مکیدن انگشت شست توسط نوزادان و مزایای آن

  شنبه، 20 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مکیدن انگشت شست توسط نوزادان و مزایای آن
غریزه مکیدن انگشت شست توسط کودکان یک غریزه طبیعی است که به آنها آرامش می دهد و در مواقعی که خسته هستند و یا بی حوصله اند این کار را انجام میدهند.

مکیدن انگشت شست یک واکنش طبیعی در بین کودکان است. کودکان با مکیدن انگشتان دست و پا، پستانک و چیزهای دیگر احساس آرامش وخوشحالی می کنند. این کار کمک می کند آن ها دنیای پیرامون خود را بیشتر درک کنند. مکیدن انگشتان در کودکان خردسال نه تنها موجب تسکین آن ها می شود بلکه کمک می کند زودتر به خواب بروند. معمولا در اوایل کودکی هیچ جای زخم ناشی از مکیدن انگشت شست در کودکان مشاهده نمی شود. کودکان اغلب عادت مکیدن انگشت را در سن 2 تا 4 سالگی ترک می کنند. اما گر مکیدن انگشت شست یا سایر انگشتان بعد از 2 یا 4 سالگی ادامه پیدا کند می تواند رشد طبیعی فک را تحت تاثیر قرار داده و درنتیجه موجب نامرتبی دندان ها شود.

چرا بچه ها انگشت شست خود را می مکند؟

نوزادان به دلیل نیاز به مکیدن به عنوان یک تجربه جداگانه از تغذیه، به شدت دنبال مکیدن امگشت شست خود هستند. در برخی از نوزادان این نیاز بیشتر از دیگران است. اکثر نوزادان اغلب وقتی که خسته هستند، یا حوصله شان سر رفته، و یا نیاز دارند راحت باشند، انگشت شست خود را می مکند. آنها از مکیدن انگشت شست خود لذت می برند و آن را نوعی سرگرمی می دانند که شما لازم نیست برای آنها فراهم کنید. این تمایل معمولا بعد از 6 ماهگی نوزاد کاهش می یابد. اما بسیاری از نوزادان به مکیدن انگشت شست خود شستن خود تا حداقل 1 سالگی ادامه می دهند تا خود را آرام کنند. در مواردی که مکیدن انگشت شست پس از 5 سالگی نیز ادامه می یابد، در پاسخ به یک اختلال احساسی در زندگی یا چیزی دیگری مانند اضطراب است. مکیدن انگشت شست یک راه طبیعی برای کودکی است که هیچ راهی برای راحت کردن خود ندارد، در نتیجه از این طریق این کار را انجام می دهد.

کودکان به طور طبیعی تمایل به مکیدن انگشت شست و یا سایر انگشتان خود را دارند. جالب است بدانید که حتی برخی از کودکان از دوران جنینی و در رحم مادر شروع به مکیدن انگشت می کنند. این عادت معمولا در چند سال اول زندگی آن ها ادامه دارد. کودکان خردسال با مکیدن انگشت خود احساس آرامش کرده و ساکت می شوند.

مکیدن انگشت در کودکان تا حدودی جنبه درمانی دارد. آن ها هنگام مواجه شدن با استرس و ناراحتی با مکیدن انگشت خود واکنش نشان می دهند. هنگامی که نوزاد از مکیدن انگشت خود هنگام گرسنگی، خستگی، بی حوصلگی و یا بی قراری احساس راحتی و آرامش به او دست می دهد دیگر جای تعجب ندارد که به این کار عادت کرده و همچنان ادامه دهد. عادت مکیدن انگشت در برخی از کودکان همچنان با رشد آن ها ادامه دارد. اگر این عادت دهانی تا سن مدرسه ادامه پیدا کند قطعا عوارض جانبی منفی کودکان را تهدید خواهد کرد.

مزایای مکیدن انگشت شست

همه نوزادان هنگام به دنیا آمدن می دانند که چگونه انگشت شست خود بخورند و به انجام این کار نیاز دارند، حتی اگر هنوز کاملا قادر به انجام آن نباشند. مکیدن رفلکس مادرزادی برای نوزادان است؛ زیرا این کار نحوه غذا خوردن و چگونگی راحت شدن آنها را نشان می دهد. آیا تا به حال متوجه شده اید که حتی بدون بطری، نوک پستان، انگشت شست، و یا پستونک، کودک شما به سادگی در یک جا نشسته و صدای مکیدن را در می آورد؟

بسیاری ازنوزادان بیشتر اوقات به سادگی تمایل دارند هرآنچه که در دسترس شان است را بمکند، این وسیله می تواند کالسکه حمل نوزاد، پتو، دست شما و یا حتی پیراهن شما باشد. این کار یک اقدام طبیعی و ضروری برای نوزادان است. این عادت چیزی نیست که شما بتوانید فراموش کنید و امیدوارم باشید که کودک آن را فراموش خواهد کرد. عمل مکیدن قطعا یک چیز خوب است که کودک شما آن را درک کرده است.

در هنگام تولد، یک کودک به طور رفلاکسی هر آنچه که در دهانش قرار داده می شود را می مکد. همین رفلکس مکیدن است که به طور طبیعی اجازه می دهد تا کودک با شیر مادر به صورت موفقیت آمیز تغذیه کند. اما این عمل مکیدن برای ارائه لذت، راحتی و گرما به کودک کوچک شما بدون در نظر گرفتن آنچه که او می مکد، روش بسیار عالی است. مکیدن در واقع به رشد و نمو کودک کمک می کند، و به سازماندهی ریتم های زیستی غیر طبیعی در نوزادان کمک شایانی می کند.

عمل مکیدن در واقع کودک شما را آرام می کند. حتی بلافاصله هنگامی که شما تغذیه کودک خود را به پایان رسانده اید، او ممکن است باز هم برای عمل مکیدن بیشتر فریاد بزند. این بدان معنا نیست که او هنوز گرسنه است، بلکه فقط به این معنی است که او همچنان تمایل به مکیدن را در خود احساس می کند. برخی از نوزادان نیاز به مکیدن بیشتری نسبت به بقیه نوزادان دارند و به راحتی به شما این موضوع را اطلاع می دهند.

آیا تاثیر مکیدن پستانک همانند مکیدن انگشت شست است؟

مکیدن پستانک نیز ممکن است موجب جابه جایی دندان های نوزاد شود. از آن جایی که کودکان قبل از 7 سالگی و رفتن به مدرسه عادت مکیدن پستانک را ترک می کنند؛ بنابراین به نظر می رسد مکیدن پستانک مشکلات کمتری ایجاد کند. ترک پستانک راحت تر از ترک مکیدن انگشت است. کودکانی که پستانک می مکند معمولا کمتر به سراغ مکیدن انگشت می روند. فراموش نکنید که پستانک نباید شیرین شود چون موجب پوسیدگی دندان کودکان می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (193 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (74 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (60 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (59 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (56 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (40 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (32 نظر) نگاهی به آشپزخانه و یخچال رونالدو ابر ستاره فوتبال/رونالدو: برگر و پیتزا هم میخورم تا پدر خسته کننده ای نباشم (28 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (27 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (26 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (23 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز