آشنایی با فواید و مزایای ورزش بادی پامپ

  شنبه، 24 خرداد 1399   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با فواید و مزایای ورزش بادی پامپ
بادی پامپ ورزشی هوازی- قدرتی است که در آن از هالتر برای انجام تمرین های قدرتی و استقامتی استفاده می کنند. در طول کلاس از موزیک های پر هیجان و انگیزش دهنده استفاده می شود که قدرت و کارایی را چند برابر می کند.

بادی پامپ، ترکیبی از نشاط و تناسب اندام

بادی پامپ، روشی جدید و هیجان انگیز برای تناسب اندام است. امروزه کلاس های آموزشی بادی پامپ همه جا فراگیر شده است. در آغاز این شیوه ی تمرینی را شرکت Les Mills در سال ۱۹۹۱ و در نیوزلند آغاز کرد که امروزه در سراسر دنیا موردتوجه قرار گرفته است و به عنوان یکی از بهترین تمرینات ورزشی برای همه ی افراد با سطوح مختلف تناسب اندام و قدرت بدنی، در نظر گرفته می شود.

این روزها، بیشتر باشگاه های ورزشی کلاس های بادی پامپ دارند؛ بنابراین اگر در نزدیکی شما چنین کلاس هایی برگزار می شود، بهتر است از این فرصت استفاده کنید. به گفته ی مربیان حرفه ای تناسب اندام، کالری ای که در جریان تمرینات بادی پامپ می سوزانید، لبخند را قبل و بعد از تمرین به لب تان می آورد.

تمرینات بادی پامپ چه مزایایی دارد؟

باوجود مربیان حرفه ای، کلاسی پر از متقاضی و موزیک های انگیزه بخش، مطمئنا از کلاس های بادی پامپ لذت می برید و به هر هدفی که در نظر دارید، خواهید رسید. با انجام این تمرینات، هم زمان که در بدن شما فرایند عضله سازی صورت می گیرد، قوی تر و سالم تر می شوید و متوجه بهبود شرایط تناسب اندام خود خواهید شد.

موفقیت در کاهش وزن با تمرینات بادی پامپ

با تمرینات بادی پامپ می توانید کالری سوزانده شده در تمرینات را افزایش دهید و درعین حال، به تدریج وزن خود را هم کم کنید. احتمالا برای تان سؤال پیش آمده که با یک تمرین پرجنب وجوش بادی پامپ، چقدر وزن کم می کنید؟

در یک تمرین بادی پامپ، چه مقدار کالری سوزانده می شود؟

کلاس های ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ای بادی پامپ، برای سوزاندن مقدار زیادی کالری، کافی است. همه ی ما می دانیم که هر چه مقدار کالری سوزانده شده بیشتر باشد، روند کاهش وزن با سرعت بیشتری طی می شود. در یک کلاس ۶۰ دقیقه ای بادی پامپ، چیزی در حدود ۶۰۰ کالری می سوزد. البته این مقدار کالری سوزاند ه شده، به شدت حرکات اجراشده در کلاس هم بستگی دارد.

بادی پامپ چیست؟

تمرینات بادی پامپ عبارت اند از تمرینات هوازی و قدرتی که در آنها از هالتر و دمبل برای اجرای تمرینات استقامتی استفاده می شود. کلاس های بادی پامپ را مربیان حرفه ای اداره می کنند و معمولا ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد. این تمرین ها بسیار جذاب و درعین حال شدید است؛ درنتیجه، ضربان قلب را بالا می برد، روی تک تک بخش های بدن تأثیر می گذارد و کالری زیادی می سوزاند.

از یک تمرین بادی پامپ باید چه انتظاری داشته باشیم؟

با انجام یک تمرین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ای بادی پامپ، در حالی که بقیه ی افراد حاضر در کلاس، تکرار حرکات خود را با ریتم موسیقی هماهنگ می کنند، مربی شما ابتدا با حرکات مناسب برای گرم کردن همراه با دمبل های سبک شروع می کند تا بدن تان را برای تمرینات شدیدتر آماده کند. سپس با انجام تمرینات شدید هوازی و تقویت عضلات به کمک دمبل و هالتر، تمرینات را ادامه می دهد. هر کدام از گروه های عضلانی بدن به نوبت درگیر می شوند، مثلا قفسه ی سینه، پشت، شانه ها و شکم. این حرکات باعث می شود که بیشترین کالری را بسوزانید و تک تک بخش های بدن خود را تقویت کنید. با انجام حرکات مخصوص سرد کردن بدن و حرکات کامل کششی، احتمال دردهای عضلانی و ریسک آسیب، کاهش می یابد.

آیا کلاس های بادی پامپ برای کاهش وزن مناسب است؟

تمرینات مداوم با وزنه، یک کالر ی سوز عالی و بهترین روش برای ساخت عضله است. همان طور که عضلات، خود را بعد از تمرینات بازیابی می کنند، متابولیسم یا سرعت سوخت وساز بدن شما افزایش می یابد. درنتیجه، تا مدت ها بعد از انجام تمرینات بادی پامپ، روند سوختن کالری ادامه پیدا می کند. با افزایش حجم عضله، بدن شما روزبه روز به انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت. در نتیجه با در نظر گرفتن یک رژیم غذایی مبتنی بر کالری شماری می توانید کاهش وزن چشمگیری را تجربه کنید.

بنابراین، با انجام تمرینات، نه تنها کالری زیادی می سوزانید بلکه این روند را در زمان بازیابی بدنی، ادامه خواهید داد. با ساخت عضله در بدن، سوخت وساز بدن تان را افزایش می دهید.

آیا من می توانم در کلاس های بادی پامپ شرکت کنم؟

به دلیل ماهیت این نوع تمرینات که شامل بلندکردن وزنه است، پیش از آغاز تمرینات باید به مربی بدنسازی باشگاه درباره توان بدنی خودتان اطلاعات دقیق و کافی بدهید. مربی می تواند با چند تست ساده انجام حرکات بدنسازی که از شما می گیرد متوجه آمادگی بدنی شما برای آغاز ورزش بادی پامپ شود.

آیا کلاس های بادی پامپ تنوع دارند و شامل انواع مختلفی می شوند؟

اگر کار با وزنه و دمبل را دوست ندارید، می توانید انواع مختلف کلاس های بادی پامپ را تجربه کنید. این کلاس ها عبارت اند از:

  • بادی اتک (BodyAttack): این تمرینات ورزشی ترکیبی از تمرینات اینتروال و چابکی است که سطح تناسب اندام تان را ارتقا می دهد و بدن تان را شکل می دهد و قوی تر می کند.
  • بادی کامبت (BodyCombat): این تمرینات ترکیبی از حرکات کاراته، بوکس، تکواندو، تای چی و موی تای است که حس جنگجویی درونی تان را آزاد می کند و تمریناتی جذاب شامل حرکات پا و مشت زدن است.
  • بادی بالانس (BodyBalance): در این تمرینات از حرکات تای چی، یوگا و پیلاتس برای افزایش تعادل بدن استفاده می شود.
  • بادی استپ (BodyStep): در این تمرینات از استپر (stepper) برای سوزاندن بیشترین مقدار کالری و تمرین در بخش های پایین تنه استفاده می شود.
  • بادی جم (BodyJam): این تمرینات هوازی موزون همراه با رقص، به قدری جذاب و ساده است که در حین تمرین، فراموش می کنید که در حال ورزش کردن هستید.
  • بادی وایو (BodyVive): این تمرینات با شدت کم و با استفاده از وسایلی چون کش و توپ مخصوص انجام می شود و به بهبود شرایط تناسب اندام کمک می کند و اندام ها را با کمترین فشار به مفاصل، تقویت می کند.

باشگاه های مختلف، انواع کلاس های بادی پامپ را ارائه می کنند که با توجه به اهداف و توانایی بدنی تان می توانید هر کدام را که مناسب تر است انتخاب کنید.

تصویر

ورزش بادی پامپ چه فوایدی دارد؟

۱. بیشتر از ۵۹۰ کالری با انجام تمرینات بادی پامپ می سوزانید

بسته به اینکه چقدر فعال هستید، کالری مصرفی مورد نیاز روزانه تان بین ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری متغیر است. بنابراین اگر می خواهید وزن کم کنید و کالری مصرفی خود را بدون تغییر حفظ کنید، شما می توانید ۱/۳_۱/۴ میزان کالری دریافتی خود را با انجام ۶۰ دقیقه ورزش بادی پامپ بسوزانید. روند کاهش وزن آهسته خواهد بود، چون تمرینات توصیه شده ۲بار در هفته است.

۲. افزایش قدرت عضلانی خود خواهید داشت

شما مجبور نیستید برای اینکه بازوهای قوی داشته باشید، عضلات خود را حجیم کنید، در واقع درشت بودن عضلات ربطی به میزان قدرت آن ها ندارد. یکی از مزایای فوق العاده ورزش بادی پامپ !

اما با افزایش قدرت عضلانی چه فوایدی دیگری نیز عایدتان می شود:

  • ۱. متابولیسم عمومی تان بهبود می یابد. در نتیجه انرژی و استقامت بیشتری به دست خواهید آورد.
  • ۲. خواب بهتری خواهید داشت و قدرت تمرکز و توجه تان بالا می رود.
  • ۳. سلامت عمومی بهتری خواهید داشت. مطالعات اخیر نشان می دهند که تمرینات/ورزش مقاومتی به بهبود برخی از اشکال سرطان، فشار خون بالا، دیابت، کاهش سطوح کلسترول بد و مشکلات هورمونی کمک می کند.
  • ۴. فواید سلامت قلبی – تنفسی آن در طولانی مدت شناخته شده است.
  • ۵. آسیب کمتر: عضلات قوی تر در بدن به جذب فشارها و تروما ها کمک می کنند. حتی اگر آسیب یا مشکلی داشته باشید، کمتر ظاهر خواهند شد تا زمانی که شما دارای عضلات ضعیف تری هستید.

۳. افزایش قدرت عضلات شکمی

در کل بدن تان عضلات شکم به عنوان عضله مرکزی به شمار می روند و همانگونه که در آغاز نیز اشاره شد، تمرینات بادی پامپ تاثیر زیادی بر عضلات این ناحیه دارد.

فواید تمرینات بادی پامپ بر عضلات این ناحیه

۱. عضلات شکم از ارگان های درونی تان (امعا و احشا) محافظت می کند. بنابراین اگر فشار یا تروما به این ناحیه وارد شود ممکن است دچار آسیب شوید. از این رو هرگز نمی خواهید مشابه افرادی باشید که عضلات ضعیف شکم شان باعث بروز مشکل در آن ها می شود.

۲. به دلیل آنکه عضلات شکم از تنه شما محافظت می کند. ستون فقرات به تنهایی یک محافظت کننده تنه به شمار نمی آیند، گر چه از لحاظ استخوانی قوی است. درد کمر زمانی که بخش مرکزی(عضلات شکمی تان) قوی باشد و از کمر و ستون فقرات محفاظت کند، کمتر رخ می دهد.

۳. شما اندام زیبا تری خواهید داشت اگر عضلات شکمی تان را تقویت کنید.

۴. عضلات و بدنی منعطف خواهید داشت

۱. عضلات خشک سبب درد کمر می شوند. به عنوان مثال، وقتی عضله همسترینگ تان سفت و خشک است، عیناً با همین وضعیت لگن را به سمت پایین می کشد. این کار بر تنه و ستون فقرات فشار می آورد که این درد ایجاد شده در قسمت های دیگر به شکل درد کمر ظاهر می شود.

۲. وقتی سن مان بالا می رود، دامنه حرکتی ما محدود تر می شود یا توانایی حرکت بدن با دشواری و درد همراه می شود و هر روزی که بگذرد، انجام فعالیت های روزانه برای تان مشکل تر خواهد شد. برای مثال بالا بردن دست برای برداشتن چیزی از روی کمد. پرداختن به تمرینات به طور مداوم سبب حفظ طول عضلات و استراحت بیشتر آن ها می شود.

۳. بهبود گردش خون؛ در عروق و عضلات منعطف گردش خون و اکسیژن رسانی راحت تر و بهتر صورت می پذیرد.

۴. خشکی سبب درد عضلانی در کل بدن می شود؛ داشتن درد شانه و گردن که اصلاً احساس خوبی نیست!

۵. وضعیت بدنی خوبی به دست خواهید آورد.

وضعیت بدنی، اساساً به اندام و شکل بدنی شما باز می گردد. هر کسی دوست دارد که بدنی متناسب داشته باشد با وجود اینکه ژنتیک در برخی از فاکتورهای بدنی تاثیر گذار است، تمرینات درست و منظم می تواند تا درصد بالایی بر میزان ترکیب بدنی و وضعیت بدن تاثیر گذار باشد.

۵- فواید موثر بر ترکیب بدنی و وضعیت بدن که از انجام ورزش بادی پامپ حاصل می شود

۱. شانه های تان در وضعیت متناسب تری قرار می گیرند.

۲. کمربند شانه ای متناسب با ترکیب بدنی تان و سایر بخش های بدن قرار خواهند گرفت.

۳. شما بازوها و عضلات دو سر و سه سر خوش فرمی خواهید داشت، بدون آنکه خیلی حجیم باشند.

۴. پاهای تان لاغرتر اما قوی تر خواهند شد.

۵. عضلات باسن خوش فرم و شکم سفتی خواهید داشت.

۶- قلب سالم تری خواهید داشت

می دانید که قلب عضله ای بزرگ و مانند سایر عضلات بدن تمرین پذیر است. روشی که بتوان به توسط آن قلب را تقویت کرد افزایش تعداد “ضربان” آن است. بنابراین مربیان آیروبیک توصیه می کنند که ضربان قلب تان را با تمرینات هوازی افزایش دهید و برای مدت زمان ثابت و معینی این میزان ضربان را حفظ کنید. اکثر مردم برای تمرین خود در خانه تردمیل یا دوچرخه خریداری می کنند. برای اینکه ضربان خود را در حد بالایی حفظ کنند.

تمرینات منظم مقاومتی به طور هوازی قابلیت افزایش قدرت را برای عضله قلب فراهم نمی کند. اگرچه برنامه تمرینی بادی پامپ این عمل را برای عضله قلب انجام می دهد. به ۸۰۰ تکرار در طول ۶۰ دقیقه تمرین فکر کنید! شما با سرعت بالایی در حال تکرار و تمرین هستید و این تکرار باعث افزایش ضربان قلب در شما می شود. هر چقدر که در این تمرینات پیشرفت کنید، احساس می کنید سرعت تان بالا رفته است، همچنین با موسیقی که در طول تمرینات شما را همراهی می کند، همراه خواهید شد. ضربان قلب تان را افزایش دهید و آن را در همان میزان بالا حفظ کنید. این تمرینات به طور موثری سبب ورزیده شدن قلب تان خواهد شد.

۷. در گروه به فعالیت واداشته می شوید

اگر شما در کلاس بادی پامپ ثبت نام کردید، به این دلیل است که برخی اهداف مطلوب جسمانی از انجام این ورزش دارید. شما می خواهید سلامت عمومی تان را بهبود ببخشید، ترکیب بدنی بهتری با درصد چربی کمتری داشته باشید، شما شاید در سنین میانسالی قرار دارید و می خواهید بدنی متناسب با توجه به سن تان داشته باشید. اگر می خواهید به تمام این اهداف دست یابید، به تنهایی در محیط خانه خود، خبر بدی برای تان داریم، خیلی زود دست از تمرین خواهید کشید و «دلسرد» می شوید یا ممکن است جمله معروف «همین امروز را فقط تمرین نمی کنم» را نیز بگویید.

تنها به همین دلیل است که افراد مختلف ترجیح می دهند که در باشگاه و کلاس های گروهی ثبت نام و شرکت کنند. افراد مختلف در اطراف شما دارای اهداف مشابه با شما هستند و آنها نیز مشابه با این انگیزه بر روی بدن شان و دستیابی به اهداف خود کار می کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (160 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (123 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (121 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (117 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (86 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (84 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (77 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (77 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (69 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (66 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (43 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (42 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (39 نظر)
منتخب روز   
ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس