آیا روغن زیتون خاصیت چربی سوزی دارد؟

  سه شنبه، 08 مرداد 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
آیا روغن زیتون خاصیت چربی سوزی دارد؟
با اینکه روغن زیتون حاوی چربی است، اما گفته می شود مزایایی برای کاهش وزن دارد. با اینحال نباید فکر کرد که یک روغن جادویی است و فورا شما را لاغر خواهد کرد. بمنظور انجام اینکار، شما باید مراقب آنچه که می خورید باشید و کالری مصرفی تان را نیز کاهش دهید. با ما همراه باشید تا به بررسی چگونگی و میزان دخالت این ماده در کاهش وزن بپردازیم.

برخی از کارشناسان معتقدند که مصرف فقط یک قاشق مرباخوری روغن زیتون فوق بکر و خالص در هر روز، بدن را تحریک خواهد کرد تا چربی بسوزاند. همچنین باعث می شود که شما بیشتر احساس سیری کنید، بنابراین پرخوری نمی کنید. حتی رایحه قوی و با نشاط روغن زیتون نیز به کاهش وزن کمک می کند. در یک مطالعه، شرکت کنندگانی که روغن زیتون استشمام کردند، میزان سروتونین در بدن شان بطور قابل توجهی افزایش یافت.
این هورمون، خلق و خو را بهبود می بخشد و پیام سیری می فرستد. بعلاوه، بنظر می رسد برخی از مواد مغذی موجود درروغن زیتون، جذب گلوکز توسط بدن را مهار می کنند. به همین دلیل است که وقتی شما بمنظور کاهش وزن، هر روز از روغن زیتون استفاده می کنید، احساس گرسنگی نخواهید کرد.
مطالعه ای که در نسخه 2010 مجله سلامت زنان منتشر شد نیز نشان می دهد خانم هایی که حداقل سه قاشق سوپخوری روغن زیتون را در رژیم غذایی شان گنجاندند، نسبت به کسانی که فقط از یک رژیم غذایی کم چرب پیروی کردند، 30٪ بیشتر وزن از دست دادند. همچنین شرکت کنندگان، رژیم غذایی روغن زیتون را به رژیم کم کالری ترجیح می دهند. این بدان معناست افرادی که این رژیم غذایی را امتحان خواهند کرد، به احتمال زیاد تا پایان برنامه به آن پایبند خواهند ماند.

احساس سیری با مصرف روغن زیتون

روغن زیتون مانند سایر چربی ها، ۹ کیلو کالری انرژی دارد و به نظر می رسد که مصرف آن باعث چاقی می شود. ولی ثابت شده رژیم غذایی غنی از روغن زیتون بیشتر از غذاهای کم چرب به کاهش وزن کمک می کند. پس یکی دیگر از خواص روغن زیتون درمان چاقی می باشد. در واقع آنچه در بروز چاقی مؤثر است، نوع چربی مصرف شده است، نه مقدار چربی موجود در غذا. از دیگر خواص روغن زیتون میتوان به کاهش کشش ماهیچه های حلقوی در پایین معده اشاره کرد که در حرکت توده غذا به سمت روده تأخیر ایجاد می کند، در نتیجه محتویات معده به آهستگی و به تدریج وارد دوازده می شود و احساس سیری مدت بیشتری طول می کشد و با کاهش اشتها فرد می تواند غذای کمتری مصرف کند.

تصویر

کلسترول بد، خداحافظ!

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFAs) است؛ یعنی کاری با کلسترول های خوب ندارد و بدون کاهش کلسترول های خوب، کلسترول های بد را کاهش می دهد و باعث سلامت قلب می شود. از طرف دیگر، اسیدهای چرب غیر اشباع باعث سرعت بخشیدن در سوختن چربی های ذخیره شدن بدن می شوند.

کنترل اشتها با روغن زیتون

یکی دیگر از خاصیت های روغن زیتون این است که باعث کنترل اشتها می شود. یعنی وقتی کسی از چربی های غیر اشباع در برنامه غذایی خود استفاده می کند راحت تر می تواند اشتهای خود را کنترل کند. چون این نوع از چربی ها مانع ورود کالری های اضافی به بدن شود. بنابراین می تواند چربی سوزی را آسان تر ازدیگر افراد انجام دهد و همچنین برای کنترل وزن و تثبیت آن نیز اقدام کند.

عواملی که باید در نظر بگیرید ...

میزان کالری روغن زیتون
روغن زیتون، بدون کالری نیست. به هیچ وجه! فقط یک قاشق سوپخوری روغن زیتون، 124 کالری دارد و تقریبا تمام این کالری از چربی است. اگر مراقب چیزی که می خورید هستید، یا کالری ها را شمارش می کنید، باید این را به یاد داشته باشید. شما باید برای جبران محتوای کالری روغن زیتون، مواد غذایی دیگر را کاهش دهید.

تصویر

روغن زیتون، چربی نمی سوزاند

اگرچه روغن زیتون می تواند بطور بالقوه به کاهش وزن کمک کند اما چربی نمی سوزاند. هیچ ماده غذایی وجود ندارد که بطور جادویی چربی ها را آب کند. استفاده از روغن زیتون بعنوان یک ملین نیز کمکی به کاهش وزن نمی کند. سرعتی که در آن مواد غذایی در بدن شما حرکت می کنند، کالری جذب شده توسط بدنتان را کاهش نخواهد داد. برای کاهش وزن باید کالری مصرفی تان را کاهش دهید، تنها راه همین است!

یک اشتباه رایج در مورد مصرف روغن زیتون که باید جدی گرفته شود!

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد در دوران رژیم غذایی و اقدام برای لاغر شدن مرتکب آن می شوند استفاده نادرست از روغن زیتون است، این افراد برای خوشمزه کردن سالادها، سس های پرچرب و پر کالری را حذف کرده و بیش از حد نیاز روغن زیتون به سالاد اضافه می کنند و تصور می کنند که این روغن سالم بوده و باعث اضافه وزن نمی شود. این عزیزان باید دقت داشته باشند که در مصرف تمام روغن ها و غذاهای سالم و حتی غذاهایی که رژیمی هستند جانب احتیاط را رعایت کنند و سالم بودن یک ماده غذایی را با چربی سوز بودن اشتباه نگیرند.
از آنجایی که چربی برای بدن لازم و ضروری است توصیه می شود، مقداری از چربی های لازم بدن را از طریق روغن زیتون تهیه کنید تا در این صورت مانع ورود چربی های مضر به بدن خود شوید و به سلامت ماندن جسم و کاهش وزن سالم خود کمک کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (124 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (78 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (71 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (63 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (54 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (50 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (38 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (36 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (31 نظر)
تیتر امروز   
دختر اهوازی طلایی شد / کسب رتبه اول کشوری موی تای انتخابی تیم ملی توسط ستاره بدوی
فال روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال ابجد روزانه پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز پنجشنبه 1 شهریور 1403 + فیلم
شگفتی های حیات وحش؛ تولد حیرت انگیز یک گوسفند عجیب الخلقه انسان نما خبرساز شد+عکس
خانه‌داری یک کدبانو؛ 12 ترفند جذاب و کاربردی با نمک که شاخ درمیاری؛ از تمیز کردن تخته چوبی تا تست تازگی تخم مرغ
فوری: همه وزرای پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد گرفتند + فیلم / حالا نوبت دولت است
گنجینۀ 1200 ساله‌ای که دانشجوی 22 ساله کشف کرد
کشف اجساد اعضای ثروتمند قوم «چیمو» با یک کوه طلا و جواهر پس از 800 سال!
هجوم افغانی‌ها به ایران از بالای دیوار مرزی+فیلم / دیوار نباید بلندتر باشه؟
اعدام مرد رمال ‌در یزد به خاطر دست‌درازی به زنان و دختران/ باز کردن گره‌های زندگی برای این زن‌ها گران تمام شد
راز جوانی پوست با این ویتامین ها / با مصرف این ویتامین ها جوانی را به پوست خود بازگردانید
(ویدئو) اعتراف حامد آهنگی و حمید عسکری در برنامه "شب آهنگی" به کلاه گذاشتن سر بچه هاشون / پسر حامد آهنگی چه خط و نشونی میشکه تو خونه حسابشو میرسه🤣
منتخب روز   
خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی