8 درمان خانگی برای رفع حساسیت دندان

  شنبه، 10 اسفند 1398   زمان مطالعه 8 دقیقه
8 درمان خانگی برای رفع حساسیت دندان
حساسیت دندان ممکن است ناشی از پوسیدگی دندان باشد. علاوه بر این، بیماری لثه نیز یکی از شایع‌ترین اختلالات دندان است که سبب بروز این مشکل می‌شود. برخی از آدم‌ها از سفیدکننده‌های دندان استفاده می‌کنند. ممکن است این سفیدکننده‌ها حاوی مواد مضر باشند و روی دندان‌ها تاثیر بگذارند و منجر به حساسیت دندان شوند.

حساسیت دندان

درمان حساسیت دندان موضوعی بسیار مهم است چرا که درد دندانهای حساس مشکل شایعی است که می تواند در هر سنی روی آدم ها تاثیر بگذارد. هنگام خوردن خوراکی های سرد یا گرم، ممکن است ناراحتی و درد ناگهانی در دندان های تان احساس کنید. این مشکل به علت آسیب دیدن مینای دندان که جداره ی محافظتی دندان شما است، رخ می دهد. عوامل زیادی هستند که باعث حساسیت دندان می شوند. با این حال، علل رایج ایجادکننده ی این مشکل مراقبت نامناسب از دندان و مسواک زدن بیش از اندازه است. هنگامی که مینای دندان آسیب دیده است، انتهای عصب ها نیز آسیب می بینند و تحریک می شوند، و همین منجر به حساسیت دندان می شود.

تکنیک های موثر و درمان های خانگی زیادی برای رفع درد دندان های حساس وجود دارد که دوست داریم در این مقاله به شما معرفی کنیم تا بتوانید علائم این مشکل را کاهش دهید و ناراحتی دندان ها را کنترل کنید. با این حال، اگر شما چند مورد از این روش ها را برای کاهش درد دندان های حساس انجام دهید اما افاقه نکنند، باید به ملاقات پزشک تان بروید تا کرم خوردگی تان پر شود و ریشه دندان تان معالجه شود.

حساسیت دندان ممکن است ناشی از پوسیدگی دندان باشد. علاوه بر این، بیماری لثه نیز یکی از شایع ترین اختلالات دندان است که سبب بروز این مشکل می شود. برخی از آدم ها از سفیدکننده های دندان استفاده می کنند. ممکن است این سفیدکننده ها حاوی مواد مضر باشند و روی دندان ها تاثیر بگذارند و منجر به حساسیت دندان شوند. گفته می شود افرادی که در سنین بین ۲۵ و ۳۰ سالگی هستند در معرض خطر توسعه ی حساسیت دندان قرار دارند. بنابراین، بالا رفتن سن یکی از عوامل اصلی این مشکل است. علاوه بر این، اگر بعد از غذا خوردن دندان های خود را به طور مرتب مسواک نزنید، ممکن است روی سطح دندان های تان پلاک ایجاد شود. افزایش پلاک نیز می تواند حساسیت دندان را سبب شود.

دلایل حساسیت دندان

حساسیت دندان ها می تواند به دلایل زیر رخ دهد:

  • پوسیدگی دندان
  • شکستگی دندان
  • فرسوده شدن پرکردگی های روی دندان
  • التهاب لثه
  • فرسوده شدن مینای دندان
  • قرار گرفتن عصب در معرض مواد غذایی
  • پیری، استفاده از محصولات اشتباه و مصرف زیاد مواد غذایی اسیدی، نیز می توانند به ایجاد این مشکل کمک کند.

راه های درمان خانگی

خوشبختانه، حساسیت دندان به هر علتی که ایجاد شده باشد کاملا قابل درمان است. روش های زیادی وجود دارد که می توانید در خانه برای کمک به کنترل بیماری و کاهش درد از آن ها استفاده کنید.

غرغره کردن روغن نارگیل

غرغره کردن با روغن نارگیل می تواند به کاهش تعداد باکتری های استرپتوکوک موتانس در دهان و درمان حساسیت دندان کمک کند. عامل ضد باکتری طبیعی ذر روغن نارگیل در کاهش میزان پلاک در دندان ها موثر است.

آب نمک

آب نمک نیز می تواند حساسیت دندان را به سرعت کاهش دهد. آب نمک تراز pH دهان را بهبود می بخشد، بنابراین محیطی قلیایی ایجاد می کند که در آن باکتری های مضر قادر به زنده ماندن نیستند. این ماده می تواند به کاهش درد دندان کمک کرده و زخم های لثه و عوارض جانبی خدمات دندانپزشکی را کاهش دهد. ½ قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. دهان خود را با این محلول نمکی شستشو دهید. اگر حرکت دادن آن به تمام قسمتهای دهان دردناک است، سعی کنید فقط چند دقیقه آن را در دهان نگه دارید. محلول را بیرون بیاورید و دهان خود را با آب ساده بشویید. دو بار در روز تا زمانی که نتیجه راضی کننده شود از این روش استفاده کنید.

میخک و روغن میخک

میخک به دلیل خواص ضد التهابی، بی حس کنندگی و ضد باکتریایی، در دمان مشکلات مربوط به دهان و دندان به طور گسترده ای استفاده می شود. این ماده برای کاهش درد دندان و مبارزه با عفونت های دهان مفید است. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ که نتایج آن در مجله Avicenna Phytomedicine منتشر شد، توانست خواص ضد درد عصاره گل میخک را کشف کند. بنابراین، می توان از آن برای کاهش و درمان حساسیت دندان استفاده کرد. به مدت چند روز دو بار در روز از هر یک از موارد زیر استفاده کنید. ۲ عدد گل میخک آسیاب شده را در کمی روغن زیتون مخلوط کنید و این خمیر را روی دندان آسیب دیده به مدت حداقل ۳۰ دقیقه بگذارید. تکه ای پنبه را در روغن گل میخک فرو ببرید و آن را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به طور مستقیم بر روی دندان آسیب دیده بگذارید. ۵ یا ۶ قطره روغن گل میخک را در ½ آب معدنی کوچک مخلوط کنید. دهان خود را با این محلول شستشو دهید.

سیر

سیر به مقابله با حساسیت دندان کمک می کند. این ماده آلیسین زیادی دارد که باعث می شود یک عامل ضد باکتری قوی و بی حس کننده طبیعی در اختیارتان قرار گیرد. سیر می تواند به کاهش درد ناشی از حساسیت دندان و همچنین عفونت آبسه کمک کند. این ماده باعث کشتن میکروب هایی می شود که عفونت و پوسیدگی دهان ایجاد می کنند. با مخلوط کردن ۱ حبه سیر، ۲ یا ۳ قطره آب و مقداری نمک خمیری درست کنید. این ترکیب را به طور مستقیم بر روی دندان آسیب دیده بمالید. اجازه دهید خمیر چند دقیقه قبل از شستن دهان با آب نمکی گرم، روی دندان بماند. چند روز و هر روز دو بار این درمان را تکرار کنید.

برگ گواوا

از هر یک از روش های زیر ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید. ۱ یا ۲ برگ تازه گواوا را برای چند دقیقه جویده، سپس آن را از دهان خود خارج کنید. ۴ تا ۵ برگ گواوا را در یک فنجان آب ریخته و به مدت ۵ دقیقه آنها را بجوشانید. بگذارید سرد شود. سپس به آن نمک اضافه کرده و به عنوان دهانشویه از آن استفاده کنید.

جوش شیرین

مینای آسیب دیده، دندان ها را در معرض خطر حساسیت قرار می دهد. این مشکل اگر به مدت طولانی درمان نشود، بدتر می شود و باعث درد و همچنین ناراحتی می شود. علاوه بر این، اگر ترشح بزاق در دهان تان کم یا بیش از حد باشد، ممکن است دندان های تان ضعیف شوند و مشکل حساسیت بدتر می شود. در این حالت، جوش شیرین بهترین انتخاب برای شما است.

جوش شیرین باید در فهرست داروهای خانگی برای رفع درد دندان های حساس قرار بگیرد به این دلیل که این پودر تولید بزاق را تحت کنترل نگه می دارد. علاوه بر این، جوش شیرین می تواند لکه های سطحی را از بین ببرد و دندان های شما را سفید کند. مسواک زدن دندان ها با جوش شیرین به شما کمک می کند تا از تغییر رنگ دندان خلاص شوید. در نتیجه، نه تنها باعث کاهش درد ناشی از حساسیت دندان می شود، بلکه دندان های تان را نیز روشن و سفید نگه می دارد.

ترکیب جوش شیرین و آب

ساده ترین شیوه، مخلوط کردن جوش شیرین با آب است. شما فقط باید یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک چهارم لیتر آب مخلوط کنید. این ترکیب را خوب هم بزنید تا اطمینان حاصل کنید که جوش شیرین در آب حل شده است. سپس می توانید با استفاده از ترکیب آماده شده دهان خود را آبکشی کنید یا با آن دندان های تان را مسواک بزنید. راه دیگر این است که برس را در آب تر کنید و سپس آن را در پودر جوش شیرین بزنید. باید مطمئن شوید که مسواک به طور کامل آغشته به جوش شیرین شده است. هنگامی که برس به طور کامل با پودر جوش شیرین آغشته شده است، دندان های خود را به مدت حدود ۲ دقیقه مسواک کنید. در نهایت می توانید دهان خود را با آب گرم تمیز شستشو دهید تا باقی مانده ی پودر از دهان تان زدوده شود.

آدامس بجوید

گر چه این توصیه چندان درست به نظر نمی رسد، اما استفاده از آدامس به عنوان روشی موثر برای درمان دندان های حساس در نظر گرفته می شود. بنابراین، اگر به دنبال داروهای خانگی برای رفع مشکل حساسیت دندان ها هستید، نباید این راه حل را نادیده بگیرید. گفته می شود که آدامس بزاق بیش تری تولید می کند و به این ترتیب کمک خواهد کرد که دندان های ضعیف سخت تر شوند. با این حال، توصیه می شود آدامس بدون قند بخرید. آدامس بدون قند به معنای آدامسی است که قند ندارد. شیرینی ها می توانند باعث نابودی دندان شوند و اختلال حساسیت دندان ها را بدتر کنند.

آدامس بدون قند طعم خود را در طول زمان آزاد می کند. این نوع آدامس برای بیماران مبتلا به حساسیت دندان توصیه می شود زیرا می تواند به محافظت از دندان ها و لثه ها بین وعده های غذایی کمک کند، زمانی که شستن دندان های تان با مسواک و خمیر دندان فلوراید دشوار است. هنگام خوردن مواد خوراکی، دندان های تان را در معرض خطر حمله ی اسید قرار می دهید. این اسید در اثر پلاک و قندهای موجود در غذاها و نوشیدنی ها ایجاد می شود. پس از گذشت مدت طولانی، سبب بروز آسیب در مینای دندان می شود و می تواند خطر حساس شدن دندان ها و پوسیدگی آنها را افزایش دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (453 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (280 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (212 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (3 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (5 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (3 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
جلیلی پیروزی پزشکیان را تبریک گفت
پیام تبریک قالیباف به پزشکیان: مجلس از هیچ حمایتی از دولت فروگذار نخواهد کرد
پیام رهبرانقلاب: حرکت بزرگ ملت ایران درخشان و فراموش نشدنی است
کشف 400 کیلو شیشه در پایتخت
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!