آیا با وجود ارتودنسی امکان ورزش وجود دارد؟

  پنجشنبه، 22 آبان 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
آیا با وجود ارتودنسی امکان ورزش وجود دارد؟
درمان ارتودنسی یکی از بهترین روش‌ها برای مرتب کردن دندان‌ها است. به دلیل این که در این درمان وسایلی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، همین مسئله موجب می‌شود که این تفکر در افراد و به ویژه ورزشکاران ایجاد شود که دندان‌ها از حالت معمولی آسیب پذیرتر هستند

درمان ارتودنسی و ورزش

درمان ارتودنسی یکی از بهترین روش ها برای مرتب کردن دندان ها است. به دلیل این که در این درمان وسایلی روی دندان ها قرار می گیرد، همین مسئله موجب می شود که این تفکر در افراد و به ویژه ورزشکاران ایجاد شود که دندان ها از حالت معمولی آسیب پذیرتر هستند. همان طور که می دانید مراقبت از دندان ها در طی ورزش امری ضروری است و البته در خیلی از ورزش ها ممکن است به یک معضل تبدیل شود.

در گذشته ورزشکارانی که ارتودنسی انجام می دادند برای پیشگیری از آسیب وارد شدن به دندان هایشان ممکن بود ورزش را کنار بگذارند. زیرا این احتمال وجود داشت که ضربات احتمالی موجب آسیب دیدن لب ها و دندان ها و همچنین در طی درمان ارتودنسی خارج شدن لوازم و براکت های ارتودنسی از دهان شود. تازه وجود براکت ها و سیم های ارتدنسی احتمال آسیب دیدن لب ها را بیشتر می کرد.

امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی برای افراد ورزشکاری که درمان ارتودنسی انجام می دهند محافظ هایی درست شده است که می تواند خیال آنها را از هر جهت راحت کند. این گاردها روی دندان ها قرار می گیرند و از دندان ها در مقابل ضربات محافظت می کنند، حتی اگر فرد ورزش سنگین مانند ورزش های رزمی انجام دهد. این محافظ ها برای بچه هایی که خیلی اهل بازی و شیطنت هستند و احتمال آسیب دیدن آنها وجود دارد نیز مناسب است.

این گاردها در بیشتر مواقع روی دندان های بالایی قرار می گیرند و قسمت های زیادی از دندان ها باید با این محافظ پوشانده شوند تا از حوادث در امان باشند.محافظ دهانی مخصوص ارتودنسی از جنس سیلیکون میباشد و بصورت اختصاصی برای بیمار ساخته میشود. محافظ دهانی ارتودنسی دارای فضای اضافه برای براکتها و حرکت دندانهاست به همین دلیل از محافظ عادی بزرگتر است ولی استفاده از آن راحت است و از لبها و براکتها محافظت میکند. لبههای بلندی دارد که زیر لبها میروند تا لب را از دندانها دور نگه دارد.یک محافظ دهانی خوب باید علاوه بر راحتی، تطابق مناسب داشته باشد. در ضربهها جابجا نشود و حداقل ۴ میلیمتر ضخامت داشته باشد تا ضربهها را بگیرد. همچنین نواحی زیادی از دندانها در هر فک باید با محافظ در تماس باشند تا خطر شکستگی فک کاهش یابد.یک گزینه مناسب برای ورزشکاران بزرگسال استفاده از ارتودنسی نامرئی متحرک است که با برخوردهای ورزشی مشکلات کمتری دارد.

نکات بیشتر درمورد ارتودنسی و ورزش

  1. هنگامی که تردید دارید از محافظ دهان استفاده می کنید: پیش از این گفته ایم و باز هم می گوییم: هنگام ورزش کردن با وجود ارتودنسی، حتما محافظ دهان را بگذارید.
  2. در صورت نیاز، از سایر ابزارهای محافظتی نیز استفاده کنید: بسته به اینکه چه ورزشی انجام می دهید، ممکن است نیاز باشد که علاوه بر محافظ دهان، از کلاه ایمنی، محافظ صورت، عینک های ایمنی یا سایر موارد حفاظتی استفاده کنید. اگر نمی دانید که به کدامیک از این وسایل نیاز دارید، از متخصص ارتودنسی و مربی ورزش خود بپرسید.
  3. با احتیاط ورزش کنید: اطمینان حاصل کنید که در حین ورود به زمین ورزش، ایمنی اولویت اول شما باشد. ذهن خود را بر بازی متمرکز کرده و به آنچه که پیرامونتان رخ می دهد (مثلا اشیاء یا توپ هایی که به هوا پرتاب می شوند) توجه کنید.
  4. آماده وقوع شرایط اضطراری باشید: اگر با یک شرایط اورژانسی ارتودنسی جزئی مانند از دست دادن یکی از براکت ها مواجه شدید، با حفظ آرامش با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید؛ اما اگر دچار جراحت جدی تری شدید، وقت اضطراری ارتودنسی بگیرید و حضورا به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.
  5. همیشه جعبه کمک های اولیه را دم دست داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که برای احتیاط، از موقعیت نزدیک ترین اتاق اورژانس مطلع هستید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (114 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (71 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (25 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (21 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (8 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) نگاهی به کیک تولد شیک و 3 طبقه نعیمه نظام دوست با طرح بال فرشته/ جذاب و لاکچری+عکس (7 نظر)
تیتر امروز   
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
پسران و دختران رهبر معظم انقلاب داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است
ملاک های دختر سردار سلیمانی برای انتخاب رئیس جمهور+عکس
اعلام نتایج مرحلۀ اول فراخوان «دکتر‌معلمی» دانشگاه فرهنگیان‌
از تکاپوی نامزدهای انتخاباتی تا جشن ده کیلومتری عید غدیر در حواشی داغ امروز چهارشنبه 6 تیر 1403