آسیب های کلر استخر به پوست

  شنبه، 19 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آسیب های کلر استخر به پوست
کلر یک ماده شیمیایی است که برای ضدعفونی کردن آب استخر به آن اضافه می کنند اما خوب است بدانید که این کلر می تواند با پوست و موی شما چه کند.کلر استخر  می تواند پوست و مویتان را تخریب کند به خصوص اگر بیش از اندازه استفاده شده باشد.

کلر یک ماده شیمیایی است که برای ضدعفونی کردن آب استخر به آن اضافه می کنند اما خوب است بدانید که این کلر می تواند با پوست و موی شما چه کند.کلر استخر می تواند پوست و مویتان را تخریب کند به خصوص اگر بیش از اندازه استفاده شده باشد.یکی از تفریحات دلچسب تابستان شنا کردن است ولی اگر شنا در استخر را انتخاب کرده باشید حتما بوی کلر استخر به مشامتان رسیده است.

استفاد از کلر بیش از حد در آب استخر می تواند باعث تحریک پوستی شود ولی اگر استفاده از آن به اندازه استاندارد باشد معمولا نگران کننده نیست.وجود کلر بیش از حد در استخر باعث تحریک چشم و از بین بردن چربی طبیعی و خشک کردن پوست و مو می شود.وجود کلر بیش از حد در استخر باعث متمایل شدن موهای رنگ شده به سمت رنگ سبز می شود.بخار کلر می تواند از آب خارج شده و باعث ایجاد آسم شود.بعد از اضافه کردن کلر به آب استخر به دلیل بخر زیادی که در محوطه استخر جمع می شود باید مدتی استخر بسته باشد تا گاز کلر از محوطه استخر خارج شود. گاز کلر در غلظت های بالامسموم کننده است و باعث آسیب ریوی می شود.بعد از استخر حتما دوش بگیرید و از یک مرطوب کننده یا روغن طبیعی روی پوستتان استفاده کنید.موهایتان را هم با کمی روغنن طبیعی آغشته کنید تا از خشکی پوست و شکنندگی مو پیشگیری نمایید.برای پیشگیری از تحریک چشم هنگام شنا حتما از عینک استفاده کنید.اگر موهایتان خیلی حساسند می توانید قبل از وارد شدن به استخر با کمی روغن طبیعی آن ها را بپوشانید.

1. خشکی پوست شناگران

یکی از مشکلات مشاهده شده در شناگران، خشکی پوست است. شبیه آنچه در فصل زمستان مشاهده می شود. به علاوه این مشکل در شناگرانی که به مدت طولانی در استخرهای آب گرم شنا می کنند و یا پوست خود را پس از شنا با صابون معمولی شستشو می دهند، خشکی پوست مضاعف خواهد شد. پیشگیری و درمان خشکی پوست به وضوح به دلیل از دست دادن سبوم پوست ایجاد می شود.کوتاه کردن زمان حمام پس از شنا و شستشو با صابون با پایه روغنی و آب ولرم دستورات ساده ای برای پیشگیری است. کاربرد روغن های سنگین مثل وازلین قبل از ورود به آب می تواند در حداقل کردن اتلاف آب از دست رفته پوست موثر باشد. استفاده از روغن حمام بلافاصله پس از استحمام قبل از این که پوست خشک شود موثر است. استفاده مکرر از مرطوب کننده ها در فرم لوسیون یا کرم اگر به صورت افراطی نباشد مفید خواهد بود.

2. آکنه ناشی از آب

برخلاف بعضی شناگران که دچار خشکی پوست می شوند، عده ای دیگر از شناگران دچار افزایش چربی پوست می شوند که به نام شناگر براق معروف است که نوعی پدیده متضاد بوده و غالبا با استفاده از صابون های پاک کننده چربی و تونیک های پوستی (astringents) باعث بروی سیکل معیوب شده و بدتر خواهد شد. در درمان این ضایعات بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد. صابون های سنگین و پاک کننده ها و یا تونیک ها که چربی بیشتری را از بین می برند باید استفاده شود و از پاک کننده های لوسیونی ملایم تر استفاده شود.کرم های آنتی بیوتیک ملایم یا لوسیون ضد آکنه در ابتدا مناسب است. اگر پاسخ کافی نبود، درمان های خوراکی و موضعی قوی تر با نظر پزشک لازم است.

3. خطر بروز ملانوم در شناگران

برخلاف تلاش متخصصان پوست و متخصصان در امر سلامت برای افزایش آگاهی در برابر آفتاب، درصد بالایی از افراد در کنار ساحل یا استخرها این اخطار را توجه نمی کنند. به دنبال این رفتار، افزایش بروز تومور پوستی ملانوم تازه تشخیص داده شده در دهه آخر قرن اخیر دو برابر شده است. شناگران به دلیل تماس زیاد با اشعه فرابنفش جزء افراد پرخطر هستند.خطرناکترین استعداد فرد، شخصی است که تماس نسبتا شدیدی در دوران کودکی قبل از 15 سال داشته است. به علاوه نشان داده شده که آب های آلوده ریسک بروز سرطان های پوستی را بالا می برد. از جمله کلرین وقتی در ترکیب با محصولات ارگانیک مثل موادی که جهت تصفیه نامناسب استفاده می شود، می تواند شانس سرطان را بالا ببرد.

معمولا آب تصفیه شده وارد رودخانه و کانال ها شده و با آب کلرینه شده مخلوط می شود. اگرچه برای بررسی ریسک خطر شناگران به ملانوم نیاز به مطالعات بیشتری است ولی نکته حفاظت دقیق و مناسب از آفتاب است. ضد آفتاب با حداقل 15 SPF باید همیشه 30-20 دقیقه قبل از ورود به آب به کار رود. به علاوه ضد آفتاب باید از نظر ترکیبات کاملا مقاوم باشد تا در آب شسته نشود.در صورتی که شناگر در حین شنا لباس داشته باشد، لباس ها می تواند بیشتر ضد آفتاب ها را پاک کند و نیاز به تمدید است. پیشگیری از تماس با آفتاب در حدود ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر بسیار ضروری است. در نهایت ارزیابی و معاینه شخصی هر ضایعه رنگی و بررسی توسط متخصص در صورت افزایش رشد و بروز تغییر لازم و ضروری است.

4. مشکلات پوستی ناشی از عینک شنا

برای بسیاری شناگران، عینک شنا جزء لوازم ضروری است، به این جهت که دید زیر آب را بهبود بخشد و از ورود آلودگی به چشم جلوگیری می کند ولی از مشکلات مهم ایجاد شده واکنش تحریک تماسی و بروز تروما است. در صورت بروز تحریک تماسی اریتم اطراف چشم ایجاد شده و ممکن است خارش، تاول یا ترشح داده شود. معمولا حساسیت آلرژیک به قاب مشکی دور عینک که از جنس «دی بوتیل تیواوره» است، باعث بروز این واکنش می شود. عینک های بدون فوم نیز برای این منظور مناسب است که در صورتی که سایز فرد باشد، مناسب بوده و نشت آب وجود ندارد.

چگونه از آسیب های کلر استخر به پوست جلوگیری کنیم؟

در اینجا به نکاتی اشاره میکنیم که با رعایت آنها، از آسیب های کلر موجود در استخر جلوگیری کنید:

1- طولانی مدت در استخر نمانید

سانس استخرها معمولا یک ساعت و نیم الی دو ساعت است. اگر از استخر های شخصی یا بدون محدودیت زمانی استفاده می کنید، حواستان باشد بیشتر از دو ساعت در استخر نمانید.

2- آبکشی بعد از استخر

حتما بعد از بیرون آمدن از استخر، پوست کل بدنتان را با آب معمولی آبکشی کنید. بعد از بیرون آمدن از استخر هر چه سریعتر این کار را انجام دهید ، آسیب کمتری به پوستتان می رسد. بهتر است شستشوی پوست بدنتان را شامپو بدن انجام دهید. شامپو بدن ها در مقایسه با صابون ها، هم پوست بدن را نرم تر میکنند و هم PH پوست را تنظیم میکنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (88 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (55 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان