آشنایی با بیماری آنسفالیت مغزی

  پنجشنبه، 24 تیر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با بیماری آنسفالیت مغزی
آنسفالیت به التهاب بافت مغز گفته می‌شود. دلایل زیادی برای التهاب مغز وجود دارد اما معمولا عفونت ویروسی شایع‌ترین علت این عارضه محسوب می‌شود. به طور کلی آنسفالیت فقط باعث بروز علائم و نشانه‌های شبیه آنفولانزای خفیف از قبیل تب یا سردرد می‌شود و هیچ علامت دیگری ندارد اما گاهی اوقات این علائم شدیدتر هستند.

آنسفالیت، التهاب مغز است که دلایل مختلفی دارد، اما شایع ترین علت آن عفونت ویروسی می باشد. انسفالیت اغلب باعث بروز علائمی شبیه به علائم آنفلوانزا می شود و در برخی شرایط ممکن است اصلاً علائمی نداشته باشد . انسفالیت در موارد شدیدتر باعث ایجاد تشنج یا اختلال در حواس یا حرکت می شود. به ندرت، آنسفالیت می تواند خطرناک و جدی باشد اما با این حال تشخیص و درمان به موقع آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

عوامل ایجاد بیماری آنسفالیت

از آنجا که آنسفالیت ممکن است به خاطر وجود میکرب های مختلفی ایجاد شده باشد، این عفونت می تواند به طرق مختلف پراکنده شود.یکی از خطرناکترین و متداولترین عوامل آنسفالیت ویروس بیماری تبخال است (HSV). این همان ویروسی است که زخم هایی کنار دهان ایجاد می کند اما زمانیکه در مغز ایجاد شود می تواند کشنده باشد. خوشبختانه این مورد از آنسفالیت بسیار نادر است.آنسفالیت می تواند مشکل بسیار نادر بیماری لایم (Lyme) باشد که با انواع ساس و کنه یا گزیدگی حیوانات هار ایجاد می شود.پشه هم می تواند ویروس انواع مختلفی از آنسفالیت را از جمله آنسفالیت وست نایل (West Nile)، آنسفالیت سنت لوئیس (St. Louis)، و آنسفالیت اسب غربی (Western Equine) منتقل کند. طی چند سال اخیر در ایالات متحده، نگرانی برای انتشار ویروی وست نایل پدید آمده بود که توسط پشه ای که این ویروس را با گزیدن پرنده های بیمار می گیرند، به انسان منتقل می شود.انواع خفیف آنسفالیت به دنبال برخی بیماری های متداول کودکان اتفاق می افتد، مثل سرخک، گوشک، آبله مرغان، روبلا (سرخجه آلمانی) و …. ویروس هایی مثل آبله مرغان معمولاً از طریق مایع بینی و گلوطی سرفه یا عطسه منتقل می شوند.به میزان کمتر، آنسفالیت می تواند درنتیجه یک عفونت باکتریایی مثل مننژیت باکتریایی پدید آید و یا می تواند مشکلی از سایر بیماری های عفونی مثل سفلیس باشد. برخی انگل های خاص، مثل توکسوپلاسموسیس (عفونت انگلی پستانداران و پرندگان و انسان) هم می تواند موجب بروز آنسفالیت در افرادیکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شود.

علائم بیماری آنسفالیت مغز

بیشتر افراد مبتلا به بیماری آنسفالیت ویروسی علائم خفیفی مانند آنفلانزا تجربه می کنند که شامل سردرد ، تب ، درد عضلات و مفاصل ، خستگی و ضعف می باشد.
گاهی اوقات علائم و نشانه ها شدید تر شده و ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • گیجی ، تحریک یا توهم
  • تشنج
  • از دست دادن احساس یا فلج شدن در مناطق خاصی از صورت یا بدن
  • ضعف عضلانی
  • مشکلات گفتاری یا شنوایی
  • از دست دادن هوشیاری (کما)

علائم و نشانه های آنسفالیت در نوزادان و کودکان

  • تورم نقاط نرم جمجمه نوزاد
  • تهوع و استفراغ
  • سفتی بدن
  • تغذیه ضعیف یا بیدار نشدن برای تغذیه
  • تحریک پذیری

علت ایجاد آنسفالیت مغزی

علت دقیق آنسفالیت ناشناخته است ، اما شایع ترین دلیل برای ایجاد این بیماری عفونت ویروسی می باشد . عفونت های باکتریایی و شرایط غیرعفونی نیز می توانند باعث آنسفالیت شوند.
آنسفالیت مغزی دارای دو نوع اصلی می باشد که شامل موارد زیر است :

۱. آنسفالیت اولیه

این شرایط زمانی اتفاق می افتد که ویروس یا عوامل دیگری مستقیماً مغز را آلوده کند .
عفونت ممکن است در یک ناحیه متمرکز شده یا به طور گسترده باشد . عفونت اولیه ممکن است فعال سازی مجدد ویروسی باشد که پس از بیماری قبلی غیر فعال شده است .

۲. آنسفالیت ثانویه

این وضعیت در نتیجه عکس العمل سیستم ایمنی بدن به عفونت در جای دیگری از بدن است.در این حالت سیستم ایمنی به جای اینکه فقط به سلول های عامل عفونت حمله کند ، به اشتباه به سلول های سالم مغز نیز حمله می کند .آنسفالیت ثانویه که به عنوان آنسفالیت پس از عفونت نیز شناخته می شود اغلب دو تا سه هفته پس از عفونت اولیه رخ می دهد .ویروس هایی که می توانند باعث آنسفالیت شوند ، عبارتند از :

  • ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)
  • ویروس های دیگر تبخال
  • انتروویروس ها
  • ویروس های منتقل شده توسط پشه ها
  • ویروس هاری
  • عفونت های دوران کودکی

عوامل خطر آنسفالیت مغزی

هر کسی می تواند به بیماری آنسفالیت مبتلا شود اما عواملی که ممکن است خطر این بیماری را افزایش دهند عبارتند از:

سن

برخی از انواع آنسفالیت ها در گروه های سنی خاصی بیشتر دیده می شوند . به طور کلی کودکان خردسال و بزرگسالان بیشتر در معرض خطر انواع آنسفالیت ویروسی هستند.

سیستم ایمنی ضعیف شده

افرادی که به بیماری اچ آی وی یا ایدز مبتلا هستند داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند یا بیماری دیگری دارند که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود . این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنسفالیت هستند .

مناطق جغرافیایی

ویروس های منتقله از طریق پشه یا کنه در مناطق خاصی از جغرافیا شایع تر هستند.

فصل سال

بیماری های منتقله از طریق پشه و کنه در فصل تابستان بیشتر شایع می باشند .

عوارض ناشی از بیماری آنسفالیت

عوارض ناشی از بیماری آنسفالیت و عوامل متعددی نظیر موارد زیر بستگی دارد:

  • سن بیمار
  • علت بروز عفونت
  • شدت اولیه بیماری
  • فاصله شروع بیماری تا درمان

افرادی که به طور خفیف به این بیماری مبتلا می شوند معمولاً طی مدت چند هفته بهبود می یابند و با عوارض بلند مدت روبرو نخواهند شد.

عوارض ناشی از بیماری شدید

التهاب مغز می تواند باعث آسیب دیدگی مغز شود و حتی گاهی اوقات بیمار به کما می رود یا فوت می کند. سایر عوارض حاصل از بیماری آنسفالیت بر اساس شدت بیماری می توانند دائمی یا موقت باشند. این موارد به شرح زیر می باشند:

  • خستگی مداوم
  • ضعف یا فقدان هماهنگی عضلات
  • تغییرات خلق و خو
  • مشکلات مربوط به حافظه
  • فلج بدن
  • مشکلات شنوایی یا بینایی
  • اختلالات تکلم

چگونه می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد؟

بهترین روش برای جلوگیری از بروز آنسفالیت ویروسی این است که اقدامات لازم را برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس و ابتلا به این بیماری انجام داد. رعایت کردن موارد زیر ضروری خواهد بود:

به بهداشت اهمیت بدهید: به طور مرتب دست های خود را با آب و صابون بشویید. این مسئله پس از رفتن به سرویس بهداشتی و قبل از خوردن مواد غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد.

از وسایل مشترک استفاده نکنید: هرگز از ظروف غذا و نوشیدنی خود را به کسی ندهید و از استفاده از وسایل مشترک اجتناب نمایید.

نکات بهداشتی را به کودکان خود یاد دهید: اطمینان حاصل کنید که فرزندان شما به خوبی بهداشت را رعایت می کنند و وسایل خود را به کسی قرض نمی دهند.

به موقع واکسن بزنید: به موقع و در فواصل زمانی مشخص شده واکسن خود و فرزندان خود را تزریق کنید. قبل از آنکه به مسافرت بروید با پزشک خود در خصوص واکسن های پیشنهادی برای یک مقصد خاص مشورت کنید.

تشخیص آنسفالیت

برای تشخیص آنسفالیت پزشک در مورد سابقه پزشکی بیمار سوالاتی را می پرسد و معاینه کامل جسمی را انجام می دهد علاوه بر آن، ممکن است آزمایشات زیر را برای تشخیص بهتر توصیه کند:

  • تصویربرداری از مغز. تصاویر MRI یا CT می توانند هر گونه تورم مغز یا وضعیت دیگر مانند تومور که ممکن است باعث علائم بیمار شده باشند را تشخیص دهند.
  • شیر نخاعی (سوراخ کمر). پزشک در این روش با فرو کردن سوزنی در قسمت تحتانی کمر بیمار از مایع مغزی نخاعی (CSF)، نمونه برداری می کند. تغییر در این مایع می تواند نشان دهنده عفونت و التهاب در مغز باشد. بعضی اوقات نمونه هایی از CSF برای شناسایی ویروس یا عامل عفونی دیگر انجام می گیرد.
  • سایر آزمایشات آزمایشگاهی. پزشک ممکن است برای تشخیص و بررسی ویروس ها یا سایر عوامل عفونی آزمایش خون و یا ادرار را برای بیمار تجویز کند.
  • الکتروانسفالوگرام (EEG). در برخی از موارد الگوهای غیر طبیعی EEG می تواند آنسفالیت را تشخیص دهد.
  • بیوپسی مغزی. به ندرت، پزشک از بافت مغز نمونه برداری می کند. بیوپسی مغزی معمولاً فقط در صورت بدتر شدن علائم صورت می گیرد.

چه درمان هایی برای انسفالیت وجود دارد؟

از آنجا که عوارض ناشی از انسفالیت در بسیاری از موارد جدی هستند، مبتلایان به آن می بایست بستری شوند. نوع درمان تا حد زیادی به سن و شرایط بیمار و همچنین نوع و علت بیماری بستگی دارد. اگر انسفالیت ناشی از عفونت باکتریایی باشد، می توان آن را با آنتی بیوتیک ها درمان کرد. درمان انسفالیت تب خال شامل مراقبت های حمایتی و همچنین درمان های ضدویروسی با داروهایی مانند آسیکلوویر است.

از درمان های دیگری نیز برای پایین آوردن تب، افزایش رطوبت بدن، درمان تشنج ها و کاهش فشار در جمجمه استفاده می شود. بسیاری از افراد، با درمان و مراقبت مناسب از انسفالیت بهبود می یابند. البته، نوزادان و سالخوردگان در معرض خطر بالاتری برای دچار شدن به آسیب دائمی مغز هستند.

شانس بهبودی

شانس بهبودی از انسفالیت برای افراد مختلف متفاوت است. برخی موارد، خفیف، کوتاه و نسبتاً خوش خیم هستند، که در چنین شرایطی بیمار به طور کامل بهبود می یابد. سایر موارد شدید هستند و می توانند باعث بروز آسیب های دائمی یا حتی مرگ شوند.فاز حاد انسفالیت ۱ تا ۲ هفته طول می کشد، و در این مدت تب و علائم عصبی به تدریج یا به شکل ناگهانی بروز می کنند. معمولاً علائم عصبی برای بهبود کامل به چند ماه زمان نیاز دارند. با تشخیص زود هنگام و درمان سریع، اکثر بیماران از مننژیت بهبود می یابند.البته، گاهی اوقات، بیماری چنان سریع پیش می رود که، علی رغم درمان زود هنگام، مرگ در طول ۴۸ اول رخ می دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
تلاش بامزه سردار آزمون برای سوار کردن سفیدبرفی ناز و خوشگلش روی اسب خاص+عکس آوازخوانی بی‌نظیر و حال خوب کن پارسا خائف، پسر خوش صدای اردبیلی/ صداش بهشتی و محشره+ویدیو عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست! (فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم