درمان دندان درد شدید کودکان

  چهارشنبه، 08 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
درمان دندان درد شدید کودکان
کودک شما ممکن است با وارد شدن ضربه به دهان مواجه شده و به همین خاطر به دندان‌ها و لثه‌های وی آسیب وارد شده باشد. به همین خاطر لازم است والدین از کودک خود درباره وارد شدن ضربه به دهان سوال کرده و با نگاه کردن به داخل دهان کودک از عدم ایجاد شکستگی، ترک‌خوردگی یا سایر موارد آسیب‌دیدگی دندان مطمئن شوند.

در صورتی که کودک شما با دندان درد مواجه شد، معمولاً نیازی به استفاده از خدمات اورژانسی برای رفع مشکل وی وجود ندارد.به هر حال، والدین نباید به این مشکل بی توجهی کرده و آن را به حال خود رها کنند، درد دندان می تواند در بین کودکان عادی و رایج باشد.گاهی اوقات، درد دندان به خاطر دندان درآوردن ایجاد می شود، اما این شرایط همچنین می تواند نشان دهنده ایجاد یک مشکل جدی برای کودک باشد.در بسیاری از مواقع والدین ممکن است بتوانند دندان درد خفیف کودک خود را با استفاده از دارو یا دهان شویه با محلول آب نمک گرم تسکین دهند.در صورتی که با انجام این کار درد دندان کودک کاهش پیدا نکرد، امکان استفاده از داروهای مسکن استامینوفن (تیلنول) نیز برای کودک وجود خواهد داشت.

تلاش برای پیدا کردن محل دقیق درد و طول مدت ناراحتی ایجاد شده به خاطر آن

در این رابطه لازم است از کودک درباره دندانی که درد می کند یا محل ایجاد درد در دهان وی سوال شود. علاوه بر این در بهترین حالت لازم است والدین اطلاعات لازم را درباره زمان شروع درد و دائم یا موقتی بودن آن از کودک دریافت نمایند. در حقیقت تمام اطلاعات جمع آوری شده در این رابطه می تواند نقش موثر در تشخیص علت مشکل و روش درمان مناسب برای آن در هنگام مراجعه به کلینیک داشته باشد. توجه داشته باشید هرگونه درد دندان که باعث شود کودک در طول شب بیدار بماند یا درد دندانی که بیش از یک روز ادامه داشته باشد، لازم است توسط متخصصین دندانپزشکی اطفال مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی علائم ایجاد آسیب دیدگی

کودک شما ممکن است با وارد شدن ضربه به دهان مواجه شده و به همین خاطر به دندان ها و لثه های وی آسیب وارد شده باشد. به همین خاطر لازم است والدین از کودک خود درباره وارد شدن ضربه به دهان سوال کرده و با نگاه کردن به داخل دهان کودک از عدم ایجاد شکستگی، ترک خوردگی یا سایر موارد آسیب دیدگی دندان مطمئن شوند. حتی در مواقعی که علائم مشخص از آسیب دیدگی در دهان کودک قابل تشخیص نباشد، همواره امکان دارد ناحیه داخلی دندان یعنی ناحیه پالپ آسیب دیده باشد و لازم است این شرایط توسط متخصص دندانپزشکی کودکان مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

بررسی علائم ابتلا به بیماری های دندان و لثه

از نزدیک به دندان و ناحیه ای از دهان که کودک در آن احساس ناراحتی دارد، نگاه کنید. آیا می توانید با این کار ایجاد لکه های قهوه ای یا پوسیدگی های مشخص را در دهان کودک خود تشخیص دهید؟ علاوه بر این لازم است ایجاد التهاب لثه یا زخم در داخل دهان کودک خود را بررسی نمایید. در صورتی که در این رابطه علائم مشخص مشاهده نکردید، این شرایط احتمالاً می تواند نشان دهنده ایجاد عفونت در ارتباط با پوسیدگی دندان در دهان کودک باشد.

تلاش برای کاهش علائم درد و ناراحتی

در صورتی که هیچ مورد مشکوک و غیرعادی در ارتباط با وضعیت دهان و دندان کودک خود مشاهده نکردید، ممکن است یک تکه شیرینی یا سایر مواد غذایی بین دندان های کودک گیر کرده و باعث ایجاد درد و ناراحتی برای کودک شما شده باشد. به همین خاطر شما می توانید به آرامی نواحی اطراف دندان دچار درد کودک خود را نخ دندان بکشید. در صورتی که با وجود نخ دندان کشیدن دندان درد کودک ادامه پیدا کرد، سعی کنید از دوز مناسب داروهای ایبوپروفن یا استامینوفن (و نه آسپیرین) برای کودک خود استفاده کنید. همچنین اگر متوجه شدید صورت کودک شما دچار ورم شده است، می توانید برای بهبود این وضعیت از کمپرس یخ بر روی ناحیه خارج فک استفاده کنید. در هر حالت، لازم است در هنگام مواجه شدن با این شرایط هماهنگی لازم را برای ملاقات با متخصصین دندانپزشکی کودکان انجام دهید.

مسواک و نخ دندان

به آرامی دو طرف دندان های خراب را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا غذاهایی را که بین دندان ها گیر کرده خارج کنید. اگر کودک تان به اندازه ای بزرگ شده است که خودش مسواک بزند و نخ دندان بکشد، بگذارید این کار را انجام بدهد و شما فقط نظارت کنید که کارش را درست انجام دهد.

شست وشو با آب نمک

اگر کودک تان می تواند آب نمک را در دهانش بچرخاند و بیرون بریزد (قورت ندهد)، این کار می تواند باعث کاهش درد و ورم اطراف دندان شود. حدود نصف قاشق چای خوری نمک را درون یک فنجان آب گرم بریزید و هم بزنید تا حل شود. مواظب باشید محلول خیلی داغ نباشد.

مقداری از محلول را به کودک بدهید و از او بخواهید آن را در دهانش بچرخاند (مخصوصا اطراف دندان خراب) و بعد از ۳۰ ثانیه آن را درون سینک تف کند. اگر درد ادامه داشت، هر چند ساعت یک بار می توانید از محلول آب و نمک استفاده کنید. فقط حواس تان باشد کودک تان به جای تف کردن محلول آن را قورت ندهد.

کیسه ی یخ

یک کیسه حاوی یخ یا سبزیجات یخ زده را درون حوله ای بپیچید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کیسه را روی محل درد نگه دارید. توجه کنید بسته به نوع مشکل، ممکن است کیسه ی یخ باعث شدت درد شود. اگر کودک تان اظهار کرد دردش بیشتر شده است، کیسه را کنار بگذارید، اما اگر دردش کمتر شد می توانید هر چند ساعت یک بار از این روش استفاده کنید؛ فقط مراقب باشید در فاصله هر بار استعمال، پوست صورتش دوباره گرم شود. همچنین یخ را مستقیما روی پوست یا دندان خراب نگذارید.

داروهای بدون نیاز به نسخه

استفاده از دارو ممکن است به طور موقت درد را کم کند. می توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید؛ البته تحت نظر دکتر کودکان. تا زمانی که دکتر کودکان تجویز نکرده است، از آسپرین استفاده نکنید. بنزوکائین (بی حسی موضعی) را می توان مستقیما روی دندان خراب استفاده کرد. برای این کار از دستورالعمل درج شده روی جعبه کمک بگیرید.

آیا ایبوپروفن برای دندان درد کودکان مناسب است؟

از دوز مناسب متناسب با سن کودک، ایبوپروفن برای دندان درد کودکان استفاده کنید و دارو را مطابق دستور پزشک به او بدهید.

چه موقع باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

متأسفانه درمان های موقتی تنها درد را برای مدت کوتاهی تسکین می دهند، که به همین دلیل مراجعه به پزشک ضروری است. اگر دندان کودکان دچار شکستگی یا لب پریدگی شده باشد، نصب یک روکش دندان یا پر کردن دندان ضروری خواهد بود، خصوصاً اگر دندان مورد نظر یک دندان دائمی باشد. متخصصان دندانپزشکی کودکان ما می توانند این کار را برایتان انجام دهند. همچنین، گاهی اوقات یک دندان در حال جوانه زدن به یک دندان بالغ فشار وارد می کند، که در این حالت ممکن است نیاز باشد یکی از دندان ها کشیده شود. البته، در برخی موارد می توان مشکل را با نصب بریس رفع کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (221 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (157 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (36 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) مانتوی تابستانی خاص و مجلسی سپیده بزمی پور برای خانم های شیک پوش /برا ایده گرفتن عالیه+عکس (7 نظر) نگاهی به جشن تولد رویایی و منحصربفرد الناز شاکردوست وسط دریا+عکس/از خلاقیت عکاسی خانوم بازیگر موقع غروب خورشید نمیشه گذشت👌 (7 نظر) امضای 7 پادشاه قاجار را ببینید /از ناصرالدین شاه تا فتحعلی شاه +عکس (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز