عوارض مکیدن انگشت شست توسط نوزاد چیست؟

  شنبه، 20 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
عوارض مکیدن انگشت شست توسط نوزاد چیست؟
اگر کودک بعد از 5 سالگی همچنان به مکیدن انگشت پا یا دست ادامه دهد این امر ممکن است مشکل‌ساز شود. کودکانی که عادت به مکیدن انگشت دارند علاوه‌بر این‌که به ‌خاطرعادت کودکانه ممکن است در مدرسه مورد تمسخر دوستان قرار بگیرند بلکه ممکن است دچار مشکلات گفتاری، سلامتی و دندانی نیز بشوند.

برای بسیاری از والدین، استدلال این که آیا مکیدن انگشت توسط نوزاد تازه متولد شده یک مشکل بزرگ برای آنهاست یا خیر. این کار کاملا طبیعی است و استقلال نوزاد را افزایش می دهد، اما در عین حال یک عادت بد نیز است که بسیاری از والدین به طور شخصی با آن برخورد کرده اند ولی نتوانسته اند تمایل به انجام این کار توسط فرزندانشان را از بین ببرند. همانطور که استدلال سنی نشان می دهد، هر عملی جوانب مثبت و منفی خود را دارد، ممکن است دلایل زیادی برای این کار پیدا کرد؛ دلایلی که این کار را حمایت یا رد می کنند. هیچ جواب درست یا غلطی وجود ندارد، اما تنها چیزی که برای هر خانواده مهم است این است که آیا این کار برای نوزاد آن ها مفید است یا به او آسیب می رساند.

اما صرف نظر از این که آیا نوزاد شما عمل مکیدن انگشت شست خود را از داخل رحم شروع کرده یا خیر، به زودی پس از تولد طعم انگشت شست خود را بخواهید چشید و یا برای مدتی انگشت شست خود را نخواهد خورد. این مشکل برای والدین زمانی سخت تر می شود که کودک این عادت بد و مکیدن انگشت شست را از دوران مدرسه شروع به بروز دادن نماید. ترس بزرگ والدین این است که مکیدن انگشت شست نشان دهنده یک اختلال روانی در کودک آنها باشد. برعکس، توانایی نوزادان برای راحت کردن خود، علامت بزرگی از سلامت روانی آنهاست و در ماه های اول پس از اینکه اولین بار نوزاد خود را به خانه می آورید این عمل او باعث خرسندی شما خواهد بود.

بلافاصله شروع به نگران شدن نکنید. این کار برای نوزادان کاملا طبیعی است که انگشت شست خود را بمکند و اگر به دقت مورد بررسی قرار گرفته و به درستی انجام شود، می تواند کاملا سالم و مفید نیز باشد.اگر کودک بعد از 5 سالگی همچنان به مکیدن انگشت پا یا دست ادامه دهد این امر ممکن است مشکل ساز شود. کودکانی که عادت به مکیدن انگشت دارند علاوه بر این که به خاطرعادت کودکانه ممکن است در مدرسه مورد تمسخر دوستان قرار بگیرند بلکه ممکن است دچار مشکلات گفتاری، سلامتی و دندانی نیز بشوند.

مشکلات گفتاری

مکیدن انگشت در کودکان ممکن است موجب عدم توانایی در تلفط صحیح برخی حروف مانند “ت” و “د” شود. در چنین حالتی کودکان نیاز به گفتاردرمانی خواهند داشت.

میکروب

کودکان معمولا به طور مرتب دستان خود را نمی شویند در نتیجه وقتی انگشت خود را داخل دهان می کنند میکروب زیادی از طریق انگشتان وارد دهان آن ها می شود. کودکان هر چه بیشتر در معرض میکروب باشند طبیعتا زودتر بیمار می شوند. مکیدن مزمن انگشتان ممکن است موجب عفونت و پینه در پوست انگشت شود. همانطور که قبلا اشاره شد تنها دلیل این امر وجود میکروب در دهان کودکان است.

مشکلات دندانی

مکیدن مکرر و شدید انگشت شست ممکن است موجب نامرتبی دندان ها، رشد نامناسب فک، عدم همترازی دندان های بالا و پایین و اختلال در جویدن شود.

نامرتبی دندان ها

نامرتبی دندان ها که در اثر مکیدن انگشت بوجود می آید اغلب به 2 صورت مشاهده می شود:

  • اپن بایت دندان های قدامی: در این حالت دندان های قدامی بالا و پایین هنگام خوردن یا گاز زدن روی هم قرار نمی گیرند. معمولا وقتی عادت مکیدن انگشت زود ترک شود ناهنجاری اپن بایت به خودی خود اصلاح می شود.
  • کراس بایت خلفی: در این حالت فک بالا کوچکتر از فک پایین بوده و در نتیجه دندان های خلفی فک بالا در داخل دندان های پایین قرار می گیرند. کراس بایت خلفی به خودی خود برطرف نمی شود و معمولا با درمان های ارتودنسی مانند وسیع کننده کام و یا بریس ها اصلاح می شود.

رشد و تکامل نامنظم دهان

مکیدن انگشت در کودکان بعد از دوره پیش دبستان نه تنها به دندان های کودک آسیب می رساند بلکه رشد دهان و فک را مختل می کند. بسیاری از اوقات وقتی دندان ها نامرتب هستند فک ها ممکن است هم اندازه نبوده و ناهنجاری فک ایجاد شود. در چنین حالتی کودک معمولا در جویدن دچار مشکل شده و در قسمت پایین گونه خود احساس درد کرده و از طریق دهان باز تنفس می کند.

کمک به ترک عادت مکیدن انگشت شست در کودکان

برای جلوگیری از این عادت والدین بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرند .

  • از سرزنش کردن کودک درهمان لحظه مکیدن اجتناب کنید
  • اگر احساس می کنید کودکتان انگشت خود را هنگامی که مضطرب است و احساس نا امنی می کند می مکد تمرکزتان را روی علت اضطراب او قرار دهید
  • به فکر انتخاب وسیله ای برای متوقف کردن مکیدن انگشت او باشید
  • برای ترک مکیدن جایزه تعیین کنید
  • از دندانپزشک کودکتان در این باره راهنمایی بگیرید
  • پانسمان کردن انگشت کودک و دستکش در شب نیز در برخی کودکان موثر واقع می شود.

مکیدن انگشت شست در مقابل پستونک ها

ارتباط بین خوردن پستانک و مکیدن انگشت شست چیست؟ واقعا تفاوتی وجود دارد و آیا این تفاوت مهم است؟ این دو کار برای والدین اهمیت بسیار بالایی دارد. با یک پستانک، شما کنترل بیشتری بر زمان و جایی که کودک شما می تواند آن را بخورد، داشته باشید در نتیجه هنگامی که زمان آن برسد که کودک باید خوردن پستانک را ترک کند، برای والدین این کار راحت تر خواهد بود.

اما مزایای دیگری نیز وجود دارد تا شما بخاطر آنها اجازه دهید کودک شما انگشت شست خود را بخورد. انگشت شست همیشه در دسترس کودک است، نوزاد شما دارای یک راه داخلی و مستقل از دیگران برای آرام کردن خود در زمانی که او احساس راحتی نمی کند و یا نیاز به راحتی دارد.

حتی بهتر از این، شما دیگر نیازی نیست نصف شب به بالین کودک خود بروید تا پستانک افتاده را برای او پیدا کنید و در دهان کودکتان بگذارید. انگشتان دست هیچ وقت گم نمی شوند. و آن دسته از بچه هایی که انگشت شان را می خورند، راحت تر به خواب می روند، و می توانند هنگامی که نصف شب بیدار شده اند، دوباره به سرعت بخوابند، و شب ها خیلی زودتر از نوزادانی که انگشت شستشان را نمی خوردند به خواب می روند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (508 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (264 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (119 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (63 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (18 نظر) حال خوش بهاره رهنما با چشمان گریان بعد از زیارت امام حسین(ع) در بین الحرمین+عکس/ قبول باشه (16 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) میزبانی سیدمحمد خاتمی از مسعود پزشکیان و فرزندان و نوه هایش در ضیافتی به صرف افطاری +عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد