عوارض ارتودنسی

  یکشنبه، 11 اسفند 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
عوارض ارتودنسی
درمان ارتودنسی دندان جهت اصلاح بی نظمی دندان‌ها و رفع مشکلات فکی به کار می‌رود و با انجام این درمان از بروز بسیاری از مشکلات دهان و دندان در آینده جلوگیری می‌شود. در صورتی که این درمان تحت نظر متخصص ارتودنسی انجام نشود و بیمار مراجعات منظم و همکاری های لازم را در طول درمان انجام ندهد ممکن است این درمان با عوارضی همراه باشد.

شاید بیشتر مردم از مزایای ارتودنسی دندان آگاهی داشته باشند. مزایای ارتودنسی تنها شامل اصلاح ظاهر دندان های فرد نیست بلکه می تواند به بهبود سلامت کلی بدن نیز کمک کند. اما آیا ارتودنسی عوارضی هم دارد؟ در پاسخ باید گفت؛ ارتودنسی نیز مانند هر خدمات دندانی دیگری، بی خطر یا عارضه نیست. با اینکه احتمال دچار شدن به عوارض ارتودنسی بسیار پایین است اما در صورت دچار شدن می تواند مشکلات جدی را به همراه داشته باشد.

یکی از نگرانی های مطرح شده در طی درمان ارتودنسی پوسیدگی دندان ها می باشد. اکثر بیماران ارتودنسی از پوسیدگی مینای دندان در زیر وسایل ارتودنسی (براکت های ارتودنسی) نگران هستند این در حالی است که ا نواحی زیر براکت های ارتودنسی خطر پوسیدگی بالایی ندارند بلکه تجمع مواد غذایی در اطراف براکت های ارتودنسی و عدم رعایت بهداشت صحیح توسط بیمار، باعث ایجاد پوسیدگی در این نواحی می شود. نصب وسایل ارتودنسی در دهان سبب افزایش گیر مواد غذایی می شود و به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان در طی درمان ارتودنسی اهمیت بسیار زیادی دارد. عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان (استفاده روزانه و منظم از مسواک، نخ دندان و مسواک بین دندانی) می تواند منجر به پوسیدگی دندان یا تغییر رنگ دندان ها و ایجاد لکه های سفید بر روی سطح دندان ها شود. این لکه ها در واقع مرحله قبل از پوسیدگی دندان ها می باشد.در صورتی که این مشکل برای به یک فرد وجود بیاید و رعایت مستمر دستورات بهداشتی تأثیری در کنترل آنها نداشته باشد، ممکن است متخصص ارتودنسی به این نتیجه برسد که درمان ارتودنسی را زودتر از موعد تعیین شده به پایان برساند و براکت ها را بردارد. زیرا اولویت اول برای هر فرد، داشتن دندان های سالم است و بعد از آن نوبت به داشتن دندان های صاف و مرتب می رسد.

پوسیدگی دندان

بهداشت دهان و دندان عامل مهمی برای سلامت و زیبایی دندان های بیماران ارتودنسی به حساب می آید. دندان ها در صورت تمیز نشدن ذرات غذایی و ماده پلاک از دهان، به سرعت پوسیده و کرم خورده می شوند. خوشبختانه این مشکلات به راحتی و با مسواک زدن مداوم، استفاده از نخ دندان و پرهیز از غذاهای پر شکر قابل پیشگیری هستند. از آنجایی که این رسیدگی ها با وجود بریس های ارتودنسی در دهان، آسان نخواهد بود، رعایت بهداشت دهان و دندان به چالشی برای بیماران ارتودنسی تبدیل شده است.

کوتاه شدن ریشه دندان

در برخی از بیماران ریشه ی دندان ها در طول درمان ارتودنسی کوتاه می شوند. نمی توان پیش بینی کرد که آیا این اتفاق برای بیمار خواهد افتاد یا خیر اما برخی افراد نسبت به دیگران، بیشتر مستعد ابتلا به این مشکل هستند. به طور کلی کوتاه شدن ریشه ی دندان عواقب مشخصی ندارد اما در برخی موارد می تواند تهدیدی برای طول عمر دندان محسوب شود.

بیماری لثه

یکی دیگر از مشکلات شایع ارتودنسی دندان، بروز بیماری های لثه می باشد. از مهم ترین علائم بروز این بیماری، خونریزی لثه هنگام مسواک زدن است. التهاب و تورم لثه نیز از علائم دیگر اینگونه بیماری هاست. در صورت بروز بیماری هایی مثل پریودنتال، درمان با ارتودنسی بسیار پیچیده خواهد شد، زیرا مشکلاتی که برای لثه ها پیش می آید باعث می شود که سرعت حرکت دندان ها کاهش یابد و روند درمان نیز با مشکل و تاخیر رو به رو شود.

خطر برگشت درمان ارتودنسی

اگر درمان ارتودنسی به طور صحیح و توسط متخصص ارتودنسی انجام گیرد، احتمال برگشت آن بسیار کم است. بعد از برداشتن بریس ها برای تثبیت نتیجه ی درمان، باید حداقل برای یک سال از نگهدارنده ها و پلاک های متحرک استفاده شود.

درد فک

این باور که با انجام ارتودنسی به طور قطعی مشکلاتی برای فک بوجود می آید و یا مشکلات فکی برطرف خواهند شد، غلط است؛ اما با انجام ارتودنسی ممکن است برخی مشکلات مربوط به فک رفع شوند که نیاز به درمان های مکملی نیز می باشد و گاهی با درد و عوارض همراه است.

زخم و خراش دهان

با گذاشتن براکت ها در داخل دهان، تا زمانی که دهان به آن عادت کند، ممکن است زخم یا خراش های کوچکی در دهان بوجود آید. این امر کاملا طبیعی است، اما با استفاده از موادی مثل موم ارتودنسی، می توان به کاهش زخم ها و درد آن ها کمک کرد.

جوش خوردن ریشه دندان به استخوان فک (انکیلوز)

انکیلوز عبارت است از جوش خوردن ریشه ی دندان به استخوان فک که طی آن دندان کوتاه تر از سایر دندان ها دیده می شود البته این مورد جزو عوارض ارتودنسی محسوب نمی شود.اما دندان انکیلوز شده شانس زیادی برای حرکت کردن ندارد و ممکن است درمان ارتودنسی با شکست مواجه شود.

واکنش های آلرژیک

برخی بیماران ممکن است به مواد مورد استفاده در ارتودنسی مانند کش ها یا فلز های ارتودنسی آلرژی داشته باشند. به همین دلیل در اولین جلسه تمام حساسیت های خود را به مواد مختلف برای دندان پزشکتان لیست کنید. در این صورت دندانپزشک از مواد دیگری برای ارتودنسی شما استفاده خواهد کرد.

مدت زمان و طول درمان ارتودنسی:

معمولا مدت زمان درمان ارتودنسی، بین 18 تا 24 ماه می باشد. ممکن است در بعضی موارد، این طول درمان کوتاه تر یا طولانی تر شود. اگر همه ی نکات و مراقبت های لازم به درستی صورت پذیرد، این موارد به ندرت پیش خواهد آمد. این موارد شامل رعایت بهداشت دهان و دندان، همکاری بیمار با دندانپزشک، عدم وجود بیماری هایی که روی روند درمان تاثیر می گذارند و... می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (450 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (273 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (210 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
کدام استان‌ها در انتخابات بیشتر مشارکت داشته‌اند؟
رفع یک بلای آسمانی از سر پرسپولیس با صادر شدن ویزای مرد اسپانیایی / گاریدو مسافر تهران شد
پزشکیان را بیشتر بشناسید
دانشگاه جندی شاپور ایران، اولین دانشگاه ثبت شده در تاریخ جهان
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!