عوارض و موارد مصرف میرابگرون

  دوشنبه، 09 اسفند 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
عوارض و موارد مصرف میرابگرون
میرابگرون آگونیست گیرنده بتا-3 آدرنرژیک برای کنترل مثانه بیش فعال است.جایگزین داروهای آنتی موسکارینی برای این مشکل است.

میرابگرون برای درمان علائم بیماری های ادراری نظیر تکرر ادرار ناتوانی در کنترل ادرار و شب ادراری به کار می رود. تکرر ادرار زمانی پدید می آید که احساس دفع ادرار به طور ناگهانی به فرد دست می دهد. در صورتی که قبل از رسیدن به توالت ادرار قطره قطره خارج شود به آن عدم کنترل ادرار گفته می شود. این دارو با کاهش احساس ادرار و کاهش تکرر ادرار عمل می کند. میرابگرون در زمانی تجویز می گردد که سایر داروها جواب ندهند و یا برای بیمار مناسب نباشند. میرابگرون با آرام سازی عضلات دور مثانه عمل می کند. این باعث افزایش حجم ادراری می شود که مثانه می تواند نگه دارد بنابراین میزان تکرر ادرار را کاهش می دهد. این دارو ممکن است عوارضی داشته باشد که اسهال , یبوست , سردرد , خشکی دهان , سرگیجه , افزایش فشارخون , سینوزیت , التهاب مثانه , خستگی , درد مفاصل , کمردرد , عفونت مجاری ادراری , نازوفارنژیت ( التهاب بینی و گلو) , تاکی کاردی , نئوپلاسم افزایش فشارخون عمدتا در بیماران با فشارخون بالای قبلی رخ می دهد.

عوارض میرابگرون

مصرف میرابگرون مانند سایر داروها می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی شود اما بسیاری از افراد دچار عوارض جانبی نشده یا فقط عوارض جانبی جزئی را تجربه می کنند. اغلب عوارض جانبی با عادت بدن به دارو برطرف خواهند شد.

عوارض جانبی شایع میرابگرون

عوارض جانبی شایع در بیش از 1 نفر از هر 100 نفر رخ می دهند. معمولا این عوارض خفیف و کوتاه مدت هستند. در صورت آزاردهنده بودن عوارض جانبی زیر یا از بین نرفتن آنها با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید:

  1. حالت تهوع
  2. یبوست
  3. اسهال
  4. عفونت مجاری ادراری (UTI) – احساس درد یا سوزش در هنگام دفع ادرار، بوی بد ادرار و حالت ابری ادرار
  5. سر درد
  6. احساس سرگیجه
  7. ضربان قلب سریع و بدون دلیل مشخص (مانند ورزش شدید) و قابل احساس

عوارض جانبی جدی میرابگرون

عوارض جانبی جدی به ندرت رخ داده و در کمتر از 1 مورد از هر 1000 مورد اتفاق می افتند. در شرایط زیر برای مشاوره با پزشک تماس بگیرید:

  1. مشکل در تخلیه کامل مثانه یا شروع دفع ادرار
  2. تحریک چشم ها و قرمزی و تورم پلک ها
  3. مشاهده لکه های کوچک بنفش روی پوست که خارشی نیستند.

در شرایط زیر با اورژانس تماس گرفته یا به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید: بروز درد قفسه سینه، سردرد بسیار شدید یا دشواری در تنفس

واکنش آلرژیک جدی میرابگرون

در موارد نادر، ممکن است مصرف میرابگرون باعث یک واکنش آلرژیک جدی مانند آنافیلاکسی (Anaphylaxis) شود. در صورت بروز شرایط زیر با اورژانس تماس گرفته و یا به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید:

  1. ایجاد بثورات پوستی که ممکن است خارشی، قرمز رنگ، متورم، شبیه تاول یا باعث لایه لایه ای شدن پوست شود.
  2. خس خس کردن سینه
  3. ایجاد تنگی در قفسه سینه یا گلو
  4. ایجاد مشکل در تنفس یا صحبت کردن
  5. ایجاد تورم در دهان، صورت، لب ها، زبان یا گلو

در صورت بروز موارد فوق ممکن است یک واکنش آلرژیک جدی تجربه کرده و نیاز به درمان فوری در بیمارستان داشته باشد. موارد اشاره شده همه عوارض جانبی مصرف میرابگرون نیستند. برای دسترسی به فهرست کامل عوارض جانبی این دارو، به بروشور داخل بسته آن مراجعه کنید.

میرابگرون

نحوه کنار آمدن با عوارض جانبی میرابگرون

در صورت بروز عوارض جانبی می توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • حالت تهوع : میرابگرون را به همراه یک وعده غذایی یا میان وعده مصرف کنید. به مصرف وعده های غذایی ساده پایبند باشید و از مصرف غذاهای سنگین و تند یا پرادویه خودداری کنید.
  • یبوست : مواد غذایی سرشار از فیبر مانند میوه و سبزیجات تازه و غلات مصرف کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. به طور مرتب ورزش کنید. برای مثال، پیاده روی روزانه داشته یا بدوید. در صورت موثر نبودن این روش ها با پزشک خود صحبت کنید.
  • اسهال : برای جلوگیری از کم آبی بدن، مایعات فراوان مانند آب یا نوشیدنی اسکواش بنوشید. علائم کم آبی بدن شامل دفع ادرار کمتر از حد معمول یا بوی بد و شدید ادرار است. بدون مشورت با پزشک یا داروساز هیچ داروی دیگری برای درمان اسهال مصرف نکنید.
  • عفونت مجاری ادراری (UTI) : در صورتی که به UTI مبتلا شده اید از داروساز یا پزشک بخواهید تا درمانی به شما توصیه کنند. آنها را از مصرف میرابگرون آگاه کنید.
  • سر درد : استراحت کرده و مایعات فراوان بنوشید. الکل زیادی مصرف نکنید. از داروساز بخواهید تا به شما یک مسکن توصیه کند. در صورت ادامه دار شدن یا بدتر شدن این سر دردها با پزشک خود صحبت کنید.
  • احساس سرگیجه : فعالیت خود را متوقف کرده و نشسته یا دراز بکشید تا حالتان بهتر شود. تا زمان بهبودی از رانندگی، دوچرخه سواری یا کار با ماشین آلات خودداری کنید. در صورتی که پس از یک هفته هنوز دچار سرگیجه هستید با پزشک خود مشورت کنید.
  • ضربان قلب سریع : دراز کشیده و آرام باشید. این مورد معمولا نگران کننده نیست و از بین خواهد رفت. در صورتی که ضربان قلب در حالت استراحت کندتر نشد یا دچار درد قفسه سینه شده اید برای مشاوره با پزشک تماس بگیرید.

احتیاطات و ممانعت های میرابگرون

در صورت ابتلا به عارضه های جسمی به خصوص، مصرف میربتریک خطرناک خواهد بود. پزشک در مورد نامناسب بودن میرابگرون برای فرد یا لزوم تحت نظر قرار دادن عارضه در زمان مصرف میربتریک تصمیم خواهد گرفت. برخی ممانعت ها در زمان مصرف میربتریک عبارت اند از:

حساسیت به میربتریک

در صورت داشتن حساسیت نسبت به میرابگرون یا هریک از محتویات غیر فعال آن، شامل پلی اتیلن اکساید، پلی اتیلن گلایکول، هیدروکسی پروپیل سلولز، بوتیلیتد هیدروکسی تولوئن، منیزیم استئارات، هایپروملوز، فریک اکساید زرد و فریک اکساید، نباید از میرابگرون استفاده شود.

انسداد خروجی مثانه

در برخی موارد، بیماران مبتلا به انسداد خروجی مثانه، در زمان مصرف میربتریک دچار احتباس ادراری می شوند. اگرچه، مطالعه ای بر روی 200 مرد مبتلا به انسداد خروجی مثانه نشان می دهد که پس از 12 هفته درمان با میرابگرون، این دارو ارتباطی با احتباس ادراری حاد نداشته است. در صورت ابتلا به انسداد خروجی مثانه، پزشک، با احتیاط اقدام به تجویز میرابگرون کرده و عارضه را تحت نظر خواهد گرفت.

پرفشاری کنترل نشده

در صورت ابتلا به پرفشاری شدید و کنترل نشده، میربتریک توصیه نمی شود، زیرا یکی از اثرات جانبی آن، افزایش فشار خون است. در صورت بالاتر بودن فشار سیستولیک از 180 میلی متر جیوه یا برابر بودن با آن یا بالاتر بودن فشار دیاستولیک از 110 میلی متر جیوه یا برابر بودن با آن، پزشک، درمان دیگری را تجویز خواهد کرد.

عارضه های کلیوی

در صورت ابتلا به بیماری کلیوی مرحله آخر یا نیاز به همودیالیز، میربتریک توصیه نمی شود. بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی شدید نباید در روز بیش از 25 میلی گرم میرابگرون مصرف کنند.

مشکلات کبدی

میربتریک نباید در صورت ابتلا به نارسایی کبدی مصرف شود. بیماران مبتلا به نارسایی کبدی متوسط نباید روزانه بیش از 25 میلی گرم میربتریک مصرف کنند. پیش از مصرف میربتریک، لازم است بارداری، تصمیم به بارداری یا شیردهی به اطلاع پزشک رسانده شود. برخی داده های حاصل از مطالعات حیوانی نشان می دهد در موش های مادری که در معرض مواد سمی قرار گرفته بودند، کاهش وزن جنین و افزایش مرگ و میر جنین مشاهده شده است. اگرچه، اطلاعاتی در مورد ریسک عیوب مادرزادی و سقط جنین در انسان ها وجود ندارد زیرا چنین تحقیقاتی روی انسان ها انجام نشده است.

میرابگرون و بارداری

  1. معمولا مصرف میرابگرون در دوران بارداری توصیه نمی شود. در مورد ایمن بودن مصرف میرابگرون در دوران بارداری اطلاعات کافی وجود ندارد.
  2. ممکن است داروهای دیگری برای درمان علائم ادراری وجود داشته باشد که مصرف آن برای شما ایمن تر باشد.
  3. در صورت تلاش برای باردار شدن یا بارداری در مورد مزایا و خطرات مصرف میرابگرون با پزشک خود مشورت کنید.

میرابگرون و شیردهی

  1. اطلاعات زیادی در مورد ایمن بودن مصرف میرابگرون در دوران شیردهی وجود ندارد.
  2. احتمالا میرابگرون به شیر مادر منتقل شده و می تواند مشکلاتی را برای کودک شما ایجاد کند.
  3. در این مورد با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است مصرف سایر داروهای علائم ادراری در دوران شیردهی برای شما بهتر باشند.

احتیاط در مصرف با داروهای دیگر

ممکن است مصرف میرابگرون بر نحوه عملکرد سایر داروها تاثیر گذاشته و مصرف سایر داروها نیز می تواند بر عملکرد میرابگرون تاثیرگذار باشد. در صورت مصرف داروهای زیر پزشک خود را مطلع کنید:

  1. دیگوکسین (Digoxin) به عنوان دارویی برای نارسایی یا ریتم غی رطبیعی قلب
  2. ایمی پرامین (Imipramine) یا دزپپرامین (Desipramine) به عنوان داروهایی برای بی اختیاری ادرار یا درد عصبی
  3. دابیگاتران (Dabigatran) به عنوان داروی رقیق کننده یا ضد انعقاد خون
  4. کلاریترومایسین (Clarithromycin) به عنوان یک آنتی بیوتیک
  5. کتوکونازول (Ketoconazole) یا ایتراکونازول (Itraconazole) به عنوان داروهایی برای درمان عفونت های قارچی
  6. ریتوناویر (Ritonavir) به عنوان دارویی برای درمان HIV

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍
دیگران می‌خوانند   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس آموزش کشیدن مرحله به مرحله خط چشم برای تازه کارها واکنش های جالب کودک یک ساله ای که برای اولین بار دنیا را دید! از ذوقش بغضم ترکید+ ویدئو تصویری زیرخاکی از مهدی قایدی در سال 1386 سکانس خاطره انگیزی که مادر لیلا حاتمی نقش همسر امیر کبیر را ایفا کرد/ روحش شاد+فیلم رونمایی شاهرخ استخری از چهره جدید و سبیل دارش+عکس/ و سبیلی که اصلا به آقای بازیگر نمیاد! رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست ماجرای هانیه غلامی و علیرضا طلیسچی/ دختران جوان با فحش سرازیر شدند! گریه های بهنوش طباطبایی به یاد پدرش آتیلا پسیانی: من بعد رفتنش یتیم شدم+فیلم حمل بار دریایی و هوایی: پرکاربرد ترین روش های حمل و نقل بین المللی خرید میز جلو مبلی چوبی جدید در سایت دکورال تصویر جالب از کودکی مهدی طارمی در زنگ ورزش مدرسه+ عکس چرا لباس فرم می پوشیم؟ جدید ترین و ترسناک ترین تصویر از سیاهی آسمان مشهد در نیمه روز/ سیل هولناک در راه است محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ میدونستید کسی که کاشت ناخن رو مد کرد یه آقا بوده؟ وقتی سالهاست مردی ولی ناخنکارا از ایده تو پول درمیارن+فیلم آهنگ جدید و البته خیابانی بنیامین‌به نام فاتح‌ شدم+ویدئو رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
عشق عمیق این پسر 19 ساله به پیرزن 76 ساله میلیاردر به ازدواج ختم شد! +عکس
جورجینا رودریگز با جدایی از رونالدو صاحب این چیزها می‌شود!!
وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد
پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس
(ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی...
این زن در آذربایجان غربی پسر 7 ماهه و دختر 6 ساله اش را به قتل رساند +عکس
تنبیه بدنی ؛ زخم‌های عمیق بزرگسالان دیروز بر روان بزرگسالان امروز
چرا نمایندگان موافقت رهبر انقلاب و مراجع تقلید را با مصوبه تعطیلی شنبه اعلام کردند؟ / دور زدن قانون یا تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان؟!
بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز