ساعدنیوز
ساعدنیوز

علل کورک پوستی و راههای درمان آن

  پنجشنبه، 28 شهریور 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
علل کورک پوستی و راههای درمان آن
کورک یا فرونکل به ضایعه‌ی ناخوشایند پوستی گفته می‌شود که بسیاری از ما حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌ایم. کورک جوش قرمزرنگی است که زیر پوست ایجاد می‌شود و می‌تواند بسیار دردناک باشد

کورک پوستی چیست؟

کورک توسط نوعی باکتری به نام استافیلوکوک اورئوس ایجاد می شود. این باکتری فولیکول های مو را در سطح عمیق آلوده می کند. البته این باکتری به جز فولیکول مو می تواند در هر جای دیگر بدن نیز سبب ایجاد کورک شود. کورک به تدریج پر از چرک و عفونت می شود. وجود باکتری در قسمت هایی از بدن که بیشتر عرق می کند و با سوزش و تحریک نیز همراه است، بستر مناسبی را برای ظاهر شدن کورک فراهم می کند. گاهی در یک ناحیه چند کورک تجمع می کنند که به آن کاربانکل گفته می شود.

تصویر

انواع کورک پوستی

انواع کورک عبارتند از :کورک صورت، کورک گردن، کورک زیر بغل، کورک سینه، کورک باسن و مقعد، کورک داخل گوش و کورک تناسلی.

فرق کورک و جوش

کورک پوستی در اثر عفونت فولیکول مو توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شود و به صورت یک جوش سفید، سفت و دردناک ظاهر می شود، جوش ها به صورت دانه های قرمز و ملتهب دیده می شوند و به علت بسته شدن منافذ پوست و تجمع چربی در این منافذ ایجاد می شوند.

جوش بیشتر بر روی صورت، بالای کمر، شانه و سینه دیده می شود در حالی که کورک بیشتر بر روی صورت، گردن، باسن، زیر بغل و ناحیه تناسلی ظاهر می شود.

جوش اندازه ی کوچکی دارد اما کورک اول کوچک است و به زودی بزرگ شده و می تواند به اندازه ی یک توپ پینگ پونگ شود.

تصویر

علل بيماری کورک

كورك به دليل عفونتي كه از پياز مو آغاز شده و در لايه هاي عمقي تر پوست گسترش مييابد و ايجاد مي شود. اين عفونت معمولا ناشي از باكتري استافيلوكوك است.

عوامل تشديدكننده بيماری کورک

  • تغذيه نامناسب
  • وجود يك بيماري كه مقاومت بدن را كاهش داده باشد.
  • ديابت شيرين (بيماري قند)
  • مصرف داروهاي سركوبگر ايمني

علائم کورک

  • جوش هایی به صورت برآمدگی های سفت، قرمز رنگ و دردناک که کمتر از دو و نیم سانتی متر است، روی پوست دیده می شود.
  • بعد از چند روز، برآمدگی ها نرم تر، بزرگ تر و دردناک تر می شوند.
  • به زودی، چرک در سر جوش ظاهر می شود.

علائم عفونت شدید شامل:

  • پوست اطراف جوش، قرمزرنگ، دردناک و متورم می شود.
  • بیشتر جوش ها در یک ناحیه ظاهر می شوند.
  • تب رخ می دهد.
  • گره های لنفاوی متورم می شوند.
تصویر

تشخيص بیماری کورک

كورك معمولا به دليل تورم و التهاب، آشكار است. البته امكان دارد از مواد موجود در كورك نمونه گرفته و در آزمايشگاه بررسي شود.

درمان کورک

برخی کورک ها کوچک و برخی بزرگ هستند. کورک های کوچک را خودتان می توانید درمان کنید. این کورک ها پس از چند روز تا سه هفته بهبود می یابند.

برای خلاص شدن از شر کورک ها نکات زیر را رعایت کنید:

  • هرگز کورک ها را فشار ندهید و سعی نکنید خودتان درون آنها را خالی کنید. این کار سبب می شود عفونت به پوست اطراف کورک نیز سرایت کند یا اینکه ممکن است عفونت را بیشتر به درون کورک فشار بدهید که با این کار کورک مجددا عود می کند.
  • روی کورک دستمال گرم و مرطوب قرار بدهید. این کار را چندبار در روز تکرار کنید.
  • هنگامی که دستمال را روی کورک نگه داشته اید کمی فشار به آن وارد کنید؛ البته تا حدی فشار ندهید که سوراخ شود و بترکد.
  • اگر کورک به طور طبیعی ترکید، روی آن را با گازاستریل یا باند پانسمان بپوشانید. این کار از انتشار عفونت جلوگیری می کند.
  • پس از درمان کورک دست هایتان را به خوبی بشویید. این کار برای جلوگیری از گسترش یافتن عفونت ضروری است.

راه های پیشگیری از کورک

  • لباس ها، رختخواب و حوله ی خود را تمیز نگه دارید
  • زخم های پوستی را به خوبی درمان کنید
  • بهداشت شخصی را رعایت کنید
تصویر

روش درمان خانگی کورک و جوش های کوچک

گرما

یکی از بهترین درمان هایی که می توانید در منزل برای درمان کورک انجام بدهید، گرما دادن به آن است. گرما سبب می شود در ناحیه ی کورک دار خون بیشتری جریان یابد و درنتیجه تعداد گلبول های سفید و پادتن ها در محل کورک برای مبارزه با عفونت افزایش می یابد. یک کمپرس گرم را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست قرار بدهید. این کار را ۳ یا ۴ بار در روز تکرار کنید تا زمانی که کورک کاملا از بین برود.

روغن درخت چای

روغن اسانسی درخت چای دارای خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده ی قوی است که می تواند به درمان عفونت باکتریایی ایجادکننده ی کورک کمک کند. روغن درخت چای نباید مستقیما روی پوست قرار داده شود زیرا ممکن است اثر سوختگی روی آن بگذارد. ۵ قطره از این روغن را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و با سواپ پنبه روی موضع قرار بدهید. این کار را دو یا سه بار در روز انجام بدهید و هر روز تکرار کنید تا کورک کاملا از بین برود.

زردچوبه

زردچوبه خواص ضدباکتری و ضدالتهابی دارد و می تواند به درمان کورک و خلاص شدن از آن کمک کند. هزاران سال است که در طب شرقی از زردچوبه به عنوان یک تصفیه کننده ی طبیعی خون استفاده می کنند.

زردچوبه هم به صورت خوراکی (چای زردچوبه) و هم به صورت موضعی (ماسک زردچوبه) برای درمان کورک مفید است. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در آب یا شیر بجوشانید و محلول به دست آمده را پس از سرد شدن بنوشید. می توانید سه بار در روز آن را مصرف کنید. اگر می خواهید از آن به صورت موضعی استفاده کنید، پودر زردچوبه را با آب و یا زنجبیل مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را حداقل دوبار در روز روی کورک قرار بدهید تا درمان شود.

نمک اپسوم

نمک اِپسوم یا منیزیم سولفات هم آرامش بخش است و هم مزایای زیادی نیز برای سلامتی از جمله درمان کورک دارد. نمک اپسوم می تواند به خشک شدن چرک ها کمک کند و به راحتی کورک را تخلیه می کند. نمک اپسوم را در آب گرم حل کنید و یک کمپرس را در آن خیس کنید. حداقل سه بار در روز این کمپرس را روی موضع بگذارید تا کورک از بین برود.

پمادهای آنتی بیوتیک برای درمان کورک

برخی از پمادهای آنتی بیوتیک که بدون نسخه به فروش می رسند و عوارض خطرناکی ندارند، می توانند به سرعت کورک را درمان کنند و آن را تسکین بدهند. پماد نئوسپورین یکی از گزینه هایی است که معمولا در منزل یافت می شود. این پماد بسیار خوب عمل می کند و مانع از انتشار عفونت می شود. از این پماد (یا پمادهای مشابه دیگر) حداقل دو بار در روز روی کورک استفاده کنید.

روغن کرچک

روغن کرچک خواص ضدباکتری دارد و حاوی ریسینولئیک اسید است که یک ضدالتهاب قوی طبیعی است. بنابراین یک درمان طبیعی کورک به شمار می رود. مقدار کمی از روغن کرچک را مستقیما روی کورک قرار بدهید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید تا کورک کاملا بهبود یابد.

روغن گیاه نیم (Neem)

روغن گیاه نیم که به یاس هندی نیز معروف است، دارای خواص ضدعفونی کننده، ضدباکتری و ضدمیکروبی است که برای درمان کورک و عفونت های پوستی بسیار مفید و سریع الاثر است.

برای درمان کورک با روغن گیاه نیم، آن را مستقیم روی موضع قرار بدهید. می توانید سه یا چهار بار در روز این کار را تکرار کنید. حتما قبل و بعد از استفاده از این روغن دست هایتان را بشویید.

سخن پایانی

بدون هيچ اقدام درماني، كورك در عرض 10 تا 20 روز بهبود مي يابد؛ اما در صورت درمان، زودتر از بين مي رود، شدت علائم كمتر است و احتمال بروز كورك هاي جديدتر نيز كمتر مي شود. توجه داشته باشيد چركي كه به هنگام باز شدن بيرون مي آيد، امكان دارد پوست همجوار را آلوده سازد و باعث ايجاد كورك*هاي جديد شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (275 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (133 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (53 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (45 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (42 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (34 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (33 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (23 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (20 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده