از خواص گیاه منگولیا چه میدانید؟

  دوشنبه، 25 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
از خواص گیاه منگولیا چه میدانید؟
گیاه مگنولیا بهترین درمانگر برای سرطان های خطرناکی مانند سر و گردن باشد بهتر است بدانید خاصیت معجزه آسای این گیاه در پیشگیری از تولید سلول های سرطانی از لحاظ پزشکی ثابت شده است! ما در این بخش از ساعد نیوز به خواص گیاه منگولیا اشاره خواهیم کرد.

گیاه مگنولیا چیست؟

مگنولیا سرده ای متعلق به تیره ی مگنولیاسه با نام علمی “Magnoliaceae” است که شامل ۱۲۰ گونه ی مختلف می شود. این گونه ها به شکل درخت یا بوته و در آب و هوای گرم و مرطوب می رویند و به عنوان گیاه زینتی استفاده می شوند. خاستگاه مگنولیا خاور دور، آسیای میانه و آمریکای مرکزی است. گل های آن منفرد و بزرگ به رنگ سفید، صورتی یا زرد روشن هستند. این گیاه معمولا از سال دوم یا سوم پس از کاشت شروع به گلدهی می کند. دوره ی گلدهی آن در اوایل بهار و به مدت یک تا سه ماه است و در دیگر فصل های سال می توان از خشک شده ی آن استفاده کرد. نام این گیاه برگرفته از «پییر مانیول» پزشک و گیاه شناس فرانسوی است.

منگولیا

خواص و فواید پوست مگنولیا

پوست ماگنولیا سرشار از دو نئو لیگنان مگنولول و هونوکیول است که گفته شده اکثر خواص این ماده از آن ها نشات گرفته است. لازم به ذکر است نئو لیگنان ها نوعی ریز مغذی های پلی فنلی در گیاهان هستند و پلی فنل ها از نظر سطح آنتی اکسیدانی بسیار ارزشمند بوده و خواص زیادی دارند. علاوه بر نئو لیگنان ها بیش از 200 ترکیب شیمیایی دیگر نیز در پوست این درخت وجود دارد که طی سال های اخیر خواص ضد التهابی، ضد سرطانی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی آن ها مورد مطالعه قرار گرفته است. در طب سنتی چینی از پوست ماگنولیا برای درمان بیماری هایی همچون آسم، اضطراب، افسردگی، اختلالات معده و التهاب استفاده می شود. اگر کنجکاو هستید بدانید تحقیقات علمی درباره خواص پوست ماگنولیا به چه نتایجی رسیده اند در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

1. مقابله با استرس اکسیداتیو و التهاب

استرس اکسیداتیو و التهاب از علل اصلی بیماری های مزمن همچون دیابت، سرطان، بیماری قلبی و بیماری های عصبی همچون آلزایمر بوده و در بسیاری از تغییرات بدن و ذهن ناشی از افزایش سن نقش مهمی دارند. ترکیبات پلی فنلی موجود در پوست ماگنولیا به عنوان درمان بالقوه برای مقابله با عوارض جانبی استرس اکسیداتیو و التهاب مفید هستند. هونوکیول با افزایش آنزیم های آنتی اکسیدانی و کاهش سطح متان دی کربوکسیلیک آلدئید با پیری مقابله کرده و به دلیل توانایی اش در عبور از سد خونی مغزی به کاهش التهاب موجود در مغز و نخاع کمک می کند که می تواند اثر خوبی در کاهش علائم بیماری های عصبی همچون آلزایمر داشته باشد.

2. دیابت

از آن جا که استرس اکسیداتیو با دیابت و عوارض آن رابطه مستقیم دارد و پوست ماگنولیا تاثیر خوبی در کاهش استرس اکسیداتیو داشته است به نظر می رسد مصرف آن برای بهبود سطح قند خون و عوارض دیابت مفید باشد.

3. تاثیر مگنولیا بر سرطان

هونوکیول موجود در پوست ماگنولیا با کمک به تنظیم مسیرهای سیگنالینگ سلولی با سرطان مقابله کرده و برای پیشگیری و درمان این بیماری مفید است. طی مطالعات انجام شده به نظر می رسد این ماده پتانسیل جلوگیری از رشد تورموها در مغز، سینه، روده بزرگ، کبد و پوست را داشته و اثر بخشی سایر داروهای ضد سرطانی و پرتو درمانی را افزایش دهد. مگنولول موجود در پوست ماگنولیا نیز خاصیت ضد سرطانی دارد و به کنترل و سرکوب رشد تومورها در اندام های مختف از جمله ریه کمک می کند.

4. کاهش اضطراب و استرس

به نظر می رسد عصاره پوست ماگنولیا از بدن در برابر بسیاری از شرایط عصبی محافظت می کند، این شرایط تنها به بیماری های مغزی همچون آلزایمر خلاصه نمی شود بلکه شامل استرس، اضطراب، اختلالات خلقی و افسردگی نیز می باشد. مصرف عصاره پوست ماگنولیا باعث کاهش سطح کورتیزول – هورمون اصلی استرس در بدن – شده و ترکیب هونوکیول و مگنولول به بهبود سطح سروتونین در مغز و کاهش سطح کورتیکوسترون خون کمک می کند، این دو ماده در تنظیم اضطراب، خلق و خو و افسردگی نقش مهمی دارند.

5. بهبود خواب با گیاه مگنولیا

اثر مثبت پوست ماگنولیا در بهبود کیفیت خواب نیز به ترکیبات پلی فنلی موجود در آن یعنی هونوکیول و مگنولول برمی گردد. مصرف پوست ماگنولیا به درمان بی خوابی کمک می کند و باعث می شود مدت زمان بیدار ماندن طی از خواب پریدن های شبانه کاهش یابد، به نظر می رسد این مسئله با تاثیر این ماده روی فعالیت گیرنده های GABA در سیستم عصبی مرکزی ارتباط نزدیکی داشته باشد.

6. بهبود علائم یائسگی

خانم ها در دوران یائسگی علائم آزار دهنده ای را تجربه می کنند و اغلب به دنبال درمان های موثر برای کاهش آن ها هستند. برخی مزایای پوست ماگنولیا از جمله بهبود خواب و خلق و خو می تواند برای دوران یائسگی خانم ها مفید باشد و به کاهش اضطراب و تحریک پذیری این دوران کمک کند. اگرچه ماده مورد نظر در مطالعات علاوه بر عصاره پوست ماگنولیا حاوی ترکیبات دیگری نیز بوده و نمی توان با اطمینان گفت این اثرات مثبت از پوست ماگنولیا نشات گرفته است.

نحوه مصرف پوست ماگنولیا

در طب سنتی چینی برای تهیه مکمل پوست ماگنولیا ابتدا پوست را از درخت جدا کرده، سپس آن ها را خشک می کنند و می جوشانند و در مرحله آخر به یک تنتور اضافه می کنند تا به صورت خوراکی مصرف شود. امروز عصاره پوست ماگنولیا به صورت قرص های مکمل در دسترس است اما توصیه ای درباره دوز مصرف این مکمل ها وجود ندارد. هنگام مصرف حتما به دستورالعمل درج شده روی برچسب آن توجه داشته باشید. قبل از مصرف نیز حتما با پزشک خود صحبت کنید به خصوص اگر مکمل یا داروی خاصی مصرف می کنید.

تداخلات مگنولیا

تداخل متوسط: توجه داشته باشید که مگنولیا با الکل تداخل متوسط دارد. ساقه مگنولیا مانند الکل می تواند باعث ایجاد خواب آلودگی و گیجی شود. مصرف مقادیر بیش از حد ساقه مگنولیا با الکل می تواند ممکن است خواب آلودگی شدید ایجاد کند.

  • داروهای آرام بخش (باربیتورات ها و بنزودیازپین ها) با مگنولیا تداخل دارند. ساقه مگنولیا مانند داروهای آرام بخش خواب آلودگی و گیجی ایجاد می کنند. مصرف همزمان این دو می تواند خواب آلودگی شدید ایجاد کند.
  • برخی از داروهای آرام بخش باربیتوارت شامل آموباربیتال (آمیتال)، بوتاباربیتال (بوتیزول)، مفوباربیتال (مبارال)، پنتوباربیتال (نمبوتال)، فنوباربیتال (لومینال)، سکوباربیتال (سکونال) هستند.
  • برخی از داروهای آرام بخش بنزودیازپین شامل کلونازپام (کلونوپین)، دیازپام (والیوم)، لورازپام (آتیوان)، می باشند.
  • سایر داروهای آرام بخش سرکوب کننده سیستم عصبی مرکزی مثل زولپیدم (آمبین) نیز با ساقه مگنولیا نیز ممکن است تداخل ایجاد کنند.

عوارض جانبی مگنولیا

مصرف کوتاه مدت مگنولیا به صورت خوراکی و یا در خمیردندان امکان دارد برای اکثر افراد بی خطر است. مگنولیا به صورت خوراکی تا ۶ هفته استفاده شده است و در خمیر دندان تا ۶ ماه استفاده شده است. گزارشاتی وجود دارد که مگنولیا می تواند منجر به انقباض رحم و سقط جنین شود. اطلاعات کافی در خصوص ایمنی مگنولیا در دوران شیردهی وجود ندارد. بنابرین احتیاط لازم کنید و از مصرف آن اجتناب کنید.

جراحی: مگنولیا سیستم عصبی مرکزی را آهسته می کند. نگرانی وجود دارد که مصرف هزمان مگنولیا با داروهای بیهوشی و سایر داروها در هنگام جراحی و بعد از آن، ممکن است سیستم عصبی مرکزی را بسیار آهسته کنند. مگنولیا همچنینین می تواند انعقاد خون را آهسته کند و باعث خون ریزی بعد از جراحی شود. استفاده مگنولیا را حداقل ۲ هفته قبل از جراحی متوقف کنید.

کلام آخر

مالونگو با چندین مزیت بالقوه مانند کاهش درد و کاهش اضطراب ، تشنج صرع ، علائم آسم و التهاب همراه بوده است. با این حال ، بیشتر تحقیقات در حیوانات انجام شده و مطالعات بیشتری در انسان لازم است.همراه ما باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان