آشنایی با فواید ورزش برای کودکان دیابتی

  جمعه، 27 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با فواید ورزش برای کودکان دیابتی
ورزش برای کودکان دیابتی بسیار مفید است چون می تواند قند خون را کنترل کند و از افزایش وزن نیز جلوگیری کند همچنین اعتماد بنفس کودکان را بالا می برد.

فواید ورزش برای کودکان دیابتی

اگر فرزندتان به بیماری دیابت مبتلا است قطعا با اهمیت ورزش کودکان دیابتی آشنا هستید. کودک شما چه به پیش دیابت و چه به دیابت نوع 1 مبتلا باشد لازم است فعالیت روزمره انجام دهد و رژیم غذایی دیابتی مختص به خود را رعایت کند. در وهله اول اگر با عبارت دیابت چیست آشنایی ندارید لازم است آموزش های لازم را دریافت کرده و در جهت بهبود وضعیت فرزند خود تلاش کنید.

اکنون ما می خواهیم شما را با چند نکته حیاتی در مورد تاثیر ورزش بر کودکان دیابتی آشنا کنیم.

ورزش کودکان و نوجوانان دیابتی

- روزهایی که برنامه تمرين ورزشي يا زنگ ورزش در مدرسه دارید، بهتر است مایعات شیرین به همراه داشته باشید.
- بايد اين نكته را بدانيد كه ممكن است الان ورزش كنيد اما دو ساعت بعد از تمام شدن ورزش قند خون تان بيافتد پس حواس تان جمع باشد
- بهتر است هميشه وقتي که تمرين و ورزش دارید دستگاه قند خون خودتان را همراه داشته باشید و اگر مي توانيد قبل، وسط و بعد از ورزش، قند خون خودتان را کنترل کنید.
- هنگام ورزش حتماً به میزان کافی آب بنوشید و نگذارید بدنتان دچار کم آبی شود. نوشیدن آب فایده زيادي دارد و كم آبي بدن هنگام ورزش خطرناك است.
- قبل و بعد از شروع ورزش مي توانيد مقداری شیر و بیسکویت یا ساندویچ کوچک مناسب يعني مثلا نان و پنیر و سبزی یا مقداری میوه و... بخورید تا هم عملكرد بهتري داشته باشيد و هم قند خون تان نيافتد.

ورزش برای کودکان مبتلا به دیابت

- شما بايد اين را بدانید که ورزش كردن در هوای سرد چندان برای شما مناسب نیست! ورزش كردن در فضاي باز در زمان سردي هوای، ممکن است قند خون را بالا و پايين كند. علاوه بر این، شما بايد خودتان را خيلي از سرماخوردگي و آنفولانزا دور نگه داريد و مواظب باشيد تا مريض نشويد
- اگر هوا سرد است حتما براي زنگ ورزش کلاه و لباس ورزشی مناسب و گرم همراه داشته باشید.
- كلا كفش مناسب و راحت براي يك فرد ديابتي خيلي مهم است. براي زنگ ورزش کفش و جوراب نخی، سبک و راحت به پا داشته باشيد. جوراب تنگ و کفش هاي تنگ یا خيلي سنگین ممکن است باعث زخم شدن پای شما و ایجاد مشكل شود. در روزهای بارانی هم مواظب باشید كه کفش و جوراب تان زياد خیس نشود. در اولین فرصت كفش و جوراب خيس را درآورده و پای تان را بشویید و خشک کنید.

ورزش در کودکان دیابتی

- شما مبتلا به ديابت هستيد اما مي توانيد ورزش هايي كه دوست داريد را انجام دهيد. ورزش های نشسته مثل شطرنج جزو فعالیت های بدنی و تمرينات ورزشی محسوب نمی شوند پس با بچه های دیگر ورزش كنيد و بازي كنيد و مسابقه بدهيد. البته بهتر است مواظب برخورد توپ یا برخورد با سایر بچه ها باشید. بهتر است از بازی های خشن و خيلي پربرخورد اجتناب کنید.
- در صورتي كه دچار زخم و خراشیدگی، يا ضرب دیدگی، دررفتگی و شکستگی شديد حتما آسيب را جدی بگیرید و حتماً به پزشک مراجعه كنيد.

تصویر

ورزش کودکان دیابتی چه بایدها و نبایدهایی دارد؟

لازم نیست که فرد مبتلا به دیابت در مسیر ورزش حرفه ای و مسابقات ورزشی قرار گیرد ولی حذف کامل ورزش برای او لازم نیست، تعدادی از ورزشکاران مبتلا به دیابت هستند و در این شرایط به ورزش و رقابت های خود می رسند و فرزند شما نیز می تواند اینگونه باشد. مثل بچه های دیگر، بچه های مبتلا به دیابت سالم هستند و اگر بتوانند زیاد ورزش کنند، واقعا می تواند به آنها کمک کند تا شرایط خود را کنترل کنند.

توانایی های جسمی را بیشتر می کند:

با ورزش، بچه ها می توانند هماهنگی، تعادل، قدرت و استقامت خود را به دست آورند و ورزش همچنین می تواند سطح انرژی آنها را افزایش دهد.

پاسخ بهتر به انسولین و کنترل قند خون:

ورزش باعث افزایش کارایی انسولین در بدن می شود که به افراد دیابتی کمک می کند تا سطح قند خون خود را در محدوده سالم نگه دارند.

مدیریت وزن:

برای رسیدن و داشتن وزن سالم، درست غذا خوردن کافی نیست - مردم باید ورزش کنند. ورزش، کالری ها را می سوزاند و عضله را می سازد، که به نوبه خود به بدن کمک می کند تا کالری بیشتری بسوزاند و در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2، داشتن چربی زیادی، از کنترل انسولین برای کارش جلوگیری می کند و نمی تواند سطح قند خون را کنترل کند.

تجربه زندگی:

هنگامی که بچه ها از خانه بیرون می روند یا به ورزشگاه می روند، برایشان فرصتی است برای دیدار با افراد جدید و تجربیات جدید و جالب.اگر آنها یک ورزش را انجام دهند، کار گروهی، ورزش و رقابت را یاد می گیرند.

افزایش اعتماد به نفس:

ورزش کمک می کند تا اعتماد به نفس بچه ها افزایش یابد. با تسلط بر مهارت، بهبود توانایی های جسمانی و یا کمک به یک تیم، بچه ها می بینند که می توانند به چیزهایی که می خواهند برسند.

تقویت روانی:

ورزش می تواند به کاهش تنش و استرس و بهبود آرامش و روحیه کمک کند ، ورزش حتی می تواند به پاک کردن ذهن و آرام کردن آن کمک کند. تمام ورزش ها عالی هستند - از پیاده روی گرفته تا دوچرخه سواری برای بازی ویا در تیم های ورزشی.

برای به حداکثر رساندن مزایای ورزش، یک هدف را برای کودک خود تعیین کنید، مثلا 60 دقیقه ورزش در روز برای 5 تا 6 روز در هفته.

مانند هر قسمت دیگری از یک شیوه زندگی سالم، ممکن است عادت های ورزشی جدید برای بچه ها در ابتدا سخت باشند، اما تجربیات و مزایای ورزش می تواند به بچه ها کمک کند تا به برنامه هایشان برسند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (107 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (41 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (39 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت