علائم مشکلات کبدی که در پاها نمایان می شود !

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
علائم مشکلات کبدی که در پاها نمایان می شود !
کبد عضوی به اندازه یک توپ فوتبال است. درست زیر قفسه سینه در سمت راست شکم شما قرار می گیرد. کبد برای هضم غذا و پاکسازی بدن از مواد سمی ضروری است. بیماری کبدی می تواند ارثی باشد. مشکلات کبدی همچنین می تواند به دلیل عوامل مختلفی که به کبد آسیب می زند، مانند ویروس ها، مصرف الکل و چاقی ایجاد شود.

کبد یکی از مهم ترین اندام های درونی بدن و تقریبا به اندازه توپ فوتبال است که درست زیر قفسه سینه سمت راست شکم قرار گرفته است. کبد وظیفه هضم غذا و دفع مواد سمی و زاید از بدن را برعهده دارد.

بیماری های کبدی می توانند ارثی و ژنتیکی باشند، به این معنا که فرد با آن ها متولد شده است. البته عوامل مختلف دیگری هم مثل ویروس، مصرف الکل و چاقی می توانند در بروز انواع بیماری های کبدی و آسیب کبدی نقش داشته باشند.

بعد از ابتلا به بیماری به مرور زمان، شرایطی که به کبد آسیب می زنند وخیم تر شده و موجب زخم کبد و سیروز کبدی می گردند. در نتیجه کبد از کار می افتد و ممکن است خطر مرگ را برای بیمار به دنبال داشته باشد. اما با تشخیص و درمان زودهنگام می توان روند از کار افتادن کبد را متوقف نمود. برای تشخیص و درمان بیماری های کبد باید به متخصص گوارش و فوق تخصص کبد مراجعه کنید.

علائم بیماری کبد

آسیب های کبد می تواند شامل هر چیز باشد از منشاء وراثتی گرفته تا مسمومیت و بیماری های طولانی اینها می توانند در بقیه ی عمر روی کبد تاثیر بگذارند .تورم شکم یکی از مشکلات جدی در بیماری کبد است که باعث افزایش مایع در شکم می شود چون باعث بالا رفتن سطح پروتئین در خون و مایع می شود .تغییر رنگ، زرد شدن پوست و سفید شدن چشم ها علامت آسیب های کبدی است . زردی پوست و سفیدی چشم نتیجه ی افزایش روبین خون است و اینکه کبد قادر نیست میزان را کم کرده و از بدن خارج کند .

دردهای شکمی مخصوصا گوشه ی سمت راست قسمت بالای شکم و قسمت پایین سمت راست قفسه ی سینه نیز علامت آسیب های کبدی هستند . ممکن است ادرار زرد پررنگ شود که علت آن افزایش سطح بیلی روبین در جریان خون است که کبد آسیب دیده قادر نیست آن را از بدن حذف و از طریق کلیه ها دفع کند .

ممکن است پوست شما شروع به خارش کند که به نظر نمی آید تمامی داشته باشد و آنقدر زیاد می شود که بثورات جلدی (جوش های پوستی) در آن دیده می شود .این نشانه ی دیگر کبد آسیب دیده است که مانند یک مایع در سراسر بدن جریان دارد و در خارش های شدید پوستی روی سطح پوست آشکار می شود .وقتی کبد آسیب دیده باشد چندین تغییر در حرکت روده ی بزرگ برای دفع نیز رخ می دهد . مثلا ممکن است شما متوجه شوید که دچار یبوست شده اید و یا تغییراتی را در ظاهر مدفوع ببینید .

مشکلات گوارشی از جمله سوء هاضمه و بازگشت اسید معده می تواند به دنبال آسیب های کبدی اتفاق بیفتد و حتی می تواند منجر به استفراغ شود .همچنین آسیب های کبدی پیشرفته که منجر به نارسایی کبد هستند . بدون هیچ توجیه پزشکی می توانند باعث از دست دادن اشتها شود و در نتیجه کاهش وزن شود .بطور کلی در مواردی که بیماری دچار سوء تغذیه هستند مواد مغذی باید از طریق وریدی (رگ) تزریق شود .

بیماری کبد

علائم مشکلات کبدی در پاها

کبد عضوی است که در زیر قفسه سینه و سمت راست قرار داشته و برای هضم مواد غذایی و دفع مواد سمی از بدن ضروری است.بیماری کبدی می تواند ژنتیکی یا ناشی از عوامل مختلف دیگری باشد که به کبد آسیب برساند مانند ویروس ها، مصرف الکل و چاقی. با گذشت زمان، آسیب به کبد منجر به سیروز می شود که می تواند منجر به نارسایی کبدی، وضعیت تهدید کننده زندگی شود.

تورم

سیروز کبدی یک اصطلاح پزشکی است که برای توصیف زخم در مراحل پایانی کبد استفاده می شود. این وضعیت مزمن می تواند ناشی از آسیب، بیماری، سوء مصرف الکل و داروهای تجویزی باشد. متأسفانه، سیروز کبدی همیشه علائمی را نشان نمی دهد. یکی از علائم هشدار دهنده کمتر شناخته شده سیروز کبدی، تورم در پاها یا مچ پا است.

این به این دلیل است که افزایش فشار در ورید باب می تواند باعث تجمع مایع در پاها و شکم شود. سیاهرگ باب رگ اصلی است که خون را از روده، کیسه صفرا، پانکراس و طحال به کبد تخلیه می کند.

افراد مبتلا به سیروز کبدی ممکن است از خستگی، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، زردی، حالت تهوع و خونریزی یا کبودی رنج ببرند. برخی از علائم هشدار دهنده اضافی ممکن است شامل ایجاد رگ های عنکبوتی روی پوست، قرمزی کف دست ها، خارش پوست و غیره باشد.به گفته کارشناسان، به غیر از سیروز کبدی، تجمع مایع در پاها همچنین می تواند نشانه یکی از چندین بیماری مرتبط با کبد مانند هپاتیت B، هپاتیت C، بیماری کبد چرب یا حتی سرطان کبد باشد.

گرفتگی عضلات

وقتی صحبت از علائم رایج سیروز کبدی می شود، گرفتگی عضلات معمولاً یکی از آنها نیست. با این حال، یک مطالعه در سال 2014 که در مجله آمریکایی پزشکی منتشر شد، نشان داد که 67 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به سیروز، سه ماه قبل از مطالعه، گرفتگی عضلات را تجربه کردند.به گفته محققان، گرفتگی عضلات با کاهش قابل توجه کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سیروز همراه بود. هنوز مشخص نیست که چرا بیماران سیروز در این مطالعه از گرفتگی عضلات رنج می برند. محققان گفته اند که عدم تعادل عصبی، عضلانی، غدد درون ریز یا الکترولیت می تواند یک علت قابل قبول باشد.

درد مفاصل

درد مفاصل در پاها یا هر قسمت دیگر بدن می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. گاهی اوقات، می تواند ناشی از هپاتیت ویروسی باشد، نوعی التهاب کبد که می تواند به عنوان عفونت حاد یا به عنوان یک بیماری مزمن رخ دهد.

اگر درد مفاصل شما به دلیل هپاتیت ویروسی باشد، علائم دیگری از جمله خستگی، تهوع، استفراغ، درد شکم، کاهش اشتها، زردی پوست، ادرار تیره و ضعف عمومی را مشاهده خواهید کرد.درد مفاصل هم می تواند ناشی از بیماری باشد که منجر به سیروز می شود و هم سیروز می تواند درد ناشی از شرایط موجود را بدتر کند. برای مثال، اگر بیماری کبد چرب دارید و چاق هستید، ممکن است آرتروز نیز داشته باشید و سیروز درد استخوان و مفاصل شما را بدتر می کند. سیروز همچنین باعث التهاب در کل بدن شما می شود که می تواند منجر به درد عمومی شود.

بر اساس گزارشی که در مجله پزشکی کلیولند کلینیک منتشر شد، تغییرات در پوست اغلب اولین سرنخ مبنی بر اینکه یک فرد ممکن است مشکلات کبدی داشته باشد است و توانایی تشخیص این علائم برای تشخیص زودهنگام بیماری های کبدی بسیار مهم است.

یکی از این علائم پوستی لکه های Bier است که با لکه های سفید نامنظم یا خالدار مشخص می شود که می تواند روی پاها، بازوها یا دست ها ایجاد شود. اکثر موارد لکه های Bier خوش خیم هستند و جای نگرانی ندارند. با این حال، همچنان ایده خوبی است که در صورت مشاهده آنها با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر علائم شایع کبدی دیگری را تجربه کردید.

سوزن سوزن شدن یا بی حسی

افرادی که مشکلات کبدی دارند ممکن است در پاهای خود احساس گزگز یا بی حسی داشته باشند. این می تواند به دلیل عفونت هپاتیت C، بیماری کبد الکلی یا دیابت باشد. دیابت در افراد مبتلا به مشکلات کبدی شایع تر است زیرا کبد سطح گلوکز را تنظیم می کند. هر یک از این شرایط می تواند باعث نوروپاتی محیطی شود که به اعصاب خارج از مغز و نخاع آسیب می رساند.

جلوگیری از بیماری کبد

  • عدم مصرف الکل
  • اجتناب از رفتارهای پر خطر
  • واکسیناسیون هپاتیت A و هپاتیت B
  • استفاده از داروها تحت نظر پزشک
  • اجتناب از تماس با خون و مایعات بدن فرد مبتلا به ویروس های هپاتیت
  • اجتناب از مواجهه مستقیم با اسپری های آئروسل: حشره کش ها، قارچ کش ها، رنگ و سایر مواد شیمیایی سمی
  • هنگام استفاده از حشره کش ها و دیگر مواد شیمیایی سمی، پوشیدن دستکش، آستین بلند، کلاه و ماسک
  • حفظ وزن سالم جهت جلوگیری از بیماری کبد چرب غیرالکلی

بیماری کبد


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان