آکروتیری سانتورینی و جاذبه های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
آکروتیری سانتورینی و جاذبه های آن!
آکروتیری سانتورینی یکی از صد‌ها مکان تاریخی در کشور باستانی یونان است که از مقاصد گردشگری در نظر گرفته می‌شود. سالانه عده زیادی از علاقمندان به تاریخ و باستان‌شناسی به یونان سفر می‌کنند که کسب اطلاعات درباره این مکان‌ها قبل از سفر برای آن‌ها ضروری است. اگر شما هم قصد سفر به یونان را دارید در این مقاله با ساعد نیوز همراه باشید .

نزدیک روستای آکروتیری (Akrotíri) در 12 کیلومتری جنوب غربی فیرا، سکونتگاه باستانی آکروتیری زیر گدازه‌های خارج شده در قرن 16 قبل از میلاد سوزانده شد. حفاری‌ها شنان داده‌اند سانتورینی قبل از این انفجار آتشفشانی منطقه‌ای پر رونق و مرفه بود و احتمالا مردم آن از طریق کشتیرانی و تجارت گذران زندگی می‌کردند. ارتباط این جزیره با شمال آفریقا را می‌توان از طریق نقش برجسته‌هایی نتیجه گرفت که خانه‌ها را با آن تزئین کرده‌اند. (اغلب این نقش برجسته‌ها امروزه در موزه باستان‌شناسی ملی در آتن قرار دارند). به هر حال آکروتیری پس از چند سال بسته بودن، به صورت عمومی در سال 2012 بازگشایی شد. خرابه‌های به جا مانده شدیدا محافظت می‌شود. خیابان‌ها، بناها، پله کان‌ها و حتی طبقه‌ی دوم ساختمان‌ها هم هنوز قابل مشاهده‌اند. در نزدیکی این مکان نیز می‌توان ساحل سرخ را زیر یک دیوار سنگی قرمز رنگ پیدا کرد که زیبایی آن هر بازدیدکننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد. اگر روزی به سانتورینی سفر کردید، به هیچ وجه بازدید از این مکان را فراموش نکنید.

آکروتیری نام منطقه ای دوردست در جنوب شرقی جزیره سانتورینی است. آکروتیری در فاصله بین سالهای 2000 تا 3000 پیش از میلاد از جمله شهرهای مترقی یونان محسوب میشده است. این شهر در آن زمان محل سکونت مینوآن ها بوده که بواسطه هنر، معماری، تجارت و کشاورزی در جهان شهرت داشتند. به دنبال فوران آتشفشان این شهر به مدت دو قرن خالی از سکنه باقی ماند تا اینکه جزیره مجدداا خنک شده و زمینه برای رشد گیاهان و زندگی جانوران فراهم گردید.

 آکروتیری سانتورینی

آکروتیری –Akrotiri– یکی از مهم ترین و معروفترین سایت های باستان شناسی در جزیره سانتورینی محسوب می شود. این مکان نخستین بار در سال 1860 میلادی در زمان حفر کانال سوئز که کارگران به دنبال خاکسترهای آتشفشانی بودند، مورد توجه عموم قرار گرفت. پس از آن، مجموعه ای از حفاری های باستان شناسی موفقیت آمیز توسط تیمی به سرپرستی پروفسور سیریدون ماریناتوس از سال 1967 تا 2005 میلادی تحت حمایت دانشگاه آتندر این مکان صورت گرفت. این شهر از مهمترین جاهای دیدنی یونان و دیدنی های سانتورینی است. آکروتیری یونان در سال 1450 پیش از میلاد در اثر فوران آتشفشان از بین رفت. امروزه حفاری های باستان شناسی در این مکان در حال انجام بوده و باستان شناسان در تلاشند تا به کشف واقعیات بیشتری درباره این شهر باستانی دست یابند. حفاری های انجام شده با توجه به شواهد بدست آمده از خرابه های قلعه مستحکم ونیزی ها مشخص کرده اند که آکروتیری شهر آکروپولیس را دربرگرفته بوده است. در این بین گردشگران می توانند از دو کلیسای باستانی در آکروتیری به نام های تریادا و ایپاپاندی تو سوتریوس نیز دیدن کنند.در قسمت خلیج کوچک این منطقه، هتل های سنتی و رستوران هایی وجود دارد. بناهای سه طبقه ای که در آکروتیری دیده می شوند، بواسطه نقاشی های دیواری و سبک معماری شان از اهمیت قابل توجهی برخوردارند. در موزه محلی باستان شناسی تیرا می توان از نزدیک به این نقاشی ها نگاه کرد. این نقاشی ها همراه با برخی وسایل دیگر زندگی ذهنیتی از برتری فرهنگی آکروتیری باستانی را به نمایش می گذارند.

آکروتیری سانتورینی یک سکونتگاه مینوی حفظ شده را نشان می‌دهد که در اثر فوران آتشفشانی عظیم در قرن هفدهم قبل از میلاد ویران شده است. این مکان حدود چهار هکتار مساحت دارد و شامل ساختمان ‌ها، خیابان‌‌ها و میدان‌‌های مختلفی است که زمانی شهر باستانی را تشکیل می‌‌دادند. به طور کلی آکروتیری سانتورینی یک نگاه اجمالی منحصر به فرد به گذشته را ارائه می‌دهد و برای هر کسی که علاقه‌مند به تمدن‌های باستانی یا تاریخ است می‌تواند جذاب باشد.

 آکروتیری سانتورینی

بررسی اطلاعات گردشگری آکروتیری سانتورینی

بعد از آشنایی با آکروتیری سانتورینی، هر توریست قبل از بازدید نیاز به اطلاعات گردشگری درباره مکان مورد نظر دارد. از این رو در این جا یک چک لیست برای توریست‌ها قرار داده می‌شود تا قبل از سفر و بازدید اطلاعات کامل درباره آکروتیری سانتورینی داشته باشند.

سایت هر روز هفته در تاریخ 1 نوامبر تا 31 مارچ از ساعت 8:30 تا 15:30 و در 1 آوریل تا 31 اکتبر از ساعت 8 تا 20 برای عموم قابل بازدید است. بلیط نیز در تابستان به قیمت 12 یورو و در زمستان 6 یورو فروخته می‌شود که می‌توان به صورت اینترنتی یا حضوری در محل آن را خریداری کرد‌.

به محض ورود توریست‌ها به آکروتیری سانتورینی، آن‌ها ملزم به تماشای یک ویدیوی آموزنده کوتاه هستند که دربار تاریخچه سایت است‌. شما می‌توانید یک راهنمای گردشگری برای خود بگیرید یا از راهنمای صوتی استفاده کنید. البته خود سایت باستان‌شناسی به خوبی سازماندهی شده تا بتوانید از آن راحت بازدید کنید‌.

 آکروتیری سانتورینی

حمل و نقل از آتن به سانتورینی

اگر برای سفر به یونان اقامت شما در آتن است، می‌توانید از طریق هوایی یا دریایی به سانتورینی رفته و از آکروتیری سانتورینی بازدید کنید. سفر هوایی از آتن به سانتورینی فقط 45 دقیقه زمان می‌برد. سفر با کشتی حدود 5 تا 7 ساعت زمان می‌برد و از بندر پیرئوس در آتن به آتینیوس در سانتورینی می‌روید. با این حال پرواز مستقیم از تهران به سانتورینی وجود ندارد و شما در هر صورت باید از آتن به سانتورینی بروید.

در سانتورینی حمل و نقل با استفاده از اتوبوس، تاکسی و ماشین‌های اجاره‌ای انجام می‌شود. پیشنهاد می‌دهیم بخاطر شرایط صخره‌ای جزیره، از رانندگی پرهیز کرده و از وسایل حمل و نقل عمومی یا پیاده روی استفاده کنید.

خلاصه

آکروتیری یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی در جزیره سانتورینی کشور یونان است. این مکان نخستین بار در سال 1860 میلادی در زمان حفر کانال سوئز که کارگران به دنبال خاکسترهای آتشفشانی بودند، مورد توجه عموم قرار گرفت. پس از آن، مجموعه‌ای از حفاری‌های باستان‌شناسی موفقیت‌آمیز توسط تیمی به سرپرستی پروفسور سیریدون ماریناتوس از سال 1967 تا 2005 میلادی تحت حمایت دانشگاه آتن در این مکان صورت گرفت. این شهر از مهم‌ترین جاهای دیدنی یونان و دیدنی‌های سانتورینی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (193 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (74 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (60 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (59 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (56 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (40 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (32 نظر) نگاهی به آشپزخانه و یخچال رونالدو ابر ستاره فوتبال/رونالدو: برگر و پیتزا هم میخورم تا پدر خسته کننده ای نباشم (28 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (27 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (26 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (23 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر)