آشنایی با مزایای چای زردچوبه برای سلامتی بدن

  چهارشنبه، 28 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با مزایای چای زردچوبه برای سلامتی بدن
زردچوبه یا زرده‌چال با نام علمی (Curcuma longa) ازجمله ادویه‌های معروفی است که از خانواده‌ی گیاه زنجبیل به‌شمار می‌رود و خواص فوق‌العاده‌ای ازجمله تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. سالیان متمادی از زردچوبه به‌عنوان درمانی خانگی و گیاهی در کشور هند، چین استفاده می‌شده است.

زرد چوبه گیاهی مرتبط با خانواده زنجبیل است که در هند آسیا و آمریکا رشد می کند. گیاه زردچوبه از خانواده گیاهان علفی است و ارتفاع آن تا یک متر می رسد. این گیاه دارای دور ردیف برگ است و اجزای آن به سه بخش غلاف برگ، دم برگ و برگ پره تقسیم می شوند. در بالای خوشه گیاه زردچوبه شاخه های ساقه وجود دارد که در آن جا گلی نمی روید. گل های نر و ماده به صورت متقارن در پایین خوشه گیاه می روبند آن ها کاسبرگ یک سانتی دارند که پایینشان مانند آهن ذوب شده سرخ و نرنجی است و به سمت سفید می رود. سطح گل برگها کرکی است.

از لحاظ تاریخی، زردچوبه در درمان بسیاری از بیماری ها، از جمله مشکلات تنفسی، روماتیسم، درد شدید و خستگی، عمدتاً در جنوب آسیا، مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه زردچوبه به عنوان مکمل غذایی برای کاهش التهاب در بیماری های آرتروز؛ معده، پوست، کبد و مشکلات کیسه صفرا؛ سرطان؛ و سایر بیماری ها، استفاده می شود.

زردچوبه یک ادویه معمولی و یک عنصر مهم در پودر کاری است. مواد اولیه فعال آن، کورکومینوئیدهای زرد هستند و برای رنگ آمیزی غذاها و لوازم آرایشی استفاده می شوند. ساقه های زیر زمینی زردچوبه (ریزوم) خشک می شوند و به صورت کپسول، قرص، چای یا عصاره مصرف می شوند.

چای زردچوبه چیست؟

گرچه از زردچوبه معمولاً به عنوان ادویه مخصوص پخت و پز استفاده می شود، می توان آن را به عنوان چای نیز مصرف کرد که با ریختن ریشه تازه یا پودر خشک خالص در آب گرم تهیه می شود. چای زردچوبه جدا از این که یک نوشیدنی گرم و آرامش بخش است، یک روش موثر برای مصرف کورکومین کافی برای بهره بردن از خواص دارویی آن است.

کورکومین که مدت زیادی به عنوان یک داروی آیورودا مورد استفاده قرار می گرفت، مورد توجه جوامع پزشکی و علمی نیز قرار گرفته است. یعنی به این دلیل که تحقیقات چشمگیری از مزایای سلامتی آن در زمینه های مختلف پشتیبانی می کند.

چای زردچوبه 

مزایای چای زردچوبه

۷۸ درصد تولید زردچوبه در جهان در کشور هند صورت می گیرد. این ادویه زردِ پرتقالی در زردچوبه های هندی و سُس های مختلف به وفور استفاده می شود. خواص ضدالتهابی، دارویی و وجود آنتی اکسیدان در این ماده، آن را بسیار محبوب و پرمصرف کرده که یکی از فراورده های معروف آن چای زردچوبه است. طعم چای زردچوبه بسیار ملایم و منحصربه فرد است. درادامه، به مزایای چای زردچوبه پرداخته ایم:

بهبود ورم مفاصل

خواص ضدالتهابی زردچوبه باعث می شود تا ورم و آماس مفاصل در افراد بهبود بیابد و از علائم آزاردهنده و دردناک این مشکل کم بشود. طی پژوهشی مشخص شده است که وجود ترکیب فعالی در زردچوبه موسوم به کورکومین، در کاهش درد افراد مبتلا به ورم مفاصل مفید است.

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

تحقیقات درباره ی علت آلزایمر همچنان در جریان است، اما به نظر می رسد که کورکومین موجود در زردچوبه باعث جلوگیری از آلزایمر می شود. آنتی اکسیدان موجود در این ماده و چای زردچوبه باعث جلوگیری از تخریب های آلزایمر می شود. مهم تر این است که برخی دیگر از پژوهش های نشان می دهند که مصرف زردچوبه باعث کاهش فقدان نشانگر سیناپسی و تجمع آمیلوئیدهایی می شود که در پیشرفت بیماری آلزایمر نقش دارند.

زردچوبه باعث کاهش تخریب سلولی، التهاب، ذخایر آمیلوئید یا پلاک هایی می شود که موجب بیماری آلزایمر و بیماری های نورودژنراتیو هستند. بیماری های نورودژنراتیو، طیف گسترده ای از بیماری ها هستند که به طور اولیه نورون های مغز را درگیر می کند و به تدریج باعث ازبین رفتن نورون ها می شوند. کورکومین می تواند باعث کاهش یا مانع از تغییرات پروتئینی مرتبط با تخریب سلولی یا همان بیماری های نورودژنراتیو بشود.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

چای زردچوبه ویژگی های درمانی زیادی دارد. مثلا خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدان موجود در آن می تواند از سرطان جلوگیری کند. مؤسسات معتبر به این نتیجه رسیده اند که کورکومین موجود در چای زردچوبه دارای خواص ضدسرطانی است و ماده ای دارد که از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند. درواقع، زردچوبه از خطر جهش سلولی می کاهد و رشد تومورها را محدود می کند. ضمنا مانع از پخش سلول های سرطانی می شود. کورکومین موجود در چای زردچوبه باعث می شود تا این ماده در کنار شیمی درمانی و پرتودرمانی برای از بین بردن سرطان استفاده شود.

التیام کولیت زخمی

کولیت زخمی یا UC نوعی وضعیت مزمن است که باعث ایجاد زخم در انتهای مجاری دستگاه گوارش می شود. استفاده از چای زردچوبه باعث التیام علائم این بیماری می شود. تحقیقات نشان داده است که بیمارانِ درحالِ مداوا و بهبودی، با وجود مصرف چای زردچوبه کمتر دچار عود مشکل خود می شوند.

به طور کلی، از دیرباز مصرف زردچوبه برای درمان بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش مفید بوده است. برای مثال، زردچوبه در بهبود حال و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر یا IBS نقش مهمی دارد. در سال ۲۰۱۲ پژوهشی روی موش ها نشان داد که کورکومین به کاهش زمان تخلیه ی غذا از معده به روده کوچک یا به عبارت دیگر تخلیه ی معده کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی

مصرف چای زردچوبه باعث افزایش تقویت ایمنی بدن می شود. حتی افرادی که دچار اختلالاتی در سیستم ایمنی خود هستند نیز با مصرف این ماده، سیستم ایمنی خود را قوی تر می کنند. برخی نظریه ها نشان می دهند که مصرف زردچوبه باعث ایجاد تعال در سیستم ایمنی می شود.

کاهش سطح کلسترول بد

کاهش سطح کلسترول بد معروف به LDL باعث جلوگیری از بسیاری مشکلات نظیر بیماری های قلبی و سکته مغزی خواهد شد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، زردچوبه قادر به کاهش سطح کلسترول است. برخی تحقیقات در سال های گذشته نشان داده اند که مصرف مقدار اندکی از چای زردچوبه می تواند باعث کاهش سطح کلسترول و LDL بشود.

کمک به کاهش عوارض مشکلات قلبی-عروقی

مطالعات نشان می دهد که کورکومین با وجود خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی، مزایای زیادی برای قلب دارد. تحقیقی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که مصرف روزانه ۴ گرم کورکومین ۳ روز قبل و ۵ روز بعد از جراحی بای پس قلب باعث کاهش خطر سکته ی قلبی یا حملات قلبی می شود و ۱۷ درصد از میزان چنین خطراتی می کاهد.

حفاظت از کبد، رفع سنگ کیسه ی صفرا و درمان مشکلات کبدی

مصرف چای زردچوبه به کبد نیز کمک می کند. مطالعات نشان می دهند که کورکومین از تخریبات کبدی جلوگیری می کند. این ماده با حفاظت از سلول های کبدی از آسیب هایی که صفرا در بدن ایجاد می کند، جلوگیری به عمل می آورد. از مزایای آن می توان به افزایش تولید مایعات صفراوی گوارشی اشاره کرد.

جلوگیری و کمک به مشکلات دیابت و شُش

در هزاران سال پیش، درمانگرهای سنتی از زردچوبه برای رفع مشکلات دیابت بهره می بردند. مطالعات متنوع روی انسان و حیوان نشان داده که مکمل های زردچوبه ای دارای ویژگی های ضددیابت است. این ماده مفید در رفع و جلوگیری از مشکلات مزمن و مرتبط با شُش ها نیز مفید است. برخی مطالعات محدود و نه چندان گسترده هم نشان از اثرات مثبت چای زردچوبه و کورکومین در رفع آسم، فیبروز کیستیک، جراحت و سرطان ریه یا بیماری مزمن انسدادی ریه دارد.

مواد لازم برای تهیه چای زرد چوبه

  • پودرخالص زردچوبه یا زردچوبه تازه یا خشک ورنده شده
  • یک یا دو قاشق چایخوری
  • آب جوش 4 فنجان
  • ترکیباتی مانند عسل ، شیر، خامه، شیر بادام یا شیر نارگیل یا روغن نارگیل یا کره مایع درصورت تمایل
  • لیموترش یا زنجبیل در صورت تمایل

طریقه درست کردن چای زردچوبه

ابتدا چهار فنجان آب جوش را در قوری بریزید.یک یا دو قاشق چایخوری پودر زردچوبه یا رنده شده آن را به آب جوش اضافه کنید.این مخلوط را روی شعله ملایم قرار دهید و اجازه دهید به مدت تقریبا ده دقیقه بجوشد. دم کردن این چای درست مانند چای سبز یا سیاه است اما مدت زمان بیشتری باید دم بکشد تا کرکیمن موجود در آن آزاد شود و بهتر جذب بدن شود.برای خوشمزه تر شدن و کمک به جذب این چای در صورت تمایل می توانید به آن شیر، خامه، شیر بادام و یا شیر نارگیل و یا یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا کره مایع اضافه نمایید ، این مواد به جذب چای کمک می کند زیرا این چربی های مفید و سالم به حل شدن کامل کرکیمن کمک می کند.همچنین شما می توانید برای افزایش خواص آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی چای و خوش طعم کردن آن عسل یا لیموترش یا زنجبیل به آن اضافه کنید. نوشیدن چای زردچوبه خواص بی نظیری برای سلامتی دارد پس سعی کنید این چای خوشمزه را تهیه و نوش جان کنید.

چای زردچوبه 


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (511 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (283 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (209 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (48 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) نگاهی به کلیپ ویژه مراسم ساده و بدون تجملات معمم شدن سیداحمد خمینی و خنده های از ته دل پدرش+ویدیو (22 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر)
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 27 تیر ماه 1403
فال روزانه امروز چهارشنبه 27 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 27 تیر 1403 + فیلم
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 27 تیر 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 27 تیر 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 27تیر 1403
عمارت باشکوه خوش آب و هوایی که برای رهبر معظم انقلاب ساخته شد/ حضرت آقا: من یازده سال است اصلاً احساس هوای بد نکردم، من با بقیه مردم هیچ تفاوتی ندارم
بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید!
صبحانه ساده رهبر معظم انقلاب در حیاط امام زاده همراه نوه هایشان/ تصویری از خانواده دوستی حضرت آقا
نگاهی به گنجینه حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام/ از قطعه های طلا تا ستاره بلورین
ماجرای تکیه 200 ساله تجریش از زبان پیرغلام 90 ساله
از نوحه خوانی دکتر پزشکیان در شب عاشورا تا جزئیات زلزله کرمان در حواشی داغ امروز سه شنبه 26 تیر 1403
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در محضر رهبر انقلاب برگزار شد
تأثیر سوابق تحصیلی/ جزئیات نحوۀ محاسبۀ نمره کل و ضرایب کنکوری‌های 1403
اولین تصاویر از حادثه شاهچراغ و زنده شدن دوباره صحنه های ترس و وحشت+فیلم
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟