: این نکته به ویژه درمورد تمریناتی که در اتاق های گرم و مرطوب انجام می شوند، حائز اهمیت است.

تصویر

مواردی که رعایت آن ها باعث جلوگیری از آسیب دیدگی شما در یوگا می شود

1- گرم کردن

سعی کنید قبل از شروع کلاس زمانی را به گرم کردن خود اختصاص دهید. تنفس خود را کنترل کرده و ریتم آن را بیابید تا بتوانید بین تنفس و انجام حرکات، ارتباط برقرار کنید. گرم کردن خود را با انجام حرکات کششی ملایم شروع کنید تا عضلات شما آماده انجام حرکات دیگر شوند.

2- یادگیری اصول یوگا

بسیاری از سبک های یوگا مانند "یوگا آینگار"، بر تنظیم عضلات و اسکلت بدن تاکید می کنند. یاد بگیرید که چگونه پایه خود را قوی و مستحکم کنید. اگر اصول یوگا را ندانید و هم ترازی شما در حالت ایده آل نباشد خطر آسیب دیدگی شما افزایش پیدا می کند.

3- بازگشت به تنفس

تنفس شما در طول کلاس، حالات ذهنی و فیزیکی شما را نشان می دهد. تنفس شما طولانی و دارای ریتم است یا کم عمق و نا منظم است؟ تنفس یکی از اصول کلیدی در هر ورزشی بخصوص ورزش یوگا می باشد.

4- اصلاح کردن

اگر عضلات پشت ران شما مانند یک دیلم هستند و یا اینکه ماه گذشته بر روی زانوی تان عمل جراحی انجام داده اید، جای هیچ خجالتی نیست، با توجه به توانایی های خود در کار با ابزار و تمرین ها تغییرات مناسب را انجام دهید. هنگامی که احساس کردید چیزی اشتباه است ( انجام آن حرکت به شما لطمه می زند یا اگر نفس شما نا منظم می شود) انجام آن را متوقف کرده، درخواست کمک کنید و یا اینکه بعد از کلاس به دنبال توصیه های استاد خود بروید.

5- انجام تمرینات در خانه

زمان کلاس به سرعت تمام می شود و نمی توانید به اندازه کافی حرکاتی که یاد گرفته اید را انجام دهید. به همین دلیل بهتر است که در خانه خود بر روی کاوش و پالایش خودتان تمرکز کنید. انجام پیوسته تمرینات به شما کمک می کند که در آنها ماهر شده و خطر آسیب دیدگی شما کاهش یاید.

6- قدم به عقب به معنای واقعی کلمه

برای سال های زیادی به عنوان یک هنرآموز یوگا در ردیف جلو قرار می گرفتم تا زمانیکه متوجه شدم که دیدن حرکات از دور، انجام آن را ساده تر کرده و باعث افزایش تمرکز درونی من می شود. پس سعی کنید یک قدم به عقب برگردید تا بهتر متوجه تمرینات شوید.

بزرگترین مانع ما در یوگا، نفس و غرور خودمان است. سعی کنید افکار و جنبه های منفیشخصیت خود را شناخته و برای اصلاح آنها تلاش کنید. هر کس خودش مسئول حفاظت از خود در برابر صدمات خود می باشد. شما می توانید با استفاده از مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم احتمال اینکه در حین انجام یوگا صدمه ببینید را به شدت کاهش دهید. همچنین سعی کنید از راهنمایی های استاد خود و یا افراد با تجربه بهره ببرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (331 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (86 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (64 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (52 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (46 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (35 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (34 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (34 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (30 نظر) در آستانه عید قربان یادی کنیم از خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (30 نظر) شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا (24 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) صحبت های تامل برانگیز آقای قرائتی: نکته سنجی های مسعود پزشکیان از زبان ایشان+ویدئو/ وقتی انگشت های دست به ده تا رسید نیاز به حساب و کتاب نداره... (16 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (16 نظر) نگاهی به تدارکات مفصل و رنگارنگ آزاده نامداری برای تولد یک سالگی گندم‌بانو، چشم و چراغ خونه/ طراحی جذاب و فانتزی کیک حرف نداره+عکس (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 29 خرداد 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 29 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 29 خرداد 1403
اولین جزئیات از شرایط جسمانی آیت الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید عالیقدر بعد از انتقال به بیمارستان
رهبر معظم انقلاب چندبار به سفر حج مشرف شده‌اند؟+عکس ایشان در لباس احرام
سوابق علمی 6 کاندیدای چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری
فراخوان دانشگاه تهران برای جذب سرباز امریه در شهریور ماه
آچمز شدن دوباره منافقین با دو ضربه مهلکی که خوردند / بدبخت ترین گروه تروریستی دنیا!
زنده بیرون درآوردن نوزادان دوقلوی یاسوجی از سردخانه!
تبلیغات نامزدها در صداوسیما با اولین مناظره/ دوشنبه 28 خرداد
سیدحسن خمینی: هر کس دلش برای مملکت می‌سوزد، نسبت‌ به حضور در انتخابات مسئول است
دخترِ جوان تهرانی در حالت مستی تصادف کرد و مرد!
قربانیان تجاوز راز خود را به خواستگارشان بگویند؟
خرید و فروش میلیونی همستر کامبت و معاوضه با خودرو!
سرانجام مجلل‌ترین عروسی قرن در ایران به کجا کشید؟ ترس عروس از سوار شدن بر «فیل» تا...