ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با خواص مفید بادام هندی برای سلامتی

  جمعه، 30 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با خواص مفید بادام هندی برای سلامتی
بادام هندی در درمان بیماری دیابت، کم خونی و نیز درمان سنگ کیسه صفرا مؤثر است. این خوراکی با ایجاد یک سیستم دفاعی متشکل از آنتی‌اکسیدان، به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.بادام هندی درواقع نوعی مغز از خانواده Anacardiaceae است؛ انبه و پسته نیز از همین خانواده هستند.

بادام هندی یا کاجو یک ماده محبوب در غذاهای مختلف هندی است که خواص و فواید بسیار زیادی است. اخیراً از این آجیل برای تهیه جایگزین های لبنی مانند شیر و خامه بادام هندی استفاده می شود. بادام هندی آجیل نیست، بلکه دانه ای مغذی به شکل کلیه یا لوبیا است که از درخت بادام هندی که بلارد نام دارد، به دست می آید.این درخت همیشه سبز و گرمسیری، دانه ی بادام هندی و سیب آن را تولید می کند. بادام هندی آجیل بومی برزیل است و توسط استعمارگران به آفریقا و هند معرفی شده است این آجیل در طول سال در دسترس است و اگر به درستی نگهداری شود ماندگاری بسیار خوبی دارد.بادام هندی غنی از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است که به بهبود سلامتی بدن کمک می کند.

بادام‌هندی

خواص بادام هندی برای سلامتی

بادام هندی بسیار مغذی و یکی از خوراکی های سرشار از پروتئین است. مواد معدنی ازجمله مس، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، پتاسیم و زینک (روی) به فراوانی در این خوراکی یافت می شود. سدیم نیز به میزان اندکی در بادام هندی وجود دارد. این بادام حاوی ویتامین هایی ازجمله ویتامین C، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3 یا نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین E و ویتامین K است. این ویتامین ها منبع اسید اولئیک هستند که در صورت مصرف درست، میزان مناسبی از چربی اشباع شده و اندکی از چربی اشباع نشده بدون کلسترول را به بدن می رساند.خواص بادام هندی بسیار شگفت انگیز هستند که درادامه آنها را بررسی می کنیم. مطالعه ی خواص بادام زمینی شما را قانع می کند که حتما این خوراکی خوشمزه را به رژ یم غذایی خود اضافه کنید.

جلوگیری از بیماری های قلبی

بادام هندی منبع مناسبی از چربی های سالم غذایی است و در جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی مؤثر است. این ماده به جذب ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین D، ویتامین A، ویتامین E و ویتامین K کمک می کند. این خوراکی همچنین اسیدهای چرب ضروری برای رشد مغز و لخته شدن خون را تولید می کند که از جمله ی آنها می توان به چربی های اشباع نشده ی MUFA و PUFA اشاره کرد. این چربی ها برای قلب مفیدند و در کاهش کلسترول مضر (LDL) مؤثر هستند. بیماران دیابتی نیز در صورت مصرف به میزان مناسب، از مزایای این خوراکی بهره مند می شوند.

مصرف بیش ازاندازه ی چربی های اشباع شده باعث افزایش کلسترول مضر LDL می شود که برای افرادی با بیماری های قلبی عروقی مثل آترواسکلروز یا سخت شدن سرخرگ ها خطرناک است. تحقیقات نشان داده اند که استفاده از چربی های اشباع نشده به جای چربی های اشباع شده، به افزایش کلسترول HDL، کاهش سطح تری گلیسیرید و کاهش فشار خون کمک می کند. مصرف خوراکی هایی مثل بادام هندی، ماهی و روغن های گیاهی مثل روغن زیتون و کانولا می تواند چربی های اشباع نشده ی سالم موردنیاز بدن را تأمین کند.

اعصاب و عضلات سالم

بادام هندی یکی از خوراکی های سرشار از منیزیم است که برای رشد سالم استخوان ها، ماهیچه ها، بافت ها و ارگان های بدن حیاتی است. منیزیم در کنترل فشار خون، تقویت سیستم ایمنی، کنترل عملکرد اعصاب و قدرت بخشیدن به استخوان ها نقش دارد. این ماده همچنین در عملکرد متابولیک، فعالیت انسولین و تنظیم سطح قند خون مؤثر است. کمبود منیزیم می تواند متابولیسم کلسیم و هورمون های تنظیم کننده ی آن را تحت تأثیر قرار دهد.

ایمنی بدن در برابر شیمی درمانی

تحقیقات نشان داده اند خوراکی های غنی از آنتی اکسیدان هایی مثل اسیدهای آناکاردیک، کارتنول ها و کالدول ها برای افرادی که تحت شیمی درمانی هستند و از سرطان یا تومور رنج می برند، بسیار مؤثر است. بادام هندی ماده ای برای جذب نسبتا ساده ی پروتئین است که به این بیماران توصیه می شود.

تقویت شکل گیری سلول های قرمز خون

بادام هندی غنی از ماده معدنی مس است که در متابولیسم آهن نقش دارد و به شکل گیری سلول های قرمز خون کمک می کند. این ماده همچنین برای تقویت قدرت استخوان ها و سیستم ایمنی بدن نیز مفید است. سیستم عصبی و اسکلتی بدن از دیگر مواردی به شمار می روند که تحت تأثیر این ماده ی معدنی هستند. کمبود مس در بدن می تواند به پوکی استخوان، ضربان قلب نامنظم و کم خونی منجر شود.

تقویت استخوان و بهداشت دهان و دندان

فسفر برای رشد سالم استخوان و دندان ها حیاتی است که میزان زیادی از آن در بادام هندی یافت می شود. این ماده در سنتز پروتئین، جذب کربوهیدرات و چربی ها و همچنین حفظ سلامت سلولی نقش دارد.

کاهش خطر ابتلابه کم خونی

بادام هندی یکی از منابع غذایی آهن است که نقش اساسی در انتقال اکسیژن به سراسر بدن دارد. این ماده به عملکرد مؤثر آنزیم ها و سیستم ایمنی نیز کمک می کند. کمبود آهن در رژیم غذایی به خستگی و کم خونی منجر می شود و حساسیت بدن نسبت به عفونت ها را افزایش می دهد.

جلوگیری از سنگ های صفراوی

بادام هندی نیز مانند سایر آجیل ها خواص و فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد و به همین دلیل به مصرف آن توصیه می شود.سنگ های صفراوی معمولا از کلسترول تشکیل شده اند و در کیسه ی صفرا انباشته می شوند. مصرف منظم مغزهای سالمی مثل بادام هندی خطر ابتلابه سنگ صفرا را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

زینک یا روی نقش مؤثری در قدرت بخشیدن به سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت های میکروبی دارد. خوشبختانه میزان چشمگیری از آن در بادام هندی وجود دارد. از دیگر خواص روی می توان به سنتز پروتئین (ساخت پروتئین) و بهبود زخم ها اشاره کرد. مصرف زینک در دوران بارداری برای رشد بهتر جنین و همچنین در سنین کودکی برای حفظ ثبات و قدرت بدن کودکان بسیار حیاتی است.

بادام هندی

معایب مصرف بیش ازحد بادام هندی

حال که از خواص بادام هندی آگاه شدیم باید بدانیم که بادام هندی مانند هر دانه خوراکی دیگری ممکن است در بعضی از افراد منجر به عوارض جانبی شود. برخی افراد نمیدانند مصرف بادام هندی در اشکال خاصی حتی می تواند منجر به مسمومیت گردد. برخی از این عوارض جانبی عبارت اند از:

  • بادام هندی بوداده یا شور حاوی مقادیر زیادی روغن یا نمک است که برای سلامتی مضر است. برای بهره مندی از فواید مطلوب این دانه مغذی، بهتر است آن را به صورت خام مصرف کنید.
  • متخصصان تغذیه توصیه می کنند که اگر می خواهید بادام هندی را به غذا اضافه کنید، بهتر است آن را یک شب خیس کنید. بادام هندی حاوی فیتات است که استخراج مواد معدنی و ویتامین ها را برای بدن دشوار می کند. خیساندن بادام هندی محتوای فیتات را کاهش داده و قابلیت هضم را بهبود می بخشد.
  • بعلت وجود کالری بالا، مصرف زیاد بادام هندی می تواند منجر به اضافه وزن گردد.

خواص بادام هندی در طب سنتی

متخصصان طب سنتی بر این باورند که بادام هندی طبیعتی گرم و خشک دارد. مصطکی، عسل و ربوب ترش مصلح هایی هستند که طب سنتی برای بادام هندی در نظر می گیرد. بادام هندی خواص و فواید بسیاری برای بدن دارد. بادام هندی سرشار از پروتئین و مواد معدنی مانند مس، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، پتاسیم و روی است. بادام هندی حاوی روی است و به همین دلیل می تواند موجب تقویت مو و افزایش رشد مو شده و از ریزش مو و سفیدی مو جلوگیری کند. از دیگر خواص بادام هندی می توان به مواردی مانند جلوگیری از چین و چروک شدن پوست، جلوگیری از سرطان، حفظ سلامت لثه و دندان، افزایش انرژی بدن، درمان کم خونی در کودکان، ایجاد خواب منظم در زنان یائسه، درمان کبد چرب، پیشگیری و درمان یبوست، درمان جوش صورت و آکنه، تشکیل گلبول های قرمز خون و درمان کم خونی، باروری مردان ، تنظیم فشار خون، پیشگیری از بیماری های قلبی در زنان باردار و کاهش وزن و لاغری اشاره کرد.

 بادام هندی

آیا بادام هندی خام سمی است؟

آیا بادام هندی خام سمی است؟ زمانی که می خواهید بادام هندی بخرید، ممکن است تصور کنید که آن ها خام هستند؛ ولی این طور نیست و اصلا هم نباید باشد؛ چراکه بادام هندی اگر خام باشد سمی خواهد بود. بنابراین اگر به طور اتفاقی با یک درخت بادام هندی برخورد کردید، خیلی ذوق زده نشوید و جلوی خودتان را بگیرید. کمی نفس عمیق بکشید و از خیر خوردن آن بگذرید. بادام هندی تازه چیده شده سمی ست و تا زمانی که برشته نشود نمی توان آن را با خیال راحت مصرف کرد. حتی پس از عملیات حرارتی مورد نیاز، باز هم لازم است قسمت بیرونی آن برداشته شود تا به آن محصول خوش طعم و لذیذ دسترسی پیدا کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (286 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (223 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (97 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (90 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (75 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (60 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (57 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (49 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عکس خاطره انگیز و زیبای رضا داوودنژاد با همسر و مجریان معروف/ از المیرا شریفی مقدم تا ژیلا صادقی! گرگم به هوا بازی کردن جدی مهران غفوریان و حامد آهنگی/ بالاخره موفق شد حرص آقای بازیگر رو دربیاره+ویدیو بازیگران مجرد سریال گیلدخت از گلنار تا زهرمار خان !! +عکس حضور پرشور چهره های سیاسی در مراسم ختم پدر محمود احمدی نژاد/ از حداد عادل و اژه ای تا خاتمی و رهبر معظم انقلاب +عکس راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 سکانس خنده دار لیسانسه ها: وقتی رفیقت یه لیس بیشتر بستنی نمیخواد +ویدئو ماشین عجیب و ضد گلوله محمدرضا گلزار سوپر استار ایرانی/ آیسان خانومم سوار این ماشین میشه یعنی!! +عکس (عکس) رونمایی از پدر و مادر واقعی زهرمارخان سریال "گیلدخت"، امین میری/ چه ژستی هم گرفتن، معلومه حسابی عاشق هم بودن! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری و علی شادمان در گذر زمان/ انگار آدم متفاوتی شدن +عکس ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید تصویر جدید یکتا ناصر با غمی عمیق در چهر ه اش / تاثیر اتفاقات اخیر بر روحیه خانم بازیگر عکس جدید شهرام لاسمی بازیگر شخصیت قلقلی / بعد از 38 سال اصلا تکون نخورده شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد (ویدئو) درخواست علیرضا حقیقی از علی دایی و کریم باقری برای ساخت مجسمه طلا! گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند پاسخ خنده دار دانش آموز ایرانی به سوال امتحانی درس علوم+عکس/با این جواب داغ بر دل معلم زدی فقط
تیتر امروز   
ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد!
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده