آشنایی با راه‌های ایجاد انگیزه در کارکنان

  شنبه، 30 مرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با راه‌های ایجاد انگیزه در کارکنان
برای اینکه تیم کاری خوبی داشته باشید باید بتوانید محیط کاری مناسب و شاد و همچنین انگیزه لازم را برای کارکنان تان ایجاد کنید.

چگونه در کارمندان انگیزه ایجاد کنیم؟

یک مدیر باید این توانایی را داشته باشد که انگیزه لازم را در کارمندانش ایجاد کند تا بتواند بیشترین بازخورد را از آنها دریافت کند. اگر چه پول یکی از مهمترین عوامل به حساب می آید اما تحقیقات نشان داده که به تنهایی برای ایجاد انگیزه در کارمندان کافی نیست.

۱. به گروه تان انرژی بدهید

تلاش کنید مدیری باشید که هر روز و با تمام وجودش عشق و انرژی مثبت به محل کار می برد، نه مدیری که انرژی دیگران را تخلیه می کند. کارمندان تان به شما کمک کرده اند شرکت تان را در یکی از سخت ترین دوره های اقتصادی کشور اداره کنید. وقت آن رسیده است که شما هم در مقابل منبعی از انرژی مثبت برای شان باشید.

تیم کاری

۲. زندگی، صرفا کار نیست

مدیران بزرگ منبع عظیمی از انرژی جسمی، روحی و عاطفی هستند. این انرژی ها را می توان افزایش داد. چطور؟ با ایجاد رابطه ی قوی و حمایتی با آدم هایی که دوست شان دارند، ورزش مستمر، سبک زندگی سالم و اختصاص زمانی به تفکر و تعمق.

۳. کارمندان تان را در اولویت قرار بدهید

هیچ سازمانی بهتر از افرادی که آن را اداره می کنند نیست. حقیقت این است که کسب وکار شما مردم هستند! یعنی کسب وکاری همراه با استخدام، آموزش و مدیریت آدم ها برای رسیدن به محصول یا خدماتی که قرار است ارائه کنید. اگر آدم ها موتور موفقیت شما هستند پس برای اینکه مدیر بزرگی باشید، باید با دقتی همچون دقت لیزر به آنها توجه کنید.

4. به افراد آنچه را که ارزش دارند پرداخت کنید

زمانی که حقوق کارمندان خود را تنظیم می کنید، مطمئن شوید که حقوق آن ها با آنچه دیگر شرکت ها در حوزه کاری شما و حوزه جغرافیایی می پردازند ، سازگار است. به خاطر داشته باشید :26 درصد کارمندان می گویند شغل فعلی خود را تنها با 5 درصد افزایش ترک خواهند داد. افراد ماهر را بخاطر حقوق ناچیز از دست ندهید.

5. به آن ها مکان خوبی برای کار دهید

هر کسی می خواهد در محیط اداره ای کار کند که تمیز و تحریک کننده است و باعث شود که آن ها به جای احساس بد ، حس خوبی داشته باشند . مجبور نیستید پول زیادی خرج کنید تا دفتری جذاب داشته باشید.

6. فرصت هایی برای پیشرفت ایجاد کنید

اعضای تیم برای سازمان و خودشان ارزشمند هستند ، زمانی که فرصت یادگیری مهارت های جدید را دارند. تیم خود را در حرفه و دانش های پیشرفته تر آموزش دهید تا در آخرین تکنولوژی ها و صنعت جدید ترین اطلاعات را کسب کنند. هم کاری میان گروه ؛ درصد بالایی از کارکنان احساس نمی کنند که ورودی آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد. اعضای تیم خود را تشویق کنید و پیشنهادهای آنها را درباره نحوه انجام کارها به طور کامل بپذیرید. سوالات خود را بپرسید، به پاسخ های آن ها گوش دهید، و در صورت امکان راه حل آن ها را اجرا کنید.

7. آنها را به شاد بودن تشویق کنید

کارکنان شاد ، مشتاق و اعضای مثبت تیم هستند و نگرش آن ها مسری است. بنگرید آیا نیروهایتان از کار، کارفرما و شما راضی هستند یا خیر. اگر راضی نباشند، این نارضایتی پخش می شود.

کارکنان شاد

8. هر شکست و اشتباهی را مجازات نکنید

همه ما اشتباه می کنیم. بخشی از انسان بودن است. نکته کلیدی این است که درس های ارزشمندی از آن اشتباهات بگیریم تا دوباره آن ها را مرتکب نشویم. زمانی که اعضای تیم اشتباهات صادقانه انجام می دهند ، آن ها را مجازات نکنید - - به جای آن آن ها را تشویق کنید دوباره امتحان کنید.

9. شنونده ی خوبی باشید

تاثیرگذارترین مدیران آنهایی هستند که وقت می گذارند تا نه تنها کلماتِ جاری شده بر زبان اعضای گروه شان را بشنوند، بلکه به معانیِ پنهان و ارزشمند در ورای آن کلمات هم گوش کنند. به خاطر داشته باشید که در فراز و نشیب های هر کسب وکاری، گاهی اوقات کارمندان به کسی احتیاج دارند که فقط با او صحبت کنند، کسی که با تمام وجود به آنها گوش کند. به آنها بگویید که همیشه گوش ِ شنوایی برای شان هستید.

10. حلّال مسائل باشید

بالای در اتاق تان یک تابلو بزنید با این عبارت که «برای من مسئله نیاورید، راه حل بیاورید» بعد هم با قدرت شروع به هدایت اعضای گروه تان کنید و به آنها بیاموزید که در این دوره ی طاقت فرسا، حلّال درجه یکی برای مشکلاتِ خود و سازمان باشند.

11. از طریق ایجاد تجربه و شایستگی کارمندان را رهبری کنید، نه با عنوان و رتبه

کارمندان تان را راهنمایی کنید، آنها را تشویق کنید و با خودتان همراه کنید، مطمئن باشید که به این ترتیب سازمان تان منتفع خواهد شد. اگر می خواهید از شرایط اقتصادی سخت، جان سالم به در ببرید، این دقیقا همان نوع مدیریتی است که برای سازمان تان نیاز دارید. اصول مدیریت در فراز و نشیب ها تغییر نمی کنند. اما وقتی با کمبود پول مواجه هستید، این اصول می توانند تفاوت بین موفقیت و شکست را رقم بزنند. حالا دیگر وقتش رسیده است که با این ۸ راه غیرمالی به کارمندان تان انگیزه دهید، به این ترتیب آنها هم شما را از این دوران دشوار به سلامت عبور خواهند داد.

12. اهداف را مشخص کنید

در مطالعه ای، 63 درصد کارمندان گزارش دادند که وقت خود را در کار هدر می دهند ، زیرا آن ها آگاه نبودند چه کاری در الویت هست یا نیست . به عنوان یک رهبر وظیفه شما این است که با اعضای تیم خود برای مشخص کردن اهداف خود کار کنید. و زمانی که این کار را انجام دهید، اطمینان حاصل کنید که همه دقیقا می دانند آن اهداف چه هستند، اولویت نسبی آن ها چیست و نقش تیم در رسیدن به آن ها چیست.

تیم هدفمند

13. آنها را واضح و مستقیم کنترل نکنید

هیچ کس رئیسی را دوست ندارد که مدام آنها را کنترل می کند و هر تصمیمی را حدس می زند. در حقیقت، 38 درصد کارمندان در یک نظرسنجی گزارش دادند که ترجیح می دهند در فعالیت های ناخوشایند شرکت کنند تا اینکه در کنار رئیسی جزئی نگر بنشینند. افراد خود را با اهداف آشنا کنید و سپس به آن ها اجازه دهید تا بهترین راه برای رسیدن به آن ها را پیدا کنند.

14. از برگزاری جلسات بی فایده اجتناب کنید

جلسات می توانند اتلاف باور نکردنی وقت باشند - میانگین هدر رفتن زمان کار 3.8 ساعت در جلسات غیرسازنده هر هفته است . یک دستور کار برای جلسات خود ایجاد کرده و آن را پیشاپیش توزیع کنید. تنها افرادی را که واقعا نیاز به شرکت دارند دعوت کنید، جلسه را به موقع آغاز کنید ، و سپس هر چه سریع تر آن را به پایان برسانید.

15. اخلاق مدارانه رفتار کنید

در زمانه ای که روزنامه ها پر از گزارش هایی درباره ی مدیرانی است که رفتار نامناسبی داشته اند و برخلاف منافع کارمندان و زیرمجموعه شان عمل کرده اند، نشان دادن اخلاق مدار بودن تان می تواند در انگیزه دادن به آنها موثر باشد و برای سازمان تان، حسی توام با افتخار به همراه بیاورد.

16. ارتباط برقرارکننده ی خوبی باشید

مدیر قرار است روی دیگران تاثیر بگذارد؛ این امر بدون ارتباط مؤثر، امکان پذیر نیست. اگر با برقراری ارتباط با کارمندان تان مشکل دارید، ابتدا روی توانایی تان در اثرگذاری روی تک تک افراد کار کنید، آن هم با انتخاب کلماتی که در انتقال پیام تان تاثیر مثبتی بگذارند. بعد از آن، باید چگونگی برقراری ارتباط با مخاطبان گسترده تر را یاد بگیرید.

17. سفرهای کوتاه مدت برای روحیه تیم تدارک دهید

“یک روز در کنار ساحل، یک کباب ساده یا یک ساعت شاد و خوردن پیش غذایی در یک بار محلی میتواند باعث افزایش رضایتمندی کارکنان شود. هنگامی که افراد زمانی را بیرون از کار می گذرانند روحیهشان بهبود می یابد. گذشته از آن، زمانی که خواسته های کارکنان خود را به خوبی برآورده می کنید، انرژیتان را به دیگران انتقال می دهید. زو هرمان

18. به جای کل، روی تک تک افراد تمرکز کنید

شاید از نظر شما یک جلسه جمعی بتواند به کارمندان انگیزه دهد اما اگر می خواهید که تاثیر بیشتری روی آنها داشته باشید، با تک تک افراد جلسات انفرادی بگذارید. هر کسی وظایف خاص خود را دارد، از این رو شما باید در راستای همان وظایف به فرد انگیزه دهید. به او ثابت کنید که پیشرفت در کار، هم به نفع خود او و هم به نفع شرکت خواهد بود. با ایجاد کردن انگیزه در تک تک افراد، نتیجه ای که از کل خواهید گرفت، بسیار موثرتر خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تلخ ترین بوسه تاریخ روی تابوت آیت الله رئیسی+فیلم (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شاید باور نکنید اما اینجا خانه مادری رئیس‌جمهور شهید است+ویدئو/فقط بیتابی مادرش که می گوید بیا ابراهیم‌‌‌... تصویری از حضور رهبر معظم انقلاب در منزل رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی خداحافظی آخر و احترام نظامی دختر خلبان هلی کوپتر رئیس جمهور شهید و همراهانشان+ویدیو فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 فال انبیاء روزانه پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 حال و هوای غمزده خانه آیت الله آل هاشم در تبریز/ بی تو رنگ یأس دارد منزل و مأوای تو+عکس خاطره دوبلور معروف از سفرِ خاص شهید ابراهیم رئیسی و واکنش ایشان با دیدن تیپ متفاوت جوانان در مسجد استوری اینستاگرامی ملیکا زارعی (خاله شادونه) از مراسم تشییع آیت الله رئیسی+عکس نگاهی به خانه ابدی شهید آیت الله رئیسی / نام نیکت همه جا ورد زبان است هنوز تصاویر کمتر دیده شده از دوران دانشجویی استاندار شهید آذربایجان شرقی تصویر عکاس تبریزی از هلی کوپتر رئیس جمهور شهید بر صفحه اول روزنامه گاردین انگلستان فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403 اوخشامای (روضه) ترکی یک مادر عشایر قشلاق حاج ایمان کندی در وصف شهید جمهور+ویدئو فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم قول شهید امیرعبداللهیان در جلسه هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف+ویدئو تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش روایت احساسی همسر شهید امیرعبداللهیان درباره این شهید+ویدئو /جز خوبی چیزی ندیدم تو زندگی... زندگی خلبان گنبدی پرواز «شهدای خدمت» در کلام بستگان+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز اولین عکس از جمیله علم الهدی پس از شهادت سید ابراهیم رییسی +عکس حضور بدون تشریفات سید میثم خامنه‌ای در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش دعایی که رهبر انقلاب برای شهید سیدابراهیم رئیسی خواندند+ فیلم ورود هواپیماهای هیات‌های خارجی به فرودگاه مهرآباد+ویدئو (فیلم) آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای نوه‌های دختری شهید رئیسی / تسکینی برای قلب داغدیده دخترانش ... آماده‌سازی خانه ابدی شهید آیت‌الله آل‌هاشم در تبریز +فیلم حال منقلب برادر شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در مراسم تشییع+فیلم کدام فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهانش حضور داشت؟+ عکس جدیدترین تصویر از برادران رئیس جمهور شهید+عکس توصیف حاج منصور ارضی از پیکر شهید رئیسی؛ مثل حضرت علی اکبر شده بود گفتم چجوری تو را بشورم! +ویدئو جواب رئوفانه و قابل تامل ابراهیم رئیسی به اظهارات فردی از مخالفان ایشان+ویدیو/ سعه صدر رو دیدین؟ حضور همسر و خانواده داغدار شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع +ویدئو/ عجب رسمیه رسم زمونه... جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی عکس‌ جالب و کمتر دیده شده از شهید آیت الله آل‌هاشم؛ در حال خرید نان+عکس تصویری تلخ از لباس پرواز سرهنگ بهروز قدیمی از شهدای کادر پروازی+عکس تصویری خاص از وداع یادگار امام سید حسن خمینی با شهید سید ابراهیم رئیسی +عکس خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش
جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی
فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد