آشنایی با فواید و مضرات ورزش تکواندو

  شنبه، 17 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با فواید و مضرات ورزش تکواندو
تکواندو یکی از ورزش های رزمی شرق آسیا و هنر رزمی سنتی کشور کره است که در حدود ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. تکواندو واژه ای کره ای به معنی پریدن و شکستن بوسیله قدرت دست و پا در کوتاه ترین زمان ممکن است.

فواید ورزش تکواندو

هنر رزمی تکواندو و تمرینات آن علاوه بر فلسفه وجودی که بر روی پرورش ذهن و روح و مقابله و دفاع در برابر تهاجم دلالت دارد در ساخت و پروش فیزیک بدنی نیز بسیار موثر است.

در ورزش تکواندو تمامی عضلات بدن فعال شده و تمرین های این ورزش باعث می شود که بدن شروع به چربی سوزی کند و عضلات تحت تاثیر حرکات و تمارین تکواندو انعطاف پذیر شده و در فرم مناسبی شکل گیرند.

تکواندو علاوه بر تقویت و پروش عضلات دست و پا، با دارا بودن حرکات چرخشی ضربه که توسط قسمت های بالایی و میانی بدن انجام می شود موجب تقویت و شکل گیری عضلات شکمی شده و موجب ازبین رفتن چریی های اضافی شکم و پهلو خواهد شد همچنین باعث بهبود عملکرد قلب و عروق نیز می شود.

تکواندو بهترین ورزش رزمی برای بانوان

انجام تمرینات ورزش تکواندو می تواند یک فعالیت ورزشی مناسب برای بانوان باشد. حرکات تمرینی این هنر رزمی موجب شکل گیری ماهیچه ها و سوزانده شدن چربی های اضافی شکم، پهلو، ران ها، و زیر شکم و تقویت عضلات پاها و شکل و فرم گیری عضلات شکمی (six pack) شده و تناسب اندام را در پی خواهد داشت.

اگر از قد نسبتأ بلندی برخوردار هستید و تمایل دارید که بدنی نرم و قابل انعطاف و عضلانی داشته باشید پیشنهاد می کنیم تمرینات ورزش تکواندو را انجام دهید.

آسیب ها و مصدومیت های ورزش تکواندو

معمولا آسیب ها و مصدومیت ها در ورزش تکواندو در مسابقات این ورزش بوجود می آیند وبه ندرت تکواندوکاران در تمرینات دچار آسیب دیدگی می شوند.

از شایع ترین آسیب های تکواندو می توان به کبودی، گرفتگی عضلات و پیچ خوردگی در مچ پا و زانو اشاره کرد. علت اصلی بروز آسییب در این ورزش گرم نکردن بدن، برخوردار نبودن از آمادگی کامل بدنی، و انجام تکنیک های اشتباه است.

انجام تکنیک صحیح ضربه احتمال بروز آسیب دیدگی ورزشکار را کاهش می دهد در نکواندو رزمی کاران پیوسته در حال ضربه زدن به یکدیگر هستند چنانچه ورزشکاری برای یک بار مصدوم شود احتمال آسیب دیدگی مجدد در وی وجود خواهد داشت.

دلیل اصلی گرفتگی و کشیدگی در عضلات در هنگام تمرین و یا مبارزه عدم گردش خون مناسب در عضلات است، در زمان استراحت قطر عروق برای گردش خون رسانی به عضلات مناسب است اما در هنگام تمرین و یا مبارزه غضلات به گردش و خون رسانی بیشتری نیاز دارند چنانچه قطر عروق برای خون رسانی به عضلات مناسب نباشد به دلیل کمبود اکسیژن در هنگام تمرین و یا مبارزه ورزشکار دچار گرفتگی و با کشیدگی عضله خواهد شد از این رو همواره تاکید می شود که قبل از تمرین و یا مسابقه حتما بدن باید به مقدار کافی گرم و آماده باشد و با انجام حرکات کششی عضلات را آماده تمرین و مبارزه شوند.

چنانچه بدن قبل از تمرین و یا مبارزه کامل گرم و آماده نشده باشد فشار و کشش بر روی عضلات، خصوصأ ران ها موجب پاره شدن تاندون های عضله و آسیب دیدگی خواهد شد.

پس از اتمام مبارزه و یا تمرین به جهت کمبود آب بدن عضلات دچار گرفتگی می شوند زیرا در هنگام انجام تمرین ویا مبارزه توسط عمل تعریق آب بدن دفع شده است و غلظت خون افزایش یافته و از حجم آن کاسته شده است و خون کافی برای رساندن به عضلات وجود نخواهد داشت برای پیشگیری از این آسیب در هنگام تمرین در هر ۱۰ دقیقه آب باید نوشیده و در هنگام مبارزه در دقابق استراحت مقداری آب خورده شود.

تصویر

شایع ترین آسیب دیدگی های تکواندو

دلایل اصلی صدمات ورزشی ناآماده ہودن، گرم نکردن پیش از شروع فعالیت، استفاده از تکنیک های نادرست و نیز ماهیت رشته ورزشی است. در رشته ورزشی تکواند و استفاده کردن از تکنیک های درست می تواند به شکل قابل توجهی از ایجاد مصدومیت بکاهد، اما باید به خاطر داشته باشیم که با توجه به اینکه در این ورزش ورزشکار مدام در حال وارد کردن ضربه به حریف است، در صورتی که یک بار مصدوم شود، احتمال آسیب دیدگی های مجدد افزایش مییابد.

طبق تحقیق ۵ ساله سازمان تربیت بدنی آمریکا، شایع ترین آسیب ها در تکواندو، اکیموز یا کبودی است. به طوری که 40% از مصدومیت های تکواندو را تشکیل می دهد. با مقایسه این رشته ورزشی و دیگر ورزش های رزمی در می یابیم آسیب هایی مانند شکستگی و ترک خوردگی کمتر در ورزشکاران تکواندوکار دیده می شود. البته ۷۰ درصد اسیب ها گریبان افرادی را می گیرد که تمرینات نامنظمی داشته و با بدن گرم و آماده به مصاف حریف رفته اند.

علت اصلی گرفتگی عضلات ران تکواندوکاران

علت اصلی گرفتگی عضلات قبل از شروع ورزش ناکافی بودن جریان خون در عضله است. هنگام استراحت، قطر شریان ها برای رساندن خون به عضلات، بسیار مناسب است، اما در زمان ورزش عضلات به خون پراکسیژن بیشتری نیاز دارند. اگر قطر شربان ها به هنگام رساندن خون به اندازه کافی نباشد، عضلات بعلت کمبود اکسیژن دچار گرفتگی می شوند. به همین دلیل است که همیشه تاکید می شود برای جلوگیری از آسیب های ورزش تکواندو قبل از تمرین با مبارزه ابتدا بدن خود را به اندازه کافی گرم سپس با انجام حرکات کششی، عضلات را آماده کنید.

بعد از انجام مبارزه، اغلب در اثر از دست دادن آب بدن گرفتگی عضلات دیده می شود. با فعالیت طولانی در هوای گرم مقدار زیادی میعات بصورت عرق از بدن دفع خواهد شد، در این صورت حجم خون کاهش و غلظت آن افزایش مییابد، در نتیجه خون کافی برای رساندن به عضلات وجود نخواهد داشت. با نوشیدن آب قبل از فعالیت و یا در صورت تعریق هر 15 دقیقه یکبار، می توان از گرفتگی عضلات ران تکواندوکاران پیشگیری کرد.

اگر قبل از تمرین، بدن به اندازه کافی گرم و آماده نشده باشد، کشش و فشار بیش از حد روی عضلات (بخصوص عضلات بزرگ ران) باعث پارگی رشته های عضله و آسیب دیدگی آنها می شود. کشیدگی عضلات ران، به سادگی با احساس درد و سفتی در محل، قابل تشخیص می باشد. هنگام اجرای حرکات پا مانند آپ چاگی و آپ دولیو چاگی اجساس درد در ناحیه آسیب دیده بیشتر خواهد شد.


8 دیدگاه
  دیدگاه ها
...
2 هفته پیش

نه عزیزم والیبال و بسکتبال و.....پس چی هستن
...
2 هفته پیش

در کل نه تاثیری نداره ولی شاید حتی رشد قد رو کاهش بده
بازدیدکننده
1 ماه پیش

تکواندو موجب کوتاهی قد میشه؟
Elin
1 سال پیش

نه تنها، اما شناهم خیلی تاثیر داره مثلا: بسکتبال و والیبال
بازدیدکننده
1 سال پیش

نمی‌دونم ولی قد خودمو شما بلند کرد هیکلم ساخت شنا من شناور والیبال و بسکتبال رو برای بلند شدن قد پیشنهاد میکنم
هیدوخت
2 سال پیش

سلام. اگر میخواید ورزشی رو برید که برای افزایش قد موثر باشه والیبال رو پیشنهاد می‌کنم
امید
2 سال پیش

فقط ورزش شنا بر روی قد تاثیر داره
فاطمه
2 سال پیش

سلام آیا تکواندو بر روی افزایش قد تاثیری میزاره؟
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان