ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی کامل با رژیم غذایی دش (DASH)

  سه شنبه، 02 دی 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی کامل با رژیم غذایی دش (DASH)
رژیم دش (DASH) یک رژیم غذایی برای افرادی است که می‌خواهند در مقابل فشار خون بالا از خود محافظت و یا خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. از آنجا که به نظر می‌رسد که رژیم غذایی، نقش مهمی در کنترل فشار خون بالا داشته باشد، به منظور کاهش آن، دانشمندان رژیم دش را طراحی کرده‌اند.

رژیم دش Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) یک رژیم غذایی برای افرادی است که می خواهند در مقابل فشار خون بالا از خود محافظت و یا خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. رژیم DASH بر روی میوه ها، سبزیجات، غلات و گوشت بدون چربی تمرکز می کند. محققان با بررسی افرادی که رژیم غذایی گیاهی دنبال کرده بودند، مانند گیاه خواران، دریافتند فشار خون بالا در آنها بسیار کمتر بوده است. به همین دلیل رژیم DASH با تمرکز بر روی میوه ها و سبزیجات کار می کند در حالی که حاوی برخی از منابع پروتئینی بدون چربی مانند مرغ، ماهی و لوبیا است. هم چنین این رژیم شامل مقدار کمی گوشت قرمز، نمک، قند می باشد. برنامه رژیم دش، بیش از 1 قاشق چای خوری (2300 میلی گرم) سدیم در روز را توصیه نمی کند، که مطابق با استاندارد جهانی است. نوع دیگری از این رژیم هم میزان کمتری نمک، یعنی بیش از 3/4 قاشق چای خوری (1500 میلی گرم) سدیم در روز، را توصیه می کند.در رژیم غذایی DASH چه چیزی بخوریم.

تصویر

رژیم غذایی دش برای چه افرادی مناسب است؟

رژیم غذایی دش به طور خاص برای کمک به افراد برای کاهش فشار خون بالا توسط موسسه ملی قلب، ریه و خون ، بخشی از موسسه ملی بهداشت معرفی شده است. مطابق با انجمن قلب آمریکا، فشار خون بیش از 130 میلیمتر جیوه فشار خون سیستولیک و بالاتر از 80 میلی متر جیوه برای فشار دیاستولیک بالا در نظر گرفته می شود. گزینه های غذایی موجود در رژیم غذایی دش طبق بخش وزارت کشاورزی توصیه و با تمرکز بر روی غذاهای سالم از قبیل میوه و سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب ، ماهی و مرغ در نظر گرفته می شود. این طرح نیازمند کاهش یا ترجیحا حذف، غذاهای فرآوری شده، مانند نوشیدنی های قندی و تنقلات بسته بندی، و محدود کردن گوشت قرمز است که در صورت افراط به بیماری و نارسایی قلبی مرتبط است. رژیم غذایی دش به طور خاص سطح پایینی از سدیم (نمک) را دارد که می تواند برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مناسب باشد. در واقع این یک رژیم غذایی عالی برای افرادی است که دارای فشار خون بالا یا داشتن سابقه خانوادگی بیماری های قلبی و نیز در معرض خطر دیابت نوع 2 یا در حال مدیریت این شرایط هستند.

چه غذاهایی در برنامه رژیم غذایی DASH مجاز است؟

مردم اغلب می پرسند چه غذاهایی در طرح برنامه رژیم غذایی DASH می خورند. خبر خوب این است که شامل طیف گسترده ای از غذاها و گزینه های بسیاری می شود. رژیم DASH ساده است. خوردن میوه بیشتر، به ویژه سبزیجات و غذاهای در نمک (سدیم) کمتر مصرف کنید. مثلا:
یک سالاد با پروتئین برای ناهار، به جای برگر و سیب زمینی سرخ کرده بخورید.
محصولات لبنی کم چرب مانند ماست یونانی را به جای ماست میوه ای، شیرین انتخاب کنید.
میان وعده هایی مانند میوه، سبزیجات خام، هوموس یا لوبیا سیاه خیس خورده و آجیل بدون نمک خام را انتخاب کنید.
دانه های کلیدی مانند برنج قهوه ای یا کوینو، همراه با پروتئین های ناب مانند مرغ، گوشت خوک و ماهی، تشویق می شوند.

چه غذاها و نوشیدنی ها باید بعد از رژیم غذایی DASH اجتناب شود؟

مواد غذایی و نوشیدنی هایی که برای رعایت رژیم غذایی DASH اجتناب می کنید عبارتند از: قند بالا، میان وعده های با چربی زیاد و مواد غذایی با نمک زیاد مانند:
آب نبات
بیسکویت ها
چیپس
آجیل شور
جوش شیرین
نوشیدنی های شیرین
شیرینی ها
اسنک ها
غذاهای گوشتی
بشقاب پاستا و برنج بسته بندی شده (به استثنای ماکارونی و پنیر به دلیل طبقه بندی مجزا)
پیتزا
سوپ
سس سالاد
پنیر
برش سرد و گوشت خرد شده
نان ها و نان ساندویچ
ساندویچ
سس ها و اب گوشت
سوپ
استفاده از یک جایگزین نمک ساخته شده با پتاسیم نه تنها به عنوان یک جایگزین در پخت و پز کار می کند بلکه پتاسیم اضافی می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. افرادی که داروهای فشار خون افزایش دهنده پتاسیم را مصرف می کنند بایستی از پزشکان خود بخواهند تا آنها را در تنظیم تغییرات پتاسیم خون (K) نظارت کنند.

مقایسه رژیم دش با سایر رژیم های مناسب

رژیم لاغری دش مزایای بسیاری دارد و موجب درمان برخی از بیماری ها نیز می شود. این رژیم تنها لاغری را هدف قرار نمی دهد اما رسیدن به تناسب اندام در کنار تضمین رسیدن به سلامتی هدف بسیار مطلوبی است که اکثر افراد مبتلا به اضافه وزن به آن متمایل هستند که نباید این موضوع سبب شود تا راهکارهای غلط و رژیم هایی که روند و جنبه عمومی دارد را پیش گرفت. دلایل مختلفی مثل تغییرات هورمونی، ناپرهیزی های غذایی، تحرک کم، مصرف برخی از داروها و بسیاری از موارد دیگر برای اضافه وزن وجود دارد. گاهی انواع راه های پیشنهاد شده از سمت اطرافیان که منشا علمی ندارند جهت لاغری پیش گرفته می شوند. این موارد ممکن است علاوه بر اینکه کاهش وزن را ایجاد نمی کند، سلامت افراد را تا حد بالایی تحت تاثیر قرار دهد. دلسرد شدن از انواع رژیم چه درست و چه غلط، از دیگر پیامدهای پیروی از رژیم های غیر اصولی است که در پی آن فرد دست از تلاش برای رسیدن به تناسب اندام بر می دارد. از این رو بهتر است تا با چک کردن تمام عوامل وارده بر بدن و بررسی دقیق شرایط فیزیکی توسط یک متخصص، رژیمی تخصصی تنظیم شود. انجام آزمایش های مختلف بر فرد سبب می شود تمام بیماری ها و کمبودها مشخص شود. از این طریق پزشک متخصص تغذیه، راه بهتر و مناسب تری برای کاهش وزن و بهبود سلامتی را پیش رو خواهد گذاشت. رژیم خوب و متعادل برای کاهش وزن رژیمی است که به صورت علمی و تخصصی، منجر به کاهش وزن تدریجی و بدون بازگشت شود و علاوه بر آن بیماری هایی که بر اثر اضافه وزن ایجاد شده اند را درمان کند. فاکتورهایی برای لاغری وجود دارند که تنها با مطالعه و کسب علم به صورت تخصصی توسط مشاوران تغذیه برای هر فرد پیش گرفته می شود.

مثالی از رژیم دش( Dash Diet)

نمونه ای از رژیم غذایی دش جهت راهنمایی ارائه می شود اما بهتر است قبل از شروع به متخصص تغذیه مشورت کنید.

روز اول:

1-صبحانه (266 کالری)
برای صبحانه می توانید از یک تکه نان گندم، یک عدد تخم مرغ، و در صورت تمایل 2 قاشق غذاخوری سس سالسا استفاده کنید. سس سالسا می تواند ترکیبی از گوجه فرنگی و فلفل هالوپینو باشد.
2-میان وعده (102 کالری)
همان طور که پیش از این گفته شد می توان از سیب یا گلابی در میان وعده استفاده کرد. برای بهبود طعم می توانید مقداری طعم دهنده مثل دارچین روی میوه بریزید.
3-ناهار (325 کالری)
یک ساندویچ سبزیجات با یک سینه مرغ کباب شده در صورت نیاز به مصرف کالری کمتر
4-میان وعده بعداز ظهر (48 کالری)
سه چهارم فنجان رازبری یا یک تکه هویج با هوموس
5-شام (450 کالری)
یک وعده ماهی سالمون با طعم دهنده (ترکیبی از بادمجان، پیاز، زیتون و سبزیجات)

روز دوم:

1-صبحانه (258کالری)
یک و نیم قاشق چای خوری عسل همراه با 5 انجیر خشک، دو سوم فنجان ماست ساده یونانی و دو قاشق چای خوری دانه چیا (غنی از آنتی اکسیدان و فیبر است و می توانید آن را از فروشگاه فرآورده های گیاهی تهیه کنید.)
2-میان وعده (52 کالری)
میوه: نصف فنجان انگور
3-ناهار (350 کالری)
سالاد: دو فنجان سبزیجات مخلوط-سه چهارم فنجان خیار و گوجه خرد شده-یک سوم فنجان لوبیا سفید-یک دوم آووکادو خرد شده-دو قاشق غذاخوری ترکیب سرکه، روغن زیتون و ادویه)
4-میان وعده بعداز ظهر (35 کالری)
نارنگی یافا ( صاف و براق-آب دار-شیرین و دارای اسید کمتر از پرتقال)
5-شام (489 کالری)
یک وعده گل کلم خرد شده همراه با کاری، برنج قرمز و ماست و خیار یونانی
یک وعده لقمه کوچک حاوی شکلات و کره بادام زمینی بعد از شام

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (274 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (125 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (102 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (44 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (38 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (28 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (28 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (20 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (15 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (19 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (17 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (16 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس (تصاویر) عجیبت ترین زن جهان با دو لگن و چهار پا که 5 فرزند بدنیا آورد/ نمونه نادری از یک انسان با دو بدن (فیلم) به دام انداختن الکتریسیته داخل شیشه و خلق اثر هنری خارق العاده / لحظه ای هیجان انگیز ولی مرگبار
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده