آشنایی با رشته ورزشی کوهنوردی

  دوشنبه، 15 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با رشته ورزشی کوهنوردی
کوهنوردی از جمله ورزش های مفید برای بدن می باشد که در طول عمر انسان نقش بسزایی دارد.

کوهنوردی

ورزش کوهنوردی جزء رشته های پرطرفدار مردم دنیاست.فواید کوهنوردی زیاد می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.برای هر بار کوهنوردی باید لوازم کوهنوردی مناسب با هر فصل را با خود همراه داشته باشیم .

تعریف کوهنوردی:

خیلی از مردم تصورشان این است که کوهنوردی پوشیدن یک جفت کفش و لباس مناسب و رفتن به ارتفاع و گرفتن یک عکس یادگاری است.این تصور کاملاً غلط می باشد، میتوان چنین بیان کرد که قدم گذاشتن با عشق بر روی میخ های استوار زمین و لذت بردن تمام زیبایی های آن یک تفسیر زیبا در رابطه با این ورزش می باشد.دست و پنجه نرم کردن با سختی های موجود در راه برای صعود به یک قله در صورتی که با برنامه و کاملا اصولی باشد.کوهنوردی ورزشی است که اصول و قوانین مخصوص به خود را دارد و هر کسی نمی تواند برای آن قانون وضع کند.

تصویر

موقعیت ایران برای کوهنوردی:

کشور ایران با داشتن کوه های سر به فلک کشیده از استعدادهای خدادادی برای ورزش کوهنوردی برخوردار است.امروزه ورزش کوهنوردی به عنوان یک ورزش رسمی مورد توجه جوانان استاما هنگام کوهنوردی همیشه خطر در کمین است.

اصول کوهنوردی:

1) به خاطر داشته باشید کوهنوردی با پیاده روی و تپه نوردی تفاوت داشته و صرفا یک تفریح نیست بلکه یک ورزش کاملا جدی و تکنیکی ولی توام با تفریح است.
2) وسایل و تجهیزات و البسه مناسب و استاندارد که متکی به سال ها تجربه عملی طراحی شده اند تهیه کنید و کاربرد صحیح و فنی آن ها را فرا گیرید.
3) هیچ گاه تنها اقدام به انجام این ورزش نکنید و همیشه به طور گروهی اقدام به کوهنوردی کنید کمتر کسی است که در زمان کوهنوردی به نحوی احتیاج به کمک پیدا نکند.
4) اصول کوهنوردی را از پایه فراگیرید و همیشه با راهنمایی و ارشاد یک مربی یا کوهنورد اقدام کنید.

پوشاک مورد نیاز

کت، شلوار و جلیقه پر، کفش کوهپیمایی و کوهنوردی، کفش دو پوش، کاپشن و شلوار پلار،کاپشن و شلوار گورتکس، کلاه آفتابی، طوفان و پشمی، دستکش، دو جفت جوراب، لباس زیر،گتر،دمپایی و صندل، عینک آفتابی و عینک طوفان بخشی از پوشاک مورد نیاز در سفرهای کوهنوردی هستند.به خاطر داشته باشید اگر قرار است برای کوهنوردی به شهر یا کشور دیگری سفر کنید، خوب استکه ساک و چمدان مسافرتی مناسبی هم برای قرار دادن وسایل ضروری تهیه کنید.

وسایل ضروری برای خورد و خوراک

چراغ خوراک پزی و ماهیتابه کوچک، سوخت یا کپسول اضافی، فندک یا کبریت، قوری و لیوان،قند و چای، قرص یا ژل الکل، قرص کلر، قاشق، چنگال و چاقو، ظرف آب، دربازکن، نمک وادویه،تنقلات، غذاهای کنسروی، مغز آجیل ها، انواع سوپ خشک.خلاصه هر خوراکی سبک و مقویکه جای زیادی نمی گیرد و وزن زیادی ندارد جزو وسایل ضروری برای خورد و خوراک محسوب می شود.واضح است که کوهنوردی به عنوان یک فعالیت ورزشی، در از بین بردن چربی های بدن ورزشکار کمک می کند.در هنگام فعالیت ورزشی و به خصوص در کوه نوردی ، کالری مورد نیاز بدن به 3 برابر افزایش پیدا می کند.بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود به اجبار چربی های ذخیره شده را می سوزاند و به مصرف می رساند.از طرفی در موقع فعالیت ورزشی ، انسان به شدت عرق می کند و مقداری از چربی های زیر پوست در اثر تعریق شسته و دفع می شوند.این خود به سلامت بیشتر و جلوگیری از سکته های قلبی می انجامد.

فرق بین کوهنوردی و طبیعت گردی

طبیعت گردی، پیاده روی در یک مسیر مشخص که بسته به نوع شرایط منطقه سختی های متفاوتی دارد و در طبیعت انجام می گیرد.عموماً طبیعت گردی برای لذت بردن از زیبایی های سرسبز خداوندی مانند علوفه های مختلف، جنگل، درخت، رودخانه و… می باشد.طبیعت گردان معمولا ابزار سفر مورد نیازی با خود به همراه می برند که متناسب با شرایط همان طبیعت می باشد.ورزش کوهنوردی، برای صعود به قله به صورت اختصاصی انجام می گیرد.تمام افراد یک جامعه نمی تواند مانند کوهنوردان حرفه ای قصد فتح قله را داشته باشند مگر اینکه آموزش های لازم را دیده باشند.در این ورزش به همراه داشتن لوازم کوهنوردی مناسب بسیار مهم می باشد.ابزار و لوازم کوهنوردی هر دو باید همراه یک کوهنورد حرفه ای قرار بگیرد.یک کوهنورد بدون داشتن تجهیزات مناسب نمی تواند به ارتفاعات بالاتر صعود کند.همراه داشتن اجاق کوهنوردی برای این افراد بسیار با اهمیت است زیرا این وسیله وزن سبک و ابعاد کوچکی دارد و به راحتی غذا را میتوان روی آن گرم کرد.

لذت کوهنوردی :

کوه پیمایی یا کوه نوردی فعالیتی است که هر کسی با دید متفاوتی به آن مینگرد. بعضی ها به عنوان تفریح به آن نگاه می کنند.بعضی ها به عنوان یک ورزش سالم و عده ای دیگر به عنوان یک ماجراجویی خطرناک اما نکته مشترکی که همه این دیدگاه ها را به هم نزدیک میکند درسی است که همه کوه نوردان خواستهیا نخواسته از آن یاد میگیرند و آن درس درس زندگی است.

کسی که تصمیم صعود به قله ای را میگیرد باید مراحل مختلفی را طی کند که درست همانند طی کردن مراحل مختلف در زندگی برای رسیدن به یک هدف میباشد.همانند زندگی که هر فردی باید هدفی را انتخاب کند یک کوه نورد باید قله صعودش را انتخاب کند و برای رسیدن به قله یا هدف مورد نظر احتیاج به یک برنامه ریزی دقیق و حساب شدهدارد.در کوه نوردی مواردی همچون پوشاک مناسب ، آب و غذای کافی و وسایل امداد و نجات و بررسی وضعیت آب و هوا و بررسی توانمان برای صعود و در زندگی مواردی همچون کار وتحصیلات و سلامت جسم و روان و بررسی مشکلات احتمالی پیش رو و چگونگی فایق آمدن بر آن ها از آن جمله می باشند.

گروه کوهنوردی

یک گروه کوهنوردی سازمانی (معمولاً مردم نهاد (سمن)) است که با اهداف ورزشی و معمولاً تحت مجوز و نظارت فدراسیون کوهنوردی کشور و هیئت های کوهنوردی در استان ها فعالیتمی کنند.یک گروه کوهنوردی ممکن است با مجوز موقت از هیئت استان فعالیت محدود نماید ولی گروه های کوهنوردی فاقد مجوز و نیز فاقد نظارت به هیچ وجه قابل اطمینان نبوده و در صورت بروزمشکلات – عدیده ای که در برنامه های کوهنوردی بعید نیست – پیگیری موضوع بسیار دشوار خواهد بود. هر گروه باید دارای یک کادر اجرایی مسئول در زمینه های فنی، امدادی، مالی و…باشد که در حیطه کاری خود دارای مهارت و تجربه و نیز تعهد باشند.معمولاً گروه های کوهنوردی برنامه های آتی خود را در تقویم هایی ششماهه و یا یکساله تدوین نموده و در دسترس علاقه مندان قرار می دهند.

انواع شاخه های رشته کوهنوردی

در هر رشته ورزشی که فعالیت میکنید باید تا حدی با مسائل پایه آن آشنایی داشته باشید اگر کوهنوردی را انتخاب کرده اید پس باید بدانید این رشته از چند بخش تشکیل شده و شما به عنوان یک کوهنورد کدام یک از شاخه های کوهنوردی را به عنوان شاخه فعالیت خود انتخاب می کنید. با هم به بررسی این بخش ها می پردازیم.

سنگ نوردی:

سنگ نوردی توضیح خاصی ندارد، اما باید بدانید که سنگنوردی به سه دسته مجزا تقسیم می شود، سنگنوردی سنتی یا صعود با ابزار، سنگنوردی ورزشی، بولدرینگ یا سنگنوردی کوتاه.

سنگنوردی سنتی یا صعود با ابزار :

در این شاخه صعود کنندگان با استفاده از ابزارهای متحرک و نیمه متحرک تلاش به ایجاد کارگاه ها و حمایت های میانی می کنند و همزمان با صعود آن ها را جمع آوری می کنند. اشکال هایی هم وجود دارد مثلا برای نصب کارگاه ها و حمایت ها ابزارهای خاصی وجود دارد که هم حمل آنها حین صعود مشکل است و هم باید با آن ها آشنا بود.

سنگنوردی ورزشی:

اما اینجا از ابزاری برای کار گذاشتن حمایت های میانی استفاده نمی شود، در واقع قبلا در مسیر صعود رول ثابت ایجاد شده است. ایمنی و سرعت عمل در این رشته بالا است و نیازی به انواع ابزار گرانقیمت ( گوه – فرند – ترای کم – … ) برای کار گذاشتن میانی ها نیست و امکان صعود برای افراد بیشتری وجود دارد. در سنگنوردی ورزشی بر توانایی تکنیکی و قدرت، تاکید بیشتری دارد تا ماجراجویی، اعتماد به نفس و نشاطی که حاصل از رویارویی با خطرات دیواره نوردی است. اشکال این کار نیز از بین رفتن زیبایی سنگ است چون رول ها برای همیشه بر روی مسیر باقی می مانند.

بولدرینگ یا سنگنوردی کوتاه:

بخشی دیگر از سنگنوردی است که بر روی سنگهای کوتاه ۲ تا ۱۰ متری صورت میگیرد، که بدون ابزار و طناب است. این یک نوع سنگنوردی قدرتی و تمرینی است و عمل حمایت توسط بدن و تشک هایی انجام می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (539 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (453 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (222 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (119 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (28 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (15 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به لباس ملکه ای و طلایی شبنم قلی خانی، بازیگر دبی نشینِ سینما+عکس/ انصافا طراحیش خاص و بی نظیره (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (8 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس