4 روش برای متوقف کردن بچه ها از مکیدن انگشت شست خود

  شنبه، 20 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
4 روش برای متوقف کردن بچه ها از مکیدن انگشت شست خود
البته همه با مکیدن شست دست آسیبی به دندان ها یا دهانشان نمی رسد. به عنوان مثال، نگه داشتن شست به طور غیر فعال در دهان، معمولا آسیبی نمی رساند.با این که مکیدن شست فعال به همراه حرکت، باعث آسیب به دندان های شیری می شود.

آیا مکیدن شست دست به دندان ها آسیب می زند؟

البته همه با مکیدن شست دست آسیبی به دندان ها یا دهانشان نمی رسد. به عنوان مثال، نگه داشتن شست به طور غیر فعال در دهان، معمولا آسیبی نمی رساند.با این که مکیدن شست فعال به همراه حرکت، باعث آسیب به دندان های شیری می شود. با اینکه معمولا این دندان ها با درآمدن دندان های دائمی درست می شوند.اما به طور دائمی، مکیدن شست به طور مداوم منجر به بهم ریختگی و عدم توازن و هماهنگی دندان های دائمی می شود و روی فک و شکل آن و سقف دهان تاثیر می گذارد.مکیدن شست در ضمن باعث تجمع باکتری ها، آلودگی ها و ویروس ها می باشد.

علت را تعیین کنید و سایر گزینه ها را به آنها بدهید:

اگر فرزندتان، انگشت شست خود را میک میزند ،تا بخوابد، به او راه حل های دیگری برای این کار بدهید برایشان داستان بگویید، حیوان یا عروسک مورد علاقه شان را به آنها بدهید. اگر زمانی که ناراحت یا مضطرب هستند، انگشتشان را میک می زنند، احتمالا فقط باید با آنها صحبت کنید، آنها را بغل کنید، و راحتشان بگذارید.حالا اگر کودکتان زمانی که بی حوصله است و حوصله اش سر رفته، انگشتش را میک می زند، زمان آن رسیده که به آنها با خلاقیت کار کنید و ذهن آنها را منحرف کنید. یک بازی را شروع کنید، یک کاردستی انجام دهید، یا به پیاده روی بروید... این دقیقا همان چیزی است که آنها می خواهند در زمانی که انگشت شست خود را میک می زنند.

عواقب را توضیح دهید:

زمانی که می توانید کنار کودک خود بشینید و با او صحبت کنید، می توانید گاهی اوقات از ترفندهای خاصی استفاده کنید، یا به دیدن یک پزشک بروید به آنها با یک مثال ساده توضیح دهید، که چرا مکیدن انگشت کار خوبی نیست. ممکن است تعجب کنید ،که چقدر کودکان آنچه به آنها می گویید را درک می کنند، و چگونگی رفتارشان را با حرف هایتان تطبیق می دهند. به آنها بگوئید که دندان هایشان ممکن است نامنظم شوند، که آنها دیگر بچه نیستند، و اکنون وقت آن رسیده که مکیدن انگشت خود را متوقف کنند. با این حال، آنها را در برابر دیگران خجالت زده نکنید زمانی که انگشتشان را میک می زنند، سر آنها داد نزنید یا مجازاتشان نکنید ، آنها ممکن است این کار را در مقابل شما متوقف کنند اما زمانی که تنها هستند، این کار را انجام دهند. خیلی بهتر است ،که هر دفعه با رفتارهای مثبت، آنها را برای انجام ندادن این کار تشویق کنید و ریشه های انجام دادنش(خواب آلودگی، اضطراب، خستگی) را بهتر درک کنید.

پوشاندن انگشت شست:

ممکن است لازم باشد اقدامات بیشتری انجام دهید، تا کودکتان از مکیدن انگشت شست اش خودداری کند آنها احتمالا از مکیدن نوعی کالوس(پینه) بر روی آن دارند، بنابراین آن را با باند پوشش دهید و توضیح دهید که با این کار، پینه بهتر می شود.، باند باید امن باشد، و بیش از حد تنگ نباشد شما نمی خواهید که فرزندتان آن را خودش باز کند آن را دو بار در روز عوض کنید و اجازه دهید 2 هفته بماند اگر آنها سعی کنند انگشت شست خود را میک بزنند، بافت و طعم باند بسیار بد خواهد بود. بعضی از والدین نیز سرکه یا لیمو را روی آن میریزند تا آن را بدتر کنند آنچه که برای شما موثر است را انجام دهید پس از گذشت 2 هفته، اگر فرزند شما انگشت شست خود را نخورد و شما روی عوامل دیگر این کارش کار کردید، رفتار کودکتان بی شک به طور کامل از بین خواهد رفت.

از کارشناسان ،مشاوره بگیرید

اگر هیچ کدام از نکات بالا برای فرزندتان موثر نبود، وقت آن است که به گرفتن کمک از متخصص بروید یک متخصص ارتودنتیست، می تواند یک وسیله ای بسازد که مثلا کودک نتواند انگشت شست خود را در دهانش نگه دارد با این حال، اگر به نظر می رسد که مشکل بسیار شدید است ،و غیر فابل کنترل، در این صورت نیاز به مشاوره از یک روانشناس کودک دارید این می تواند نشانه ای از یک مشکل عمیق تر و جدی تر باشد.

ابزار دندانپزشکی برای ترک عادت

با قرار دادن محافظ های پلاستیکی و نرم در داخل دهان و روی انگشت می توان از مکیدن انگشتان کودکان جلوگیری کرد. محافظ شست یا انگشت یک لوله پلاستیکی و نرم است که روی مچ دست کودک بسته شده و انگشت شست را کامل می پوشاند و به گونه ای طراحی شده که به راحتی داخل دهان جا می شود.

گاهی تجهیزات ارتودنسی مخصوص مانند کرایب دندانی (بریس ثابت سقف دهان) توسط دندانپزشک و یا متخصص ارتودنسی روی دندان های کودک قرار می گیرد تا مانع مکیدن انگشت شود. استفاده از کرایب دندانی در اصل آخرین راه حل ترک عادت مکیدن انگشت در کودکان بزرگ تر و یا نوجوانانی است که دوست دارند مکیدن انگشت خود را ترک کنند اما نیاز به یادآوری دارند. این وسیله از یک صفحه فلزی تشکیل شده که در سقف دهان می گیرد و به عنوان بازدارنده فیزیکی عمل می کند. بریس ثابت سقف دهان توسط بندها به دندان آسیاب اول آرواره بالا می چسبند و تاثیر خوبی در ترک عادت دارند. این ابزار ارتودنسی گاهی موجب کاهش ناهنجاری هایی چون اورجت زیاد و اپن بایت در دندان های دائمی نیز می شود. درمان ارتودنسی جامع برای اصلاح هر گونه پیامد و یا وضعیت غیرطبیعی دندان ها و فک اغلب بهترین روش برای ترک عادت مکیدن انگشت پا و دست هستند.

تجهیزات دندانپزشکی برای اصلاح آسیب

اگر عادت مکیدن انگشت شست و یا سایر انگشت ها زود ترک نشود و دندان ها و یا لثه کودک دستخوش آسیب و تغییر شود باید به سراغ خدمات گران قیمت متخصصین ارتودنسی رفت. اغلب افراد بریس های دندانی را دیده اند. بریس و یا سیم کشی دندان روش استانداردی برای مرتب کردن دندان ها است. گرچه انواع مختلف بریس وجود دارد اما بیشتر آن ها دارای براکت ها هستند. براکت ها بخشی از سیم کشی دندانی هستند که حاوی فلزات کوچک و یا اشیای سرامیکی هستند که روی دندان ها قرار می گیرند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (176 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!