ساعدنیوز
ساعدنیوز

ضمیر ناخودآگاه خود را چگونه کنترل کنیم؟

  پنجشنبه، 13 بهمن 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
ضمیر ناخودآگاه خود را چگونه کنترل کنیم؟
ضمیر ناخودآگاه یک بخش مهم از ذهن است که در آن به صورت همزمان و دائمی ، داده هایی که بر روی آن ها کنترل نداریم پردازش می شوند. شاید دسترسی ، گسترش و در نهایت کنترل ضمیر ناخودآگاه کمی وحشت ناک و عجیب به نظر برسد ، اما اقدامات و تمریناتی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید ضمیر ناخودآگاه خود را کنترل کرده و آن را در جهت اهداف خود تنظیم نمایید.

احتمالا شما هم این جمله را شنیده اید که میگویند: “انسانها فقط از بخشی از مغز خود استفاده می کنند” این جمله یک حقیقت محض است چراکه انسانها هنوز نتوانسته اند سیستم ذهنی شان را به طور کامل درک کنند. دانشمندان تمام تلاش خود را کردند تا بتوانند ضمیر ناخودآگاه انسان را به طور کامل بررسی نمایند اما در این راه موفق نبودند.

ذهن یا ضمیر ناخودآگاه بخشی از مغز ماست که وظیفه بسیاری از تصمیمات و برداشت های ناخودآگاه ما (کنترل خودکار) را به عهده دارد. روانشناسان ذهن ناخودآگاه را منبع خلاقیت افکار و احساسات شهودی و الهام بخش و همینطور بیداری معنوی می دانند. خیلی ها بر این باورند که ممکن است فردی از ذهن ناخودآگاهش استفاده کند و با ایجاد تغییراتی در آن، زندگی اش را هم به طور چشمگیری تغییر بدهد. اگر چیز بیشتری از زندگی می خواهید ( پول، فرصت های شغلی بهتر و غیره)، خودتان هم باید از چیزی که الان هستید فراتر بروید. یادگیری نحوه تغییر طرز تفکر و به کارگیری ذهن ناخودآگاه به شما کمک می کند تا زندگی شادتر و موفق تری داشته باشید.

ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه چیست؟

طبق تقسیم بندی که روانشناسان انجام داده اند انسان دارای دو ضمیر است:

  • ضمیر خودآگاه: آن قسمت ها و اعضایی از بدن که ما می توانیم آن را با اراده خود حرکت دهیم و نیز کارها و تصمیماتی که به طوری ارادی و آگاهانه انجام می دهیم در محدوده و تحت تسلط ضمیر خودآگاه قرار دارند و زمانی که تصمیم می گیریم ضمیر آگاه غیرفعال شود، پای ضمیر ناخودآگاه به وسط کشیده می شود.
  • ضمیر ناخودآگاه: ضمیر ناخودآگاه تمام کارهای غیر ارادی سیستم بدن مثل نفس کشیدن، گردش خون و غیره را کنترل می کند و به علاوه مسئولیت ساختن نظام باورهای انسان را بر عهده دارد.

هر چیزی را که در زندگی خود با حواس پنج گانه احساس می کنیم، هر آن چه را که می بینیم، می شنویم، حس می کنیم، می چشیم و بو می کنیم همه برای تحلیل و بررسی به ذهن فرستاده می شوند تا در ضمیر ناخودآگاه ما ذخیره شوند. در واقع ضمیر ناخودآگاه با این ذخیره سازی و عملکرد به نوعی مرجع کامل در رابطه با همه اتفاقات زندگی ما است.

مغز

ارتباط بین ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه

ارتباط بین ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه ما دو طرفه است. هر بار که شما ایده، احساس، خاطره یا تصویری از گذشته در ذهن تان می آید، این ضمیر ناخودآگاه است که آنها را به خودآگاه شما منتقل می کند. برعکس، اما برقراری ارتباط و انتقال افکار از خودآگاه به ناخودآگاه چندان راحت نیست چون باید توسط حس ها انجام شود. تنها افکاری که با احساسات بکر و خالص ما مرتبط هستند، به ضمیر ناخودآگاه راه پیدا می کنند. و تنها افکاری که توسط یک حس قدرتمند بایگانی می شوند، در ناخودآگاه باقی می مانند.

متاسفانه این واقعیت برای تمام افکار برقرار است و فرقی بین افکار مثبت و منفی وجود ندارد. متاسفانه نیرو و قدرت افکار منفی در ضمیر ناخودآگاه ما بیشتر است. افکار منفی در ناخودآگاه جولان می دهند و مدام ذهن را درگیر می کنند.

شما برای اینکه بتوانید نقش ضمیر ناخودآگاه در افکار، باورها و رفتارهای تان را بهتر درک کنید و آن را به سمت مفید بودن و سودمند بودن هدایت کنید و در تقویت ابعاد مثبت ناخودآگاه تان قدم بردارید، باید سخت تلاش کنید. زیرا ضمیر ناخودآگاه و افکار و باورهای موجود در آن بسیار عمیق و ریشه دار هستند و غالبا ریشه در گذشته و کودکی دارند و در طی سالیان و همزمان با رشد شما شکل گرفته و در ذهن تان حک شده اند. اگر قصد قدرتمند کردن ضمیر ناخودآگاه خود را دارید تا اثر مثبتی روی افکار، باورها و رفتار شما داشته باشد، می توانید ازز تکنیک های زیر استفاده کنید.

چگونه برای ضمیر ناخودآگاه برنامه ریزی کنیم؟

همان گونه که برنامه نویسی یک کامپیوتر زبان خاص خودش را دارد، ضمیر ناخودآگاه هم دارای زبان مخصوصی برای برنامه ریزی کردن است و اگر برنامه نویسی ضمیر ناخودآگاه را بدانیم می توانیم زندگی خود را آن گونه که می خواهیم تغییر دهیم و آن چیزی بشویم که می خواهیم و آرزوی آن را داریم.از نگاه روانشناسان و دانشمندان انسان شناس اصولی وجود دارد که از طریق آن می توان، ضمیر ناخودآگاه را برنامه نویسی و برنامه ریزی کرد. افرادی که اکثرا تصمیمات درستی می گیرند و یا ایده های منحصربه فردی دارند، بیشتر مواقع آگاهانه یا ناخودآگاه طرز فکر متفاوت و بدون محدودیتی دارند. آن ها اصولا به احساسات درونی ضمیر ناخودآگاه خود پاسخ مثبت می دهند. بینش درونی می تواند کمک زیادی به شما در رسیدن به اهداف، تصمیم گیری درست، خلق ایده های جدید و یافتن پاسخ های ذهنی کند.

۱۰ قانون برتر برای کنترل ضمیر ناخودآگاه

ضمیر ناخودآگاه نیرویی قدرتمند است که اعمال، افکار و بدن ما را حفظ و اداره می کند حافظه ها، احساسات، باورها و انرژی را ذخیره و سازمان دهی می کند. در بخش زیر ۱۰ قانون برتر ضمیر ناخودآگاه را خواهید خواند:

  1. ضمیر خودآگاه شما برده ضمیر ناخوداگاه تان است به همین خاطر ضمیر خودآگاهتان از دستورات ضمیر ناخودآگاه تان بدون هیچ چون و چرایی پیروی می کند.
  2. اگر یک رفتار و یا فکر را چندین بار تکرار کنید آن رفتار و یا فکر در ضمیر ناخودآگاهتان تبدیل به یک عادت می شود که با مرور زمان تغییر آن برای شما دشوارتر و سخت تر میشود. به همین خاطر تا متوجه عادت رفتاری یا فکری منفی ای شدید سریعا آن را تغییر دهید چراکه هر قدر زمان بیشتری سپری شود آن عادت ریشه مستحکم تری در ضمیر ناخودآگاهتان پیدا میکند و حتی ممکن است بعد از گذشت مدتی شما حتی دیگر آن عادت را منفی ندانید و آن را توجیه کنید.
  3. به کمک احساساتتان ضمیر ناخودآگاهتان را کنترل کنید، اگر دوست دارید کاری یا فکری را برای خود تبدیل به عادت کنید هنگام انجام آن عمل، احساساتتان را مثبت کنید و سعی کنید از آن کار نهایت لذت را ببرید.
  4. ضمیر ناخوداگاه اهمیتی نمیدهد که شما چه چیزی میخواهید و چه چیزی نمیخواهید آن بیشتر به چیزی که شما فکر میکنید و یا میگویید توجه میکند. به طور مثال اگر ترس از چاق شدن داشته باشید و مدام به چاق شدن و ضرر های آن فکر کنید و مدام بگویید “من نباید اضافه وزن داشته باشم” ، ضمیر ناخودآگاه تان فقط میشنود ” اضافه وزن” و تلاش میکند شما را به آن برساند.
  5. ناخودآگاه تفاوت بین واقعیت و آنچه شما فکر می کنید را متوجه نمیشود او تصور میکند همه چیز واقعی است. حتی هنگامی که فیلم ترسناکی را مشاهده میکنید ضمیر ناخودآگاه تصور میکند که اتفاقات آن فیلم واقعیت دارد و به همین خاطر احساس خطر میکند و این موضوع را به خود آگاهتان نیز گزارش میدهد به همین خاطر شما پس از دیدن یک فیلم ترسناک احساس ترس را تجربه میکنید..
  6. ضمیر ناخودآگاه از تغییر سبک زندگی شما جلوگیری میکند چراکه بیشتر به دنبال آرامش است تا پیروزی! هنگامی که قصد انجام کاری را دارید و یا برای خود هدفی تعیین میکنید ضمیر ناخودآگاهتان سریعا به آرشیو خود میرود و دلایل و مستنداتی که باعث میشود تا از انجام آن کار یا رسیدن به آن هدف احساس نا امیدی کنید را به خاطرتان می آورد بهتر است زندگی نامه افراد موفقی که شرایط مشابه و یا بدتری نسبت به شما داشته اند و به خواسته های شما رسیده اند را مطالعه کنید این کار باعث میشود ضمیر ناخودآگاهتان متوجه شود یک فردی با شرایط شما میتواند به خواسته هایش برسد.
  7. ضمیر ناخودآگاهتان از موفقیت ها و شکست هایتان یک کپی میگیرد و آن را در آرشیو خود نگه میدارد بهتر است تا به موفقیت های قبلی خود رجوع کنید و هر روز به آنها فکر کنید این کار باعث بالا رفتن عزت نفس تان میشود.
  8. ضمیر ناخودآگاه به دنبال راه های بدون شکست و پیروزی میگردد او بیشتر ترجیح میدهد تا شما یک زندگی با روند معمول و بدون تغییر را داشته باشید.
  9. ضمیر ناخودآگاه تلاش میکند تا شما را تبدیل به چیزی کند که اغلب به آن فکر میکنید
  10. آینده و گذشته ای در ضمیر ناخودآگاه وجود ندارد. تمام تجربیات ذخیره شده بصورت (همین الان) پردازش می شوند.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

2 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (393 نظر) مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (390 نظر) سوژه شدن موجودی حساب هوش پران مشتری مغازه آجیل فروشی+عکس/ تا حالا این همه عدد رو کنار هم ندیده بودم که امروز دیدم🙄 (361 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (251 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (242 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (197 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (191 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (174 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (154 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (145 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (139 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (138 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (126 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (119 نظر)
دیگران می‌خوانند   
جشن تولد ساده و خلوت بهرام افشاری بهتاش سریال پایتخت درکنار نوید محمدزاده و رفیق فابش+عکس (فیلم) خلاقیت جالب و جنجالی راننده اسنپ در محیط داخلی خودرو که غوغا کرده!/راننده خوش ذوق! (عکس) عاشقانه شاهرخ استخری و همسرش در ایام عید/ این دو زوج جنجالی هرروز جوان‌تر از دیروز می‌شوند! (عکس) پریناز ایزدیار بازیگر نقش جیران ناصرالدین شاه با این عکس‌های زیبا نوروز را جشن گرفت! سفره های مجلل افطاری و سحری شاه خوش اشتهای قاجار برای درباریان و همسرانش/ چلو کباب و آبگوشت و ...+عکس نوشته قشنگ و تحسین برانگیز روی شیشه یک مغازه‌ بستنی فروشی جلب توجه کرد!!/بزرگ منشی و خوب بودن به دارایی انسان نیست به قلب مهربان و بخشندگی اوست! افطاری ساده و خوشمزه ستاره سادات قطبی مجری پرانرژی در ماه رمضان+عکس خلاقیت خنده دار و حماسه ساز یک متورسوار ایرانی برای حمل بار/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس رونمایی از عکس سرعقد حامد آهنگی و خانومش لحظه انداختن حلقه ازدواج / از اولش هم انقدر خوش خنده بوده😂 تهران گردی رضا قوچان نژاد، شوهر خواهر خوشتیپ و باکلاس ساره بیات همراه با پسرش+عکس (فیلم) افطاری ساده و صمیمی در بیت رهبری و پذیرایی دوستانه رهبر معظم انقلاب از مهمانان/ یک لقمه نان با دل خوش بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) چیدمان مبلمان استیل و سلطنتی خونه وریا غفوری و همسر چشم رنگی اش در یک جشن تولد عاشقانه/ ماشالا چقدر به هم میان😍 آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات دیزاین شیک کیک حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با یک عکس عاشقانه برای سالگرد ازدواجشان+عکس بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند (عکس) ابتکار خنده دار جوان ایرانی در پیوند موفقیت آمیز درب بازکن نوشابه به در ماشین/ سلطان مدیریت بحران😂👌 پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات (عکس) خلاقیت خنده دار یک ایرانی در نصب شیر آب روشویی به پراید/ لامصب از مغزش بهینه استفاده کرده😂 انتشار اولین عکس از رهبر معظم انقلاب با لباس محلی سیستان و بلوچستان 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار خانه تاریخی حیرت انگیز در گود چهک شهر بهبهان + تصاویر توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاسخ جالب رهبر انقلاب به طلبه‌ای که از ایشان افطاری می‌خواست +فیلم/ما کجاییم در این بحر تفکّر ... پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد عکس عجیب ماشین آتش‌نشانی 90 سال پیش! (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) مدل عجیب و غریب فنجان فضایی برای نوشیدن چای در فضا استوری مشترک ترلان پروانه و شروین حاجی پور با یک نوزاد بامزه +عکس (ویدئو) ترکیب هنر و علم ریاضیات مساوی می‌شود با خلق اثری بی‌نظیر از تصویر مریم میرزاخانی/ کاش هنرمندش رو هم نشون میداد دعای زیبای محیا مهمان برنامه محفل برای امام زمان (عج) + فیلم حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! خلاقیت بی نظیر بستنی فروش تبریزی، با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا تصاویری از جسدی 800 ساله که قبل مرگش بسیار ترسیده بوده!/ رنج‌های انسان جایی در تاریخ ثبت میشوند؟ سفره هفت سین ساده و بدون تجملات خانه مدرن کریم باقری+ عکس/میشه کلی ازش ایده گرفت! کیک تولد متفاوت نرگس محمدی در کانادا و حضور فریبا نادری، پری سیمای سریال ستایش در تولدش +عکس سکانس خنده دار ذهن منحرف یوسف تیموری درباره فیلمنامه محیا دهقانی/ همه از شدت خنده منفجر شدن+ویدیو
تیتر امروز   
آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر