با انواع مختلف دندان‌ درد آشنا شوید

  پنجشنبه، 10 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
با انواع مختلف دندان‌ درد آشنا شوید
دندان‌درد، علائم، شدت و تظاهر متفاوتی می‌تواند داشته باشد. نکته جالب اینکه علت برخی از دندان‌درد‌ها می‌تواند حتی دندان نباشد! برخی مشکلات پزشکی دیگر مثل سردرد‌های میگرنی، درد عضلانی، سینوزیت و حتی در موارد نادر مواردی مثل سکته قلبی می‌توانند درد دندان را تقلید کنند و درحالی‌که منشأ درد جای دیگری است فرد مبتلا، درد را به‌صورت دندان‌درد احساس کند

در هنگام نوشیدن مایعات مثل قهوه داغ، مسواک زدن دندان و یا شاید حتی در هنگام لبخند زدن ممکن است دچار دندان درد عصبی شوید. درد شدید یا کوبنده ای از دندان هایتان به مدت چند ثانیه در دندان شما احساس شده و بعد از آن دفع می شود. اگر چه چند لحظه حساسیت دندان معمول نشان دهنده عوارض دندانی نیست، ولی نیاز است که برای یافتن علت این امر توسط یک دندانپزشک ویزیت شوید. در عین حال، شما می توانید به پیشگیری و درمان دندان درد عصبی خود از طریق درمانهای خانگی کمک کنید.

برای جلوگیری از دندان درد عصبی، از مصرف مواد غذایی و داشتن عاداتی که ممکن است به مینای دندان شما آسیب برساند، اجتناب کنید. هنگامی که دندان هایتان را می شویید، با ملایمت از مسواک نرم استفاده کرده و همچنین مطمئن شوید که روزی یک بار از نخ دندان استفاده می کنید. اگر شما مستعد داشتن دندان های حساسی هستید، مصرف غذاهای اسیدی و نوشیدنی های خاصی را محدود کنید، از جمله این موارد آبمیوه های درست شده از مرکبات، سودا، نوشیدنی های الکلی و ماست است که می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند. اگر درد دندان هایتان شما را اذیت می کند، در مورد استفاده از یک محافظ دهان با دندانپزشک خود مشورت کنید.

علائم دندان درد

درد فک و دندان یکی از موارد رایجی است که افراد زیادی از آن رنج می برند. درد ملایم دندان برای افراد عادی است چراکه گاهی فشار یا خوردن غذاهای سرد یا گرم باعث دندان درد می شود. با این حال، اگر درد شدید شود یا بیش از ۱۵ ثانیه (بعد از فشارخوردن یا در معرض سردی و گرمی قرار گرفتن) هنوز ادامه داشته باشد، یعنی مشکل جدی تری به وجود آمده که باید رفع شود. اگر دندان خیلی ملتهب شده باشد، درد آن به داخل گونه یا فک گسترش پیدا می کند. علائمی که نشان می دهند به درمان احتیاج دارید به شرح زیر هستند:

  • احساس درد هنگام جویدن غذا
  • حساسیت به مایعات یا هوای سرد و گرم
  • خونریزی یا ترشح مایعات از اطراف دندان یا لثه
  • تورم اطراف دندان یا فک یا گونه
  • آسیب یا صدمه دیدن ناحیه دندان ها

این علائم گاهی با پوسیدگی دندان یا التهاب شدید لثه (بیماری لثه) همراه هستند، در این مواقع پوسیدگی دندان یا قرمزی اطراف خط لثه منشأ درد دندان به حساب می آیند. در این موارد معمولا وقتی ضربه ای به دندان وارد کنیم درد شدیدتر می شود. اگر چنین اتفاقی افتاد، حتی اگر دندان ظاهری سالم داشته باشد، باز هم نشان دهنده پوسیدگی آن است.

انواع مختلف دندان درد

دندان درد، علائم، شدت و تظاهر متفاوتی می تواند داشته باشد. نکته جالب اینکه علت برخی از دندان درد ها می تواند حتی دندان نباشد! برخی مشکلات پزشکی دیگر مثل سردرد های میگرنی، درد عضلانی، سینوزیت و حتی در موارد نادر مواردی مثل سکته قلبی می توانند درد دندان را تقلید کنند و درحالی که منشأ درد جای دیگری است فرد مبتلا، درد را به صورت دندان درد احساس کند.به طورکلی درد های مربوط به دندان و با منشأ دندانی می توانند برحسب مدت زمان طول کشیدن درد، تناوب درد، شدت درد و … به صورت زیر طبقه بندی شوند.

1- درد لحظه ای بسیار کوتاه به صورت حساس شدن دندان به غذا ها و نوشیدنی های سرد و گرم

این نوع درد به صورت درد لحظه ای و بسیار کوتاه می باشد که بلافاصله خوب می شود و مشکل عمده ای به شمار نمی آید. یک پوسیدگی کوچک، ترمیم دارای نشتی، تحلیل لثه و … می تواند عامل اصلی ایجادکننده چنین دردی باشد که بسیاری از این موارد قابل درمان هستند.

درمانی که برای این دندان ها در نظر گرفته می شود اغلب درمان کاهش حساسیت و کنترلی بدون مداخله درمانی در مطب می باشد. خمیردندان های ضد حساسیت، استفاده از مسواک نرم، عدم تماس مسواک با محل سایش های دندانی و در صورت برطرف نشدن درنهایت مداخله دندانپزشکی درمان این نوع مشکلات می باشد.

2- درد های بعد از پر کردن دندان

بعد از پر کردن دندان، مخصوصاً بعد از پرشدن های عمیق دندان، احتمال حساسیت به سرما و گرما تا مدت ها وجود دارد. ممکن است این حساسیت دو الی چهار هفته طول بکشد! این مدت را با این دندان ها مدارا کنید و در صورت برطرف نشدن یا کاهشی نبودن روند حساسیت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

3- درد تیز در زمان جویدن غذا ها و فشار دندان ها روی هم

علت های متنوعی می توانند این نوع درد را ایجاد کنند. وجود پوسیدگی، وجود یک پرکردگی ضعیف یا نامناسب یا ترک در دندان و آسیب به پالپ (عصب) دندان می توانند عامل این درد ها باشند.این نوع درد ازجمله درد هایی هست که نیازمند حضور شما در مطب دندانپزشکی است. در این نوع دردها، نیاز به مداخله دندانپزشکی وجود دارد. دندانپزشک ممکن است تشخیص دهد که دندان شما نیازمند درمان ریشه (عصب کشی) می باشد. در این صورت ممکن است شمارا برای انجام درمان به یک متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) ارجاع دهد. اندودنتیست، دندانپزشکی است که در درمان ریشه دندان آموزش های تخصصی دیده است.در جریان عصب کشی (درمان ریشه)، پالپ (عصب) آسیب دیده دندان خارج می شود و داخل فضای کانال های ریشه شما جهت جلوگیری از عفونی شدن مجدد، با ماده ای مهروموم و پر می شود!

4- درد طولانی مدت بیش از سی ثانیه، بعد از خوردن غذای سرد و گرم

در حالتی که درد دندان چنین حالتی داشته باشد، آسیب غیرقابل برگشت به پالپ (عصب) دندان واردشده است. این آسیب غیرقابل برگشت به دلیل پوسیدگی یا ضربه به دندان، به پالپ واردشده است. در این نوع درد دندان، مراجعه به دندانپزشک و یا متخصص درمان ریشه برای درمان و حفظ این دندان ها موردنیاز خواهد بود.

5- درد مداوم و شدید همراه با فشار و تورم در ناحیه لثه و حساسیت به لمس

وقتی به چنین دردی دچار می شویم، در پای ریشه دندان ما، آبسه ایجادشده است. به دنبال عفونت، عوامل التهابی از فضای کانال ریشه، وارد فضای بافت دور دندان و استخوان دور آن شده اند. در چنین حالتی مراجعه اورژانسی به متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) ممکن است برای شما نیاز باشد. درصورتی که نتوانید سریع خود را به دندانپزشک برسانید، می توانید درصورتی که منع مصرفی از پزشک معالج برای شما در نظر نگرفته شده است، از دارو های ضد درد بدون نسخه (مانند ایبوپروفن و یا استامینوفن) استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (134 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (103 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (33 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (25 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عکس/ ترجمۀ سورۀ فاتحه به زبان ژاپنی و خط باستانی یک استاد اسلام‌شناس ژاپنی
بازگشت به تحصیل زن 105 ساله در دانشگاه استنفورد، پس از 83 سال وقفۀ تحصیلی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «بچه خوک و بادبادک» با زیرنویس فارسی/ یادگیری آسان اصطلاحات خاص
(ویدئو) دیگر با وجود این کیف به پاوربانک احتیاجی ندارید / چینی‌ها کیفی ساخته‌اند که تمام وسایل شما را شارژ می‌کند!
استایل لاکچری هلیا امامی بازیگر خوش چهره جوان سینمای ایران در کنار شهریار فوتبال ایران علی دایی +عکس
ویدیو/ اعتراض دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران به عدم رعایت رقابت عادلانه در کنکور
(تصویر) دانستنی‌های عجیب اما واقعی (46)
ترانسفر علیرضا جهانبخش به مقصدی جذاب و غیرمنتظره کلید خورده است؟!
(فیلم) مرگ باورنکردنی استاد بزرگ شطرنج جهان جلوی دیدگان میلیون ها نفر
اگر ادعا می‌کنید هوش بالایی دارید... قاشق قرمز را در 6 ثانیه پیدا کنید، تا جزو 5 درصد از افراد با ضریب هوشی بالا قرار بگیرید
(عکس) کیک تولد خاص و متفاوت بانو سوسانو در کنار همسر فوتبالیستش / باورتون نمیشه تولد 43 سالگی !!!!
ویدیو/ مراحل ساخت مینی خانۀ سیمانی مناسب برای سکونت آدم کوچولوهای مینیاتوری/ حداقل سایز XXL میساختی!
صبحانه لوکس و سه نفره ی خانواده ی قوچان نژاد در آمستردام / عاشق آرامش این خانواده میشین
تست هوش/ با دقت ببینید و بگویید: چند نفر از افراد این تصویر شناختید؟/ شما جزو کدام گروه هستید؟
تیپ شیک همسر وریا غفوری با کت خامه دوزی ترند 1403 / قیمت و تمامی جزئیات