5 روش برای درمان ترک های پوستی

  یکشنبه، 20 تیر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
5 روش برای درمان ترک های پوستی
ترک‌های پوستی اغلب در هنگام بلوغ، بارداری و تغییرات وزنی شدید ایجاد می‌شوند. حدود 30% افراد هنگام بلوغ و حدود 77% خانم‌ها هنگام بارداری مبتلا به استریا یا ترک‌های پوستی می‌شوند.

برخی تغییرات ناگهانی در بدن مانند افزایش وزن، موجب کشیدگی پوست می شوند. کلاژن پروتئینی است که به ایجاد حالت کشسانی پوست کمک می کند؛ اگر پوست به میزان کافی این پروتئین را نداشته باشد، به دلیل تغییرات به وجود آمده دچار ترک خوردگی می شود. علاوه بر افزایش وزن عوامل دیگری همچون بارداری، جراحی کاشت سینه (پروتز)، بدن سازی، میزان بالای استروئيد (این میزان استروئید بر اثر استفاده از دارو یا برخی از بیماری ها به وجود می آید) و سندروم مارفان (نوعی بیماری ژنتیکی است که بافت پوست را تضعیف می کند) نیز سبب ایجاد ترک های پوستی می شوند.

این رگه های موج دار در پوست شما به رنگ های مختلف دیده می شوند. با گذشت زمان از قرمز به صورتی و بنفش مایل به آبی تغییر می کند و کوچک تر و کم رنگ تر می شوند. این ترک ها در بسیاری از قسمت ها همچون بازوها، پشت، سینه ها، باسن، ران ها، شکم و بالاتنه به وجود می آیند.اگر به مدت طولانی از استروئید های خوراکی یا موضعی استفاده می کنید، این ترک ها به دلیل کورتیزول بالا به وجود آمده اند.

ایجاد ترک های پوستی در بلوغ و بارداری

ترک های پوستی اغلب در هنگام بلوغ، بارداری و تغییرات وزنی شدید ایجاد می شوند. حدود 30% افراد هنگام بلوغ و حدود 77% خانم ها هنگام بارداری مبتلا به استریا یا ترک های پوستی می شوند. در مورد بارداری، سن اولین بارداری در بروز ترک بسیار مهم است.به طوریکه اغلب بانوانی که در سنین بین ۱۶ تا ۲۰ سالگی باردار شده اند دچار ترک های پوستی می شوند، در حالی که احتمال بروز این ترک ها در بانوانی که اولین بارداری آنها پس از ۳۵ سالگی است بسیار کمترمی باشد. این ترک ها، معمولاً بعد از ماه چهارم بارداری ایجاد می شوند.ترک های پوستی حتی ممکن است پس از زایمان نیز ایجاد شوند. در بعضی از افراد اولین بارداری بدون ایجاد ترک های پوستی طی می شود ولی در بارداری های بعدی بیمار دچار این مشکل خواهد شد.

چگونه ترک های پوستی را برطرف کنیم؟

۱-تراشیدن(لایه برداری) پوست

یک راه ساده برای درمان استرچ مارک های سفید توسط تراشیدن پوست است. در این روش سلولهای مرده پوست جدا می شوند و رشد سلولهای جدید رخ می دهد. این روش کنار درمانهای دیگر موجب افزایش نتایج آن ها نیز می شود.لایه بردار های شیمیایی نیز اثر مشابهی دارند و با جدا کردن لایه مرده سطح پوست رشد و ترمیم پوست جدید را سرعت می بخشند. البته استفاده زیاد از این موارد ممکن است سبب خشکی پوست شود بنابراین کرم مرطوب کننده مناسب را به طور مستمر استفاده نمایید.

۲-درمان های موضعی

استفاده از کرم های موضعی و پماد ها نیز از راههای ارزان کاهش ظاهر استرچ مارک ها است. بعضی کرم ها بدون نسخه قابل تهیه است در حالی که بعضی باید توسط پزشک و متخصص پوست تجویز شوند.این درمان باید به طور منظم و پیاپی و طولانی مدت انجام شود تا اثرگذار واقع شود. در درمان با کرم ها کاملا استرچ مارک از بین نمی رود اما تا حد زیادی از ظاهر آن کاسته می شود. پیش از استفاده از کرم و پماد ها با دکترتان مشورت نمایید.

بارداری

۳-میکرودرمی

این درمان کم تهاجمی برای کاهش ظاهر استرچ مارک ها مناسب است. این درمان نیاز به بیش از یک جلسه مراجعه به پزشک دارد و با توجه به نوع استرچ مارک و عمر و گستردگی آن تعداد نوبت ها توسط پزشک تعیین می شود.

در این درمان لایه اپی درم و رویی پوست هدف قرار داده می شود و در نتیجه آن پوست کلاژن ترشح می کند و پوست سفت و کشیده می شود. در این درمان سلولهای مرده از پوست جدا می شوند و پس از چند جلسه کاهش ظاهر استرچ مارک ها به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.در حین این درمان ممکن است پوستتان خشک شود و به علت تراشیده شدن، پوست دچار قرمزی شود ولی طی ۲۴ ساعت پوست شروع به ترمیم می کند و این علائم از بین می روند.

۴-میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ لایه درمیش پوست را هدف قرار می دهد که لایه میانی پوست و محل ایجاد استرچ مارک ها است. در طی این درمان با سوزن های ریزی که در سر یک دستگاه (درمارول) متصل شده اند سطح پوست را سوراخ می کنند تا کلاژت ترشح شود. این سوزن ها میکروسکوپی هستند و موجب خونریزی نمی شوند و فقط سبب قرمزی پوست می شوند.

این درمان ظاهر پوست را بهتر و ترک های پوستی را کاهش می دهد. برای درمان بهتر و کامل به بیش از یک جلسه با فاصله های یک ماهه نیاز دارید.

۵-لیزردرمانی

لیزر درمانی یک درمان معمول برای ترک های پوستی است. در این روش لیزرها به پوست نفوذ می کند و باعث بازسازی می شوند. این روش با تحریک بافتهای اطراف ترک های پوستی سبب سرعت بهبود ان ها می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان