آیا سیگار وزن را کاهش میدهد؟

  دوشنبه، 19 مهر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیا سیگار وزن را کاهش میدهد؟
سیگار بصورت معمول در کاغذی نازک پیچیده میشود و سیگار برای تولید دود مورد استفاده قرار میگیرد.در زبان انگلیسی 1 دانه سیگار را سیگارت مینامند.سیگار در میان افراد جامعه بخصوص جوانان محبوبیت زیادی دارد و این باور میان مردم بوجود آمده که سیگار کشیدن سبب از بین بردن غم ها و کاهش وزن میشود.آیا سیگار وزن را کاهش میدهد؟

از دیر باز مردم بر این عقیده بوده اند که سیگار باعث لاغری و تناسب اندام میشود و شرکت های سیگار سازی هم در دورانی از این ترفند که سیگار بکشید و لاغر شوید برای تبلیغ و فروش بیشتر استفاده میکردند.اما واقعیت چیست ؟ آیا میشود فقط با سیگار کشیدن لاغر شد ؟ آیا واقعا سیگاری ها خوشتیپ تر هستند ؟اما باید اینجا به شما بگوییم که بله سیگار باعث لاغری میشود ، سیگار شما را بیمار میکند و این بیماری باعث لاغری میشود .
وقتی که شما یک نخ سیگار میکشید میزان نیکوتین موجود در آن برای اینکه فشار خون و ضربان قلب شما را بالا ببرد کافی است ، خوب تا اینجا شما دچار بیماری متابولیزم سریع شدید یعنی بدون اینکه تحرکی داشته باشید قلب شما از حالت عادی تند تر کار میکند و در نتیجه کمی انرژی از دست میدهید.اما این همه ی ماجرا نیست ، تاثیر دیگر نیکوتین این است که با انجام تغییراتی در خون مانع جذب مواد غذایی در معده و روده میشود و شما دچار کمبود مواد مفید هم میشوید .
همچنین تاثیر دیگر نیکوتین این است که شما دچار کاهش اشتها یا بی اشتهایی میشویدهمچنین با کشیدن سیگار میزان انسولین خون شما کاهش میابد و بخاطر همین شما علاقه تان را به خوردن چیز های شیرین از دست میدهید و همین هم باعث لاغری شما میشود.همچنین نیکوتین باعث میشود که شما دچار گرسنگی های موقتی هم نشوید و کلا کمتر احساس گرسنگی کنید.اما برخی افراد تمام این موارد را به جان میخرند و فقط برای لاغری سیگار میکشند ،اما مطالعات نشان داده است که تاثیر این موارد در افراد جوانتر بسیار کمتر است یعنی شما باید سالها سیگار بکشید تا لاغر شوید.

سیگار و لاغری

در سال 1998 در آمریکا مطالعه ای روی 4000 نفر صورت گرفت که نتیجه آن این بود که هیچ رابطه ای میان کشیدن سیگار و کاهش یا افزایش وزن وجود ندارد. از این تعداد که سنشان میان 18 تا 30 سال بود، تنها چند نفر آن هم خیلی جزئی وزن کم کرده بودند.

اما مطالعه مدرسه پزشکی هاروارد به نتیجه دیگری رسیده است. در واقع این مطالعه نقش اصلی را به نیکوتین به عنوان یک کاهش دهنده اشتها می دهد. با کشیدن سیگار به خاطر تنگ شدن زیاد رگ ها، عمل خون رسانی کاهش می یابد و در نتیجه دی اکسید کربن بیشتری در خون می ماند. این وضعیت از طرف دیگر به تحریک مزمن غشاء مخاطی ریه و معده می انجامد. این تحریک به نوعی التهاب و عفونت مزمن منجر می شود که مصرف انرژی را بالا می برد. این مقدار انرژی چیزی حدود 200 کالری است. که این خود بدین معناست که یک فرد سیگاری می تواند روزانه 200 کالری بیشتر از دیگران مصرف کند بدون این که چیزی به وزنش اضافه شود.البته با فرض درستی نتیجه این مطالعه، کاملا غیرمعقول می نماید که کسی به خاطر کم کردن وزن، تمام عوارض و آسیب های سیگار را به جان بخرد.

آیا زنان با ترک سیگار بیشتر از مردان چاق می شوند؟

برخی از مطالعه ها می گویند مردان هنگام ترک سیگار دچار اضافه وزن بیشتری نسبت به زنان می شوند. برخی دیگر می گویند زنان نسبت به مردان افزایش وزن بیشتری دارند. جنسیت نقش مهمی در کاهش وزن ندارد؛ اما هنگام ترک سیگار عامل مهمی به حساب می آید. زنان بیشتر از مردان نگران افزایش وزن اند و این مسئله بر تلاش آن ها برای ترک سیگار تأثیر می گذارد. در نتیجه اینطور به نظر می رسد که مردان بعد از ترک سیگار بیشتر چاق می شوند.

تاثیر سیگار بر متابولیسم بدن چگونه است؟

وقتی صحبت از سیگار کشیدن و کاهش وزن می شود، متابولیسم مرکز توجه قرار می گیرد. سیگار کشیدن میزان متابولیسم بدن را افزایش می دهد؛ اما مقدار آن ناچیز است. حقیقت این است که چون سیگار می کشید، ممکن است کمتر غذا بخورید. زیرا دست و دهان خود را با چیزهای دیگر مشغول کرده اید. رابطه سیگار ، قلیان و لاغری از جنبه رفتاری است.

سیگار، قلیان و لاغری

دود سیگار و قلیان ۷۰۰۰ ماده شیمیایی دارد که ۶۹ تا آن ها سرطان زایند. آخرین داده های نشان می دهد هنوز بیش از ۱۵ درصد بزرگسالان سیگاری یا قلیانی اند. خوشبختانه از سال ۱۹۶۵، زمانی که تقریبا ۴۲/ ۴ درصد از بزرگسالان سیگاری بودند، این میزان ۲۶/۹ درصد کاهش یافته است. اگر سیگار را ترک کنید، در موقعیت اجتماعی بهتری خواهید بود و مدت زمان بیشتری برای اطرافیان خواهید داشت. برای کاهش وزن سراغ قلیان و سیگار نروید. درست مانند سیگار، قلیان و لاغری هم ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند. بهترین راه برای کاهش وزن پیروی از رژیمی اصولی است. قلیان تاثیر چندانی بر لاغری ندارد و بیشتر به بدن ضرر می رساند. اثر کاهش وزنی که ممکن است قلیان روی وزن داشته باشد به دلیل مواد شیمایی موجود در آن است. برخی مطالعه ها تاثیر نیکوتین را برای سرکوب اشتها و افزایش میزان متابولیسم تایید کرده اند اما این تاثیر ناچیز است و به خطرهای آن نمی ارزد.

چرا ترک کردن سیگار موجب افزایش وزن می گردد؟

نیکوتین موجود در سیگار محرکی برای افزایش متابولیسم بدن است و لذا پس از ترک سیگار احتمال افزایش وزن شما بیشتر می گرد . و یک علت دیگر برای افزایش وزن پس از ترک سیگار بهتر شدن اشتها و پرخوری است چرا که افراد سیگاری عادت داشته اند که چیزی را مدام در دهان خود نگه دارند و پس از ترک سیگار دهان خود را با خوراکی ها مشغول می کنند در ضمن پس از ترک سیگار حواس بوبایی و چشایی افراد افزایش می یابد و لذا تمایلشان به غذا خوردن بیشتر می گردد. ولی با رعایت الگوهای غذایی و رفتاری می توان افزایش وزن پس از ترک سیگار را به حداقل رساند.برای پیشگیری و به حداقل رساندن افزایش وزن پس از ترک سیگار می توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید:

  1. قبل از غذا خوردن میزان غذای مورد نیاز روزانه خود را تعیین کنید و در هر وعده غذایی فقط مقدار غذایی را که مطابق برنامه از پیش تعیین شده تان است را مصرف نمایید.
  2. پس از مصرف میزان کافی از غذا ، از پشت میز غذا بلند شوید تا بیش از حد غذا نخورید.
  3. از یک رژیم غذایی مناسب و سالم پیروی کنید که حاوی دریافت: (میوه و سبزیجات مکفی، انواع غله کامل و سبوس دار، استفاده از اقلام غذایی کم چرب و یا عاری از چربی و اجتناب از مصرف شکر و شیرینی جات) باشد.
  4. فعالیت بدنی به میزان کافی داشته باشید: فعالیت بدنی و ورزش علاوه به کمک در کنترل وزن در جهت : (افزایش سطح انرژی ، بهبود اعتماد به نفس، بهبود سلامتی غمومی، تسکین استرس و افسردگی ناشی از کاهش نیکوتین بدن در اثر قطع سیگار) کمک می نماید.
  5. آب کافی مصرف نمایید: مصرف آب کافی در کنترل اشتها و در افزایش متابولیسم بدن و نیز در پاکسازی سموم ناشی از نیکوتین موثر است.
  6. استراحت و خواب کافی داشته باشید: در شبانه روز 8 ساعت خواب داشته باشید
  7. آرامش ذهنی و دوری از استرس: شما می بایست استرس را از خود دور کنید چرا که خیلی از پرخوریها پس از ترک سیگار ناشی از جانشینی پرخوری به جای سیگار در هنگام استرس است لذا شما می توانید با نرمش، ورزش ، پیاده روی ، یوگا و... استرس و هیجانات را از خود دور نمایید.
  8. لیستی از افرادی که شما را در ترک سیگار حمایت می کنند را تهیه نمایید و هر زمان لازم شد از حمایت و پشتیبابی آنها بهره مند گردید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان