گیر افتادن عصب اولنار چیست و چگونه درمان می شود؟

  شنبه، 11 تیر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
گیر افتادن عصب اولنار چیست و چگونه درمان می شود؟
گاهی ممکن است درد در ناحیه کف دست و آرنج اتفاق بیوفتد یا در دستتان احساس گزگز می کنید، در این صورت ممکن است مشکلی در عصب اولنار اتفاق افتاده باشد. این عصب یکی از مهم ترین اعصاب اندام فوقانی است که از ناحیه گردن آغاز می شود و به انگشتان ختم می شود.

گیر افتادن عصب اولنار آسیبی بسیار رایج به عصبی است که از بازو در سمت خارج دست به انگشتان دست می رسد.اگر چه که گیر افتادگی عصب اولنار معمولا جدی نیست، اما اگر سریعا درمان نشود، می تواند عواقب دائمی از جمله فلج و از دست دادن احساس در دست یا بازوی آسیب دیده داشته باشد. با این حال با تشخیص و درمان مناسب، اکثر افراد مبتلا به گیر افتادگی آن می توانند بهبود کامل داشته باشند.

علل آسیب عصب اولنار

آسیب عصب اولنار میتواند به علت ورود جسم نافذ و برنده به درون اندام فوقانی و پاره کردن عصب ایجاد شود و یا ممکن است عصب به علتی و بصورت موضعی تحت فشار قرار گیرد عصب اولنار در تمام مسیرش از زیر بغل تا نوک انگشتان ممکن است به علت ورود اجسام برنده پاره شود. این پارگی میتواند کامل یا ناکامل باشد. شایعترین محل پارگی عصب اولنار در پایین ساعد و ناحیه مچ دست است. مکانیسم دوم آسیب عصب اولنار تحت فشار قرار گرفتن عصب است. این فشار موضعی میتواند به علل زیر ایجاد شود

  • بد جوش خوردن یک شکستگی و فشار مستقیم استخوان بد جوش خورده
  • جوش نخوردن یک شکستکی و بدنبال آن تغییر شکل استخوان و یا تشکیل کال فراوان در محل جوش نخوردگی و متعاقب آن فشار به عصب
  • تومور های خوش خیم و بدخیم استخوان و یا بافت نرم
  • تحت فشار قرار گرفتن عصب در پشت اپی کندیل داخلی آرنج و در حین عبور عصب از آن ناحیه که به آن سندروم تونل کوبیتال میگویند
  • شکستگی های ایی کندیل داخلی آرنج
  • تحت فشار قرار گرفتن عصب در مچ دست و در حین عبور از کانال گویان که به آن سندروم تونل اولنار میگویند
  • شکسته شدن استخوان همیت در مچ دست

علائم آسیب عصب اولنار

عصب اولنار حاوی هم رشته های عصبی حسی و هم رشته های حرکتی است ولی رشته های حرکتی آن بیشتر است. در دست عصب اولنار بیشتر حرکتی و عصب مدیان بیشتر حسی است. پس آسیب به این عصب میتواند هم ایجاد اختلال حسی و هم حرکتی کند.

در صورتیکه آسیب کامل باشد حس پوستی در قسمتی از اندام بطور کامل از بین رفته و حرکات عضلات مربوطه هم فلج میشوند و اگر آسیب عصب نسبی باشد کاهش حس و ضعیف شدن عضلات بوجود میاید.

علائم آسیب های عصب اولنار بسته به محلی که در آن عصب آسیب دیده متفاوت است. هر چه محل آسیب بالاتر بوده و به ریشه اندام نزدیک تر باشد بافت های بیشتر متاثر میشوند. در مواردی که محل آسیب عصب اولنار ناحیه مچ دست یا پایین ساعد باشد مهمترین علائم آن عبارتند از:

اختلال حسی از علائم آسیب عصب اولنار

اختلال حسی وضعیتی است که سیستم حسی در کاربرد و یکپارچه کردن لطلاعات حسی مشکل دارد. کاهش یا از بین رفتن حس قسمت کف دستی انگشت کوچک و قسمت داخلی انگشت انگشتری. در مواردی که آسیب عصبی مزمن شود پوست این نواحی خشک شده و ممکن است ناخن ها تغییر شکل بدهند. به علت اختلال حسی ممکن است سوختگی و زخم هایی در این انگشتان ایجاد شود.

اختلال حرکتی از علائم آسیب عصب اولنار

به علت فلج عضله اددکتور شست، نزدیک کردن شست به انگشت سبابه دچار اختلال میشود. این اشکال اساس علامت فورامن Forament sign را تشکیل میدهد. در این تست پزشک یک ورقه کاغذ را در بین انگشتان اول و دوم دست بیمار قرار داده و از او میخواهد کاغد را نگه دارد. در فرد سالم شست به کناره خارجی کف دست نردیک شده و کاغذ را میگیرد ولی در کسی که دچار فلج عصب اولنار شده است چون عمل اداکشن یا نزدیک کردن شست مختل شد ه است فرد برای گرفتن کاغذ بند آخر شست خود را خم میکند.

تست دیگر در این بیماران اینست که از وی میخواهند انگشتان دست را از هم دور و نزدیک کند. در فلج عصب اولنار به علت فلج شدن عضلات بین استخوانی این کار انجام نمیشود. در موارد مزمن عضلات هیپو تنار لاغر و آتروفی میشوند و مفاصل متاکارپوفالانژیال انگشتان چهارم و پنجم دست به حالت خم به پشت در آمده و مفاصل اینترفالانژیال این انگشتان خم میشوند و حالتی به دست میدهند که به آن دست چنگالی میگویند.

در مواردی که محل آسیب عصب اولنار، بازو و آرنج باشد بجز علائم ذکر شده به علت فلج شدن عضلات خم کننده انگشتان دوم و سوم و عضله خم کننده مچ دست در طرف اولنار، خم کردن انگشتان چهارم و پنجم دست و خم کردن مچ دست دچار اختلال میشود.

تشخیص آسیب عصب اولنار

تشخیص صحیح گیر افتادگی ، برای جلوگیری از از دست دادن عملکرد و حس در دست و انگشت آسیب دیده ضروری است.اگر فرد بیش از چند هفته به علائم مربوطه مبتلا باشد، باید به متخصص طب فیزیکی مراجعه کند. به همین ترتیب، فردی با علائم شدید می بایست سریعا به بهترین پزشک متخصص طب فیزیکی مراجعه کند.در طی معاینه برای گیر افتادن عصب اولنار، پزشک با سوالاتی در رابطه با سلامت عمومی و سابقه پزشکی، از جمله داروهایی که ممکن است بیمار مصرف کند، شروع می کند.

پس از بحث در مورد وضعیت کلی سلامت و سابقه پزشکی، متخصص طب فیزیکی دست و بازوی فرد را بررسی خواهد کرد.در طول معاینه پزشک ممکن است آرنج یا مچ دست فرد را خم نماید تا سعی کند علائم را تولید کرده و ببیند که آیا عصب اولنار پس از خم شدن آرنج، خارج از محل خود قرار می گیرد.

دکتر همچنین قدرت دست و انگشتان و حس در دست را بررسی خواهد کرد.بسته به نتایح ارزیابی، ممکن است فردی با علائم گیر افتادگی عصب اولنار نیاز به انجام آزمایش های دیگر داشته باشد، از جمله:تصویربرداری اشعه ایکس برای بررسی آرنج برای اسپورهای استخوان، شکستگی ها و یا هر گونه مسائل دیگر که ممکن است باعث فشرده سازی شود.مطالعات هدایت عصبی، بطوریکه سوزن های کوچک برای بررسی عملکرد عضلات و عصب اولنار به عضلات اطراف این عصب وارد می شوند.

تشخیص آسیب عصب اولنار

درمان گیر افتادگی عصب اولنار

سندروم های گرفتگی یا گیر افتادگی عصبی به این علت که بر اعصاب محیطی مختلفی اثر گذارند، انواع متفاوتی دارند.برای جلوگیری از دست دادن عملکرد درست و حس در دست و انگشت آسیب دیده بایستی تشخیص به صحیح ترین حالت ممکن صورت گیرد. برای شروع پزشک ابتدا به معاینه پرداخته و طی آن سوالاتی در رابطه با سلامت عمومی، سابقه پزشکی و حتی داروهایی که ممکن است بیمار مصرف کند را می پرسد.

پس از بحث در مورد وضعیت کلی بیمار، متخصص طب فیزیکی، دست و بازوی فرد را تحلیل و بررسی خواهد کرد. پزشک برای دریافتن ناحیه آسیب دیده در دست ممکن است آرنج یا مچ دست را خم کند تا علائم تولید کرده را ببیند و مشاهده کند که آیا عصب اولنار به هنگام خم شدن آرنج، خارج از محل خود قرار می گیرد یا خیر.

علاوه بر معاینه ممکن است بیمار نیاز به انجام آزمایش های دیگر نیز داشته باشد از جمله تصویر برداری اشعه ایکس برای بررسی آرنج برای اسپورهای استخوان، شکستگی یا هرگونه مسائل دیگری که ممکن است باعث فشرده سازی عصب شود.برای درمان این بیماری ابتدا باید شدت گیر افتادگی را تشخیص دهیم. هنگامی که آسیب کم است، پزشک از درمان های غیر جراحی بهره می گیرد. این درمان های غیر جراحی ممکن است ترکیبی از موارد زیر باشد:

  1. استفاده از داروهای ضد التهابی برای کاهش تورم
  2. بریس یا اسپیلنت آرنج برای صاف نگه داشتن آرنج در شب
  3. تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی برای کمک به لغزش صحیح عصب در بازو

فیزیوتراپی

درمان گیر افتادگی عصب اولنار با جراحی

اگر هنگامی که گیر افتادگی عصب شدید بوده و درمان غیر جراحی بی فایده باشد، پزشک درمان از طریق جراحی را توصیه خواهد کرد. گزینه های درمان جراحی برای این عارضه عبارتند از:

  1. آزادسازی تونل کاربیتال
  2. انتقال عصب اولنار قدامی
  3. اپی کندیل مدیال

پیشگیری از سندروم گیر افتادگی عصب اولنار

برای پیشگیری از ابتلا به سندروم گیر افتادگی عصب اولنار با انجام برخی اقدامات نظیر:

  1. استفاده از روش های ارگونومیک در محل کار و منزل
  2. اجتناب از انجام حرکات مکرر و تکراری
  3. اجتناب از انجام حرکاتی که باعث ایجاد درد می شوند.
  4. کشش قسمت آسیب دیده
  5. درمان بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا روماتیسم مفصلی

​​​​​


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان