اصولی ترین رژیم غذایی برای دوچرخه سواران

  دوشنبه، 29 دی 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
اصولی ترین رژیم غذایی برای دوچرخه سواران
اگر دوچرخه سوار هستید و تصمیم به شرکت در مسابقات را دارید یا به فکر تناسب اندام خود هستید، جهت ارتقای سطح تمرین باید توصیه های تغذیه ای را همگام با تمرینات خود اجرا نمایید تا بتوانید راحت تر به اهداف تان دست یابید. دوچرخه سواران نیز مانند سایر ورزشکاران باید از رژیم غذایی مناسب پیروی کنند؛ این امر نه تنها موجب تناسب اندام می شود، بلکه انرژی لازم بر

در مورد بهترین رژیم غذایی دوچرخه سوارها چه می دانید؟ دوچرخه سواری ورزشی بسیار مفرح و سرگرم کننده است که البته به انرژی زیادی هم نیاز دارد. با اینکه تغذیه درست و اصولی برای موفقیت همه ورزشکاران ضروری است، اما دوچرخه سواری بیشتر از همه رشته های ورزشی به استفاده از منابع غذایی سالم و کارآمد نیاز دارد تا دوچرخه سوار بتواند در مسافت های طولانی انرژی اش را ثابت و پایدار نگه دارد. سوخت رسانی درست و به موقع به بدن باعث می شود بتوانید راحت تر و سریع تر پدال بزنید و از رقبایتان عقب نمانید. مصرف غذاهای ناسالم و یا حتی مصرف بیش از حد مواد غذایی سالم برای یک دوچرخه سوار از هر چیزی می تواند بدتر و آسیب زننده تر باشد. در این مطلب ما نکات اصلی رژیم غذایی دوچرخه سوارها را در اختیارتان می گذاریم.

تصویر

تغذیه و دوچرخه سواری:

تغذيه و فعاليت ورزشي به هم مربوط هستند، عملكرد ورزشي موفق در هر سطحي به تطبيق روزانه (منظم) نيازهاي تغذيهاي بستگي دارد.براي مثال، حفظ ذخاير انرژي و مايعات كافي، شروع خستگي را به تاخير انداخته و دوچرخه سواران را قادر ميكند تا قبل از خستگي به مدت طولني در جلسات شركت كنند. علاوه بر آن، اگر چه فشار سازگاري با فشار بدني در ، (استرس) ورزش پيشرفت فيزيولوژيكي را تحريك ميكند ، واقع طي دورة ريكاوري بعد از جلسات ورزشي اتفاق ميافتد. بنابراين، آبگيري سوخت گيري مجدد و استراحت؛ اجزاء ضروري فرآيند ريكاوري براي هر دوچرخه سواري هستند. اگرچه توصيه هاي اساسي درمورد تغذيه براي شركت كنندگان درتمام ورزشها، مشابه است، باوجود اين، چندين تفاوت مهم درورزشهاي مختلف وجود دارد.

فهم اصطلاحات زیر مهم است:

— یك رژیم غذایی متعادل : به جذب انواع مناسب و میزان کافی غذا و نوشيدني ، براي فراهم كردن مواد مغذي وانرژي براي حفظ سلولهاي بدن، بافتها واندامها و براي حمايت از رشد ونمو طبيعي،اطلاق ميشود.
— غذا خوردن سالم : طبق نیازهای تغذیه ای افراد بوده، و تموع کسترده ای از غذاها را شامل ميشود. براي مثال كربوهيدراتها انرژي فراهم ميكنند. پروتئينها براي رشد ونموموردنيازهستند، چربيها منبع غني ازانرژي را فراهم ميكنند. ويتامينها و مواد معدني نيزنقش كليدي را درحفظ سلامتي بدن و دور كردن آن از بيماريها ايفا ميكند.

— ورزشي به مصرف نوعي رژيم غذايي متعادل وسالم اشاره ميكند كه ويژة نوع ورزشي است كه شما انجام ميدهيد.دوچرخه سواراني كه به طور منظم ورزش ميكنند به رژيم غذايي منظمي نياز دارند كه نيازهاي فيزيولوژيك آنها را حمايت مي كند.
دوچرخه سواري (يا ديگر فعالیت های بدنی ) که ۶ ساعت بیشتر در هفته اقدام به دوچرخه سواری میکند، نسبت به فردی که نسبت به فردی که ۲ تا ۴ ساعت در هفاه اقدام به دوچرخه سواری میکند، به غذاي بيشتري نياز دارد.انرژي و جذب غذاي ناكافي ممكن است باعث به تاخيرافتادن رشد وبلوغ شود.رژيم غذايي دوچرخه سوار بايد انرژي و مواد مغذي كافي براي حمايت از رشد نرمال و همچنين افزايش نياز به انرژي براي شركت در جلسات دوچرخه سواري را فراهم كند.
برای دوچرخه سوارانی که تحت تمرینات سخت هستند توصیه میشود رژیم آنها شامل ۶۰ تا ۷۰ درصد کربوهیدرات باشد.با این وجود دوچرخه سوارانی که تمرین کمتری دارند ( ۲ تا ۳ بار در هفته ) به کربوهیدرات کمتری نیاز دارند، ۵۵ تا ۶۰ درصد کافی است.
دوچرخه سواران بايد هر هفته دو وعده روغن ماهی مصرف كنند زيرا ميتواند به مقابله بابيماريهاي زيادي كمك كرده وبدن راسالم نگه دارد.اسيدهاي چرب امگا ۳ در روغن ماهي بويژه ماهي قزل آل، هاليبوت و شاه ماهي يافت ميشوند.
منابع خوب ديگرازاين اسيدها دانه هاي سويا، وسبزيجاتي هستند كه برگهاي سبزدارند.
آهن، کلسیم و روی مواد معدنی مهمی برای دوچرخه سواران هستند به ویژه در صورتي كه متحمل دوره هاي دوچرخه سواري سخت و طولاني شوند.نياز به کلسیم اساسا هنگام نوجواني افزايش مييابد تا با نيازهاي رشد استخوان و براي دستيابي به توده استخواني خوب هماهنگ شود.شيرمنبع عمدة توصيه شده اي ازكلسيم است.
دوچرخه سوارانی که روزانه ۵۰۰ میلی لیتر شیر مصرف میکنند، دو سوم از نیاز کلسیم بدن خود را تامین میکنند. همچنین شیر نمونه ای عالی از پروتئین است. و فراموش نکنیم که (( روی )) یک ماده معدنی مهم برای رشد و نمو است.

تغذیه قبل از دوچرخه سواری

بدن تنها منبع محدودی از کربوهیدرات در ماهیچه ها و کبد دارد. ازآنجاکه کربوهیدرات منبع اصلی سوخت بدن حین ورزش با شدت بالاست، ذخایر سوخت ماهیچه باید 24-23 ساعت پیش از مسابقه برای بهبود عملکرد به بالاترین حد برسد. بسته به مدت مسابقه، دوچرخه سوار ممکن است به یک رژیم پر کربوهیدرات برای 2-1 روز مانده به مسابقه نیاز داشته باشد. انتخاب غذای کم فیبر، استفاده از غذاهای کم حجم حاوی کربوهیدرات زیاد و مایعات در 24-12 ساعت قبل از تمرین یا مسابقه به کاهش محتویات معده جهت کاهش خطر ناراحتی های گوارشی کمک می کند.

تغذیه حین دوچرخه سواری

دوچرخه سواران باید مسابقه را در حالی شروع کنند که آب بدن به اندازه کافی تأمین شود. جایگزینی ناکافی آب ازدست رفته از طریق تعریق می تواند عملکرد شناختی را به طور منفی تحت تأثیر قرار دهد و بازده را کاهش دهد. جرعه جرعه نوشیدن منظم مایعات در سراسر مسابقه برای جبران مایعات ازدست رفته بسیار مهم است. طی مسابقات با زمان کوتاه، برای کاهش وزن دوچرخه معمولاً مایعات حمل نمی شود. پس تأمین مایعات به ویژه اگر هوا گرم باشد، مهم است. در مسابقات با مدت زمان طولانی یا در هوای گرم، نوشیدنی های ورزشی برای جایگزینی هم زمان کربوهیدرات و الکترولیت ها کمک کننده است. مقدار کربوهیدرات موردنیاز در طول مسابقه به فاصله و زمان موردنیاز برای اتمام مسابقه بستگی دارد. در مسابقات شدید با مدت زمان کم شستشوی دهان با نوشیدنی کربوهیدراتی می تواند برای عملکرد مفید باشد. در مسابقات طولانی تر (بالای 90 دقیقه) مصرف 60-30 گرم کربوهیدرات در هر ساعت برای جلوگیری از خستگی ماهیچه، حفظ بازدهی نیرو و عملکرد شناختی توصیه شده است. در مسابقات سرعتی با مدت زمان بیش از 3 ساعت، مقادیر بیشتر کربوهیدرات (تا 90 گرم در ساعت) مفید است، اما این مقدار کربوهیدرات باید ترکیبی از گلوکز و فروکتوز باشد و در طول تمرینات امتحان شده باشد. غذاها و مایعاتی که در طول مسابقه می توان مصرف کرد شامل موز، ژله، آبنبات ورزشی، شکلات ورزشی، کیک یا کلوچه میوه ای، ساندویچ مربا، خرما و نوشیدنی های ورزشی است.

تغذیه پس از دوچرخه سواری

برای تطابق با اثرات فیزیولوژیک جلسات تمرین و مسابقه، بازیابی پس از مسابقه ضروری است. وعده ها و میان وعده ها باید شامل کربوهیدرات (سوخت)، مایعات و الکترولیت ها برای جایگزینی اتلاف از طریق تعریق باشند. انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی برای تأمین اهداف مغذی، کاهش التهاب و حمایت ایمنی ارزشمند است. در صورت بالا بودن نیازهای انرژی و کمبود اشتها یا مشکلات گوارشی، پس از ورزش مایعات (مثل معجون میوه و شیر طعم دار) ترجیح داده می شوند.

سایر پیشنهادهای غذایی پس از ورزش:

  • غلات صبحانه همراه با آجیل و دانه ها
  • مرغ، آووکادو و ساندویچ سالاد
  • ساندویچ با گوشت، پنیر و سالاد

تصورات اشتباه در رژیم دوچرخه سواری

بیشتر دوچرخه سواران به عملکرد مهمی که وعده های غذایی و میان وعده های غذایی بر روی کیفیت تمرین هایشان دارد توجه کافی ندارند. بسیاری از افراد هر روز خوراکی هایی را بدون توجه از تاثیرات آنها بر روی بدن خود مصرف می کنند،البته اگر می خواهید به صورت حرفه ای به یک ورزش مشغول شوید،مصرف کردن این خوراکی ها درست نمی باشد.اگر می خواهید روزانه دوچرخه سواری را در برنامه خود قرار دهید باید دقت بیشتری در انتخاب مواد خوراکی داشته باشید. رژیم غذایی یک دوچرخه سوار لازم است علاوه بر مدنظر قراردادن اندام مناسب فاکتورهای مهم دیگری مانند سوخت گیری بدن ورزشکار را هم در الویت قرار دهد. اگر سوخت گیری درست با تامین کردن مواد مورد احتیاج بدن صورت بگیرد،بدن دوچرخه سوار بعد از هر تمرین به طور مناسبی بازیابی می شود. در حقیقت اگر مواد خوراکی مناسبی را مصرف نکنید،تمام کوشش هایی که در تمرینات صرف کردید به هدر می رود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (169 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (41 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
تیتر امروز   
تقویم آموزشی دانشگاه پیام‌نور اعلام شد
جزئیات استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای جذب دانش‌آموختگان برتر به عنوان عضو هیئت علمی
پوشش بازیگر زن ایرانی، راز زندگی‌اش را فاش کرد!+ویدئو
آمار وحشتناک نزاع و دعوای خیابانی / از سقط جنین تا قتل جوان!
(ویدئو) ارتشی از ربات‌های سوسکی در ماموریت‌های سری شرکت می‌کنند!
ویدیو/ نقاشی منحصربه‌فرد خلاقانه با کمک ذره‌بین غول‌پیکر در دل طبیعت/ ترکیب علم فیزیک و هنر مساوی با شاهکاری از جنس آتش
ویدیو/ سبک تخصصی و تضمینی آموزش مکالمۀ زبان انگلیسی فقط در یک جلسه/ فینیشرِ بی‌رحمانۀ "سیامک انصاری" به "رامین ناصرنصیر" در سریال "عطسه"
ویدیو/ سفر افسانه‌ای "هرکول" خدای اسطوره‌ای رومیان به بیستون کرمانشاه
ویدیو/ حقایقی باورنکردنی از ساخت "خزانۀ سوالبارد" برای روز قیامت در نروژ/ دنیایی زیرزمینی برای جلوگیری از انقراض انسان‌ها در پایان جهان
آزمون خطای دید/ آیا می‌توانید گوزن پنهان در این تصویر را پیدا کنید؟ تنها 2٪ از افراد موفق به حل این تست شده‌اند!
(ویدئو) وقتی تو خراب‌کاری اوستایی/ شاهکار هنرمندی که زیبایی را از ویرانی خلق می‌کند!
ویدیو/ آموزش نحوۀ کاشت بذر گیاه گوشتی و زینتی آدنیوم در منزل/ چگونه یک بونسای زیبای آدنیوم پرورش دهیم؟
سرنوشت عجیب و پیچیده 3 زن در زندگی حاکم دوبی! / شیخه مهره و لطیفه و هیا بنت حسین
عاشق لهجه پرتغالی دختر رونالدو میشید وقتی به پدرش ابراز احساسات میکنه / ایده آل ترین رابطه ی پدر دختری جهان رو پیدا کردم 👌
(ویدئو) روایتی از زندگی و دستاوردهای پروفسور محمدحسن گنجی، پدر هواشناسی و جغرافیای نوین ایران/ ویژه سالروز وفات این دانشمند بزرگ
منتخب روز   
(فیلم) سکانس عاشقانه از شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت