انواع پوسیدگی‌های دندان از نظر عمق

  چهارشنبه، 16 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
انواع پوسیدگی‌های دندان از نظر عمق
پوسیدگی نتیجه تخریب بافت‌های دندانی از طریق اسیدهایی است که باکتری‌ها را به شکل گروهی از پلاک‌های دندانی ایجاد می‌کنند. همان طور که پیش تر گفتیم، پلاک هایی روی دندان شکل می‌گیرد که باعث پوسیدگی آن می‌شود.

پوسیدگی دندان (به انگلیسی: Tooth decay) از سوی «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری» در آمریکا به عنوان شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی شناخته شده است؛ این بیماری حتی از آسم نیز شیوع بیشتری دارد.برخلاف تصور عموم مصرف شیرینی و شکلات تنها عامل پوسیدگی دندان نیست بلکه پوسیدگی در عوامل مختلفی ریشه دارد که از مهمترین آن ها می توان به تکثیر بیش از حد باکتری ها در دهان اشاره کرد.

دندان پزشک رفتن، این روزها خیلی گران است. اما با ساده ترین اقدامات، می توان از پوسیده شدن دندان، جلوگیری کرد. آهسته مسواک زدن، مسواک زدن مکرر و مرتب، استفاده از نخ دندان، استفاده دوره ای از دهان شویه ها، ضد عفونی کردن دهان، جلوگیری از تنش های افقی و عمودی به دندان، مسواک پس از مصرف شیرینی جات و کاهش مصرف آن، حداقل اقداماتی است که می توان برای بهداشت دهان و دندان در دستور کار قرار داد.

مینای دندان در بعضی از کودکان بافت ضعیف تری دارد. در این موارد میزان کلسیم و مواد معدنی موجود در مینا کمتر از حد عادی است؛ به همین دلیل سطح دندان نازک تر شده و در برابر عوامل پوسیدگی آسیب پذیری بیشتری پیدا می کند. کیفیت ضعیف مینای دندان می تواند در مشکلات یا بیماری های دوران بارداری یا نوزادی و عوامل ژنتیکی ریشه داشته باشد.

بعضی از دندان ها به خصوص دندان های آسیاب شیارهای بیشتری روی سطح خود دارند؛ مواد غذایی به راحتی بین این شیارها باقی می مانند و مخفی می شوند؛ بنابراین شیارهای دندانی بهترین محل برای لانه گزینی، رشد و تکثیر باکتری ها است. تحقیقات نیز نشان داده است که حدود ٩٠درصد از پوسیدگی ها در کودکان مدرسه ای در شیارهای دندانی ایجاد می شوند.

باکتری ها از زمان تولد انسان، لانه گزینی در بدن را آغاز می کنند و تبدیل به بخشی طبیعی از ساختار بدن می شوند. این باکتری ها که «فلور طبیعی» نام دارند در هماهنگی و هارمونی با یکدیگر و سایر سلول های بدن زندگی می کنند؛ البته تا زمانی که محیط زیست آن ها دچار اختلال نشده باشد. عدم تعادل در محیط زیست باکتری های بدن می تواند آغازی برای بروز انواع بیماری ها باشد؛ پوسیدگی دندان نیز از این موضوع مستثنا نیست.

پوسیدگی های دندان

پوسیدگی نتیجه تخریب بافت های دندانی از طریق اسیدهایی است که باکتری ها را به شکل گروهی از پلاک های دندانی ایجاد می کنند. همان طور که پیش تر گفتیم، پلاک هایی روی دندان شکل می گیرد که باعث پوسیدگی آن می شود.انواع مختلفی از پوسیدگی های دندانی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

تاج:

این یکی از رایج ترین انواع پوسیدگی ها بر روی سطوح مسئول جویدن غذا روی دندان است که هم در کودکان و هم در نوجوانان اتفاق می افتد.

داخلی یا مجاورتی:

این پوسیدگی معمولاً در فضاهای بین دندانی اتفاق می افتد که به راحتی قابل تشخیص نیستند.

ریشه ای:

این نوع پوسیدگی معمولاً در بین جوانان و در سنین بالاتر بیشتر اتفاق می افتد که به دلیل انقباض لثه است و ریشه دندان را در معرض خطر قرار می دهد و باعث پوسیدگی آن خواهد شد.

ثانویه یا بازگشتی:

این پوسیدگی ها در کنار قسمت هایی که افراد دندانشان را پر کرده اند، در نزدیکی تاج اتفاق می افتد که قبلا دندانپزشک در آن قسمت درمان مربوط به پوسیدگی را انجام داده است.

آیا می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد؟

مراحلی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام دهید:

  1. استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید.
  2. بهداشت دهان و دندان را با مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندانهای حاوی فلوراید و استفاده از نخ دندان به طور مرتب انجام دهید.توجه ویژه ای به پلاکی که در اطراف لثه جمع می شود داشته باشید. مسواک خود را چند وقت یکبار عوض کنید. با برس های فرسوده دندانها کاملا تمیز نمی شوند.
  3. با محدود کردن غذاها و نوشیدنی هایی که سرشار از قند و نشاسته هستند وعده های غذایی مغذی و متعادل بخورید و مصرف میان وعده را محدود کنید.
  4. سیگار نکشید.
  5. برای معاینات منظم دوره ای به دندانپزشک مراجعه کنید.

ذکر این نکته لازم است که پلاک میکروبی با رسوب نرم سفیدی که روی دندان می نشیند و قابل دیدن می باشد، متفاوت است. این رسوبات سفید رنگ به آسانی با آب شسته می شود. ولی پلاک میکروبی قابل دیدن نیست و بی رنگ است. پلاک میکروبی در صورتی قابل مشاهده است که آن را با مواد رنگی مخصوصی رنگ کنیم. برای نشان دادن پلاک میکروبی از قرصهای رنگی که قرص آشکار کننده پلاک میکروبی نام دارد استفاده می شود. برای از بین بردن پلاک میکروبی باید با دقت و حوصله دندان را مسواک کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (473 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (376 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (104 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (81 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (30 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز