آموزش ترجمه تخصصی مقالات علمی

  یکشنبه، 07 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آموزش ترجمه تخصصی مقالات علمی
ترجمه مقالات تخصصی نیازمند دانش تخصصی می‌باشد و مترجم می‌بایست علاوه بر تسلط کامل به زبان های مبدا و مقصد در زمینه تخصصی مقاله نیز باید مهارت ترجمه داشته باشد. در این صورت می‌تواند ترجمه تخصصی با کیفیت انجام دهد.

ترجمه مقالات تخصصی

یکی از دغدغه های دانشجویانی که می خواهند مقاله چاپ کنند ترجمه است نمی دانند ترجمه را باید چگونه انجام دهند که از دیدگاه داوران ژورنالها قابل قبول باشد. مقالات باید به صورت تخصصی ترجمه شوند و کیفیت بالایی داشته باشند در غیر این صورت فاقد اعتبار خواهند بود. دانشجویانی که زمان و یا تخصص کافی در زمینه ترجمه مقالات را ندارند همیشه ترجمه برای آنها یکی از سختترین و زمانبر ترین مراحل محسوب می شود و سعی می کنند به هر نحوی هر چه سریعتر ترجمه را انجام دهند و ممکن است روی به ماشین های آنلاین ترجمه بیاورند, این ابزارها صرفا برای مقالات عمومی مناسب می باشند چون ترجمه کلمه به کلمه انجام می دهند و در مورد انتقال مفهوم کلمات هیچ نقشی ندارند. بنابر این در گام اول باید بدانید که مترجمین آنلاین چاره کار شما نخواهند بود و حتما از ترجمه انسانی باید استفاده کنید.

در گذشته شاید کیفیت تخصصی ترجمه اهمیت چندانی نداشت و هر فردی که مهارت جزئی در ترجمه داشت می توانست ترجمه را انجام دهد اما اکنون با توجه به افزایش رقابت و اهمیت مقالات تخصصی کیفیت ترجمه تخصصی بسیار حائز اهمیت میباشد.

مترجمی که ترجمه تخصصی یک مقاله را بر عهده می گیرد باید طبق شرایط زیر عمل کند:

ترجمه مقالات یک امر فوق تخصصی می باشد و اهمیت زیادی برای نویسنده دارد زیرا در صورت کافی نبودن سطح کیفی ترجمه مقاله ریجکت خواهد شد بنابر این اگر تصیمی دارد مقاله تخصصی ترجمه کنید حتما طبق شرایط و فرآیند زیر پیش بروید:

تصویر

4 مرحله اساسی برای انجام ترجمه تخصصی با کیفیت

مطالعه متن مقاله و شناخت اهداف

در اولین گام مترجم باید سعی کند تسلط کامل نسبت به موضوع مقاله پیدا کند. توصیه می کنید چندین بار متن ترجمه نشده را بخواند و سعی کند نقاط ضعف و قوت را به خوبی بشناسد. شناخت کامل موضوع کمک می کند ترجمه دقیق تر و مفهومی تر داشته باشید. چون هدف از ترجمه تخصصی انتقال مفهوم می باشد لذا ضروری است که تسلط کافی نسبت به موضوع داشته باشید. در حین مطالعه سعی کنید به جملات دقت کنید و سعی کنید با جملات مفهو را برسانید.

ایرادات احتمالی را در متن اصلی اصلاح کنید.

چون نویسنده این متن را در زمان کمی می نویسد ممکن است متن مقاله دارای ایرادات دستور زبانی یا نگارشی باشد در این صورت مترجم باید قبل از ترجمه این ایرادات را اصلاح نماید. اگر ایراد مفهومی بود می توانید به نویسنده هشدار دهید که قبل از ترجمه ایرادات را برطرف کند. وجود ضعف محتوایی و دستور زبانی بعد از ترجمه در متن مقاله ضعف بزرگی محسوب خواهد شد.

ترجمه را آغاز کنید

بعد از اینکه تسلط کامل به موضوع پیدا کردید باید مقاله را به جملات واحد بخش بندی کنید و ترجمه را آغاز نمایید ترجمه جمله به جمله از ضروریات محسوب می شود. باید حتما ترجمه را به صورت جمله به جمله انجام دهید و هدف خود را بیشتر در راستای انتقال مفهوم قرار دهید.

با توجه به موضوع و سبک مطلب تان، کلمات را انتخاب کنید. مثلا اگر درحال ترجمه کردن متنی رسمی هستید نباید از عبارات و کلمات محاوره ای استفاده کنید.

کلماتی را انتخاب کنید که ابهام نداشته باشند. بعضی از کلمات هستند که استفاده از آن ها باعث می شود خواننده دچار ابهام شود و به راحتی نتواند معنای جمله را درک کند.

هنگام ترجمه بهتر است جملات را به واحدهای 5 تا 10 کلمه ای تقسیم کنید. این کار باعث ساده تر شدن فرایند ترجمه می شود. در کل سعی کنید قسمت هایی که انتخاب می کنید معنا و مفهوم مستقل و نسبتا کاملی داشته باشند. این تقسیم بندی بسیار مهم است. اگر واحدهایی که انتخاب می کنید بیش از حد کوتاه باشند باعث می شود ترجمه شما شکلی غیر طبیعی به خود بگیرد و اگر واحدهای انتخابی تان بیش از اندازه بلند باشند، این احتمال وجود دارد که ترجمه قسمت هایی را فراموش کنید.

بعد از ترجمه متن ترجمه شده را چندین بار مطالعه و بررسی کنید

بعد از ترجمه حتما و حتما متن را چندین بار بخوانید و از کیفیت آن مطمعن شوید. مطالعه و بازخوانی متن بعد از ترجمه جز ضروریات محسوب می شود. متن ترجمه شده باید منسجم و یکپارچه باشد و خواننده با مطالعه آن کاملا مفهوم را درک کند.

به چیدمان متن بسیار دقت کنید. اگر پاراگراف ها و قسمت های مختلف آن به خوبی به هم مرتبط نشده اند، آن ها را اصلاح کنید. بین همه قسمت های متن باید پیوستگی مناسبی برقرار شود تا خواننده ارتباط مطالب را به خوبی متوجه شود. همچنین بهتر است از فرد دیگری بخواهید تا متن را بخواند در این صورت بهتر می توانید ایرادات احتمالی را ببینید. توصیه می کنیم تا زمانی که از کیفیت متن ترجمه شده اطمینان حاصل نکرده اید سابمیت انجام ندهید.

تصویر

مترجمی که برای مقالات تخصصی خود انتخاب می کنید بهتر است مهارت ها و ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • متخصص در زمینه تخصصی مقاله باشد.
  • چندین سال سابقه ترجمه داشته باشد.
  • دقیق و سریع باشد

هدف از ترجمه انتقال مفهوم موضوع می باشد بنابر این تا حد امکان بهتر است کیفیت ارائه مفهوم را اولویت ترجمه قرار دهد. از طرفی هزینه ترجمه نیز مهم است و باید در رابطه با هزینه ترجمه به توافق برسید هزینه ترجمه باتوجه به تعداد کلمات و سطح کیفی ترجمه مشخص می شود. مترجم تا زمانی که متن شما را ندیده باشد نمی تواند اطلاعات دقیق در مورد هزینه ترجمه و زمان آن ارائه کند.

مطالب مرتبط با این موضوع


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان