ساعدنیوز
ساعدنیوز

آیا ضبط صدا جرم است؟ و مجازات آن چگونه است؟

  دوشنبه، 19 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیا ضبط صدا جرم است؟ و مجازات آن چگونه است؟
افراد باید ملزم به قرارداد و شرط و شروط بینشان باشند اما پیش می آید که طرفین قرارداد برای محکم کاری و مطمئن شدن از اینکه مفاد قرارداد اجرا می شود؛ صداها و مکالمات رد و بدل شده را ضبط می کنند یا شخصی که می داند دیگری به او توهین می کند صدایش را برای اثبات موضوع در دادگاه ضبط می کند. همراه ساعد نیوز باشید تا با شرایط قانونی ضبط صدا آشنا شوید.

ضبط مخفیانه مکالمات تلفنی از منظر قانون اساسی

تماس های تلفنی جز مصادیق حریم خصوصی می باشد و طبق اصل ۲۵ قانون اساسی: بازرسی و نرساندن نامه ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون. درست است که قانون اساسی این موضوع را ممنوع اعلام کرده است اما ضمانت اجرای آن را باید در قانون مجازات جستجو کرد و قانون مجازات این اقدام را در مورد مسئولین و مامورین دولتی فقط جرم انگاری کرده است و هیچ ماده ی قانونی ای در زمینه محکوم کردن افراد عادی در زمینه ضبط مکالمات تلفنی و تصویر برداری وجود ندارد و اگر این امر توسط مردم عادی انجام بگیرد به صرف فیلمبرداری و ضبط صدا نمی توان او را مجرم دانست مگر اینکه در نتیجه این عمل جرم دیگری مثل توهین و ضرر به ابرو و حیثیت افراد تحقق پذیرد.

پوستر ضبط صدا

حکم شرعی ضبط صدا

در زمینه ضبط کردن صدا و تصویر برداری اشخاص فقها نظرات مختلفی ارائه داده اند که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • طبق فتوا آیت الله موسوی اردبیلی: در صورتی که ضبط صدا تجاوز به حق و حقوق دیگران باشد مجاز نیست.
  • طبق نظر آیت الله فیاض: انجام این امر در صورتی که طرف از این امر ناراضی باشد و از آن نهی کند جایز نمی باشد .
  • آیت الله روحانی: ایشان نظر دیگری دارد و می گویند در صورتی که این عمل توهین نباشد و در بردارنده اسرار کسی نباشد نیز اشکالی ندارد.

جرم انگاری ضبط صدا توسط مأمورین و کارکنان دولتی

طبق ماده ۵۸۲ : هر یک از مستخدمین و مامورین دولتی، مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده حسب مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع نماید یا بدون اجازه ی صاحبان آنها مطالب آنها را افشاء نماید به حبس از یک سال تا سه سال و یا جزای نقدی از شش تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد. طبق نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه نیز ضبط صدا توسط مردم عادی جرم دانسته نشده است مگر اینکه عمل او عنوان مزاحمت تلفنی داشته باشد. به موجب قانون مجازات اسلامی، هر یک از مستخدمین و مأمورین دولتی، مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده حسب مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع نماید یا بدون اجازه ی صاحبان آنها مطالب آنها را افشاء نماید به حبس از یک سال تاسه سال و یا جزای نقدی از شش تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.نکته :اداره حقوقی قوه قضائیه در نظریه مشورتی مورخ ۱۶/۸/۱۳۷۷ در این مورد چنین نظر داده است: ضبط کردن یا استراق سمع مذاکرات تلفنی توسط مستخدمان و ماموران دولتی جرم و مشمول ماده ۸۵۲ قانون مجازات اسلامی است، لکن چنانچه شخص ثالثی که مرتکب اعمال مذکور شده از مستخدمان و ماموران دولتی نباشد قابل تعقیب کیفری نیست مگر اینکه ارتکاب اعمال مذکور، مستلزم مزاحمت تلفنی (مشمول ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی) یا استفاده غیرمجاز از تلفن (مشمول ماده ۶۶۰ قانون مجازات اسلامی) باشد که در این صورت به جهات اخیرالذکر قابل تعقیب کیفری خواهد بود.

آیا صدای ضبط شده می تواند مستند صدور حکم و به عنوان دلیل به دادگاه ارائه شود؟

استفاده از صدای ضبط شده اشخاص به عنوان مدرک در دادگاه فاقد اعتبار است، زیرا ارائه ادله ای که از طریق غیرقانونی به دست آمده باشد مورد قبول نیست. اما ارائه کننده صدای ضبط شده اشخاص در مراجع رسمی و دادگاه، طبق قانون اساسی و ماده ۵۸۲ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، قابل تعقیب کیفری است.بنابراین ضبط صدا و انتشار آن به صورت غیرقانونی و در صورتی که علیه فرد باشد مورد قبول دادگاه نیست و ادله قانونی به حساب نمی آید. نکته: چنانچه صدای ضبط شده چه در مکالمه تلفنی و غیر آن، متضمن اقرار شخص علیه خودش باشد (مثلا فرد بگوید من به تو دو میلیون تومان بدهکارم) و فرد مقابل از ضبط شدن صدای خود مطلع نباشد، اقرار قانونی محسوب نمی گردد و از درجه اعتبار ساقط است. هرچند چنانچه مدارک و دلایل دیگری مبنی بر بدهکاری شخص موجود باشد، این اقرار، در علم قاضی موثر است و اصطلاحا تنها به عنوان یک اماره (نشانه) در نظر گرفته می شود.

ضبط صدا در دادگاه

علی رغم عدم جرم انگاری مشخص ضبط صدا توسط مردم عادی انجام این امر در دادگاه جرم است و طبق تبصره ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری: هرگونه عکس برداری یا تصویربرداری یا ضبط صدا از جلسه دادگاه ممنوع است؛ اما رئیس دادگاه می تواند دستور دهد تمام یا بخشی از محاکمات تحت نظارت او به صورت صوتی یا تصویری ضبط شود.اما الزامی که در این خصوص وجود دارد و آن هم در خصوص مکالمات دادگاه کیفری یک می باشد که باید ضبط شود .ضبط سائر مکالمات نیز به تشخیص دادگاه می باشد.

مجازات شنود غیر مجاز

درست است که ضبط صدا توسط مردم عادی جرم نمی باشد و افراد یک ارتباط مجاز است اما شنود غیر مجاز جرم انگاری شده است و منظور وارد شدن شخص سومی غیر از طرفین به مکالمه و شنیدن مکالمات دیگران می باشد و شامل تمام مردم اعم از مستخدمین یا مردم عادی می باشد. مجازات آن طبق قانون جرائم رایانه ای بدین شرح است: هر کس به طور غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

با فیلم و صدا و عکس، مجازات ثابت نمی شود

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که برای اینکه مدرکی در دست داشته باشید از صحنه جرم فیلم بگیرید یا صدای شخص مجرم را ضبط نمایید اما جالب است بدانید که این گونه موارد برای دادگاه دلیل محسوب نمی شوند تا بتواند به استناد آن ها حکم صادر کند زیرا دلایل اثبات کننده جرم از قبیل اقرار و شهادت و قسم و علم قاضی محدودند و صدای ضبط شده را شامل نمی شوند.و صرفا اماره ای هستند که در کنار سایر امارات ممکن است موجب علم قاضی شود یا خیر. یعنی اگر صدا و فیلم قاضی را قانع کند ممکن است تاثیر گذار باشد.

نتیجه گیری

برای اینکه ببینیم ضبط صدا و تصویر افراد جرم است یا نه باید به قانون مجازات اسلامی مراجعه نماییم. در قانون مزبور هیچ مقرره ای مبنی بر اینکه ضبط صدا توسط عموم مرد جرم انگاری شده باشد به چشم نمی خورد علارغم اینکه قانون اساسی هرگونه تجسس را ممنوع اعلام کرده است. شما می توانید در خصوص نحوه ی اثبات جرائم و دفاع از جرم انتسابی با وکلای متخصص کیفری وکیل تاپ که تمام وقت خود را مصروف امور کیفری کرده اند مشورت داشته باشید و د صورت لزوم، برای پیشبرد امور خود به ایشان وکالت بدهید.

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (264 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (42 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (35 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (8 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دارالترجمه رسمی آنلاین رونمایی از تصاویر زهرا یزدانی خواهر کشتی گیر امیرمحمد یزدانی/ ماشالا به این خانواده ورزشکار بهانه گیری یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه به او جان دوباره دارد/دروغی که به واقعیت پیوست... رونمایی از یک سنگ قبر عجیب و لاکچری و به شدت لوکس/ معلومه مُرده خیلی ماشین باز بوده+عکس (تصاویر) ژست صمیمی سروش رفیعی، بازیکن پرسپولیس، در کنار پدر پر انرژی و مادر جوانش/ میبینین سروش رفیعی چقدر زیاد شبیه پدرشه! (تصاویر) جدیدترین مدل کفش هایی که هیچ ایرانی حاضر به پوشیدنشان نیست/ شما حاضرین این کفشهای اسکلتی رو پا کنین؟ (فیلم) عوارض واکسن آسترازنکا چیست؟ / نگرانی این روزهای مردم درباره عوارض واکسن کرونا به چه علت است؟! (تصاویر)تیپ دهه شصتی جالب و بامزه ی بازیگران زن ایرانی/ فقط مانتو اپل یکتا ناصر (عکس)خونه ی فوق لوکس و شیک بهنوش بختیاری با مبلمان کلاسیک و ترکیب رنگ خاص/پذیرایی شاهانه و لاکچری از میهمانانش نگاهی به ژست داش مشتی و لوتی وار محسن تنابنده و احمد مهرانفر، نقی و ارسطوی پایتخت پای دیگ آبگوشت در جنگل+عکس/ رفیق جینگ که میگن این دوتان (فیلم) مجلس گرم کن فقط مهران مدیری، چه میکنه این مدیری خوراکه مهمونیه😂/ شاهکارترین سکانس سریال دراکولا شیر را در این زمان بخورید لاغر می شوید اتفاق عجیب و وحشتناک برای لادن ژاوه وند همبازی نوید محمدزاده/ خانم بازیگری که 7 روز بعد از کفن پیچ شده زنده شد! (ویدئو) عاشقانه های علیرضا طلیسچی در خیابان های دانمارک / یه روز نگذشته عاشق شد ولی عجب سلیقه ای داره چه خوشگله 😂 مهم ترین عامل چاقی معلم بختیاری برای نجات دانش‌آموزانش به دل سیلاب زد+ویدئو علت گریه کردن بعد از رابطه جنسی چیست؟ (عکس) مبلمان خاص و سنتی خونه عروس شیرازی محمود پاک نیت به سبک نچرالیسم/ ای جانم چه نوه زیبایی! مقایسه تتر (USDT) و دای (DAI): دو استیبل کوین محبوب (فیلم) هوش مهمانان برنامه اسکار همه رو نابود کرد / این چه حدسایی بود زدن، مدیری خودش ترکید از خنده (فیلم) حرکات عجیب و تامل برانگیز صحرا اسداللهی در برنامه اسکار جنجال آفرید! (عکس) احتمال خودکشی زهره فکورصبور رد شد/تایید محکومیت قطعی فردی مرموز در قتل مشکوک مرحوم فکور صبور! عشق و حال شبانه با خودروی پلاک دولتی کار دست آقای راننده داد! / راننده از صحنه تصادف گریخت + فیلم نگاهی به کیک تولد خاص رضا اسدی ستاره سپاهان با طرح شامپیون/ مبارکا باشه +عکس عکس های تاثیر گذار دیده نشده از زیبایی ذاتی و لباسهای خاص دختران ایرانی که 120 سال پیش توسط پدر عکاسی ایران گرفته شده رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات (ویدئو) اتفاقی عجیب در صداتو که همه را غافلگیر کرد /شرکت کننده برنامه صداتو با تلاوت قرآن اشک داوران رو درآورد! (ویدئو) چیدمان شیک میز پذیرایی تولد سردار آزمون و سوپرایز ویژه هنرمندان برای این فوتبالیست/ آخه ببین چطور مثل بچه ها ذوق میکنه!! دورهمی دونفره حامد آهنگی به همراه مادرش در یک رستوران شیک+عکس/ ماشالله چه مامان جوان و خوش پوشی😍 همه چیز درباره متاورس: دنیای مجازی فراتر از واقعیت بدهکاری خنده دار و جالب مهران غفوریان به مردم ایران بخاطر لاغری‌اش/ مدیری از خنده ترکید+ویدیو خلاقیت یک مادر ایرانی برای تعمیر کفش پاره فرزندش/ چه مدل هنری جذابی هم شده! پسرش کلی کیف میکنه یارانه بنزین چگونه است؟ آیا پنیر برای کاهش وزن مفید است؟ اولین تصویر از مراسم عروسی ستاره سپاهان/رونمایی کاوه رضایی برای اولین بار از شب دامادی اش+ عکس عوارض خوردن پنیر روزانه مهم ترین نشانه های کم خونی معتاد سرقت با پابند هم دزدی کرد! + عکس (فیلم) کلیپ خنده دار از حسن ریوندی / تبلیغات ماهواره از ریزش مو/امکان نداره ببینیو نخندی! بارداری با ایدز
تیتر امروز   
بهانه گیری یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه به او جان دوباره دارد/دروغی که به واقعیت پیوست...
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
معتاد سرقت با پابند هم دزدی کرد! + عکس
سردار رادان: اگر حجاب را بگیرند خود به خود وطن و دین هم نیست می‌شود
ماجرای پادشاهی که 112 همسر داشت!
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
تعطیلات آخر هفته خاص و دلپذیر هادی چوپان در جوار حرم امام رضا(ع)/ آمدم ای شاه پناهم بده...+عکس
از مهاجرت عمو پورنگ به شبکه نمایش خانگی تا پیگیری بازی های سپاهان توسط مورینیو در حواشی داغ امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
رونمایی از نام جدید و خفن ورزشگاه اختصاصی تیم خیبر خرم آباد +جزئیات
گفتگوی درگوشی جواد نکونام با محسن فروزان جنجال به پا کرد/ پای یک تبانی بزرگ در میان است؟ +فیلم
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403