ضمیر ناخودآگاه خود را چگونه کنترل کنیم؟

  پنجشنبه، 13 بهمن 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
ضمیر ناخودآگاه خود را چگونه کنترل کنیم؟
ضمیر ناخودآگاه یک بخش مهم از ذهن است که در آن به صورت همزمان و دائمی ، داده هایی که بر روی آن ها کنترل نداریم پردازش می شوند. شاید دسترسی ، گسترش و در نهایت کنترل ضمیر ناخودآگاه کمی وحشت ناک و عجیب به نظر برسد ، اما اقدامات و تمریناتی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید ضمیر ناخودآگاه خود را کنترل کرده و آن را در جهت اهداف خود تنظیم نمایید.

احتمالا شما هم این جمله را شنیده اید که میگویند: “انسانها فقط از بخشی از مغز خود استفاده می کنند” این جمله یک حقیقت محض است چراکه انسانها هنوز نتوانسته اند سیستم ذهنی شان را به طور کامل درک کنند. دانشمندان تمام تلاش خود را کردند تا بتوانند ضمیر ناخودآگاه انسان را به طور کامل بررسی نمایند اما در این راه موفق نبودند.

ذهن یا ضمیر ناخودآگاه بخشی از مغز ماست که وظیفه بسیاری از تصمیمات و برداشت های ناخودآگاه ما (کنترل خودکار) را به عهده دارد. روانشناسان ذهن ناخودآگاه را منبع خلاقیت افکار و احساسات شهودی و الهام بخش و همینطور بیداری معنوی می دانند. خیلی ها بر این باورند که ممکن است فردی از ذهن ناخودآگاهش استفاده کند و با ایجاد تغییراتی در آن، زندگی اش را هم به طور چشمگیری تغییر بدهد. اگر چیز بیشتری از زندگی می خواهید ( پول، فرصت های شغلی بهتر و غیره)، خودتان هم باید از چیزی که الان هستید فراتر بروید. یادگیری نحوه تغییر طرز تفکر و به کارگیری ذهن ناخودآگاه به شما کمک می کند تا زندگی شادتر و موفق تری داشته باشید.

ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه چیست؟

طبق تقسیم بندی که روانشناسان انجام داده اند انسان دارای دو ضمیر است:

  • ضمیر خودآگاه: آن قسمت ها و اعضایی از بدن که ما می توانیم آن را با اراده خود حرکت دهیم و نیز کارها و تصمیماتی که به طوری ارادی و آگاهانه انجام می دهیم در محدوده و تحت تسلط ضمیر خودآگاه قرار دارند و زمانی که تصمیم می گیریم ضمیر آگاه غیرفعال شود، پای ضمیر ناخودآگاه به وسط کشیده می شود.
  • ضمیر ناخودآگاه: ضمیر ناخودآگاه تمام کارهای غیر ارادی سیستم بدن مثل نفس کشیدن، گردش خون و غیره را کنترل می کند و به علاوه مسئولیت ساختن نظام باورهای انسان را بر عهده دارد.

هر چیزی را که در زندگی خود با حواس پنج گانه احساس می کنیم، هر آن چه را که می بینیم، می شنویم، حس می کنیم، می چشیم و بو می کنیم همه برای تحلیل و بررسی به ذهن فرستاده می شوند تا در ضمیر ناخودآگاه ما ذخیره شوند. در واقع ضمیر ناخودآگاه با این ذخیره سازی و عملکرد به نوعی مرجع کامل در رابطه با همه اتفاقات زندگی ما است.

مغز

ارتباط بین ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه

ارتباط بین ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه ما دو طرفه است. هر بار که شما ایده، احساس، خاطره یا تصویری از گذشته در ذهن تان می آید، این ضمیر ناخودآگاه است که آنها را به خودآگاه شما منتقل می کند. برعکس، اما برقراری ارتباط و انتقال افکار از خودآگاه به ناخودآگاه چندان راحت نیست چون باید توسط حس ها انجام شود. تنها افکاری که با احساسات بکر و خالص ما مرتبط هستند، به ضمیر ناخودآگاه راه پیدا می کنند. و تنها افکاری که توسط یک حس قدرتمند بایگانی می شوند، در ناخودآگاه باقی می مانند.

متاسفانه این واقعیت برای تمام افکار برقرار است و فرقی بین افکار مثبت و منفی وجود ندارد. متاسفانه نیرو و قدرت افکار منفی در ضمیر ناخودآگاه ما بیشتر است. افکار منفی در ناخودآگاه جولان می دهند و مدام ذهن را درگیر می کنند.

شما برای اینکه بتوانید نقش ضمیر ناخودآگاه در افکار، باورها و رفتارهای تان را بهتر درک کنید و آن را به سمت مفید بودن و سودمند بودن هدایت کنید و در تقویت ابعاد مثبت ناخودآگاه تان قدم بردارید، باید سخت تلاش کنید. زیرا ضمیر ناخودآگاه و افکار و باورهای موجود در آن بسیار عمیق و ریشه دار هستند و غالبا ریشه در گذشته و کودکی دارند و در طی سالیان و همزمان با رشد شما شکل گرفته و در ذهن تان حک شده اند. اگر قصد قدرتمند کردن ضمیر ناخودآگاه خود را دارید تا اثر مثبتی روی افکار، باورها و رفتار شما داشته باشد، می توانید ازز تکنیک های زیر استفاده کنید.

چگونه برای ضمیر ناخودآگاه برنامه ریزی کنیم؟

همان گونه که برنامه نویسی یک کامپیوتر زبان خاص خودش را دارد، ضمیر ناخودآگاه هم دارای زبان مخصوصی برای برنامه ریزی کردن است و اگر برنامه نویسی ضمیر ناخودآگاه را بدانیم می توانیم زندگی خود را آن گونه که می خواهیم تغییر دهیم و آن چیزی بشویم که می خواهیم و آرزوی آن را داریم.از نگاه روانشناسان و دانشمندان انسان شناس اصولی وجود دارد که از طریق آن می توان، ضمیر ناخودآگاه را برنامه نویسی و برنامه ریزی کرد. افرادی که اکثرا تصمیمات درستی می گیرند و یا ایده های منحصربه فردی دارند، بیشتر مواقع آگاهانه یا ناخودآگاه طرز فکر متفاوت و بدون محدودیتی دارند. آن ها اصولا به احساسات درونی ضمیر ناخودآگاه خود پاسخ مثبت می دهند. بینش درونی می تواند کمک زیادی به شما در رسیدن به اهداف، تصمیم گیری درست، خلق ایده های جدید و یافتن پاسخ های ذهنی کند.

۱۰ قانون برتر برای کنترل ضمیر ناخودآگاه

ضمیر ناخودآگاه نیرویی قدرتمند است که اعمال، افکار و بدن ما را حفظ و اداره می کند حافظه ها، احساسات، باورها و انرژی را ذخیره و سازمان دهی می کند. در بخش زیر ۱۰ قانون برتر ضمیر ناخودآگاه را خواهید خواند:

  1. ضمیر خودآگاه شما برده ضمیر ناخوداگاه تان است به همین خاطر ضمیر خودآگاهتان از دستورات ضمیر ناخودآگاه تان بدون هیچ چون و چرایی پیروی می کند.
  2. اگر یک رفتار و یا فکر را چندین بار تکرار کنید آن رفتار و یا فکر در ضمیر ناخودآگاهتان تبدیل به یک عادت می شود که با مرور زمان تغییر آن برای شما دشوارتر و سخت تر میشود. به همین خاطر تا متوجه عادت رفتاری یا فکری منفی ای شدید سریعا آن را تغییر دهید چراکه هر قدر زمان بیشتری سپری شود آن عادت ریشه مستحکم تری در ضمیر ناخودآگاهتان پیدا میکند و حتی ممکن است بعد از گذشت مدتی شما حتی دیگر آن عادت را منفی ندانید و آن را توجیه کنید.
  3. به کمک احساساتتان ضمیر ناخودآگاهتان را کنترل کنید، اگر دوست دارید کاری یا فکری را برای خود تبدیل به عادت کنید هنگام انجام آن عمل، احساساتتان را مثبت کنید و سعی کنید از آن کار نهایت لذت را ببرید.
  4. ضمیر ناخوداگاه اهمیتی نمیدهد که شما چه چیزی میخواهید و چه چیزی نمیخواهید آن بیشتر به چیزی که شما فکر میکنید و یا میگویید توجه میکند. به طور مثال اگر ترس از چاق شدن داشته باشید و مدام به چاق شدن و ضرر های آن فکر کنید و مدام بگویید “من نباید اضافه وزن داشته باشم” ، ضمیر ناخودآگاه تان فقط میشنود ” اضافه وزن” و تلاش میکند شما را به آن برساند.
  5. ناخودآگاه تفاوت بین واقعیت و آنچه شما فکر می کنید را متوجه نمیشود او تصور میکند همه چیز واقعی است. حتی هنگامی که فیلم ترسناکی را مشاهده میکنید ضمیر ناخودآگاه تصور میکند که اتفاقات آن فیلم واقعیت دارد و به همین خاطر احساس خطر میکند و این موضوع را به خود آگاهتان نیز گزارش میدهد به همین خاطر شما پس از دیدن یک فیلم ترسناک احساس ترس را تجربه میکنید..
  6. ضمیر ناخودآگاه از تغییر سبک زندگی شما جلوگیری میکند چراکه بیشتر به دنبال آرامش است تا پیروزی! هنگامی که قصد انجام کاری را دارید و یا برای خود هدفی تعیین میکنید ضمیر ناخودآگاهتان سریعا به آرشیو خود میرود و دلایل و مستنداتی که باعث میشود تا از انجام آن کار یا رسیدن به آن هدف احساس نا امیدی کنید را به خاطرتان می آورد بهتر است زندگی نامه افراد موفقی که شرایط مشابه و یا بدتری نسبت به شما داشته اند و به خواسته های شما رسیده اند را مطالعه کنید این کار باعث میشود ضمیر ناخودآگاهتان متوجه شود یک فردی با شرایط شما میتواند به خواسته هایش برسد.
  7. ضمیر ناخودآگاهتان از موفقیت ها و شکست هایتان یک کپی میگیرد و آن را در آرشیو خود نگه میدارد بهتر است تا به موفقیت های قبلی خود رجوع کنید و هر روز به آنها فکر کنید این کار باعث بالا رفتن عزت نفس تان میشود.
  8. ضمیر ناخودآگاه به دنبال راه های بدون شکست و پیروزی میگردد او بیشتر ترجیح میدهد تا شما یک زندگی با روند معمول و بدون تغییر را داشته باشید.
  9. ضمیر ناخودآگاه تلاش میکند تا شما را تبدیل به چیزی کند که اغلب به آن فکر میکنید
  10. آینده و گذشته ای در ضمیر ناخودآگاه وجود ندارد. تمام تجربیات ذخیره شده بصورت (همین الان) پردازش می شوند.

2 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان