ساعدنیوز
ساعدنیوز

با کنگر فرنگی سالم بمانید

  سه شنبه، 25 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
با کنگر فرنگی سالم بمانید
کَنگَر فرنگی یا اَنگَنار (نام علمی: Cynara scolymus) که در منابع طب سنتی ایرانی ارده شاهی نامیده می‌شود، نوعی گیاه یکساله و بومی اروپا و کنارهٔ مدیترانه است.در زبان فرانسوی به آن آرتیشو و در انگلیسی به آن آرتیچو می گویند.در ادامه مهمترین خواص کنگر فرنگی که بر سلامتی موثر است ارائه شده است. همچنین مضرات و موارد منع مصرف کنگر فرنگی نیز قید شده است.

کنگر فرنگی بومی مناطق جنوب اروپا و سواحل مدیترانه است. قسمت قابل مصرف این گیاه غنچه آن بوده که در ظاهر همانند میوه کاج بوده و قبل از شکوفایی برداشت می شود و مورد مصرف گوناگون قرار می گیرد. کنگر فرنگی در جهان بیشتر به صورت آب پز استفاده می شود و در تهیه برخی خورشت ها و پیتزاها استفاده می شود. برگ های گیاه کنگر فرنگی به دلیل این که ویتامین های گروه B، C و پروتئین، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم و کلسیم دارند. غنی ترین سبزی ها برای تهیه انواع سالادها، آش ها و غذاهای گیاهی محسوب می شوند. برگ های پهن و سرشار از ویتامین و املاح معدنی کنگر فرنگی علاوه بر این به دلیل خواص درمانی در کنترل و تنظیم ترشحات صفرا در کبد می تواند به خوبی عملکرد کبد را کنترل و تنظیم کند و به این ترتیب مانع از بروز برخی از بیماری های پوستی که ناشی از اختلال در عملکرد کبد است شود. وجود عصاره هیدروالکلی در گیاه کنگر فرنگی باعث کنترل دیابت نوع اول در افراد است، مصرف برگ ها و غنچه های کنگر فرنگی با کاهش قابل توجه میزان گلوکز، کلسترول و تری گلیسرید خون به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع یک کمک کند.

پختن کنگر فرنگی

خواص کنگر فرنگی برای سلامتی

کنگر فرنگی یا آرتیشو در ایران باستان معروف به ارده شاهی نام علمی Cynara scolymus گیاهی یک یا چندساله بوده که بعد از کاشت هر سال اوایل تابستان محصول دهی را آغاز می کند و به عنوان گیاهی پرخاصیت و با مصارف دارویی زیادی شناخته می شود. کنگر فرنگی خاردار دارای فیبر، آنتی اکسیدان های مختلف و میکرو مغذی هایی است که سبب غنی شدن رژیم غذایی مدیترانه ای می شوند.

1-خواص کنگر فرنگی برای دیابت

مقدار بالای فیبر موجود در کنگر فرنگی به حفظ سطح قند خون پایدار و اجتناب از ایجاد نوسان در ترشح انسولین که می تواند منجر به مشکلات جدی برای بیماران دیابتی شود ، کمک می کند . یکی دیگر از دلایلی که کنگر فرنگی را برای کنترل دیابت مفید می سازد این است که این سبزی حاوی موادی است که باعث کاهش قند خون می شود که یکی از مهم ترین آن ها اینولین می باشد.در صورتی که از داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین استفاده می کنید ، قبل از مصرف دارویی کنگر فرنگی با پزشک خود مشورت کنید.اینولین موجود در آرتیشو قند خون را ثابت نگه می دارد ، بیماران دیابتی نیم ساعت پیش و یا ۲ ساعت پس از هر غذا ۱ استکان آب برگ تاره آرتیشو را بنوشند.

۲- مبارزه با التهاب باکنگر فرنگی

کنگر فرنگی دارای مواد شیمیایی گیاهی مانند سینارین، لوتئین، و کلروژنیک اسید است. این مواد به مبارزه با التهاب و حفاظت از سلول ها در روند اکسیداسیون بدن کمک می کنند.

۳- کاهش کلسترول خون با کنگر فرنگی

لوتئین موجود در کنگر فرنگی علاوه بر مبارزه با التهاب، می تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. سطح بالای کلسترول بد خون، خود می تواند منجر به بروز بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی و عروقی شود.

۴- کنگر فرنگی محافظت از سلامت قلب

پتاسیم موجود در کنگر فرنگی خاردار نقش مهمی در کارکرد طبیعی ریتم قلب دارد. همچنین پتاسیم می تواند با کاهش اثر سدیم، باعث ثبات در فشار خون شود

تصویر

5-خواص کنگر فرنگی برای کبد چرب

قسمت هایی از این گیاه به علّت طعم تلخ و مواد مؤثری که دارد موجب تحریک و افزایش صفرا و دفع ادرار می گردد ، عصاره ی تلخ موجود در آرتیشو برای بیماری های صفرا و کبد مورد استفاده قرار می گیرد.عصاره برگ آرتیشو به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به سم زدایی کبد کمک می کند، کبد را از آسیب محافظت کرده و باعث افزایش رشد بافت های جدید در کبد می شود. در یک مطالعه مشخص شده که مصرف عصاره آرتیشو باعث کاهش آسیب کبدی، افزایش سطح آنتی اکسیدان ها و بهبود عملکرد کبد می شود. در مطالعه دیگری در بزرگسالان چاق مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، مصرف روزانه آرتیشو به مدت دو ماه باعث کاهش التهاب کبد و کاهش میزان چربی کبد شده است.

دکتر وکبد

6-کنگر فرنگی و سنگ کلیه

آرتیشو همواره به دلیل خواص مدر بودن آن، مورد توجه درمانگران طب سنتی در کشورهای مختلف قرار گرفته است. مصرف آرتیشو به عنوان غذا یا دارو تاثیر زیادی در افزایش میزان ادرار و دفع آن در بدن دارد. استفاده از این دارو می تواند تاثیر بسیار خوبی در پاکسازی و تخلیه کلیه ها و بهبود عملکرد آن ها در دفع مواد زائد از بدن داشته باشد. بنابراین، این گیاه می تواند یکی از موادغذایی مفید و پرخاصیت هنگام انواع پاکسازی ها باشد که به تخلیه موادسمی و زائد موجود در بدن کمک می کند.

۷- بهبود سلامت روده با کنگر فرنگی

اینولین که یک کربوهیدرات غیرقابل هضم است می تواند باعث تغذیه و افزایش باکتری های مفید روده شود. این باکتری ها نقشی حیاتی در پاک کردن روده و کاهش خطر ابتلا به مشکلات گوارشی ایفا می کنند.

۸- محافظت در برابر سرطان باکنگر فرنگی

به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی موجود در کنگر فرنگی خاردار، این گیاه به میزان قابل توجهی نقش ضدسرطانی در بدن ایفا می کند.متخصصان تغذیه تاکید دارند به دلیل خاصیت های بی شمار کنگر فرنگی خاردار، مردم باید تلاش کنند این گیاه را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.

9- بهبود هضم غذا باکنگر فرنگی

سیناروپیکرین موجود در کنگر فرنگی خاردار باعث بهبود هضم غذا و نیز افزایش اشتها می شود. این ماده دلیل اصلی مزه تلخ کنگر فرنگی خاردار است.

10-خواص کنگر فرنگی برای لاغری

کنگر فرنگی منبع غنی از فیبر می باشد که برای سلامت کلی بدن ضروری و حیاتی است. فیبر ، کمک می کند تا سیستم گوارشی به طور منظم و به درستی کار کند و مسائلی مانند یبوست و اسهال را از بین می برد. مصرف فیبر نقش مهمی در کمک به بدن برای از بین بردن مواد زائد ، کلسترول اضافی ، شکر و سموم ایفا می کند، علاوه بر این وجود فیبر برای تسهیل عملکرد کبد و ایجاد احساس سیری کامل پس از خوردن غذا ضروری می باشد. مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد فیبر محلول ، که در کنگر فرنگی نیز یافت می شود ، یک راه عالی برای جلوگیری از تشکیل چربی احشائی می باشد . چربی احشائی نوعی از چربی است که در اطراف ارگان های بدن جمع می شود و برای سلامتی خطرناک بوده ، می تواند منجر به بروز بیماری های مختلف شود.استفاده از چای آرتیشو در لاغری و کاهش وزن موثر است و منبع عالی فیبر محسوب می شود. ، برای تهیه چای آرتیشو ۱۰ گرم برگ خشک و ۲۰ گرم برگ تازه آنرا در یک قوری کوچک آبجوش دم کنید و پس از بیست دقیقه آن را صاف کنید و هر روز ۲ استکان از آن بنوشید.

11- تامین کننده مناسب مواد مغذی بدن باکنگر فرنگی

مصرف کنگر فرنگی خاردار خام می تواند مواد معدنی بدن شامل کلسیم، مس، آهن، منگنز، فسفر و روی را تامین کند. همچنین این گیاه یکی از منابع غنی ویتامین خانواده B و ویتامین های C و A است.

کنگر فرنگی

12-تاثیر خواص کنگر فرنگی برای سیستم گوارش

به دلیل تاثیرات کنگر فرنگی در افزایش تولید صفرا در سیستم کوارشی و سم زدایی بدن ، این سبزی در رژیم های غذایی مخصوص تقویت و بهبود سیستم گوارشی استفاده می شود ، این نوع رژیم ها به طور خاص برای تقویت دستگاه گوارش و بازگرداندن سلامت روده ، بهبود فلورای روده ، کاهش علائم مربوط به بیماری های گوارشی و افزایش قدرت ایمنی بدن (قسمت اعظم سیستم ایمنی در روده و شکم قرار دارد) طراحی شده اند.کنگر فرنگی حاوی یک فلاونوئید آنتی اکسیدان قدرتمند به نام سیلیمارین است که یک محافظ موثر برای سلامت کبد است. همچنین در مطالعات نشان داده شده است که یک ماده خاص در کنگر فرنگی به نام سینارین به شکل مثبتی باعث افزایش ترشح صفرا به وسیله کبد می شود ، بدون تولید منظم صفرا ، بسیاری از مواد مغذی ضروری و اسیدهای چرب به درستی جذب بدن نشده باعث بروز مشکلاتی در سلامت انسان می شود..مطالعات نشان داده اند که عصاره برگ کنگر فرنگی می تواند در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ، که یکی از اختلالات گوارشی پیشرو در جهان است موثر باشد. IBS شرایطی است که اغلب باعث علائم دردناکی مانند یبوست ، اسهال ، نفخ کردن ، ناراحتی معده و … می شود.اعتقاد بر این است که این فواید کنگر فرنگی در سندرم روده تحریک پذیر و سایر اختلالات گوارشی به دلیل داشتن محتوای فیبر زیاد ، توانایی کاهش التهاب و تأثیر تغذیه کننده آن بر روی سیستم گوارشی و کبد می باشد.

مضرات ومنع مصرف کنگر فرنگی

  • آرتیشو (کنگر فرنگی) چون گرم است ممکن است در بعضی از اشخاص تولید سودا کند لذا بهتر است با سرکه خورده شود ضمناً طعم کنگر فرنگی را دوست ندارند. این گونه اشخاص اگر بخواهند از مزایای کنگر فرنگی استفاده کننده تنطور قرص یا کپسول کنگر فرنگی مصرف نمایند.
  • افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا هستند نباید کنگر فرنگی مصرف کنند به خاطر این که این ماده غذایی باعث مسدود شدن مجاری صفرایی می شود.
  • علاوه بر این افرادی که روده حساسی دارند نیز نباید در مصرف کنگر فرنگی زیاده روی کنند به خاطر این که باعث نفخ و گاز معده می شود.
  • یکی از موارد منع مصرف آرتیشو در خانم هایی است که به نوزاد خود شیر می دهند. از آنجا که مصرف آرتیشو و برگ های آن تاثیر زیادی در کیفیت، بو و مزه شیر مادر می گذارد ممکن است موجب بروز عکس العمل نوزاد شده و او شیر مادر را نخورد.
  • آرتیشو یا کنگر فرنگی برای بیمارانی که کم کاری تیرویید دارند مضر است.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (268 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (49 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (46 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (11 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (11 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (10 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) خلاقیت و هنرنمایی پسر بچه با دریل روی کابینت‌های آشپزخانه شان+ویدیو/ چهره مامانش بعد دیدن این حماسه دیدنیه (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
موشکی شیشه ای و آبی رنگ که مینا مختاری، همسر باسلیقه بهرام رادان ازش به عنوان دکوری خونه استفاده می کنه+عکس/ انتخابش توی وسایل خونه بینظیره👌 (عکس) نماز ظهری که به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت شعرخوانی بی‌نظیر ولی خارج از برنامه جوان روستایی در دیدار با رهبر انقلاب/ زیبایی و ماه مست و دیوانه توست+عکس تفاوت قابل تامل و خنده دار برداشت محصول اصولی و غیراصولی+ویدیو/ فقط اون دوتایی که پشت نیسان مدفون شدن غوغای صدای بهشتی و بی‌نظیر علی طولابی با آهنگ عاشقانه ترکی/ احسان علیخانی رو مات و مبهوت گذاشت+ویدیو تصویری باورنکردنی از بدل ولادیمیر پوتین، بدل‌های رهبران سرشناس جهان را بشناسید/بدل صدام از خودش هم صدام‌تر بود! خلوت عاشقانه همسر باسلیقه شاهرخ استخری به صرف چای و تنقلات/ چه پاتوق دنج و شیکی داخل خونه داره+عکس میکروفون به دست شدن محمدجواد ظریف در آمریکا در حمایت از مردم فلسطین+عکس بلایی که بر سر بهاره افشاری در خیابان آمد / با گرمکن خونگی و صورت شسته نشسته گریه بیتای فاصله ها رو درآوردن! نگاهی به دکوراسیون شیک و هوش پران پذیرایی علی دایی و رونمایی از مبلمان منحصر به فردش/ چقدر جذاب و لوکس+عکس زیارت رفتن حمید صفت با مادر چشم رنگی اش به مشهد/ چه رابطه مادر و پسری خوبی دارن!😍👌+عکس تصاویری قدیمی از علی انصاریان با ریش پروفسوری، چه جوون بود/ روحش شاد و یادش گرامی لوکیشن سریال گیلدخت و عمارت تقی خان کجاست؟ / اگه نمیخوای این مناظر رویایی رو از دست بدی بیا تا بهت بگم ... بازار داغ خودروهای آمریکایی و اروپای دست دوم در دبی با قیمت های ارزان و باورنکردنی+ویدیو/ از بنز 110 میلیونی تا النترای 40 میلیونی! عاشقانه های سارا بهرامی و رضا فخار سریال خاتون زیر درخت پرتقال ارزش صد بار دیدن رو داره/ بعد از او هرگز نمی آید... گشتی در عمارت شاهانه و مجلل بزرگ آقای سریال شهرزاد با معماری زیبای قاجاری+عکس رونمایی از ورژن ایرانی سریال یوسف پیامبر به سبک مادر طنزپرداز ایرانی +فیلم/تاریخ این فیلم سازی را از یاد نخواهد برد🤣 جزئیاتی جالب درباره دنیای پرزرق و برق و باشکوه بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت خواستگاری جالب و متفاوت ویدا جوان، هدیه سریال پژمان از شوهر واقعی‌اش/ خانم بازیگر برای ازدواج پیشقدم شد+ویدیو گل آرایی بینظیر و در حد تیم ملیِ میز جشن تولد محمد علیزاده با رونمایی از کیک 4 طبقه و طلایی آقای خواننده+عکس/ مبارکا باشه علی ضیا: احساس می کنم وقت ازدواجم رسیده و میتونم خیانت نکنم+ویدئو روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد | زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند تصویری منتشر نشده از 18 سالگی رهبر معظم انقلاب در حرم شاه خراسان نگاهی به خانه ابدی خرم سلطان با معماری بی نظیر طلاکوب در استانبول+عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم (فیلم) روایت دوستان قسم خورده شاه از بدمستی افسران آمریکایی در ایران / شب‌ها زن‌ها رو از دست شوهراشون میکشیدن بیرون ... مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر بَنّا با آهنگ نگارُم مَه جَبینُم +ویدئو/نگار دردت نَبینُم نگار جون دِلوم محرم بشی... شعبده بازی بازیگر معروف سینما و تلویزیون برای سیدمحمد خاتمی+ویدیو/ هر دم از این باغ بری میرسد! دکوراسیون اروپایی و شیک پذیرایی خانه شاهرخ استخری در بلژیک/ ساده ولی زیبا و منحصر به فرد+عکس روایت خنده دار حجت الاسلام قرائتی از چسبیدن چای بعد از قلیان در حالیکه روزه‌ای+ویدیو روایتی تاریخی از طلاق عجیب ثریا اسفندیاری و محمدرضا پهلوی ؛ وقتی شاه خوش غیرت همسر خود را از مملکت بیرون کرد! نگاهی به گوشواره های شیک و دلربای دختر کوچولوی جورجینا و رونالدو/ چقدر زیبا و نازه+عکس امکانات هوش پرون اتاق میکاپ اشرافی فرح پهلوی در کاخ نیاوران /کاش اینقد که به فکر بَزَک دوزَک بود به فکر مردمم بود +عکس دیزاین خوشگل میز عصرونه مژده لواسانی با کیک توت فرنگی/ معلومه مزه بهشت میده+عکس خلاقیت منحصربفرد قصاب جنوبی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/ وقتی در کنار قصابی به نقاشی هم علاقه مندی!🤣 پارافریز تخصصی متن ویراستاری تخصصی مقاله ازدحام و شلوغی طرفداران بهرام افشاری، بهتاش پایتخت برای ثبت عکس سلفی با بازیگر دو متری سینما در پارکینگ+ویدیو/ رونمایی آقای بازیگر از ماشین خفن و جوان پسندش عاشقانه ترین و زیباترین عکس امیر جعفری با همای پایتخت در یک آتلیه/ ایشالا به پای هم پیر بشین! میز ناهار عاشقانه جورجینا برای همسرش/ رونالدو الان چه کیفی میکنه برای داشتن همچین کدبانویی +عکس
تیتر امروز   
بلایی که بر سر بهاره افشاری در خیابان آمد / با گرمکن خونگی و صورت شسته نشسته گریه بیتای فاصله ها رو درآوردن!
لوکیشن سریال گیلدخت و عمارت تقی خان کجاست؟ / اگه نمیخوای این مناظر رویایی رو از دست بدی بیا تا بهت بگم ...
جزئیاتی جالب درباره دنیای پرزرق و برق و باشکوه بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت
روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد | زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند
روایتی تاریخی از طلاق عجیب ثریا اسفندیاری و محمدرضا پهلوی ؛ وقتی شاه خوش غیرت همسر خود را از مملکت بیرون کرد!
روایتی از جشن تولد 40 هزار دلاری فرح پهلوی با بهترین آشپز دنیا/ از آمدن آشپز مخصوص از فرانسه تا شترسواری همسر محمدرضا شاه به خاطر تولد نامبارکش!
بهانه گیری یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه به او جان دوباره دارد/دروغی که به واقعیت پیوست...
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
معتاد سرقت با پابند هم دزدی کرد! + عکس
سردار رادان: اگر حجاب را بگیرند خود به خود وطن و دین هم نیست می‌شود
ماجرای پادشاهی که 112 همسر داشت!
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
از مهاجرت عمو پورنگ به شبکه نمایش خانگی تا پیگیری بازی های سپاهان توسط مورینیو در حواشی داغ امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
رونمایی از نام جدید و خفن ورزشگاه اختصاصی تیم خیبر خرم آباد +جزئیات
گفتگوی درگوشی جواد نکونام با محسن فروزان جنجال به پا کرد/ پای یک تبانی بزرگ در میان است؟ +فیلم