9 حرکت ورزشی برای لاغری شکم بعد از زایمان

  سه شنبه، 04 تیر 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
9 حرکت ورزشی برای لاغری شکم بعد از زایمان
ساعد نیوز: چگونه بعد از زایمان شکمی صاف داشته باشیم؟

به شما که به‌تازگی مادر شده‌اید تبریک می‌گوییم! مادر شدن شغلی است مادام‌العمر که لذت بسیاری دارد. اما ممکن است با مشکلاتی هم روبه‌رو شوید. یکی از این مشکلات، تغییر شکل بدن بعد از بارداری، و بزرگ شدن شکم است. اگر به بدن‌تان اهمیت ندهید، کوچک کردن شکم برای‌تان به امری غیرممکن تبدیل می‌شود. اما با اهمیت دادن به ظاهر خود و تمرین‌هایی که برای لاغری شکم بعد از زایمان در این مقاله معرفی کرده‌ایم، می‌توانید از شر شکم بزرگ خود راحت شوید و ظاهر خود را به زمان قبل از بارداری برگردانید.

صبوری، رژیم غذایی سالم، ورزش مناسب و ایمان به توانایی‌های خود نقش مهمی در لاغر شدن دارند. سرعت لاغر شدن هر کس نسبت به مقدار اضافه وزنی که دارد، اندازهٔ بدن‌ او پیش از بارداری، ژن‌ها و مقدار فعالیت‌ او بستگی دارد. این تمرین‌های ورزشی را از همین امروز شروع کنید و ظرف چند هفته، نتایج عالی آن را ببینید.

۹ نرمش مؤثر برای لاغری شکم بعد از زایمان

۱. بلندکردن لگن (Pelvic tilt)

 
تصویر
 

روی زمین به پشت دراز بکشید، یک بالش زیر باسن و بالش دیگری را بین پاهای خود قرار دهید. دست‌هایتان را دو طرف خود بگذارید و کف پاهایتان را روی زمین بگذارید. اکنون نفسی عمیق بکشید، سپس هوا را به تدریج و آهسته به بیرون از شش‌ها بفرستید. هنگام تنفس، شکم‌تان را به سمت بیرون بکشید. اکنون با منقبض کردن باسن، لگن‌تان را به سمت بالا بکشید. در این حالت به مدت ۵ ثانیه باقی بمانید، سپس بدن‌تان را به حالت آزاد درآورید و این مرحله را ۱۰ بار تکرار کنید.

اگر زایمان طبیعی داشته‌اید، این حرکت ورزشی را می‌توانید یک هفته بعد از زایمان، شروع کنید. اما اگر عمل سزارینداشتید، ۸ هفته بعد شروع کنید.

۲. پل لگن (Pelvic bridge)

 
تصویر
 

پل، یکی از معروف‌ترین حرکات ورزشی است و احتمال دارد در گذشته در یکی از باشگاه‌های ورزشی این حرکت را انجام داده باشید. اما این حرکت کمی با حرکت پل همیشگی متفاوت است. روی زمین به پشت بخوابید. کف پاهایتان را روی زمین بگذارید و پاها را کمی از هم دور کنید. زانوها را خم کرده، هوا را به درون ریه‌ها بکشید، سپس به آرامی هوا را بیرون بدهید و در همین حال ماهیچه‌های شکم‌تان را بیرون و داخل ببرید. سپس به آرامی لگن‌تان را به سمت بالا بکشید و باسن‌تان را از روی زمین جدا کنید، به طوری‌که بدن‌تان شبیه یک پل شود. دو ثانیه به همین حالت باقی بمانید و سپس به حالت اولیه برگردید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

۳. حرکت پاشنه (Heel slides)

 
تصویر
 

حالت شروع‌تان مانند حرکت قبلی است. روی زمین به پشت بخوابید. کف پاهایتان را روی زمین بگذارید و پاها را کمی از هم دور کنید. شکم‌تان را تو ببرید. پاشنهٔ پای چپ‌تان را محکم به کف زمین فشار دهید. لگن‌تان را ثابت نگهدارید. ابتدا هوا را به درون ریه‌هایتان بکشید، سپس به تدریج هوا را بیرون بفرستید و در همان حال ماهیچه‌های شکم‌تان را بیرون و داخل ببرید. سپس پاشنهٔ پای چپ‌تان را از کف زمین بلند کنید و در حالی که زانوی پایتان خم است، آن را در راستای بدن‌تان بکشید. تمام این حرکات را با پای راست‌تان هم انجام دهید. سپس این تمرین را برای هر پا، ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

۴. انقباض شکم (Modified hundred)

 
تصویر
 

این حرکت ورزشی، یکی از حرکات ورزشی پیلاتس است و در شکل اصلی آن، باید پاها را کمی بالاتر از زمین نگهدارید که این کار، انجام دادن این حرکت را کمی سخت‌تر می‌کند. اکنون به روی پشت بخوابید و پاهایتان را کمی با فاصله از هم قرار دهید. کف پاهایتان را روی زمین و دست‌هایتان را در دو طرف بدن قرار دهید. یک نفس عمیق بکشید، سپس تلاش کنید، ماهیچه‌های شکم‌تان را بیرون بکشید. اکنون مانند یک لاک‌پشت، ابتدا سر و گردن‌تان را از روی زمین بلند کنید. سپس دست‌هایتان که دو طرف بدن‌تان قرار داده‌اید، را خیلی آرام و کمی از روی زمین بلند کنید. البته آنها را خیلی بالا نبرید. در همین حال مراقب باشید تا عضلات شکم‌تان را منقبض و سپس شل کنید. در همین حالت به مدت ۲ ثانیه باقی بمانید و سپس آرام، سرتان را روی زمین بگذارید. این حرکت را ۱۰ بار انجام بدهید.

۵. شکم صاف (Flat-belly fly)

 
تصویر
 

برای انجام این حرکت ورزشی هم به پشت روی زمین دراز بکشید و پاها را کمی از هم باز کنید. پاهایتان را بالا ببرید و در حالت ۹۰ درجه قرار بدهید. سپس آنها را از زانو خم کنید. یک دست‌تان را روی شکم‌تان و دست دیگرتان را کنار بدن‌تان (به‌طوری که کف دست‌تان روی زمین باشد) قرار بدهید. نفس عمیق بکشید و در همان حال ماهیچه‌های شکم‌تان را به آرامی به طرف داخل جمع کنید. سپس پاهایتان را تا جایی که می‌توانید از هم دور نگهدارید. اکنون در حالت آرامش قرار بگیرید. این حرکت ورزشی را ۱۰ بار انجام بدهید.

۶. ضربهٔ حوله (Towel pulse)

 
تصویر
 

به پشت روی زمین دراز بکشید. سپس یک حوله را از روی ساق پایتان عبور دهید و دو طرف حوله را با دو دست‌تان نگهدارید. ران‌هایتان را منقبض کنید و در همان حال دو طرف حوله را با فشار بسیار به سمت خود بکشید. یادتان باشد که هنگام انجام این کار از طریق شکم نفس بکشید. سپس آرام شانه‌هایتان را از روی کف زمین بلند کنید. چند ثانیه در این حالت باقی بمانید و ماهیچه‌های شکم‌تان را ۱۰ تا ۱۲ مرتبه، جمع و آزاد کنید. ( تعداد جمع و آزاد کردن ماهیچه‌های شکم، با هر بار انجام دادن این حرکت، باید افزایش یابد.)

۷. کشیدن یک پا با حوله (Single leg stretch with towel)

 
تصویر
 

این حرکت را می‌توانید ۱۲ تا ۱۴ هفته بعد از تولد نوزادتان، به حرکات ورزشی‌تان بیفزایید. یکی از پاهایتان را بالا ببرید و به موازات کف زمین نگهدارید. پای دیگرتان را هم بالا برده و به صورت ۹۰ درجه نگهدارید. حوله‌تان را روی ران پای‌تان قرار داده و آن را جهت مخالف خودتان هل بدهید. در همان حال سر و شانه‌تان را کمی بالا بیاورید. تنفس عمیق را هم نباید فراموش کنید. پاها را عوض کنید و همین حرکات را با پای بعدی هم انجام دهید. ۱۰ بار این حرکات را با هر دو پا تکرار کنید.

۸. کرانچ (Crunches)

 
تصویر
 

کرانچ، بهترین حرکت ورزشی برای لاغر کردن شکم است. به پشت روی زمین دراز بکشید. پاهایتان را از زانو خم کنید و کف پاهایتان را کاملا به زمین بچسبانید. دست‌ها را پشت سر قلاب کنید و به آرامی سر و گردن و شانه‌هایتان را بالا بیاورید تا جایی که به شکم‌تان فشار بیاورد. این حرکت را ۱۰ بار انجام بدهید و هر روز به تعداد حرکات‌ بیفزایید.

۹. تکیه به دیوار (Wall sit)

 
تصویر
 

کنار دیوار بایستید و کمر و باسن‌تان را به دیوار تکیه بدهید. سپس آرام به گونه‌ای بنشینید که با زانوان خود زاویه ۹۰ درجه تشکیل دهید. تمام مدت شکم‌تان را منقبض کنید. برای اینکه کار کمی سخت‌تر شود، از یک توپ پیلاتس استفاده کنید. توپ را بین زانوان خود قرار بدهید و دوباره به همان حالت قبل، بنشینید و در همان حال به توپ فشار بیاورید. این حرکت را ۲۰ بار تکرار کنید و سپس در حالت ایستاده قرار بگیرید.

کلام آخر

برای اینکه بتوانید مانند روزهای قبل از بارداری،‌ لاغر شوید، فقط ورزش کفایت نمی‌کند. پیش از هر چیز، یادتان باشد که اگر خودتان به نوزادتان شیر بدهید، سریع‌تر لاغر می‌شوید. مادرانی که شیر خودشان را به نوزادشان می‌دهند بسیار سریع‌تر از مادرانی که به کودکان‌شان شیرخشک می‌دهند، لاغر می‌شوند. شیردادن، در بدن مادر هورمون اکسی توسینترشح می کند و این هورمون رحم را به اندازه قبل خود بازمی‌گرداند.

آب فراوان بنوشید تا بدن‌تان مرطوب باقی بماند. رطوبت کافی بدن، عامل مهمی برای انعطاف‌پذیری پوست است و به شما کمک می‌کند که سریع‌تر لاغر شوید. و البته به رژیم غذایی‌تان هم توجه کنید. گرسنه نمانید و هرقدر هم سرتان شلوغ بود، هیچ وعدهٔ غذایی را از دست ندهید. زیرا غذا نخوردن، سرعت سوخت‌وساز بدن را آهسته می‌کند و بدن لاغر نمی‌شود.

این تمرین‌ها عضلات درونی بدن را تقویت و شکم را صاف می‌کنند. همچنین استقامت بدن را افزایش می‌دهند. انجام دادن این تمرین‌ها به نظر سخت می‌آیند اما برداشتن قدم اول، بسیار مهم است. همچنین پیش از شروع هر حرکت و تمرینی، با پزشک‌تان مشورت کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (196 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (183 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (105 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (98 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (97 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (92 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (68 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (67 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (63 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (59 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (59 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (56 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (54 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (50 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (48 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بیوگرافی و زندگی خصوصی کیسان دیباج، سهراب سریال از سرنوشت و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
واکنش جنجالی کاپیتان وریا غفوری به حرف های سخیف اردشیر انتظاری رئیس اسبق دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در تلویزیون درباره زنان ایرانی و مرحومه مهسا امینی +عکس
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب عاشقانه دختری که رهایش کردی
مهم‌ترین علت کوتاهی عمر افراد/ اگر تعداد ضربان قلب‌تان بیشتر از این عدد است به پزشک مراجعه کنید
بهترین سیاست های زنانه؛ بزرگترین راز همسرداری موفق و با سیاست
چرا زمین فقط یک ماه دارد و برخی سیاره‌ها صد ماه دارند؟
سرگرمی؛ اولین شهر بدون گدای ایران و دومین شهر آن
سرگرمی؛ آیا میدانید عربستان با گوشت قربانی حجاج چه می کند؟
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب عاشقانه پنج قدم فاصله
وساطت فائزه هاشمی، دختر هاشمی رفسنجانی برای پژمان جمشیدی/ درگیر عشق و عاشقی شدم!
(عکس) پرنده منقرض شده بعد از 300 سال به آغوش طبیعت بازگشت
(ویدیو) برای اولین بار فشن شوی خیره‌کننده‌ی زنان رباتی در پکن/ ربات‌هایی با چهره کاملا انسانی و حرکاتی که حاضران را شگفت زده کرد
بیوگرافی و زندگی شخصی سیدفاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت مسعود پزشکیان+عکس
(عکس) 4 میوه‌ای که مطلقا در شب نباید خورده شوند/ آیا از مضرات مصرف این میوه ها در شب باخبرید؟
نگاهی به خانه‌‌های گرانقیمت 15 سلبریتی‌ مشهوری که هنوز به سن 35 سالگی نرسیده‌اند
منتخب روز   
چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو